Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@Richmond (23.02.2023 07:38): Hlavně na nostalgii není vlastně nic špatného, udává něco, co bylo skvělé, pěkné. Já myslím, že ji nikdo nepopíráme, ale jak píšeš, je nesmysl, že tvrzení, že v nějaké době byly hry lepší, vyplývá jen z nostalgie, v které člověk něco (obvykle to špatné) zapomněl. Ono hlavně vůbec nemuselo být špatné mnohé, co za špatné označují hráči novinek. Je to vlastně jejich subjektivní dojem.
@Ringo (23.02.2023 07:20): Já to ale asi napsal opravdu nešťatně, že "nostalgie je mýtus". Já ji nechci vůbec popírat. Šlo mi čistě o to nejčastěji používané odůvodnění, že staré hry jsou nic moc, protože kdyby ti samí hráči hráli ty hry dnes, museli by uznat, že nejsou tak dobré. Že je tedy jejich soud ovlivněn dobou, kdy to hráli.
@Richmond (23.02.2023 07:10): To jsi trefil přesně. Málokdo si vlastně uvědomuje, že všichni jsou nostalgici, každý na něčem vyrostl a pokud dnes někdo adoruje hru z roku 2015 jako tu lepší než byly hry v roce 1995, tak už to vlastně dělá z nostalgie, protože na té hře v roce 2015 vyrostl a má na ní specifické vzpomínky.


@Naginata (23.02.2023 00:14): "Hlubší dojmy".... to už je zase na jinou debatu a můžeme se tady začít dohadovat, co je na úrovni kvalitního umění a třeba opery a co je jen prachsprosté disco pro prvoplánovou letní zábavu :-) Pak to můžeme třeba zase začít zesměšňovat, že hra někoho nebaví ne proto, že by byla špatná, ale protože na něj byla moc hluboká a on ji nepobral :-)

@Dan9K (23.02.2023 00:17): Chápu, že to bereš tak, že pokud se mi ve své době líbily VGA hry, budou se mi líbit dodnes a bereš to jako nostalgii a předpoklad k tomu, že si klidně takovou hru z té doby zahraji a bude mi to tou grafikou tu dobu připomínat. Jenže to je jen předpoklad, který opomíjí to, že mě ta hra může bavit ze zcela objektivních hledisek, že byla prostě dobrá a potvrdím si to i dnes, když si ji zahraji. Třeba Dungeon Master klidně mohu označit za jednu z nejlepších her historie a kdybych měl volbu, nikdy bych jej neměnil za cokoliv z dnešní doby. A na něm já přitom nevyrostl, vyrostl jsem na Beholderovi a na DM jsem se z počátku díval skrze prsty, protože měl jen šedé stěny. Hrál jsem jej až v roce 1995, když vyšel, neměl jsem o hrách ještě ani ponětí. Je to prostě jako šachy, taky stará hra a lidé ji nehrají z nostalgie.
@MickTheMage (22.02.2023 22:53): Souhlas, ale podle mého bude nostagií ovlivněné i hraní hry vydané loni v listopadu, kterou jsem hrál o vánočních svátcích, měl jsem volno, venku bylo bílo, proože napadl sníh, dostal jsem krásné dárky a můj oblíbený fotblový tým měl zrovna tou dobou úžasnou vítěznou sérii. Hra, kterou jsem v té době hrál, mi přišla najednou lepšé, hezčí. Můžu teď po 2 měsících (a tím víc po dalších letech) na tuto hru a období vzpomínat s nostalgií, která může zastřít fakt, že hra třeba nebyla až tak skvělá?
Pokud ano, pak to beru, ale to se může stát v jakékoliv době s jakoukoliv hrou a vyčítat to jen těm, kteří zažili jednu konkrétní, je trochu nefér ne?

