Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@BUMTARATA (22.02.2023 14:43): Mě to taky nepřekvapuje, neb... jde o peníze. :D. Jen ten jejich vývoj trochu zamrzí. Jinak vtipné je, že Ubisoft jsem tu kdysi obhajoval, že nemají důvod nic měnit, když jim to hráči furt tak žerou a vida kam je to přivedlo... :) Asi ten důvod měli, ale je pozdě. Doufejme. Vůbec by neuškodilo, kdyby je někdo koupil.
@Fritol (22.02.2023 14:31): Abychom si rozuměli, já nemám potřebu rozporovat to, co říkáš, jen mi tvrzení „těm nejde o hry, ale o peníze“ přijde jako příliš velká zkratka. Zjevně mají nějakou strategii, zjevně neodklepnou kdeco, ani jedno mě a priori nepřekvapuje, nepohoršuje. Myslim, že Sony se docela daří budovat značku velkých single-playerových story-driven her a pro mě osobně jsou jejich releasy zlatým hřebem blockbusterový sezóny. Jen přeci to není produkční linka typu Ubisoft.
@BUMTARATA (22.02.2023 14:26): Nikdo nebránil Sony udělat si vlastní gamepass a dělat si pro něj menší hry. Dokonce pokud se nepletu, tak MS jim i nabízeli, že budou provozovat GP i na plechu. Každopádně pokud ti vadí argumentace gamepass hrami, tak se můžeme přesunout k Nintendu, které má snad ještě větší žánrový a budgetový rozptyl, než Microsoft aktuálně. Nebo k tomu zmíněnému Squeenixu, který taky financuje kde co.

@BUMTARATA (22.02.2023 14:30): Super, budu mu přát brzký odchod ze Sony a založení vlastního indie studia, ať si může plnit sny! :D Tohle si založím a pokud to pod Sony vznikne, tak tu rád řeknu, že jsem jim křivdil. :D
@Fritol (22.02.2023 14:09): Tam by bylo asi potřeba znát i budget…

Nevim, jestli by MS Sawyerovi odklepl nějaký další „Pentiment“, kdyby jednička propadla.

A taky je potřeba říct, že všechny ty hry, co jsi jmenoval, byly nejspíš vyvíjeny pro GP, a tam je ta logika taky přeci jen jiná, to myslim ukáže až čas, jestli se tohle MS dlouhodobě bude vyplácet, obzvlášť, jestli to chtěj furt nabízet za dolar.
@BUMTARATA (22.02.2023 14:02): Jejich studio chtělo dělat Days Gone 2, ale Sony jim to zakázali, protože jim 8 milionů prodaných bylo málo. Chápeš. 8 MILIONŮ PRODANÝCH. Dnes už s PC verzí pravděpodobně 10+. Pentiment neprodal ani půl milionu nejspíš.

Studio co dělalo Gravity Rush pro jistotu zrušili úplně. Myslím, že tam ti vývojáři taky chtěli něco dělat, ale nemohli, protože neprodávali 10M+.

A nevěřím, že tvůrci Wipeoutu chtěli po letech slávy s nadšením dělat nějaké mobilní hovno.

Je úplně jedno, co chtěli dělat, důležité je, že to dělat nemohli, protože Sony tomu nevěřilo.


A samozřejmě je možné, že jejich studia nechtějí dělat 2D hry, ale nevěřím, že tolik jejich studií chce furt s nadšením dělat akční adventury a nic jiného. Samozřejmě o tom můžem polemizovat a realitu se nedozvíme, no takhle to podezřele vypadá, že Sony po nich vyžaduje určitý styl hratelnosti neustále.
@Fritol (22.02.2023 11:25): Sorry já jsem jen poměrně dost cynický když vidím stav současných AAA her, pro každý Elden Ring nebo Xenoblade je tady zklamání jako Dying Light 2, Babylon's Fall, Saints Row a Callisto Protocol. Takže když hrajíi nové hry tak většinou indie věci, I Square Enix začali poslední dobou upadat.

