Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Karel Hrnčíř • 32 let • ČR - kraj Vysočina

Komentář

Přejít na komentáře

FIFA 12

  • PC 80
Čím dál, tím častěji začínám mít pocit, že místo toho, abych se delším hraním té či oné hry do ní dostával hlouběji a nalézal skryté bonusy a další pozitivní aspekty, nalézám spíš další a další chyby a nedostatky. Jednou z takových her, u které mám tenhle neblahý pocit, je Fifa 12.
Třeba takové Demo, vypuštěné někdy na začátku září, bylo fantastické a hodnotit jen podle něj, sahám k devadesátce. Jenže hodnotit hru podle dema, je jako sledovat Gambrinus Ligu a tvrdit, že se dívám na fotbal. Ano, je tam 22 hráčů, co se tváří jako opravdoví fotbalisté, ale jak kopnou do míče, dojde vám, že na fotbal si budete muset zajít do Německa. Nebo do Anglie.
Ona ani plná hra ze začátku nevypadá vůbec marně. Jistě, žádného "wow" pocitu se nedočkáte, obsah je víceméně stejný jako "jedenáctka", nicméně takhle to chodí i u většiny neméně proslulých sérií, tak proč se zbytečně zlobit, že ano... Aktualizované soupisky, všechny aspekty hry opět posunuty blíž k realitě a dokonalosti (až třeba na takové přestupy, ale o tom později), pár proklamovaných vylepšení navíc (Impact engine, kterého si v zápalu hry nějak extra nevšimnete a Tactical Defending, které je na nižší obtížnosti zábavné, na vyšší značně frustrující, a další drobnosti) a samozřejmě vylepšená grafika. Všechno tohle funguje většinu času parádně.
Stejně jako zápasy. Celá hra je při nich záměrně zpomalená, což jednoznačně kvituji s povděkem. Hráč tak dostává větší prostor, pro taktizování a precizní "komunikaci" mezi virtuálními panďuláky, kopající za jeho zástavu. Zvuková kulisa je vydařená, mnohem čistší zvuky přímo z hřiště, jako je fandění diváků nebo interakce mezi hráčem a míčem, ladí uchu. Stejně jako grafika, která udělala krok dopředu. Jediné, co je pro ostudu, je zobrazování podivně rozanimovaných a zjevně naklonovaných diváků, pravděpodobně importovaných z fify 2001. Samozřejmě chápu, že vývojáři někde ten drahocenný výkon šetřit musí a to hlavní se odehrává na hřišti, nicméně při řekněme s trochou fantazie "cut-scénách" sjede obraz na hráče, za nímž je x diváků, působí taková "divácká kulisa" jako pěst na oko.
Herní mody rovněž nepřináší nic nového (až na Be a goalkeeper, ale to je opravdu marginální záležitost), přesto jsou v mnoha ohledech vylepšeny, především v postupném rozvoji hráčů a skautingu. Velká škoda, že se něco podobného nedá říct o přestupech. Samotné jádro je zdravé, kluby neprodávají hráče pod cenou, kteří zase pečlivě zvažují každou nabídku a do nějakého zapadákova jen tak nevlezou. Problém je v neuvěřitelné kvantitě přestupů. Higuaín do ManU, Ricardo Kaká do Chelsea, Abidal do Liverpoolu, Arshavin do AC Milán, Hernandéz do Norwich City... A další a další. A to prosím za jedno přestupové období!
Jak jsem naznačil v úvodu - čím déle hraji, nacházím jen samé chyby, místo toho, abych se do hry víc a víc dostával. Problém nevězí v zásadních věcech, ale maličkostech. Tak třeba neviditelné "pole" zákazu pohybu, ať už je to při autech nebo při výkopu, do nichž se hráč nedostane. Proboha proč? V reálu by hráč dostal za "zjevné" porušení vyměřené vzdálenosti napomenutí, možná žlutou kartu, ale určitě by mu nebránila v pohybu jakási neviditelná zeď. Stejně jako situace, kdy se hráč bez míče dostane mimo vyznačenou hrací plochu a hra ho nepochopitelně zpomalí. Dále tu máme sudího a brankáře, kteří jsou naprosto imunní vůči veškerým zákrokům. Chcete jít do střetu s brankářem v boji o míč při centru, kdy ho gólman teprve chytá (ale ještě nemá úplně v moci)? Smůla, jako byste "zajeli" do prázdna. Přitom brankář faulovat a srazit (čistě) hráče v boji o míč může. Pozoruhodné. Dále zkratkovitě - mrtvý ofajd pokaždé písknou, ikdyž se v moderním fotbale pouští anebo otravné animace oslav gólů, které nejdou přeskočit a vězte, že vás tahle prkotina bude (zvláště po gólu, který vsítí soupeř) pořádně vytáčet. Takové a další věci dokážou nemile vytrhnout hráče ze zápasu. Na jednu stranu se tvůrci snaží o realitu, na tu druhou ale nasekají ve hře takové školácké chyby, že opravdu nechápu, proč tohle dělají. Nezlobte se na mě, milí vývojáři, ale takhle si reálný fotbal nepředstavuji.