@Tulareanus (22.02.2023 23:25): Jak ale chceš toto poměřovat? Kdy to je nostalgie a kdy ne? Reagoval jsem na obvinění, že ti, kdo neuznávají současnou dobu za nejlepší, jsou jenom nostalgici. Nostalgie je nejčastěji používána jako argument, protože prý "kdyby ti hráči tu starou hru hráli dnes, už by jim skvělá nepřišla". Tohle přesně jsem měl za mýtus, protože tohle určitě neplatí o mně a dalších lidech na DH, kteří takové hry hrají. Při porovnání situace 90tek/80tek s aktuálním portofoliem budu souhlasit, že se vějíř herní tvorby rozšířil, zlepšilo se spousta věcí. Jenže zároveň ruku v ruce se ten vějíř i zavřel. Já si už nevyberu vždy to, co chci. Jednoduše proto, že to už nevzniká, chybí oblíbené herní mechaniky, grafické styly v žánrech, samotné žánry atd. A samozřejmě toto může říct i dnešní hráč o pravěké době. I on může zjistit, že v 80/90 nejsou jeho oblíbené žánry, je tam pixelhunting, dead endy...Proto píšu, že hodnocení nej doby je ryze subjektivní. O nic víc i nejde (a nostalgie s tím moc společného nemá)
@Ringo (22.02.2023 23:56): jde ale o to, že to s tou nostalgií už hraješ a s nostalgií k tomu přistupuješ a tím se ti mění i ten zážitek. Na druhou stranu tyhle nostalgiky bohatě vyvažují právě ti mladí, kteří zas třeba nemusí mít spravedlivý náhled na objektivně technické kvality titulu.



@Ringo (22.02.2023 23:14): děkuji, byť mým záměrem nebylo to úplně pojmout komplexně, jako spíš prostě sdělit, jak to mám já, s vědomím, že to mám divně :-)
@Tulareanus (22.02.2023 23:25): Promiň, ale píšeš: " kedy sa sa spomienky na určité obdobie vekom skreslujú v jej prospech, napriek tomu, že nemuselo byť o všeobecne, spoločensky alebo aj špecificky v danej téme o fakticky lepšie obdobie. "

Hru, kterou si můžu dnes zahrát znovu jako aktuální zážitek nelze považovat za zkreslenou vzpomínku na něco, u čeho jsem to špatné už zapomněl. Vědci opravdu nedokázali, že má Tuleaurnus pravdu :-) Nostalgie je to v jen případě těch, kteří na ty hry vzpomínají jako na lepší, ale už je nehrají.

@Naginata (22.02.2023 23:40): A co takhle zábava? Pro mě je nejlepší hra ta, která mě nejvíce baví, ne ta, která má nejlépe ovladatelný tabulkový procesor. On si může poměřovat kdo chce co chce, jak mě to nebude bavit, tak doměřil. BTW mně třeba SNESovky bavily a baví úplně nejvíce. Nejvíce ze všech konzolí mě na nich oslovuje třeba umělecké pojetí grafiky.
@Richmond (22.02.2023 16:52): No samozřejmě že je to subjektivní, existuje ale mnoho technických kvalit ve hrách, které se dají ale objektivně posuzovat, v tom se liší od hudby nebo literatury, která je mnohem více subjektivní.
Pokud si někdo myslí, že Saints Row reboot a Ride to Hell jsou lepší hry než Killer7 nebo Witcher 3 tak to je jeho názor, já například nerozumím chvále pro Mass Effect sérii a Bioshock Infinite.

Já bych neřekl, že starší hry byly výhradně lepší, například většina her před SNES generací jsou pro mne nehratelné, ale pro mne jsou nejlepší generace PS2 a PS3, které byli dost moderní, ale ještě se celkem neusadili mnohé nové trendy. Já ale hlavně mluvil o velikých firmách typu EA, Activision, Blizzard a Ubisoft, které nebyli naprostou ostudou před 15 lety jako jsou teď, i když i tehdy měli dost špatných praktik.

Když tu ale tak mluvíte tak moc o nostalgii tak je třeba si uvědomit, že tady je i opačný fenomén, tj "recency bias", kdy se mnohé věci hodnotí pozitivněji protože jsou nové a je kolem nich velký hype, tyhle ale pak nemusí obstát zkoušku časem. "Aging" je taky další věc, která se často probírá, protože některé staré a vlivné hry jsou pro dnešního hráče mechanicky zastaralé, pro mne jsou takové například GTA 3, Goldeneye, Tomb Raider, Driver, Sonic Adventure, System Shock nebo první Resident Evil.
@Richmond (22.02.2023 18:44): Napísal si "Až na to, že velká část těch her vyšla v době, kdy jsem třeba ani počítač neměl a o těch hrách jsem ani ntušil (kde pak tu nostalgii vzít?)" a "Téma nostalgie je stále přežívající mýtus." a ja som ti ako protiargument toho, že to nie je pravda dal link na konkrétne články/vedecké práce. Existuje ich samozrejme oveľa viac. Nič viac za tým netreba hľadať. Všetci sme nejak formovaní a je dokázané, že najviac sme formovaní v období dospievania a mladosti a čím sme starší, tým sme zvyčajne menej formovaní, ak nás nepostrehne nejaká radikálna (zväčša tragická/negatívna) udalosť. Okrem toho je spomienková nostalgia v podstate terminus technikus pre situáciu, kedy sa sa spomienky na určité obdobie vekom skreslujú v jej prospech, napriek tomu, že nemuselo byť o všeobecne, spoločensky alebo aj špecificky v danej téme o fakticky lepšie obdobie.

