Dobré odpoledne. Pohodlně se usaďte, právě začíná 3 měsíční Rapírovo HW okénko. :)
AMD SAM
Ačkoliv to není novinka,
a mě osobně až do nedávna unikla, vězte, že AMD zpětně podporuje Smart Access Memory (SAM) i u generace CPU Ryzen 3000 + GPU RX 5000
https://www.amd.com/en/technologies/smart-access-memory. Originálně dostupné jen pro kombinaci CPU Ryzen 5000 + GPU RX 6000. Pochopitelně musíte mít základní desku s čipsetem X570, nebo B550.
V některých hrách to může přinést docela masivní nárust max. i min. fps., viz.
https://youtu.be/QfnIeNILvoI?t=540 Dost mě překvapil nárust výkonu s RX 5700 XT v RDR2. Zapnout SAM (respektive Resizable BAR) můžete pochopitelně i s Nvidia RTX 3000. Majitelé RTX 2000 mají smůlu.
GPU
Vím, že většina z Vás preferuje Nvidii, nicméně zde jsou doporučení ke koupi GPU z Března 2023
https://www.gpureport.cz/clanky/nejlepsi ... ticle=384&page=2
Jeden z doporučovaných modelů s nejlepším poměrem cena/výkon okolo 15k je RX 6800XT 16GB, který se dá nyní reálně koupit za takřka MSRP cenu (649$, respektive o chlup dražší ale s přihlédnutím k výrazně lepšímu chlazení, než referenční modely)
https://www.alza.cz/sapphire-nitro-radeon-rx-6800-xt-se-16g-d6260797.htm PS: stačí do alza napsat, že u
druhé konkurence stojí 15,4k a oni Vám
ji rádi dají za stejnou cenu. :)
Ray Tracing
V neposlední řadě,
a opět mě to uniklo, např. takový notoricky známý, nesmrtelný a stále velmi oblíbený Quake 2 s Ray Tracing lze zahrát i na GPU řady Radeon 6000. Co bylo dříve dostupné jen pro
Nvidia RTX GPUs podporuje nyní i Radeony 6000+. Tak se jednomu hezky otevírá možnost zahrát staro-nové tituly Quake 1/2, Doom 1, a nově Half-Life 1 s RT podporou. Ve finále by to mohlo vést k lepšímu vnímání RT u her.
Z vlastní zkušenosti: The Witcher 3 na XSX s RT on vypadá fantasticky, ačkoliv on next-gen verze TW3 vypadá
fantasticky (!) i na stařičkém a slabém Xbox One S (pochopitelně je více v dálce rozostřený). TW3 jsem si nevybral náhodou, neboť díky
RT Globálnímu Nasvícení lze rozdíl mezi RT on a RT off verzí rozpoznat okamžitě, na první dobrou, aniž by člověk musel sledovat rozpoznávací videa od Digital Foundry. Stíny najednou dostanou hloubku - lesy díky tomu vypadají mnohem přirozeněji + veškeré materiály, respektive jejích povrchy, barvy (takové jaké by měli mít dle reálného nasvícení), atd. Jestli jsem byl dosud k RT
mírně (zdravě) skeptický, TW3 je první hra kde bych naopak doporučoval hrát s RT on. Rozdíl jako nebe a dudy!
PS: v souvislosti s CD Project nepatrně odbočím k novějšímu Cyberpunk 2077 a její next-gen verze na Xbox One S. Hrál jsem několik úvodních hodin (cca 12) a faktem je, že hra je máznutá (rozuměj: rozostřená v pozadí a detailech - nápisy na zdech, neonech, apod.),
a to výrazně více než next-gen TW3 verze na XOS od stejného studia). Na 4k monitoru hra nevypadá na první pohled úchvatně, nicméně dá se na to po chvíli hraní zvyknout. Nakolik máznutí napomáhá upscaling na 4k netuším, zcela určitě hraje svou roli. Co potěší, je fakt, že ve městě se pohybuje zhruba stejný počet osob, aut, apod. jako na XSX (min. jsem neregistroval žádný rozdíl), jen ty FPS nepochybně padají místy hluboko pod 30 (věřte zaregistrujete to okamžitě pouhým okem), speciálně při
kochacích výhledech na město. Nicméně vývojáři dodali co slíbili (komu čest tomu čest), a CP77 vypadá jak nejspíš majitelé PS4/Xbox One očekávali od začátku.
VR
Paul se tu ptal kdo má zkušenost s PSVR2. Tak já mám dnešní. V OC Shopping Park v Ostravě ve Smarty, alias JRC mají k vyzkoušení. Jelikož je to sotva pár týdnů kdy jsem řádil v ACC, iRacing (s volantem, pedály, atd.) a HL: ALyx na Meta Quest 2 (několik hodin) mohu poměrně čerstvě porovnat dojmy.
PS VR2 je zcela určitě lepší kus HW, než Meta Quest 2, který jsem dosud měl jako horkého kandidáta na letecké a automobilové simulátory. Bohužel rozlišení +/- 2k na oko u Meta Quest 2 je viditelné i v jinak perfektním HL Alyx, obzvlášť to vynikne u světlých scén. Samotná hra je pecka! ACC těžké zklamání z VR (rozmazané, kvůli HW náročnosti enginu snížené detaily), iRacing naopak velmi příjemné překvapení (na to jak má jednoduchou grafiku). Dva plné okruhy na Nürburgring Nordschleife ve VR byl téměř simulátorový zážitek roku (pro mne).
Také se ukázalo, že ani RTX 3080 (10GB model) kolegy simracera nestačí na ACC na plných detailech, nemluvě o takřka zaplnění celé VRAM, což občas vede k nemožnosti v GUI cokoliv nakonfigurovat.
Což mě připomíná Microsoft Flight Simulator 2020, kde přímo autoři upozorňují, že nastavení všech detailů na max. kvalitu bude vyžadovat
moře VRAM. Více = lépe!
S 8GB RX 5700XT více než 30 fps v QHD + max. detaily v MSFS 2020 nedám, ani kdybych se rozkrájel. Se zapnutou SAM nemám odzkoušeno. A to nehraji ve VR, 8GB je na VR úplné minimum, 10GB je stále spíše minimum, 12GB lepší a finálně GPU s 16+ GB VRAM nejspíš ideál.
Z mých zkušeností, z Falcon sletu, kde jsem testoval DCS World F/A-18C modul na letadlové lodi + Falcon BMS 4.37 na VR Meta Quest 2, musím konstatoval, že
HW náročný DCS World lze provozovat i na GTX 1080 8GB, ale bez kompromisů v grafice (rozuměj: snížení detailů) se to již neobešlo.
PS VR2
Horizon Call of the Mountain vypadá skutečně hezky, sledování očima (ovládání) chce trochu zvyku, a ačkoliv je rozlišení na oko +/- 4k stále tam vidím
tu mřížku. Pravda, rozlišení je
mnohem jemnější, než u Quest 2. Škoda, že jsem sebou neměl placku s GT7, protože by mě vážně zajímalo zkusit hru s PS VR2, nicméně nejspíš by chvíli trvalo stáhnout updates. Hra samotná je pěkná, ale PC Half-Life: Alyx je lepší, ostřejší a co si budeme povídat, s pěknější grafikou! :) Kéž by her jako je HL Alyx bylo více, pak by VR jednoho dne mohl být opravdový mainstream.
Dvakrát škoda neexistujících PC driverů, v opačném případě jasný kandidát na koupi pro nadšence do simulátorů.