Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Elf

Elf

Tomáš Pietrik • 34 let • Finanční poradce • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

Mafia II

  • PC 85
Nebudu porovnávat novou hru s předchozím dílem v mém hodnocení. Druhý díl tuzemské Mafie splnil i nesplnil mé očekávání. Nový příběh, nové prvky ve hře, nové hlášky, nové.. vše. Asi každý ví o co ve hře jde, takže to přeskočím a přejdu rovnou k situacím ve hře.

Příběh
Geniální, super, fantastický. Na příběhu stojí celá hra a je to jeden z hlavních pozitivních bodů. Bohužel je trochu krátký. To by ani tak nevadilo, kdyby bylo co dál ve hře po dohrání příběhu dělat. Mafii II hráč na těžkou úroveň dohraje s otevřenou pusou za necelý den, ale pak mu hra nemá co dál nabídnout. Hra se vypne a nenabídne hráči ani žádný mód "jízdy". Vývojáři se to možná snaží kompenzovat datadiskama, ale spíš si myslím, že jde o obchodní triky (protože recenze na datáče jsou docela záporné). Každopádně Mafia II na tuty rozesměje každého hráče, protože je tu spoustu nových neohraných hlášek a vtipů a přitom to není žádná komedie. I já ale musím zkritizovat checkpointy, které jsou naprogramovány hodněkrát před cutscénou, po třetí už vás nucené přeskakování otravuje.

Dabing
Hrál jsem českou verzi. Líbil se mi dost a setkáváme se s častými vulgarismy (ty alespoň mě nevadily, protože přístupnost je 18+). Hodně lidí dabing kritizuje, ale nikdo z nich se nezamýšlí nad obecností. Která hra měla za posledních 5 let lepší dabing než Mafia II? Jestli nějaké takové hry jsou, tak jich moc velký počet nebude. Navíc to berte z té lepší stránky, některé hry nabízí jen jeden defaultní jazyk a tady si ho můžete libovolně změnit.

Prostředí
Prostředí každého ohromí. První půlku hry se nacházíte ve zasněženém měste a tu druhou půlku (o pár let později, auta a styl oblečení se změní) je léto. Možnosti hráče v prostředí nejsou ani velké, ale ani malé.. tak akorát přiměřené. Většinou, když jsem hrál GTA nebo první Mafii, tak jsem si na ulice rychle zvyknul a vždy jsem věděl kde se nacházím, tady ne. Možná je to zapříčiněno krátkým příběhem, ale do konce hry jsem byl přesvědčen, že každou ulicí jedu poprvé. To nahrává hratelnosti, protože u hry hráč přemýšlí a rozvíjí orientační smysl a rozhodně u toho nesedí s opřenou rukou o bradu se slovy "to je nuda, všechny křižovatky a ulice jsou stejné".

San Andreas?
V Mafii II se objevily prvky, které kopírují GTA. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby byly alespoň nějak více obohacené. Můžete nakupovat oblečení, můžete jíst, můžete dát auto do servisu atd. V obchodě s oblečením máte na výběr většinou jen 4 druhy oblečení, což je na můj vkus docela málo. Když si dáte jídlo, doplní vám životy (netloustnete). Servis se oproti GTA trochu liší.. je tu možnost přelakování, nějakého tuningu, ale kvůli švestkám stačí poupravit SPZ. Ve hře jsou telefonní budky, můžete z nich volat, ale nikdy nemáte komu. Hodně mě mrzelo, že po misi "v bordelu" se neotevřela možnost do klubu volně vstoupit.. to je tuším možné až v datadisku a to není podle mě fér, protože tím vývojáři nutí koupit si za další peníze pokračování (které podle recenzí nestojí ani za půl slova). Když si koupím hru, tak by základní věci měli být v ní.

Krádež aut
Okouzlí vás vychytávky jako 3 způsoby ukradnutí auta. Tedy když vám jde o život, tak prostě vysklíte okýnko, spojíte dráty a jedete. Když si chcete vzít nějaké auto do sbírky, musíte zvládnout tzv. minihru se zámkem. U jedoucího auta otevřete dveře a násilím vyhazujete pasažéry ven a ti se někdy chtějí a někdy nechtějí bránit. No prostě bomba.