Ja mám inak mnoho starých hier rád a keby si sa napr. pozrel na môj profil na moju top 5: Baldur's Gate 2, Fallout 2, HOMAM 3, Albion a Quest For Glory 1, tak si uvedomíš, že najnovšia z týchto hier je z roku 2000, čiže stará 23 rokov. No napriek tomu vnímam, že za posledné roky sa priestor, voľnosť a všeobecné videoherné portfólio jednoducho v rámci možností zlepšilo a otvorilo natoľko, že je tá situácia so "zlatými skladkými 90tkami" neporovnateľná.
@MickTheMage (22.02.2023 22:53): Slovem nostalgie se tady rádo zpochybňuje něčí úsudek a schopnost věc posuzovat. Čili nostalgik dle všeho tady nemá šanci posoudit dobovou starou hru z hlediska kvality a zábavy, je to jen jeho nostalgický blud, jestli to chápu dobře. Už tohle mi bohužel teda přijde mimo. Když jsem poslouchal třeba Patrika Raka v Labůžu mluvit o osmibitech, nezpochybnil bych mu ani slůvko, a jen jsem tiše hltal každé jeho slovo a učil se. Naopak tedy, pokud tohle je nostalgie, ostatní mohou jen závidět, že tyhle vzpomínky a zážitky nemají a mít nemohou. Možná proto se tak občas agresivně šprajcují, nostalgii staví do negativních konotací a snaží se to postavit takovým tím - "ále, meleš blbosti z nostalgie, doba je dávno jinde a je lepší, jen ty to nevidíš, protože jsi ignorant". A já to teda vidím opačně, nemáš ty zážitky, nemůžeš soudit. A posuzovat dle doby nějaký koníček, to je jako bych se smál fanouškům, co chodí dělat rekonstrukce historických bitev a hrají si na šermovačku třeba u Lipan, a to mohou přeci jen staří boomeři, kteří v dějepise zastydli na husitských válkách. Dneska moderní lidé chodí střílet na Lasergames, Florbertkami a pod.

Jinak moc se mi líbí posty Dan9K a S4TW. Myslím, že ti tu problematiku pojali komplexně nejlépe, byť ji jeden z nich označil za zbytečnou, což možná je, ale to je asi každá diskuse tady :-)
@Richmond (22.02.2023 18:44): Ja by som to videl tak (i na zaklade toho co Tulareanus postol), ze nazor bude vzdy ovplyvneny nostalgiou, pokial sa jedna o nazor na vec, ktoru si zazil... Pripadne si si v obdobi dospievania a rannej dospelosti k nemu vytvoril nejaky vztah (ani si teda nemusel zazit, mohol byt na teba preneseny). Nazor nezatazeny nostalgiou na nejaku konkretnu vec, bude mat len clovek, ktory s podobnou vecou nikdy neprisiel do styku, resp. v jeho zivote nehrala ziadnu ulohu. Ergo, tak clovek, ktory sa narodil 10 rokov po tebe, moze mat nazor nezatazeny nostalgiou. Hrubo povedane, pretoze tu bude X-Y dalsich faktorov, ktore do toho budu zasahovat.
jééé, to je zase zbytečná debata a tady už se vede asi po stopadesáté :D... Já mám to štěstí, že ke každé hře přistupuji otevřeně a je mi úplně jedno, jestli je z roku 1990 nebo 2020, baví mě hry na obou koncích spektra... moje nostalgie patří k hrám kolem roku 2002-2005 a hry z tohoto období považuji pro mě za nejzábavnější, ale vím, že tam hraje dost to nostalgické hledisko, ale možná ještě víc to, že v té době jsem se "naučil" hrát hry a tak nějak očekávám, že má vypadat "správný" herní zážitek... nicméně mi hodně sedí dnešní hry, protože v dnešní úspěchané době se u her nerad příliš trápím, všechno si dohledávat, zjišťovat, osáhavat, x krát zkoušet správnou cestu, čili dnešní hry pro větší masy, které spoustu těchto věcí usnadňují mi vyhovují a tak nějak si je dokáži jednodušeji užít...

