Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

V ramci osvety japonskych DRPG bych rad upozornil vlastniky ps vita ci ps tv na novinku Mary Skelter Nightmare. Alegoricky depresivne ujety dungeon s hromadou textu, prsatych polonahych holcin a systemem slozitym jak vysoka skola. Dungeony samotne jsou jakysi zivouci organismus a za pomoci priser unasi lidi a nuti je v zalarich olizovat jeho steny. Parta hrdinek ma rada kdyz na ne caka krev priser jelikoz se z toho dostanou do tranzu a jsou silnejsi, pripadne jedne z druhe tu krev olizovat pac to zas muze mit lecive ucinky. Z technickeho hlediska se jedna o spicku zanru, 3D modely nepratel, anglicky i japonsky dabing, animovane cgi postavy a tak dale. Je to super:)
@Drolin (21.09.2017 00:32): Osobně myslím, že tohle "propagování" her spíš škodí - někoho to odradí, někdo vyzkouší, většinou jde o, ehm, "házení perel sviním".

Konkrétně u CT je myslím to "nejzajímavější" jak lehce působí (ve smyslu, že se zdá jednoduchý a vytvořený bez nějakého speciálního úsilí), zároveň jsou veškeré detaily propracované (ač to není na první pohled zřejmé) - je to tak trochu "samozřejmá" hra. Navíc pochopitelně za všechny ty roky větší či menší části inspirovaly mnoho dalších děl (a koneckonců šlo taky o syntézu těch předešlých).

Jinak pro mě byly za ty roky asi nejzapamatovatelnější soundtracky ze Seiken 3 Densetsu a SotN.
@Artran (21.09.2017 10:18): Vidíš, já OST Triggeru poslouchám pravidelně a řadím ho k tomu nejlepšímu :). Podobně jako i majorita hráčů a fanoušků herní hudby.

Jistě, ale jiný argument by na 90210 k zahrání této klasiky neplatil :)).
(pravděpodobně nebudu úspěšný ani tento, ale podpora oblíbené hry je myslím jednou z náplní herních diskuzí)

@Bellerofontes (21.09.2017 10:58): Význam HL nikde nepopírám, názor na něj (zde prezentovaný) mám pouze čistě subjektivní a samozřejmě jde i o nadsázku, aneb nutnost určitého poznávacího znaku v komunitě.
@Charllize (21.09.2017 11:46): Skoro se stydím přiznat, že jsem Half-life 2 ještě nehrál :-) Vyšel v době, kdy jsem videohry pustil na delší dobu ze zřetele.

U RPG je zásadní zcela jistě série Wizardry, která ovlivnila JRPG. Dále Rogue, jehož herní prvky zpopularizovalo jednak Diablo a současná záplava nejrůznějších tahových mainstreamových indie rogue-like (svého času byly rogue-like těžce undegroundová záležitost). Potom si myslím, že je klíčová Ultima Online (navzdory předcházející existenci mudů). U dalších her si nejsem jist: Dungeon Master jako první skutečný 1st person real time dungeon crawl? Fallout 1 nebo Baldur's Gate 1 jako první skutečně moderní izometrické RPG? Ultima I jako první open world RPG?
@Artran (21.09.2017 11:32): zato half life 2 je naprosto zasadni a to tim ze masove zavedl steam a jemu podobne sluzby, tim se jina hra pochlubit nemuze:.) Ja osobne u fps vnimam jako zasadni hru ktera neco nekam posunula a odvijelo se pak dal od ni, Duka 3D. U rpg bych si to asi netroufnul, tam je dost slozita situace.
@Bellerofontes (21.09.2017 10:58): Máš pravdu. Snažil jsem se svou reakcí tu svéráznost jen trochu usadit.

Jedna věc je historický význam, druhá nadčasovost. Osobně si myslím, že byť Half-Life sehrál klíčovou roli, tak byly ty herní mechanismy, pro které byl ve své době originální, využity v budoucích hrách lépe. Osobně jej považuji za hru, která udala určitý vektor kudy se mají FPS ubírat, ale zároveň obsahuje určité vady v designu. Např. takový Super Metroid je oproti Half-Life bezchybná hra dodnes. Je to ale samozřejmě na delší diskuzi a asi bychom se tu měli bavit o RPG, jinak Mickovi praskne žilka ;)
@Bellerofontes (21.09.2017 10:58): ta povinnost je u kazdeho neco jineho. Ale jsou hry o kterych se vi ze jsou nejakym zpusobem zasadni a je jich strasne moc napric vsemi platfomami. A kazdy si z toho mnozstvi tu svoji povinnou varku najde a muze ji pak klidne nekomu i doporucit ci neustale vnucovat, da se to pochopit.
@Artran (21.09.2017 10:18): Vzal jsi to příliš vážně. Drolin chtěl jen zdůraznit, že Chrono Trigger je "zkrátka povinnost". Šlo o svérázné doporučení. Pokud by k médiu přistoupil opravdu seriózně, nemohl by bagatelizovat význam např. Half-Life. Nemluvě o řadě dalších her, jimž se zde na DH za jejich úspěch u veřejnosti svým hodnocením "pomstil".