Policie
Policie je přísná. Ta vás stíhá za krádeže aut, vysokou rychlost, bouračku nebo jakoukoli agresivitu. Dobré je, že policie nestíhá jenom vás, ale i ostatní lidi na ulicích. To vše moc dobře simuluje realitu. Stylové jsou i ikony/značky, které se objeví když na vás policie něco má a vy se podle toho musíte zařídit. U drobného přestupku stačí zastavit a zaplatit pokutu a nebo prostě ujet, ale policie si občas zapamatuje vaší SPZetku a tak se auta musíte zbavit nebo s ním zajet do servisu (zase prachy). Pak jsou situace, kdy hledá přímo vás, tak se musíte převléknout. U většího přestupku (dlouhodobé pronásledování, nebo střelba) vás chtějí zabít. To všechno by bylo super, ale.. máme tu další záporné ale.. občas se mi stalo, že jsem přímo kolem policie projel 100kou nebo do ní narazil a ona nijak nereagovala. Nevím zda na to měl nějak vliv příběh, ale rozhodně mi to přišlo jako bug (mám legální verzi).

Střílení
Možnosti střílení je značně promyšlené. Obzvlášť se mi líbila možnost schování se za překážku, tenhle prvek dodává hráči pocity, které třeba vidí při přestřelkách ve filmu. Nabíjení zásobníků nebo dokonalá fyzika zbraní tu nechybí (např. s pistole střílíte přesnějí než ze samopalu). Protivníci vás jsou schopní zabít na jednu ránu z brokovnice na dálku jednoho kilometru, ale vy je s brokovnicí na tu dálku ne.. ano nerealistické a k tomu nelogické, ale jinak nemůžu nic vyčítat. Snad bych ještě upozornil, že v Mafii II nemůžete střílet z auta a to ani jako pasažér.

Boxování
V Mafii II musím pochválit "boxing mode". Když se s někým začnete prát, změní se kamera a jste v módu, kdy můžete dávat speciální rány. U někoho jsem tu četl, že si Vito dává ránu, jak se mu zrovna chce. Není to pravda. Hráč musí využívat krytí a tzv. "timingu" a navíc né každou postavu lze ubouchat stejným způsobem. Někdy je potřeba silnější rána a jindy slabší ale rychlejší. V příběhu ve vězení se naučíte i nějaké manévry, bez kterých hru na těžkou obtížnost nedohrajete. Každopádně těch manévrů mohlo být víc.. ale od toho už jsou simulátory boxu, takže nebudu vytýkat, že nemáme 2 hry v jedné..

AI
A jak se chovají postavy ovládané počítačem? Je to sice nerealistické, ale chválím nesmrtelnost parťáků (v jiných hrách někdo umře a game over). Ti mají stejně většinou blbou trefu a většinu protivníků musíte stejně zabít vy (těžká obtížnost). AI postav je v Mafii II jinak dost chudá. Postavy nijak neimprovizují, vše stojí na funkcích IF a tak pokud zemřete a něco opakujete, tak ten gangster se vždy objeví ve stejnou chvíli na stejném místě a dělá ty samé pohyby. Tohle bylo ošetřené i v 10 let staré hře operaci flashpoint od stejných programátorů.

Závěr
Mafia II je skvělá a to obzvlášť pro hráče, co si potrpí na příběhu. Ikdyž se mi na první pohled hra zdála dokonalá, má spoustu drobných chybiček. Původně jsem se bál, že jméno hry bude těžit z prvního dílu, ale 2KCZECH vydali světu úplně novou hru a ta není vůbec špatná, bohužel ani ne dokonalá. Každopádně pořád to je jako "hrát ve filmu" s perfektním mafiánským dějstvím.

Edit 1: Ještě bych rád uvedl, že 2KCZECH byli z vrchu buzerováni a museli hru limitovat na velikost kapacity na disku atp. Proto se vyskytlo u hry tolik nedostatků a krátký příběh. Já ale hodnotím hru a ne vývojářský tým.

Pro: příběh, grafika a prostředí, fyzika, realističnost, hudba

Proti: AI, GTA prvky, žádný mód volnosti, krátké

+32 +33 −1