NICMÉNĚ na druhou stranu pokaždé, když pustím něco staršího, řekněme 2005 a starší, tak si hrozně libuji v tom, jak si všechno osahávám úplně sám, zjišťuji v diskuzích a různých fan stránkách, jak mě hrozně baví přicházet si na mechaniky sám, jak se toulat ve světě, který vám přesně šipkou neukazuje kam jít, je hrozně zábavné... čili si ve finále takovou hru užiji mnohem víc, ale je to mnohem těžší si to začít užívat...

Snad to dává nějak smysl, jen jsem chtěl říct, že pro mě osobně mají oba tábory něco a jsem vděčný, že dnes je tak snadné si vyzkoušet od každého něco a v každém si něco najít... a jediné, co mě na těchto diskuzí vždycky mrzí je, když se někdo snaží zbytečně hanit ten druhý tábor, že má rád něco jiného...
a já to teď jdu rozlousknout, jak říká Tul, tím, že já mám radši novější hry, ale hraju ty starší :D

a teď babo raď!

ne, souhlas s tím, že každá doba má něco. Já třeba hraju ty starší hry hodně pro to, protože se těším vlastně na tu cestu k těm novějším, těším se na ty postupné změny. Baví mě ta evoluce. Mám třeba hodně rád hry zaměřené na filmově podaný příběh. A toho je ve starších hrách jak šafránu. Ale užívám si to, když vidím, jak to k tomu postupně směřuje a těším se na to, jak, tím jak budu postupovat k těm novějším hrám, budou přibývat třeba i ty filmově podané scény.  Bylo by pro mě náročné hrát hru z roku 2022 a hned po ní hru z roku 1992, byl bych z té staré asi otrávený. Potřebuju to vlastně nestřídat. Minimálně v rámci žánru. Naopak mám ale zase rád nekompromisnost, komplexnost a náročnost některých her z 90s a přijde mi, že v době 00s přibylo kompromisů, ubylo komplexnosti a náročné designy vystřídaly lineární koridory. A toho se zase děsím, jak vidím, jak to postupně začíná být častější a častější čím postupuji k novějším hrám.

Další aspekt asi souvisí s nostalgií. Když člověk hraje starý hry, vytváří si iluzi, že se vlastně zastavil čas. Strávil jsem teď mnoho let hraním her z roku 1999 :D Rok 1999 je pro mě nějaký magický, bylo mi deset a je to pro mě takové zlomové období, kdy jsem začal plně vnímat svět. A skoro mám někdy kvůli těm hrám pocit, jakoby pořád rok 1999 byl. Vždycky mě šokuje, když si plně uvědomím, jaký rok vlastně je a jak moc daleko už to je od roku 1999 :-)

Staromilci jsou staromilci mimojiné proto, že mají rádi i své názory, které zastávají dlouho. Myslím, že názor na to, že dnešní hry stojí za hovno, se u staromilců vytvořil v době nultých let, kdy nastal podle mě zřejmý odklon od hráče nerdovského intelektuála k běžnému 13 letému klukovi. Podle toho se hry proměnily. Ale dnešní doba je už o něčem jiném a situace se během desátých let dost změnila a především diverzifikovala. Staromilci během toho času ale zestárli a stárnutí má občas ten efekt, že člověk přestane stíhat a své názory konzervuje. Já jsem donedávna vnímal hry z 00s pořád jako nové a až poslední dobou se mi to začíná měnit. Pořád ale hry z desátých let vnímám jako nové. A přitom těm nejstarším je už 12-13 let! V roce 1999 jsem vnímal rok 87 jako totální pravěk a plně si uvědomuju, že jako pravěk vnímají rok 2011 i dnešní děcka. (i když zase jak kdo, znalost starých her mě někdy u dětí příjemně překvapí)