Co se týče jiných her co vyšli v minulém roce tak Horizon a God of War vypadají pěkně, ale ta jejich hratelnost není něco co by apelovalo na mě a nelíbí se mi ty přehnané scény a hand holding.
Slyšel jsem, že nové Call of Duty je celkem dobré, ale já ze série naposledy hrál asi Black Ops 3 anebo 4 a ztratil jsem zájem, tak nevím co toahle přinesla nového. Total War Warhammer a Darktide taky vypadají na slušné hry, i když ja o 40K nevím skoro nic, tak nevím jestli jsou vhodné po někoho nového k sérii. Cult of the Lamb taky lidi chválí, ale já pořád moc nejsem na celý roguelike žánr. Zaujalo mě i Ghostwire Tokyo, které vypadá na velmi Japonskou niche hru, tak možná proto se mnoha recenzantům nelíbila. V plánu mám ještě i Pentiment, který se mi líbí svým unikátním grafickým zpracováním. Ještě bych zmínil i Hell Pie, který tady zatím nikdo nehodnotil.

Většinou jsem hrál starší hry jako Metroid série ale z toho nového co jsem hrál se mi celkem líbilo Stray, i když hratelnost byla opravdu moc jednoduuchá. Bayonetta 3 byla taky skvělá, ale bohužel jí zastínila kontroverze s dabingem. Splatoon 3 je pořád zábavný i když to nemám moc s kým hrát. Teardown byla jedna z nejoriginálnějších her roku z působivým modelem destrukce. The Case of the Golden Idol, který přirovnávají k Obra Dinn se mi taky celkem líbil, ale ještě jsem ho nedohrál. Signalis byla jedna s nejunikátnějších survival horror her co jsem za dlouhou dobu hrál, je to jako Cyberpunk Resident Evil s pixel grafikou.
Pro mne osobně bylo největši zklamání Gran Turismo 7 se zbytečnými mikro transakcemi a příliš lineárním postupem.
@Fritol (22.02.2023 13:38): Otázka je, jestli jejich studia vůbec chtěj dělat něco tak moc jinýho, třeba něco jako zmíněný Pentiment. V posledních letech zafinancovali spoustu nových značek a to je vždycky riskantní podnik. Jenom proto, že jsou si ty hry žánrově podobný, a přesto docela jiný, bych to neoznačil za safe bet. Víš, jde mi o to, že kdybych si řekl, že chci v první řadě peníze, tak by např. takový The Last of Us Part II nevypadalo tak, jak vypadalo.
@Fritol (22.02.2023 13:38): Ja som bol napr. veľmi milo prekvapený, že Microsoft vraj veľm rýchlo kývolna Pentiment . Čítal som celkom dobrý rozhovor s Joshom Sawyerom, ktorý sám povedal, že pred kúpou Microsoftom, by is jednoducho tak niche hru nemohli dovoliť robiť. Ja by som bol veľmi rád, keby takéto väčšie štúdia vydávajú občas niečo "indie-like", lebo tie skúsenosti z vývoja a písania hier, ak si dobre vyberú látku, tam budú fakt pozitívne cítiť.
@BUMTARATA (22.02.2023 13:32): To je hádám provokativní otázka. :D Samozřejmě, že každé firmě jde o peníze, ale když se podíváš, co financuje Squeenix nebo Microsoft, tak asi uznáš, že je mezi nimi a Sony dost zásadní rozdíl v přístupu. Sony jede poslední roky na finanční jistotu, někteří jiní vydavatelé se nebojí riskovat a platit svým studiím i projekty bez (na pohled) většího potenciálu.
@Charllize (22.02.2023 13:00): Já nevím, mě stačí se podívat v obchodě na poličku PS2 her a je to stejně zasraný sračkami jak Steam či Nintendo Eshop, holt je jiná doba a prostředků je více na to vytvořit hovno a dát ho do světa, to dříve takhle nešlo. To je prostě jen pocit.
@Charllize (22.02.2023 13:27): Jestli narážíš na VirtualBoy a tyhle první pokusy, tak samozřejmě, to byl spouštěč, ale nedělejme, že to něco opravdu znamenalo. VR opravdu definuje až Oculus.