A rekonstrukce celků je obecně nevděčný proces, který si stěží může dělat nárok na definitivnost. Akademičtí pracovníci o tom snad vědí své.
@Drolin (21.09.2017 00:42): Nehral a nikdy sa nechystám, nakoľko ma to vôbec neláka. Ale aspoň som vďaka tebe získal dobrý argument, ktorým sa môžem odvolávať na to, že nie skutočným hráčom :P

Otázkou však skôr je, prečo v dobe, keď existuje toľko kvalitných emulovaných a historicky prínosných hier strácaš čas skúšaním novodobého odpadu, ktorý ešte neoveril čas a pravdepodobne za to ani nestojí :))
@Drolin (21.09.2017 00:42): Když neznáš kontext doby, tak nikdy historický vývoj média chápat nebudeš. To by jsi si musel kromě Chrono Triggeru zpětně zahrát dalších 100 her z každého roku a z jejich (ne)kvality pochopit, proč zrovna Chrono Trigger a ne něco jiného. Přejímáním názorů ze starých magazínů a anket jenom papouškuješ názor, který může být mylný. A taky že je!
@Drolin (21.09.2017 08:29): Předpokládáš, že hráči mají potřebu akademicky rekonstruovat vývoj počítačových her. Jenže většině hráčů, snad tím nikoho neurazím, je akademický vývoj počítačových her a chápání celků celkem ukradené (to už je opravdu spíš vědní disciplína) a chce se u her v prvé řadě bavit (přičemž zábava to může být i poměrně seriózní) či se rámcově orientovat ve svých oblíbených žánrech a akcentovat určité herní principy, které mají rádi.

Je samozřejmě otázka, proč si nahlédnutím do jiné sféry nerozšířit obzor. Navíc když díky tomu mohu zjistit, že mi mnoho skvělých titulů uniklo, že... ;-) To ale platí obecně, nejen o hrách :-)

Platformy určitě některé žánry podporují, ale definoval bych je spíše z hlediska gameplaye než příběhu. Byť zrovna ten důraz na propracovaný příběh některých konzolových her může vyvažovat jednodušší ovládání přes gamepad. PC je v tomto ohledu univerzálnější. Konzole udělaly imho z nouze (gamepad) cnost (jrpg).

EDIT: Btw, ta primitivní melodie z Chronno Trigeru mi takhle vytržená ze hry přijde skoro neposlouchatelná. Strašné :-P
@Drolin (21.09.2017 00:42): i kdyz nekdo nema moznost emulatoru je to chaba vymluva. Treba ps2 se da koupit za par stovek. Jde spis o urcity druh zabednenosti a ignorace. Jedine co dokazu pochopit je to kdyz nekdo nesnese japonskou stylizaci. Ale i tak jsou na konzolich naprosto zasadni hry ktere japonske ani nejsou. Osobne nechapu proc se nekdo tak rad soustreduje na jednu platformu a dela ze nad ni neni, vetsi hloupost bych jen tezko v henich sferach hledal. Clovek tak ochuzuje jen sam sebe za rouskou jakesi stupidni a neexistujici nadrazenosti.
@Artran (21.09.2017 07:19): Tak toto je jedno, myslím, zda k PS2 přiřadit historické romány, k TurboGrafx-16 červenou knihovnu nebo k N64 fantasy žánr :).

Smysl zde není v podobném přirovnání, ale v tom, jak chápat jednotlivé platformy a jejich důležitost k pochopení celku.
@90210 (21.09.2017 00:35): Skvělých her z konzolí, které nevyšly na PC je, skutečně spoustu. A rozhodně to nejsou blbůstky, ale komplexní hry s desítkami hodin herní doby. To máš jak třeba s Amigou. Navíc se dneska obzvláště ty starší konzole dají perfektně emulovat.