Rozhodčí, o kterých jsem se již zběžně v předchozích odstavcích zmínil, pískají na solidní úrovni, ikdyž zamrzí, že v zápasech Premier League, která je známá pro benevolentnější posuzování zákroků, pískají sudí každý tvrdší (chcete-li hraniční) střet. A kometář. Jediná část hry, která je úplně mimo mísu. Chápu, že se nějakému tomu opakování komentářů v průběhu zápasu ani vyhnout nelze, přesto si poslechnout s míčem ve středu pole vzrušený hlas jinak přesného Jaromíra Bosáka volajícícho "A to je penalta", je vyložený kiks, to ať si vývojáři vymýšlí, co chtějí... A to je jen jeden případ z mnoha. Kolikrát si od komentátorů vyslechnete rádoby situace věštící budoucnost, jako "A to je faul, následuje žlutá", přitom rozhodčí pískne faul a po žluté, jako by se země slehla. A to ani nemluvím o recyklovaných hláškách z minimálně stopadesáti předchozích ročníků...
Ke konci něco málo k ovládání a obtížnosti. Ovládání není tragédie, sem tam se sice stane, že hráč udělá tempo navíc nebo neobratně provede změnu směru, to jsou ale spíš jen okrajové záležitosti a celkově se dá říct, že tato oblast hry dopadla chvalitebně. Stupeň dolů za ovládání na klávesnici, směrové šipky bohužel nedokážou vykouzlit precizní přesnost pohybu, jako to zvládne gamepad. A obtížnost. Pro mě snad největší zápor hry. Celkově se dá očekávat, že dvě nejhranější nastavení obtížnosti budou poloprofesionál a profesionál. Hraní na obtížnost poloprofesionál je skoro až dětsky jednoduché, se silným týmem budete běžně vyhrávat o 5 a více branek, stejně tak i s nejslabším týmem skotské ligy porazíte Barcelonu. Přejděte na profesionála a čeká vás studená sprcha. Jak je možné takové skokové zvýšení obtížnosti? Vyberte si top tým Anglické Ligy a budete rádi, že se držíte ve středu tabulky. Místo 7 nebo 8:0 to bude v lepším případě 1:1, při konfrontaci se stejně silnými kluby se raději dopředu psychicky připravte na pořádný výprask v podobě pětigólového nášupu nobo starého dobrého výsledku 0:3. Z těchto nemilých zkušeností musím hodnotit obtížnost jako nevyváženou a to přesto, že máte na výběr z pěti obtížností. Je možné, že s gamepadem by byla situace snažší, mohli byste dělat kličky a precizně ovládat hráče, nicméně pánové, jsme na PC, a na něm se podle posledních průzkumů hraje především na klávesnici, ne ovládátku pro konzole.
Jsem si vědom toho, že jsem na předchozích řádcích nadával až moc. Proto dokončím svůj pohled na novou Fifu ve smířlivém tónu. Přese všechny zápory jde o nejlepší fotbal, který si můžete na PC zahrát. Výsledek je podle očekávání nadprůměrný, ale chybělo málo a z Fify 12 by byl adept na nejlepší hru roku. Na 90+ má hra prostě moc chyb a ač se mnou mnoho virtuálních čutálistů nebude souhlasit, hodnotím novou Fifu 80%.

Pro: vylepšená grafika, pomalejší zápasy-lepší kontrola míče a širší taktizování, parádní zvuková kulisa při zápasech a zvuky obecně, vylepšené herní módy, celkem spravedliví rozhodčí

Proti: spousta omezení při rozehrávkách soupeře, pojem mrtvý ofsajd je pro rozhodčí stále tabu, nepřeskočitelné animace oslav gólů, nevyvážená obtížnost, nedotknutelní brankáři a rozhodčí, nepřesní komentátoři

+13