Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Retro Klub 2023 - Poslední... fantazie?

Závěr letošního Retro Klubu a vyhlídky do budoucna.

Retro Klub 2023


První ročník Retro Klubu se nám zdárně dostal ke svému konci a jak jsme řekli již na začátku, celkovou desítku her uzavře ještě jedna bonusová hra větších rozměrů. A stejně, jako se Square kdysi loučili s herním světem svou poslední hrou, příhodně pojmenovanou Final Fantasy, se i my loučíme dílem z téhle dnes již početné série. Aby však tenhle příběh odpovídal osudu Square, tak ani my opravdu nekončíme a příští rok se můžete opět těšit na nálož dalších retro her. Předtím se ale pojďme ještě podívat na závěrečnou hru.

Final Fantasy IV



Profily na Databázi:
Původní 2D verze/Pixel Remaster:  Final Fantasy IV  
3D Remake:  Final Fantasy IV 3D 
V době vydání čtvrtého dílu byla série Final Fantasy už poměrně zajetou značkou. Jak bylo zmíněno na samém počátku, první Final Fantasy je důvodem, proč tu dnes s námi Square, respektive Square Enix, stále je, neb šlo o titul, který dostal firmu z finančních potíží. A stejně jako u prvního dílu, i u toho čtvrtého vděčili za úspěch otci série Hironobu Sakaguchim. Na díle se však podílela řada dalších tvůrců, kteří byli se značkou od samého počátku. Objevilo se zde ale také jméno Takashi Tokita. Pro dnes již uznávaného designéra totiž šlo o vůbec první projekt, kde dostal vůdčí roli.

Final Fantasy IV mělo poměrně zajímavý a řekněme i složitý vývoj. Jelikož se na trhu stále dobře dařilo i původním NES konzolím, tak byl záměr Square vytvořit dvě verze hry. Jedna pro NES a druhá pro SNES. Ta pro SNES však měla být následně označena jako pátý díl série. Bohužel z vývoje NES verze ve výsledku sešlo, ač údajně byla hotova velká část hry. Jak asi měla vypadat můžete mrknout zde. Obě verze se ve výsledku sloučily do jedné hry pro SNES, kterou dnes známe právě jako čtvrtý díl. Ani ten však nemusel nutně vypadat tak, jak tomu ve výsledku bylo. Tvůrci totiž měli původně se hrou jiné záměry a chtěli udělat podstatně akčnější záležitost. Z nápadů sešlo především proto, že by se příliš změnil ráz série, tudíž následně vznikly dvě odlišné a dnes již také kultovní značky. Řeč je o Secret of Mana a samozřejmě Chrono Trigger. Stále se však jedná o první hru, která použila dnes již známý Active Time Battle systém.

Hra ovšem nenarážela jen na designerské neshody, ale také na omezení samotné konzole a fyzických nosičů. Na poměry série jde přeci jen o kratší záležitost, která dle Tokity poprvé v sérii obsahuje plnohodnotný příběh s propracovanými charaktery. Ten nicméně musel být ve finále značně sestříhán a spousta dialogů vypuštěna. Tokita tak následně uznal, že některé dějové části působí nedotaženě, což částečně napravují budoucí remaky a porty na jiné platformy. Například dungeony Lunar Ruins se poprvé ve hře objevily až s vydáním GBA verze v roce 2005, přitom byly plánovány už u originálu. Tím se dostáváme k dnešnímu stavu hry. Najdete ji totiž na spoustě různých platforem, přičemž nejnovější je Pixel Remaster vydaný v roce 2021 i na PC. Na PC však byl k dispozici již dříve 3D remake vytvořený původně pro handheld Nintendo DS a jde o nejrozsáhlejší verzi hry, která značně natahuje délku. Lehký zmatek také může nastat v číslování, jelikož v době vydání byl na západě titul pojmenovaný Final Fatansy II.