Já se třeba k těm dnešním hrám okolo roku 2050 dostanu. Všichni ostatní už budou připojený drátem přímo do mozku a budou žít svoje paralelní životy, a já si konečně zahraju Kingdom Come :D
Mimochodem podobnou debatu jsem zažil na jednom snad 2 hodinovém streamu o těch nejlepších časech válečných deskových her. Snášelo se spousta argumentů, nakonec asi nejčastější volba padla na druhou půlku 80.let, ale bylo jasné, že to je naprosto subjektivní pohled. A stejné to je s pohledem na zlaté časy videoher. Každá doba má svoje pro a proti a záleží na preferencích jedince, která mu podle toho přijde nejlepší.
@Tulareanus (22.02.2023 17:37):  Přečetl jsem a ? Mám to chápat tak, že pokud mi v dnešních hrách chybí nějaké herní prvky, grafický styl, žánr, blabla, tak je příčinou nostalgie? Na nostalgii se tedy dá svést skoro vše :) Rep. jak chceš určit, u koho je jeho nátor ovlivněn nostalgií a u kterého nikoliv? Podle jakých exsktních meřítek?
Zrovna u Tebe bych čekal, že Fritolův výrok o "objektivní pravdě" napadneš jak první...
@jones1240 (22.02.2023 17:46): Já jsem napsal, že mě hry z první poloviny 90. let baví nejvíce a vždy k nim cítím zápal, i když je rozehraji dnes, a nadšeně je dojedu, zatímco u her 2000+ mě většina z nich baví tak max dva dny a ani mě nebaví je dohrávat (až na pár zářných výjimek). A proto jsou pro mě ty starší lepší. Tak si laskavě nech ty svoje afektované slovíčka o ignoraci a dubech. Nevím, co se mi tu pokoušíš v rámci toho podsunout.
@jones1240 (22.02.2023 17:35): Samozřejmě, že to jde, to jsem někde napsal, že by to nešlo? Jen půjde o výjimky. Což je ale jedno. Mně spíše pobavilo, že "jen ignorant nepochopí, že je dnešní herní doba, než byla tehdy". Ne ignorant, ale člověk, který tu dobu zažil, moc dobře ví, která herní doba jej bavila nejvíce a která nejméně a proč to tak je. Já třeba taky neberu nikomu, že pro něj nej byla doba osmibitová a jsou takoví lidé a neberu jim to proto, že mě osmibitová doba minula. Nebudu jim plivat na hry a nebudu tvrdit, jak ty moje EGAčkové a VGAčkové jsou lepší a jestli to nechápou, tak jsou ignoranti. Naopak, mám k jejich koníčku úctu, respektuji jej a chtěl bych ty hry umět a zkusit to taky prožít, jako oni, ale vám, že je to něco neopakovatelného. Takže já cítím respekt, ty si klidně metej výrazy o ignoraci ;-)
@Richmond (22.02.2023 16:52): Tak ten mýtus vysvetli všetkým tým psychológom, neurológom a iným výskumníkom, ktorí sa tomu venujú profesionálne, napr:
https://www.southampton.ac.uk/nostalgia/what-nostalgia-is.page
alebo tu, kde ti dokonca hovoria, že pre pocit nostalgie nie je potrebné mať ani skutočné spomienky:
https://aeon.co/essays/nostalgia-doesnt- ... d-past-works-as-well

@jones1240 (22.02.2023 17:35): Keby som vedel ovládať parser, tak by som nemusel hrať všetky tie dark souls a sekirá. :(
@Ringo (22.02.2023 17:30): Jasně hlavně že třeba ten danej člověk si sám zahraje hry s praserem a baví ho a oceňuje a má rád staré hry, to nejde žeo. Protože to je výsada jen starých zabubřelých boomerů a malďoši to nechápou.
@Richmond (22.02.2023 16:52): Ono je hlavně super, když ti to, co se ti má a nemá líbit a tu dobu, posuzuje někdo, kdo ji vlastně nezažil :-) Kde bere to srovnání? Že si pustí starou hru a řekne si shit, protože to nemá ovládání pro cvičené opice? No my to tehdy ovládat uměli a umíme dodnes :-)
@jones1240 (22.02.2023 15:38): Až na to, že velká část těch her vyšla v době, kdy jsem třeba ani počítač neměl a o těch hrách jsem ani ntušil (kde pak tu nostalgii vzít?) :) Pak už nevím, co chceš použít :) Pokud někdo napíše, že dnes je "objektivně" lepší doba na hry, tak je to opět jen subjektivní pohled. I když věřím, že lidí s tímto názorem bude mocná většina. Téma nostalgie je stále přežívající mýtus. Tím se dá vše shodit :)
Počátky 3D prostředí ve hrách byly naprosto nechutný. Když to jsou jen 3D postavy na hezkým kresleným 2D pozadí, tak to je pořád roztomile úsměvný, ale jak k tomu přišlo i 3D prostředí, tak to vypadá fakt hrozivě (Neverwinter Nights mě napadá jako typický příklad). Až tak kolem roku 2015 začaly vycházet hry, co se mi opravdu líbí a začala jsem mít zájem je hrát a vyhledávat i sama, nejen s rodinou. Dnes, když si chci zahrát nějakou starší hru, tak sáhnu většinou pro něco z roku +- 2000, kde to nezestárlo tak moc.
Věci, které mi nepřijdou dobré, ignoruji rád a považuji to za naprosto správnou věc
@jones1240 (22.02.2023 15:38): OK zoomer

