O tom, že Mafia je skvělá hra, není přece pochyb. Příběh, dabing, grafika ale i fakt, že ve své době byla první, která přivedla do trojrozměrného světa období 30.let 20.století. Volnost pohybu po městě a výtečnou atmosféru těchto let nenabídla žádná hra té doby! A pozor! Hru vytvořili čeští vývojáři! Chvála jim za historický kousek, jež se zapíše do herní historie zlatým písmem! Tak a to bysme měli. Teď končím se stereotypním chválením. A vrhnu se na hanění a hlavně na postřehy (co mi vadilo, přišlo podivné, co jsem ve hře postrádal...).
Prvním bodem by byla kamera. Postrádám tu kameru s palubní deskou. Z hraní GTA:SA jsem si zvykl na pohled kamery, který mi v Mafii citelně chyběl. Jde o pohled kdy koukáte z boku na své auto nebo na auto vedle vás. V Mafii se ta kamera táhla tak nějak podivně okolo. Další věcí, kterou bych uvítal je možnost si na mapě označit nějaké místo (obdobně jako v GTA:SA). Taktéž bych uvítal vyskakování z auta za jízdy. V misi pro Lucase Bertoneho kdy mám shodit automobil ze svahu u majáku do moře by to působilo efektivněji, než zaparkovat auto u okraje a běžet ukrást jiné, kterým ho tam dotlačím.
Další nelogická věc je možnost volby nastoupení do vozidla. Chápu je to fajn. Chci rychle nastoupit do auta a ujet. Volba "Chci nastoupit dozadu" nebo Chci nastoupit jako řidič"? Proboha proč? V tom rychlém zmatku nasednu dozadu a čučím proč vlastně nejedu. Volba nasednout dozadu je tedy k ničemu. U Mafie se mi strašně líbí věrnost vozidel ale vadí mi opožděné zapínání blinkrů do zatáček. Daleko efektivnější je, když zmáčknu doprava a blinkr ihned zabliká. Ne že už jsem zatočil a blinkr teprve poblikuje.
A pojďme se vrátit na úplný začátek. Tutorial. V něm na samotném úvodu slyšíme vypravěče, který povídá: "Vítejte v opravdové škole pro mafiány". Zní to drsně. Uau. Ale tady se učím teprve řídit a nastupovat do auta. Tudíž ještě ani nepracuji jako taxikář. A o nějaké mafii tudíž ještě vůpbec nemám ani ponětí. Až teprve postupem hry se dostanu k Salierimu. Další podivností je, když ukradnu policejní auto, zajedu s ním k Ralphovi, neuloží se v garáži. Což mě vcelku naštvalo, když s ním jedu přes půl mapy. V misi Smetánka, kdy dostihnu Morella u mostu, zajedu si autem ke kraji srázu. Vystoupím a se mnou i kolegové, Paulie ale nelogicky vystoupí a sebíhá ze skály. Auto totiž bylo z jedné strany přímo u hrany skály. Takže Paulie stál ve vzduchu (místo aby vyšel dveřmi u řidiče) ale nespadl, pomalinku jakoby 95° sráz sebíhal a až seběhl dolů, napsala mi hra Paulie umřel.. I tak mi nedalo a jako správný mafián jsem jel vrak pod mostem zkontrolovat, však víte, jestli náhodou Morello nepřežil. A po dojetí na místo jsem zjistil, že vrakem jde v pohodě projít.
Vratím se ale zpět do města. Tak si tak stojím na mostě se svým auem. Zvedací most poblikuje a propouští pod sebou loď. Říkám si je to fajn efekt. Dobrý nápad. VYlezu z auta a pozoruju loď. A hle. Naráz se zamýšlím. V dáli lze vidět koleje, které přes řeku vedou také. A proč ty se nezvedají? Vždyť jsou položeny níže než most silniční. To ta loď koleje podploje? Přeskočí?..