Na závěr ještě jedna malá perlička. Komiksoví autoři Kurt Busiek a Mike Mignola v době vydání vytvořili čtyřdílnou sérii Final Fatansy komiksu. Ta byla inspirována právě čtvrtým dílem, nicméně projekt byl zrušen před dokončením druhého čísla kvůli finančním problémům vydavatele. Tím byl Disney a jejich Hollywood Comics následně ukončil činnost v roce 1993. Sám Busiek ale později přiznal, že je dobře, že komiks nikdy nevyšel, neb se domníval, že by z něj fanoušci her nebyli nadšení. 

Odměny, achievementy, herní výzva...


Tentokrát hraní není rozděleno na dva levely obtížnosti, neboť kvůli našemu zpoždění by bylo nefér po vás teď vyžadovat splnění achievementů. Dohrání hry se samozřejmě počítá do tabulky a jelikož jde o dlouhou záležitost, budeme ji v závěrečném bodování počítat jako Level 2. Samozřejmostí také je, že mi ( @Fritol: ) můžete napsat o steam klíče za napsání komentářů jako obvykle.

Do jakých kategorií Herní výzvy můžete hru použít?
Kategorie 3: Císařův pekař / pekařův císař - Edward Chris von Muir a Edge Geraldine  jsou hratelné postavy z panovnické rodiny.
Kategorie 4: Země vycházejícího slunce - Square i Matrix Software jsou japonské firmy.
Kategorie 6:  Sága pokračuje - Sedí do HC varianty.
Kategorie 10: Před naším letopočtem - V případě hraní původní SNES verze. 
Čas na dohrání máte do 31.12. 

Budoucnost Retro Klubu a vyhodnocení


Retro Klub bude pokračovat i následující rok, přičemž jeho podobu lehce ovlivníte i vy. V prosinci všem, kdo se v průběhu roku zúčastnil alespoň jednoho kola, rozešleme krátký dotazník, kde vás poprosíme o pár názorů na výběr her, žánry, cenovou výši nebo konzolové generace. O lednové hře vás pak nejspíš budeme opět informovat s lehkým předstihem dle právě probíhajících slev.

Všem mockrát děkujeme za účast a na konci roku se ti nejaktivnější z vás mohou těšit na odměnu, která vám dle nás udělá opravdu radost. Doufáme, že jste si hraní užili, dozvěděli jste se něco nového o herní historii a rozšířili si tak obzory. Alespoň jednoho kola se ve výsledku účastnilo 21 uživatelů, což je, řekl bych, krásné číslo. Největší úspěch mělo hned to první, kdy jste buď podlehli nostalgii dětských animáků nebo nadšení z nové aktivity na DH. Druhým nejaktivnějším kolem pak byla překvapivě shmup kolekce od Konami v kole osmém.

Diskuze ke článku

Napsal jsem kratší souhrn z ročníku 2023. Až jsem překvapen kolik zábavy klub přinesl. A teď plnou silou na sérii Castlevania.
@Ronik (29.12.2023 13:10): To je super! Původně jsem s první Castlevanií počítal do letošní Herní výzvy, ale nakonec vyhrál Metroid. Takže příštího klubu se určitě zúčastním i já
Úvodem díky všem za váš zájem o Retro klub - některé měsíce byl zájem větší, některé menší, ale celkově si myslím, že účast byla i s ohledem na vybrané hry velmi slušná. :)

Jak Fritol již zmiňoval v článku, určitě máme v plánu pokračovat i příští rok v podobné formě, nicméně dojde k jistým změnám ve výběru her a k frekvenci jednotlivých "bloků". Účastníkům se v průběhu ledna ozveme s dotazníkem, kde, pokud budete mít zájem, budete moci vyjádřit svou zpětnou vazbu, kterou se následně pokusíme zapracovat do výběru pro příští rok.

Nicméně o první hře máme jasno již teď - začneme Castlevania Anniversary Collection, další kolekcí ikonické série, které se u nás nedostává takové pozornosti, jakou si možná zaslouží. Na výběr pak budou všechny hry z kolekce, včetně spin-offu Kid Dracula. Kolekce je aktuálně ve slevě na Steamu (nebo ještě levněji na Fanatical), avšak relativně často bývá ve slevě i na všech ostatních platformách.