Na druhou stranu přirovnávat PC k detektivkám je na hlavu.
@90210 (21.09.2017 00:35): No jak myslíš. Ale každý, kdo se podrobněji zajímá o hry, tak ví, že PC daleko není středobod a tuny skvělých her na něm nevyšly a nikdy nevyjdou.

A v době, kdy je možné emulovat prakticky každou platformu je to pak jen lichá výmluva proč si nezahrát to nejlepší z videoher. Bez konzolových her (a jejich znalosti) vážně nejde v plném kontextu chápat historický vývoj média. Je to, jako by někdo četl jen detektivky a myslel si, že rozumí literatuře.

Pokud člověka čekají tituly jako Persona 2, Okami, Killer7, Rule of Rose, Chrono Trigger, SotC, Zeldy... tak vážně nemá cenu ztrácet čas PC hry druhého sledu :).

Pokud má možnost kvalitní emulace.
@90210 (21.09.2017 00:18): :))

No ale vážně, kdo nedohrál Chrono Trigger (aka nejvýznamnější hru 90. let), tak se vůbec nemůže počítat mezi hráče a fanoušky videoher. Je to jako by filmový fanda, cinefil, neviděl (nebo neplánoval vidět co nejdříve) Vertigo.

<3

"I honestly believe this is the single greatest song ever written for a videogame."

Bez debat.
„Nenávist, neznalost, zásadní nedůvěra, to je psychický svět komunismu – lékařská diagnóza by řekla, že je to patologický negativismus…“
— Karel Čapek
K diskuzi,

„Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají a že mají směr.“
— Vladimír Iljič Uljanov
Prečo mazať, keď to môžeš presunúť do nejakého !oničom! alebo tak niečo, ale nikdy by som ti nevyčítal oprávnený presun/delete... rozhodne sa neobmedzuj citmi a že sa fyzicky poznáme, nikdy ti oprávnený akt nebudem vyhadzovať na oči.

Uznávam, že sa to vymklo z topicu RPG, ale ako povedal veľký Todd, ak je vyťahovanie červa z nohy negra to čo chceš RPG hrať tak je to tvoje RPG hranie... (-D
@Drolin (14.09.2017 07:21): Tak ja to vidím z trošku iného úhlu pohľadu = "v globální konkurenci všech platforem už to bude těžší." = ano, globálne platformy to majú naozaj ťažké v porovnaní s PC :-D
Gratulace k dohrání:) Chrono trigger má celkem zaměnitelný audiovizuál a to cestování v čase ti asi znělo na papíře velkolepěji. Samozřejmě dneska už jsou mnohem komplexnější hry, škoda že ne s podobným námětem.
@mazar1234 (14.09.2017 00:55): Asi to tak bude, možná je to i tím, že tu u mě chybí ten faktor nostalgie. Ale není to špatná hra. Oceňuji, že tam nebyly náhodné souboje, které jestli se nepletu, FF, Phantasy Star 1-4 nebo třeba Dragon Questy, mají.

Prey (a Dishonored 2) mám stále v backlogu, asi se na to o víkendu vrhnu, protože od příštího měsíce už to bude na PC zas zajímavé (Elex, Shadow of Mordor 2, remake Outcastu, AC, South Park 2, ,..atd..)

@mazar1234 (14.09.2017 00:55): Až dohraju na emul. N64 Perfect Dark a Goldeneye tak si stáhnu i PS1 a vyzkouším to. :)
Otočil jsem na emulátoru SNESu Shadowrun a Chrono trigger. Celkem dobrý, ale jako nejlepší video hru všech dob bych Chrono rozhodně neoznačil.
@Richmond (11.09.2017 18:27): Yop, název to má takovej amatérskej, bez nápadu, ale jinak mi to přijde moc fajnové a rozhodně o něco zajímavější, než takové Grimrocky (jakkoliv to jsou fajn kousky), graficky to vypadá taky dost podobně, mně se to docela líbí, není to až tak přesvícené, přebloomované, přeHDRkované jako MM X (které se mi naopak hlavně co se venkovních lokacích týče graficky docela hnusí) a tak nějak v tom jde vidět nějaký um/nějaká kvalita (je vidno, že to není nějaká tabletová nízkorozpočtovka či imo nevkusný, nehezký the Keep).
@Isair (11.09.2017 17:26): Má to hrozně blbej název...Dungeon Kingdom :) Moc se mi to nelíbí graficky, ale to je skoro u všech novejch her, s tím asi už nic nenadělám. Skouknul jsem to video a nevypadá to marně. Je to ale zatím steam only, takže jakmile bude na gogu, určitě koupím a snad někdy i zahraju.