Problémem dnešních her je hlavně že se s nich stal veliký průmysl jako Hollywood a tak mají zbytečně veliké rozpočty a marketing a pritom se v mnohých věcech za 15 let tak výrazně neposunuly. Takoví Rockstar pořád dělají kvalitní hry, jen opravdu nevím proč teď vydávají jen jednu hru za 5 let když mají tolik studií. O tomhle se mi ale nechce mluvit když to je tak subjektivní. Radši mi řekni která se mnou zminenich her se ti líbila nejvíc.

Nedávno jsem si uvědomil zajímavou věc, Crysis je teď blíže k vydání Doom než my jsme dnes k vydání Crysis :D
@jones1240 (22.02.2023 15:38): Ja jen tvrdil ze driv byli zásadnější hry ze zrejmych důvodu. A dobová zkušenost je pro ty konkrétní lidi dost klíčová. Každý vidí ze vychází plno zajímavých her i dneska a driv bylo i plno sraček. Ja osobně hraju radši nový hry nez starý, když něco je co me zajímá. Ale často to dopadá tak ze je pro mne hra roku remaster 17 let stary hry z ps2. Což je takový kompromis mezi starým a novým.
Navic nevím proč by měl být něčí názor mimo když si proste mysli ze mu ty starý hry který hrál v mladí dali víc než ty dnešní, jako proč :)
Nejlepší by bylo aby tady většina nostalgiků pochopila že nostalgie není jen o titulech ale hlavně o té době ve které ty tituly vycházeli, tak by se diskutovalo lépe :D Ale kecy ve stylu že dnes není kvalita a dříve byla protože si to dotyčný myslí, to může říct jen ignorant :D
To, že kdykoliv sáhnu po devadesátkové hře, a to zejména z první poloviny devadesátek, a vždy se královsky pobavím, zatímco když sáhnu po hře "novější" (tak 2000+), baví mě až na naproste výjimky tak max. dva dny a ani nemám snahu je dohrát, to je něco, co mi prostě nemá šanci nikdo vymluvit, protože to tak prostě je :-) A o nostalgii to není, už zhruba počínaje rokem 1997 mě nebavilo už moc číst ani ty časáky, protože her, které mě z nich zajímaly, razantně ubývalo a mezi třiceti recenzemi jsem si třeba vybral tak tři hry. Ne, že by i před tím nebyly propadáky, ale z deseti recenzí mě v letech 91 - 96 klidně hned šest her zaujalo a zapsal jsem si je do wishlistu, který pro mě zůstal aktuální dodnes, pokud jsem z toho dodnes něco nestihl.

A co se konzolí týče, tam mě hry bavily od SNESu až do konce éry PS1 festovně, nevím čím to, na PS2 už mě to moc nebavilo a zatímco na SNESu a PS1 co jRPGčko, to mě bavilo, tak na PS2 už jsem hodně třídil. Bylo to pro mě v tom vnímání her podobné pak, jako na PC, akorát o pár let posunuté.

