Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Karel Musil • 39 let • Supporter/QA • Wien (Zahraničí)

Komentář

Přejít na komentáře

DreamLand: Final Solution

  • PC 70
Dream Land je jednou z mála českých her, o které jsem v době jejího vydání věděl (ovšem screenshoty, které jsem viděl, mě příliš nezaujaly, nezaujala mě tehdy ani hra jako taková a popravdě bych na ni v té době neměl finance - cena tehdy byla srovnatelná se zahraničními tituly, tj. něco přes tisícovku).

Na první, druhý i třetí pohled vypadá hra dost odpudivě - grafika taková vyblitá, obličeje děs běs, hlavní postava vypadá jako ošklivej brácha toho z Red Hell a hudba znící v prostředí stanice (kde se pohybujete dobrou polovinu herní doby) deptá už po prvních pár tónech. A dabing... to není ani "čítankový" z Gooky - někteří z dabérů prostě jen odhrkali text ve snaze mít to co nejrychleji za sebou. Snaží se tu jen osoba, která namlouvala starší dámy a jejíž hlas připomíná Miriam Kantorkovou. Vůbec celý dabing působí dojmem, že byli najmuti pouze čtyři herci (i když jejich seznam je působivě dlouhý).

Virtuální reality (VR) vypadají zcela jinak, jde o renderovaná pozadí, která naopak působí velmi dobrým dojmem - o to hůř jsou do nich zakomponovány postavičky. Hudba v těchto pasážích je většinou na daleko lepší úrovni (hlavně Macao), jen namluvení je tu nezřetelné (pravděpodobně má spolu se změněným vizuálem svérázně simulovat pobyt ve VR). O to horší je, když okolní ruchy zcela dabing přehluší.

Příběh... no, kdyby byla hra zahraniční (a tedy do ní nality větší finance a upravila se grafika, plus ten dabing), mohl z toho být epický kousek. Takhle by snesl pár zásahů dramaturga, protože mě začal zajímat až v momentě, kdy se objevil první "duch ve stroji" - ostatně i sami autoři se snažili být světoví, vzhledem k jménu, kterým obdařili hlavního protagonistu a vůbec zasazením do kontextu (ovšem hlášku "á, Pilsner... ti Češi se dostanou všude" si přesto neodpustili :-P. Možná ale pomalost rozjezdu má své opodstatnění a pomáhá k lepšímu zžití se s prostředím - ostatně stopy k odhalení finálního tajemství jsou roztroušené po celé délce hry a tak zhruba od dvou třetin to začalo vše zapadat. Kromě toho, hra vám na některých místech dává možnost lhát či mluvit pravdu - i když je výsledek nakonec stejný, dopracujete se k němu různými cestami. Nemluvě o volbě pomocníka v oné misi na Macau.

Po technické stránce bych vytknul snad jen neustálé přehazování cédéček (tři kusy - virtuální reality jsou na posledním disku, stanice na druhém a ingame animace na prvním). No a ty texty - tady někdo pěkně odflákl korekturu. Ani tak nejde o to, že některé postavy mluví nespisovně a hlavní hrdina čas od času zakurvuje, ale ty hrubky, ty hrubky (a při odinstalaci taky - "Některé komponenty nemoly býti odstraněny")...

Přestože mě hra dlouho nechytila a má spoustu much, finální verdikt sedmdesáti procent je myslím zcela zasloužený.
+19 +20 −1