P.S.: Třem nejpilnějším účastníkům jsem se ozval do soukromé zprávy s jejich slibovanou odměnou.
Tak Final Fantasy IV dohráno, ten prosinec je časově náročný. Ještě musím sepsat komentář. Moc díky za organizaci povedeného prvního ročníku Retro klubu. Doufám že vám to ještě dlouho vydrží. Už jsem zvědav, co budeme v lednu hrát.
@Charllize (20.11.2023 13:21): Že je název hry ve spojení s koncem Square spíš pohádka je nejspíš pravda, nicméně že hra Square zachránila je fakt. O špatné finanční situaci se můžeš dočíst všude. Je otázka, zda by to byl opravdu konec po neúspěchu FF nebo zda by ještě nějakou dobu pokračovali, nicméně hra je dostala ze sraček tehdy.
Mně by zajímalo co je vlastně pravdy na tom ze Final Fantasy měla být záchrana Square. Už to slovo Final nedávno Sakaguchi vlastně dementoval tím ze to jen znělo cool a původně to mělo být Fighting a vůbec nic o záchraně studia neříkal. Chápu třeba že v rámci dlouholetého studia se tomu vyhnul zmiňovat že byli před krachem ale i tak mi to zní trochu jako pohádka o tom jak nějáká hra zachránila studio. Mně spíš přijde že si tak nějak normálně dělali hry a první FF bylo něco s čím skutečně prorazili.
Tu FF do 5. kategorie vám přeju. Když jsem se do ní snažil v lednu napasovat nějaký FF titul, tak jsem byl nařčen z ohýbání kategorie a pak už jsem se o to raději nesnažil :D (Ale ok, neukázal jsem zřejmě žádné relevantní ukázky. Tak jsem se aspoň teď poučil).
Ale já to tušil, že tam ta FF může při správné konstelaci projít :)
@next_ghost (16.11.2023 21:20): Moc díky za doplnění. Postavy a panovnické rodiny jsem letmo prolít a tohle přehlédl teda, 6. kategorii též a 5. jsem ignoroval záměrně. Co se počítá a nepočítá je u týmu výzvy docela random a už jsem několikrát narazil když jsem si myslel, že je něco v pořádku a najednou prej nebylo. Nemíním to řešit znovu, takže 5. kategorii se u téhle hry raději vyhněte pokud vám tedy někdo z týmu nepotvrdí opak.
Musí dát velký palec za Retro Klub. Výběr her je opravdu parádní. Třeba někdy v budoucnosti se moc rád zúčastním.
Za Retro klub díky, je to super nápad a příští rok se určitě zase několikrát zúčastním. Ten dotazník není špatný nápad :)

Letos jsem se zúčastnil 6x (vlastně 7x, ale Jet Set Radio se mi vůbec nelíbilo, tak jsem nedokončil) a díky tomu dohrál 11 zajímavých her, které bych třeba ani nikdy nevyzkoušel. Nejlepší bylo skvělé Katamari Damacy (85%) a líbily se mi i Chip 'N Dale Rescue Rangers 1+2, kterým jsem dal 80%. A pěkné vzpomínky mám i na Onimusha: Warlords z nultého ročníku :)

Final Fantasy IV je fajn volba, ale vynechávám, ještě musím dokončit výzvu, do které mi výrazně zasahuje závislost v podobě neustálé nutnosti hrát Cyberpunk.
Ještě jednou se omlouváme za docela velké zpoždění článku, ale jistě chápete, že osobní věci mají přednost. Vzhledem k povaze posledního (bonusového) kola to však není příliš na škodu.

Příjemnou zábavu všem, kdo se do Final Fantasy IV pustí. Jak zaznělo v článku, můžete se ještě těšit na odměny za vaši aktivitu a taky vás později poprosíme o vyplnění dotazníku, který nezabere příliš času. Pošleme vám ho pak soukromě poštou. A díky za účast! :)