Fritol (22.02.2023 12:53): Tuny toho možná jsou, zkouším lecos, ale vesměs prostě tam není asi ta kvalita. Nevím, jestli jeto tím, že už to není mainstream a nebo čím :-) Dnešní doba je pro hry nejideálnější jen z hlediska dostupnosti, člověk nemusí čekat, kdo mu co donesena disketě. To je asi tak vše. Oceňuji tedy ten přístup ke starým hrám a snahu je zprovozňovat i na dnešních strojích.
Pokud si to dobre pamatuju tak marketing Sony před vydáním ps5 byl přesně takový jaký to teď je. Tedy hlavně velký nákladný AAA hry jako priorita. Ono když čtu třeba na konzolistovi ty názory a většina lidi tam je PS tak mi přijde ze ta hlavní cilovka PS jsou prave lidi co takový hry chtějí a nad něčím levnějším a osklivejsim ohrnuji nos. Něco jako: koupil jsem si ps5 a chci tam ty nejvíc AAA hry co muzou být, cokoliv min je póvl. Chci tím říct ze kdyby Sony jela to co MS tak by asi dopadla ještě hur než je na tom teď :)
@BUMTARATA (22.02.2023 14:43): Mě to taky nepřekvapuje, neb... jde o peníze. :D. Jen ten jejich vývoj trochu zamrzí. Jinak vtipné je, že Ubisoft jsem tu kdysi obhajoval, že nemají důvod nic měnit, když jim to hráči furt tak žerou a vida kam je to přivedlo... :) Asi ten důvod měli, ale je pozdě. Doufejme. Vůbec by neuškodilo, kdyby je někdo koupil.
@Fritol (22.02.2023 14:31): Abychom si rozuměli, já nemám potřebu rozporovat to, co říkáš, jen mi tvrzení „těm nejde o hry, ale o peníze“ přijde jako příliš velká zkratka. Zjevně mají nějakou strategii, zjevně neodklepnou kdeco, ani jedno mě a priori nepřekvapuje, nepohoršuje. Myslim, že Sony se docela daří budovat značku velkých single-playerových story-driven her a pro mě osobně jsou jejich releasy zlatým hřebem blockbusterový sezóny. Jen přeci to není produkční linka typu Ubisoft.
@BUMTARATA (22.02.2023 14:26): Nikdo nebránil Sony udělat si vlastní gamepass a dělat si pro něj menší hry. Dokonce pokud se nepletu, tak MS jim i nabízeli, že budou provozovat GP i na plechu. Každopádně pokud ti vadí argumentace gamepass hrami, tak se můžeme přesunout k Nintendu, které má snad ještě větší žánrový a budgetový rozptyl, než Microsoft aktuálně. Nebo k tomu zmíněnému Squeenixu, který taky financuje kde co.

@BUMTARATA (22.02.2023 14:30): Super, budu mu přát brzký odchod ze Sony a založení vlastního indie studia, ať si může plnit sny! :D Tohle si založím a pokud to pod Sony vznikne, tak tu rád řeknu, že jsem jim křivdil. :D
@Fritol (22.02.2023 14:09): Tam by bylo asi potřeba znát i budget…

Nevim, jestli by MS Sawyerovi odklepl nějaký další „Pentiment“, kdyby jednička propadla.

A taky je potřeba říct, že všechny ty hry, co jsi jmenoval, byly nejspíš vyvíjeny pro GP, a tam je ta logika taky přeci jen jiná, to myslim ukáže až čas, jestli se tohle MS dlouhodobě bude vyplácet, obzvlášť, jestli to chtěj furt nabízet za dolar.
@BUMTARATA (22.02.2023 14:02): Jejich studio chtělo dělat Days Gone 2, ale Sony jim to zakázali, protože jim 8 milionů prodaných bylo málo. Chápeš. 8 MILIONŮ PRODANÝCH. Dnes už s PC verzí pravděpodobně 10+. Pentiment neprodal ani půl milionu nejspíš.

Studio co dělalo Gravity Rush pro jistotu zrušili úplně. Myslím, že tam ti vývojáři taky chtěli něco dělat, ale nemohli, protože neprodávali 10M+.

A nevěřím, že tvůrci Wipeoutu chtěli po letech slávy s nadšením dělat nějaké mobilní hovno.

Je úplně jedno, co chtěli dělat, důležité je, že to dělat nemohli, protože Sony tomu nevěřilo.