A ovládáním jsem nemyslel gamepady, ale pohybová ovládání pro VR, hololens nebo snahu aby člověk k těm ovladačům zapojil i hmat. Nevim jak se to jmenovalo, viděl jsem to na kickstarteru taky. Všechno je to ofc zatím dost nevyužité, ale potenciál do budoucna v tom je.

Mimochodem zásadní skok ve hraní je i rozšířená realita na mobily, jakkoliv tě mobilní hraní nezajímá, tak ty hry hrají stovky milionů hráčů. Rozhodně taky jedna z nejdůležitějších věcí v herní evoluci za poslední roky.
@Fritol (22.02.2023 13:25): VR mělo boom už v roce 1997, nebo tak nějak. Dooma na VR sis mohl vyzkoušet skoro v každým jrc :) Pak to šlo do haje, teď je jen repete který jde o něco lip ..

Ovladani je jen lacineji vyrobené. PS2 ovladače prakticky nikdy nedriftovali, měli zabudované jakési samovyvazovani osy, dneska driftuje všechno. Driv to bylo lepší :)
@Charllize (22.02.2023 13:17): Hry dřív něco definovaly, protože byly v plenkách, tak je to úplně všude. Na přelomu století ti každý výrobce mobilů něco definoval co půl roku, protože mobily byly taky v plenkách. Posledních 10 let ti nikdo nic nedefinuje ani u těch mobilů ale, protože jak sám říkáš, těžko vymýšlet něco zásadního už. Vše prochází jen evolucí.

Každopádně VR hry a dnešní možnosti ovládání jsou docela zásadní skoky v herní evoluci a rozhodně něco "definují". Určitě víc, než byl nějaký grafický posun mezi PS1 a PS2 třeba.

@Tulareanus (22.02.2023 13:10): Protože vývoj nové AAA IP je údajně časově (a tedy i finančně) tak náročný, že jedno studio má šanci vydat jednu takovou hru za generaci. Bohužel směr dnešních AAA her udává především Sony a těm nejde o hry, ale o peníze. Dokud o nekonečné open world akční adventury bude zájem, tak se u těch největších vydavatelů moc měnit nebude. Ale ono to tak bylo vždycky. Jednu dobu jsme tu taky měli milion lineárních military FPS a který vydavatel neměl tu svoji, tak byl out.

Když si člověk veme, že na PS2 a 3 jedno studio vydávalo novou IP co tři roky třeba, tak to jen ukazuje, jak se vývoj her posouvá dopředu rychleji, než se stačí přizpůsobovat lidské i finanční kapacity. Ostatně rozpočty stoupají šíleně, ale ceny her zůstávají téměř stejné už spoustu let. Jenže takové Sony nebo Ubisoft kvůli tomu už mají strach zaplatit s obrovským rozpočtem něco odlišného, neb by se jim to celé mohlo sesypat. Naštěstí to za ně přibírají indie hry a menší AA vydavatelé.
@jvempire (22.02.2023 12:47): Já to mám úplně stejné. Nejsem si jistý, že by to bylo nostalgií a ani netvrdím, že tehdy vycházely kvalitní hry a teď nevychází nic. Ale mám to tak, že si projdu některý starší časopis z těch let 95-98 a je tam spousta her, o kterých si rád přečtu a řada z nich mě i láká k vyzkoušení, i když třeba nejsou můj oblíbený žánr. Když si prolistuju časopis teď, tak mě nezaujme drtivá většina her a u mnohých se mi o nich ani nechce číst. Dřív jsem kupovával všechny časopisy a celkem poctivě jsem je pročítal. Ale s postupující obměnou her, o kterých se píše, tak jsem z toho ustoupil. Teď v posledních měsících jsem si koupil jedno Score a jeden Level. A musím říct, že mě tam toho teda moc nezaujalo...
@Fritol (22.02.2023 13:09): No uvidis sám třeba za 15 let kolik dnesnich her něco definovalo. Bude jich pár. Kdežto na hry z kdysi co něco definovali bys potřeboval naklaďák. Ja vím ze se čím dal tím hur vymýšlí něco zásadního a je to přirozený vývoj a jinak to asi ani nejde ale proste ten suchý fakt ze dřív to bylo lepší a víc wow je nad slunce zřetelný :)
Problem je v tom ze jste to reálne nezažili, možná jako děti který to z pohledu dospělého hráče ani vnímat nemohli. Tím nechci nikoho urážet a boomerovat sám jsem byl taky malej a neměl z plno věci rozum. :D
@Tulareanus (22.02.2023 13:10): Nikde jsem nepsal že nevycházejí dobré hry, také hraju nové tituly stejně často jako staré a rozhodně nemám problém vybrat, spíše naopak. Ale obecně to co je na očích, tj. na běžných herních webech, v reklamách a časopisech opravdu může hodně hráčů míjet.