Další totální nelogická věc je v misi Kdy vykrádám banku. Při útěku z banky stojí venku auto, kterým jsem přijel. Tak proč proboha páčím zámek?! To jsem ty klíčky od auta ztratil v trezoru? Na samém konci když Sam střílí s kulometem v nejvyšším patře a já se kryju je další věc, která mě štvala, ale beru ji jako ztížení obtížnosti na konci hry. Vykouknu z krytu Sam střílí, po chvíli začne nabíjet. Na nic nelením a pálím a v tom umírám. Je zajímavé že Sam střílí i při nabíjení. Nebo jen hrál že nabíjí? :-) Tahle změť mých několika postřehů, v naprosté slohové neposloupnosti má ukázat, že hra je sice skvělá, ale nemusí se vyzdvihovat jen ty kladné vlastnosti. :-)
Prvním bodem by byla kamera. Postrádám tu kameru s palubní deskou. Z hraní GTA:SA jsem si zvykl na pohled kamery, který mi v Mafii citelně chyběl. Jde o pohled kdy koukáte z boku na své auto nebo na auto vedle vás. V Mafii se ta kamera táhla tak nějak podivně okolo. Další věcí, kterou bych uvítal je možnost si na mapě označit nějaké místo (obdobně jako v GTA:SA). Taktéž bych uvítal vyskakování z auta za jízdy. V misi pro Lucase Bertoneho kdy mám shodit automobil ze svahu u majáku do moře by to působilo efektivněji, než zaparkovat auto u okraje a běžet ukrást jiné, kterým ho tam dotlačím.
Další nelogická věc je možnost volby nastoupení do vozidla. Chápu je to fajn. Chci rychle nastoupit do auta a ujet. Volba "Chci nastoupit dozadu" nebo Chci nastoupit jako řidič"? Proboha proč? V tom rychlém zmatku nasednu dozadu a čučím proč vlastně nejedu. Volba nasednout dozadu je tedy k ničemu. U Mafie se mi strašně líbí věrnost vozidel ale vadí mi opožděné zapínání blinkrů do zatáček. Daleko efektivnější je, když zmáčknu doprava a blinkr ihned zabliká. Ne že už jsem zatočil a blinkr teprve poblikuje.
A pojďme se vrátit na úplný začátek. Tutorial. V něm na samotném úvodu slyšíme vypravěče, který povídá: "Vítejte v opravdové škole pro mafiány". Zní to drsně. Uau. Ale tady se učím teprve řídit a nastupovat do auta. Tudíž ještě ani nepracuji jako taxikář. A o nějaké mafii tudíž ještě vůpbec nemám ani ponětí. Až teprve postupem hry se dostanu k Salierimu. Další podivností je, když ukradnu policejní auto, zajedu s ním k Ralphovi, neuloží se v garáži. Což mě vcelku naštvalo, když s ním jedu přes půl mapy. V misi Smetánka, kdy dostihnu Morella u mostu, zajedu si autem ke kraji srázu. Vystoupím a se mnou i kolegové, Paulie ale nelogicky vystoupí a sebíhá ze skály. Auto totiž bylo z jedné strany přímo u hrany skály. Takže Paulie stál ve vzduchu (místo aby vyšel dveřmi u řidiče) ale nespadl, pomalinku jakoby 95° sráz sebíhal a až seběhl dolů, napsala mi hra Paulie umřel.. I tak mi nedalo a jako správný mafián jsem jel vrak pod mostem zkontrolovat, však víte, jestli náhodou Morello nepřežil. A po dojetí na místo jsem zjistil, že vrakem jde v pohodě projít.
Vratím se ale zpět do města. Tak si tak stojím na mostě se svým auem. Zvedací most poblikuje a propouští pod sebou loď. Říkám si je to fajn efekt. Dobrý nápad. VYlezu z auta a pozoruju loď. A hle. Naráz se zamýšlím. V dáli lze vidět koleje, které přes řeku vedou také. A proč ty se nezvedají? Vždyť jsou položeny níže než most silniční. To ta loď koleje podploje? Přeskočí?..
Další totální nelogická věc je v misi Kdy vykrádám banku. Při útěku z banky stojí venku auto, kterým jsem přijel. Tak proč proboha páčím zámek?! To jsem ty klíčky od auta ztratil v trezoru? Na samém konci když Sam střílí s kulometem v nejvyšším patře a já se kryju je další věc, která mě štvala, ale beru ji jako ztížení obtížnosti na konci hry. Vykouknu z krytu Sam střílí, po chvíli začne nabíjet. Na nic nelením a pálím a v tom umírám. Je zajímavé že Sam střílí i při nabíjení. Nebo jen hrál že nabíjí? :-) Tahle změť mých několika postřehů, v naprosté slohové neposloupnosti má ukázat, že hra je sice skvělá, ale nemusí se vyzdvihovat jen ty kladné vlastnosti. :-)
Pro: Mafia: The City of Lost Heaven
Proti: Mafia: The City of Lost Heaven