A samozřejmě je možné, že jejich studia nechtějí dělat 2D hry, ale nevěřím, že tolik jejich studií chce furt s nadšením dělat akční adventury a nic jiného. Samozřejmě o tom můžem polemizovat a realitu se nedozvíme, no takhle to podezřele vypadá, že Sony po nich vyžaduje určitý styl hratelnosti neustále.
@Fritol (22.02.2023 11:25): Sorry já jsem jen poměrně dost cynický když vidím stav současných AAA her, pro každý Elden Ring nebo Xenoblade je tady zklamání jako Dying Light 2, Babylon's Fall, Saints Row a Callisto Protocol. Takže když hrajíi nové hry tak většinou indie věci, I Square Enix začali poslední dobou upadat.

Co se týče jiných her co vyšli v minulém roce tak Horizon a God of War vypadají pěkně, ale ta jejich hratelnost není něco co by apelovalo na mě a nelíbí se mi ty přehnané scény a hand holding.
Slyšel jsem, že nové Call of Duty je celkem dobré, ale já ze série naposledy hrál asi Black Ops 3 anebo 4 a ztratil jsem zájem, tak nevím co toahle přinesla nového. Total War Warhammer a Darktide taky vypadají na slušné hry, i když ja o 40K nevím skoro nic, tak nevím jestli jsou vhodné po někoho nového k sérii. Cult of the Lamb taky lidi chválí, ale já pořád moc nejsem na celý roguelike žánr. Zaujalo mě i Ghostwire Tokyo, které vypadá na velmi Japonskou niche hru, tak možná proto se mnoha recenzantům nelíbila. V plánu mám ještě i Pentiment, který se mi líbí svým unikátním grafickým zpracováním. Ještě bych zmínil i Hell Pie, který tady zatím nikdo nehodnotil.

Většinou jsem hrál starší hry jako Metroid série ale z toho nového co jsem hrál se mi celkem líbilo Stray, i když hratelnost byla opravdu moc jednoduuchá. Bayonetta 3 byla taky skvělá, ale bohužel jí zastínila kontroverze s dabingem. Splatoon 3 je pořád zábavný i když to nemám moc s kým hrát. Teardown byla jedna z nejoriginálnějších her roku z působivým modelem destrukce. The Case of the Golden Idol, který přirovnávají k Obra Dinn se mi taky celkem líbil, ale ještě jsem ho nedohrál. Signalis byla jedna s nejunikátnějších survival horror her co jsem za dlouhou dobu hrál, je to jako Cyberpunk Resident Evil s pixel grafikou.
Pro mne osobně bylo největši zklamání Gran Turismo 7 se zbytečnými mikro transakcemi a příliš lineárním postupem.
@Fritol (22.02.2023 13:38): Otázka je, jestli jejich studia vůbec chtěj dělat něco tak moc jinýho, třeba něco jako zmíněný Pentiment. V posledních letech zafinancovali spoustu nových značek a to je vždycky riskantní podnik. Jenom proto, že jsou si ty hry žánrově podobný, a přesto docela jiný, bych to neoznačil za safe bet. Víš, jde mi o to, že kdybych si řekl, že chci v první řadě peníze, tak by např. takový The Last of Us Part II nevypadalo tak, jak vypadalo.
@Fritol (22.02.2023 13:38): Ja som bol napr. veľmi milo prekvapený, že Microsoft vraj veľm rýchlo kývolna Pentiment . Čítal som celkom dobrý rozhovor s Joshom Sawyerom, ktorý sám povedal, že pred kúpou Microsoftom, by is jednoducho tak niche hru nemohli dovoliť robiť. Ja by som bol veľmi rád, keby takéto väčšie štúdia vydávajú občas niečo "indie-like", lebo tie skúsenosti z vývoja a písania hier, ak si dobre vyberú látku, tam budú fakt pozitívne cítiť.
@BUMTARATA (22.02.2023 13:32): To je hádám provokativní otázka. :D Samozřejmě, že každé firmě jde o peníze, ale když se podíváš, co financuje Squeenix nebo Microsoft, tak asi uznáš, že je mezi nimi a Sony dost zásadní rozdíl v přístupu. Sony jede poslední roky na finanční jistotu, někteří jiní vydavatelé se nebojí riskovat a platit svým studiím i projekty bez (na pohled) většího potenciálu.
@Charllize (22.02.2023 13:00): Já nevím, mě stačí se podívat v obchodě na poličku PS2 her a je to stejně zasraný sračkami jak Steam či Nintendo Eshop, holt je jiná doba a prostředků je více na to vytvořit hovno a dát ho do světa, to dříve takhle nešlo. To je prostě jen pocit.