Třěba letecké simulátory jsou už jen extra realistické nebo čisté arkády - i to v malém počtu. Něco mezi se v podstatě vytratilo (chápu, málo hráčů a drahá výroba).
@jvempire (22.02.2023 13:01): Ak hráč nestrávi viac času hľadaním svojho (sub)žánra, čo je dnes oveľa jednoduchšie než koncom 90. rokov, lebo nie sme odkázaní na časopisy, kamenné predajne a slová kamarátov a rodiny, tak to neznamená, že tie kvalitné hry nie sú. Ak potom niekto tvrdí, že nie sú, tak ich buď nenašiel alebo si nedal námahu ich nájsť, čo stále nemení nič na veci, že existujú.

@Fritol (22.02.2023 12:53): Úplne súhlasím, hlavne od dôb crowdfundingu a boomu indie scény sa veľa mojich obľúbených žánrov a subžánrov (pixel art adventúry, izometrické rpg) obrodilo a vyšlo kopec kvalitných hier, alebo sa zrenovovali alebo vznikli nové žánre, ktoré napr. na pc dovtedy neboli (rogueliky, souls hry, sofistikovanejšie kartové rpg/ťahové stratégie). Takže za mňa absolútna spokojnosť. Čo mi vadí je len, že veľké štúdia sa výrazne držia zubami nechtami (nekonečných) sérii, miesto toho, aby vydali niečo nové, čo sa deje málo. A aj keď vydajú novú značku, tak je hrateľnostne extrémne konzervatívna a v súlade s ich predošlou.
@jvempire (22.02.2023 13:01): To je možné, ale na hodně okrajových žánrů existují zájmové stránky, skupiny na fb či subreddity, kde se o novinkách informuje. Nemyslím si, že je zas tak časově náročné si najít to svoje, pokud člověk opravdu chce.

@Charllize (22.02.2023 13:00): Dřív to stejné nebylo, protože žádný Nintendo shop neexistoval, že jo. A dnešní 10€ blbiny nemohly vycházet v krabicích. Těch dobrých her vychází větší množství než tehdá, ale zároveň vychází 10x větší množství sraček, protože je neomezují krabice, tak se ty dobré hry pak "ztrácí".
@Fritol (22.02.2023 12:53): Určitě vychází hodně různých věcí, i když se najde i dost takových které vymizely a ne vše je indie scéna schopná nahradit. A ten pocit z nedostatku je dán částečně i příliš velkým počtem vznikajících titulů. Běžný hráč, a to i někteří uživatelé DH, což není rozhodně průměr, prostě netráví hledáním hry hodiny. Subjektivní je to vždycky, jednu hru můžu já ohodnotit 100% a ty klidně 50%. Jen říkám, že chápu lidi kterým více sednou starší hry. A jejich dnešní nástupci jsou buď hodně zapadlí nebo žádní.

@Charllize (22.02.2023 13:00): Větší počet srágor je dán větším počtem her obecně, to není nic překvapivého
Tam jde o to ze v době ps1 a 2 bylo tři prdele kvalitních her, sérii a vydarenych hokus pokusu. Takže se ty bizarnosti a sragory ztratili. Stačí si porovnat tvorbu Sony tehdy a dnes. A lidi taky nebyli tak přežraný a vybiravý. Tvořili se moderní konzolové dějiny. Začal ten boom který dneska došel do výbuchu v McDonalds a tech hoven je teď mnohem víc. Ono je víc her obecne samo. Ale když člověk vidí třeba Nintendo shop doslova zamořeny srackami nechápu jak někdo muže říct ze kdysi to bylo stejný :)
@jvempire (22.02.2023 12:47): To je ale jenom tvůj subjektivní pocit z nostalgie nejspíš. Objektivně nebyla nikdy lepší doba pro hráče, než je dnes. Díky kickstarteru, early accessu, otevřenosti Steamu a vznikem spousty malých vydavatelů, což dřív nebylo vůbec běžné, je prostor naprosto pro všechny herní žánry, retro hry i experimenty. Kdo dneska chce tvrdit, že nevychází už to a ono, tak akorát nechce věnovat trochu času a úsilí si ty hry najít. Nejvíc je to znát u fňukání, že nevychází krokovací dungeony, CRPG a point and click adventury. Leda prd, těch her vychází hodně, akorát nejsou tak na očích jako v 90. letech, protože už nejsou mainstream.
Nedodělky i špatné hry vycházely dříve a vycházejí stále. Ale zase když vezmu nějaký běžný vzorek, třeba recenze ve Score, tak si vyberu a užiju více her z roku 98 nebo 95 než třeba 2020...
Dříve měli vyšší standarty na hry…. REALITA: PS2 kde každý animovaný film či béčkový film dostal céčkovou až déčkovou hru. V tu dobu fakt vycházel každej průjem, viz až někdy absurdní sportovní hry…


Buď člověk co to rika ma růžové brýle a nebo nemá přehled jak to bylo v dobách minulých jako třeba u PS2 atd.
@Fritol (22.02.2023 11:25): +1… tohleto zaslepené adorování co bylo dřív, mě taky vždycky pobaví nebo naštve… dřív vycházely dokonce hry, které ani nešly pořádně hrát či dohrát bez fan patchů, ale na to se taky často rádo zapomíná a jen se říká, jak se dnes vydávají nedodělky…
@Naginata (22.02.2023 11:18): Zas nějaké "Dřív bylo všechno lepší?" :D Prosimtě, dřív byla trapných her s nízkými standardy plná prdel. 6. i 7. generace byla ráj pro podobné "špatnosti" a bylo to zcela akceptovatelné. Někdy si projeď PS2 hry na moby, kolik je tam úplných hovadin a experimentů od velkých vydavatelů. Tenhle reboot neukazuje vůbec, ale vůbec nic o nějakých dnešních standardech. Byl to prostě jen krok vedle, jakých bylo, je a bude ještě kotel.

Tady ta idealizace minulosti mě vždycky pobaví. Naprosto nostalgií zaslepené kecy jen, nic víc. Mimochodem zahraj si někdy první Saints Row, abys viděl, jaké měli dřív standardy, protože ta hra je to totální hovadina po všech směrech.

A s DE GTA her neměl Rockstar nic společného, tudíž není nutné, aby měli Volition něco společného s případnými remastery starých SR.
@Ross (22.02.2023 10:38): No je to jejich chyba, když udělali tak hroznou hru za více než 100 milion dolarů, která nepřinesla do žánru open world her nic nového kromě otřesných "How do you do fellow kids" dialogů a množství bugů. Volition měli perfektní příležitost udělat zábavní městkou akci, když lidi netrpělivě čekají na nové GTA a Crackdown 3 byl tak nezážívný, ale místo toho jsme dostali tuhle trapnost. Volition co existovali před 10 lety a dnes jsou víceméně dvě naprosto odlišné firmy, které nemají prakticky nic společného. Tenhle reboot jen ukazuje, jak nízké standardy jsou pro hry dnes, protože si neumím představit, že něco takového by bylo akceptovatelné vydat před 10 lety, je to čistý spite project, který plive do tváře fanouškům původních her.

Nejhorší na tom celém je, že poté co IdolNinja zemřel se možná nikdy nedočkáme patche pro PC verzi dvojky a nevidím moc reálně že by dostatla remaster. Při současném stavu Volitionu ale nevím jestli bych ho vůbec chtěl když si vzpomenu jak skončili "definitivní" edice GTA her.
@Ross (22.02.2023 10:38): Ono nejde jen o Saints Row. To množství her, které Embracer chrlí, je neskutečné. Hráči si to imo ani neuvědomují, co všechno je jejich značka dneska už. Už pár let mě fascinuje, jak financují kde co, obnovují značky o které se klidně deset a víc let nikdo neprosil. Nejde mi na rozum, jak to všechno financují, když plno jejich her vždycky naprosto zapadne a do toho stíhají rok co rok nakupovat nová studia a další značky. Ve výsledku tak není překvapivé, že někde museli těžce narazit. No bohužel se tak stalo zrovna u Saints Row, což mě dost mrzí, ale vzhledem k tomu rozpočtu se ani nedivím. To je fakt ranec, nechápu co s těmi penězi jako dělali, neb ta hra tomu od pohledu neodpovídá. I když pomineme technický stav té hry, tak tady bych to viděl tak, že nejvíc na vině jsou kravaťáci. Projebat takových peněz na hře, která jde při nejlepším nazvat AA, trochu smrdí nějakou levárnou nebo neschopností vedení.

Doufám, že Volition nejsou uplně odepsaní. Furt doufám, že je nechají udělat další Red Faction.
@Karasman (21.02.2023 07:09): 615 Kč

https://www.booktook.cz/v/2384711/o-hrach-a-lidech

Jinak já jsem zatím taky nekoupil, láká mě to, cena v pohodě, jenže si nejsem jist, jestli by mě bavilo číst rozhovory o vývoji her, které nespadají do mého oblíbeného žánru a trochu se bojím, že jich tam bude většina. Kdyby tam byly rozhovory v drtivé většině s vývojáři dungeonů, adventur a tahových strategií, tak neváhám :-) Je tam sice Garriot, Gilbert, ale asi by mě dále třeba nejvíce zajímali Sid Meier, Ken a Roberta Williams a pod. Ty jsem v seznamu nenašel.
@Tarhiel (20.02.2023 20:48): Čoveče na mě to valil FB, různý podcasty, i snad nějaký mail přišel. Takže mě spíš udivuje, že to bereš jako kdyby to teď prostě spadlo z nebe :) (nic ve zlém samozřejmě). Ale určitě se jedná o kvalitní knihu, která bude mít svou roli i třeba za 20 let.
@MiDlo (19.02.2023 23:12): Kamarádi tahají přes Turecko praskací cigarety (takový ty ochucený) kdykoliv letí s Turkish Airlines přes Istanbul do Asie na dovču. V EU je prodej zakázán, ale dovézt se dá legálně karton na osobu... Ale o prodeji herních účtů nic nevím.
Pre tých, ktorých by to zaujímalo:

Kompendium toho najlepšieho z rozhovorov z dizajnérmi hier z LEVELu za posledných 10 rokov, vydaných v knižne, na kvalitnom papier a redigovaných bývalými aj súčasnými redaktormi časopisu?

Už len kvôli tým článkom sa mnohokrát oplatili kupovať tie čísla.

Že sa chalani z Retro Nation nepochválili (aspoň som nezachytil, že by Pavol hovoril, že sa na takom niečom podieľal) :)
Synátor kolegy si občas řekne tátovi o 2000 nebo aspoň 1300 korun a hned ten den mu to vrátí a nechá si uložit na účet 300 co vydělal navíc. Oni ti mlaďoši dneska asi obchodují s herními účty, že jo? Táta se ho neptá, ale ze zvědavosti by mně zajímalo kam se dnešní podzemní činnost posunula :)) prej něco z turecka :
@Tulareanus (19.02.2023 12:15): To už je těžší :) Předpokládám, že ti jde o hry, co jde hrát na jedné konzoli, takže padá třeba Dying Light nebo Monster Hunter Rise.

Napadá mě třeba:
Diablo III
Titan Quest
Baldur's Gate: Dark Alliance 
Unravel Two 
Portal 2 
Resident Evil 5, 6 a Revelations 2
Travis Strikes Again: No More Heroes 
Z exkluzivních ještě Hyrule Warriors nebo Fire Emblem Warriors a jejich pokračování.

Zkusil bych proletět seznam na Co-Optimus, jde tam dobře filtrovat podle platformy, žánru i dalších parametrů, jestli tam nenatrefíš na něco povědomého podle názvu.