Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

Konecne jsem mel cas zkouknout Last of Us making of a kvalitni 80 minutovej matros. Doporucuju (jen pokud mate odehrano).

Jsem zvedavej jestli dopadne ten film. Vzhledem k tomu, ze ma psat scenar sam Druckmann, tak by to mohlo za neco stat.
@LIUWIL (07.03.2014 13:27): Naopak, vývojárske fóra usilovne spamujem! A aj preto som sarkastický, stačí sledovať aký nárek spustili americkí mládenci napríklad na inXiláckom fóre po odstránení autohealu z W2. A už len posledná poznámka k tomu, že spomínaný systém môžem ovplyvňovať. Naznačuješ, že si mám kupovať hry, ktoré boli na základe zozbieraných štatistík navrhnuté pre cieľovú skupinu do ktorej nepatrím, ergo sa pri nich asi nezabavím; a to iba preto, aby som svojim mizerným promile v sledovaných štatistikách ovplyvňoval budúci vývoj? NIE, RADŠEJ KNIHU! Alebo nejakú poctivú gamesu z GOG. :)
@valcik (07.03.2014 11:14): *systém který můžeš do jisté míry ovlivnit.
A nejde jenom o statistiky. Vývojáři hledí i na to, co se děje na jejich fórech. Na to, hádám, taky prdíš, že?

"bez ohľadu na nejaké hromadné zbieranie štatistík od umastených amerických synkov, ktorí držia v jednom pazúri hamburger a druhým mačkajú win-button"

Vidím že tvůj pohled na věc je velice nezaujatý a objektivní.
@LIUWIL (07.03.2014 10:50): Ak bojkotuješ nejaký systém, automaticky strácaš právo na kritiku? To snáď nemyslíš vážne. :)

@Bodkin (07.03.2014 09:27): Nj, Bethboys nespravia nič prevratné ani bez Steamu, ale aj tak myslím, že tie ich hry sú zjednodušované práve preto, aby vyhovovali štatistickému profilu priemerného hráča, ktorý bol vytvorený na základe zozbieraných herných dát. A aj preto podporujem iba prvotiny od začínajúcich štúdií ako Zaklínač (CDP), alebo KC:D, pretože tam je herný systém navrhnutý podľa predstavy autorov a bez ohľadu na nejaké hromadné zbieranie štatistík od umastených amerických synkov, ktorí držia v jednom pazúri hamburger a druhým mačkajú win-button. ^^

edit: Dishonored nevyrobila Bethesda, tá ho len publikovala. Hádam, že F4 budú vyvíjať priamo u Todda, tak ako F3.
@valcik (07.03.2014 08:50): Jenomže sběr dat nemá nic dělat s tím jak moc "zpřístupněná" hra je. O tom je rozhodnuto ještě předtím, než hra vůbec jde do vývoje. Následný sběr statistik se využívá pouze ke změnám obsahu na základě využívanosti hráči. Pokud je nějaká zbraň používána 90% hráči, dostane nerf, pokud nějakou zbraň nikdo nepoužívá, dostane buff. (například)
A budu se opakovat - je docela vtipné nadávat, že něco bylo rozhodnuto na základě sběru dat, a daného sběru se neúčastnit.

BTW: Pokud by sběr dat u Bethesdy měl na něco vliv, už by dávno vyhodili jedince co jim píše příběh když většina hráčů na ten příběh stejně prdí a radši hledá Quantum pro Sierru Petrovic.
@valcik (07.03.2014 08:50): No a až Bethesda vydá nový Dishonored, tak se taky můžeme vrátit a pokecat. Ty tu naznačuješ, že hry jsou šity kvůli 'získaným informacím a jejich aplikaci', ne proto, že ty firmy nic lepšího než 'šit' nezvládnou.

Zničíme steam a City Interactive/Bethesda začne dělat dobré hry?
@LIUWIL (07.03.2014 02:25): Ty furt obhajuješ obchodný model, ten ale nikdo nespochybňuje. Mňa Gabeho vačky plné dolárov príliš netrápia, viac ma zaujíma to, ako zber štatistík a následné prispôsobovanie hier pre väčšinové publikum vplýva na kvalitu produktu, teda hry. Až Bethesda vydá ďalší Fallout, môžme sa k tejto téme vrátiť a pokecáme. :)
@Say (07.03.2014 01:02): Nevidím důvod proč by neměly. Obecně hry na Kickstarteru jsou trochu jiné projekty než typické AAA tituly. A hlavně financovat hry na Kickstarteru a kupovat hry na Steamu se v žádném případě nevylučuje.
Celková herní základna na PC se odhaduje na víc jak jednu miliardu. Jen zlomek toho hraje AAA tituly a jenom zlomek toho za hry platí. Faktem je, že Steam má herní základnu platících hráčů srovnatelnou s kteroukoli herní konzolou a dělají byznys i v oblastech, kam se dřív nikdo nepouštěl. Není to tak dávno co se Steam pustil do Ruska (no... je to pár let). Navzdory tomu, že tomu všichni předpovídali brzkou zkázu, Rusko je teď jedním z jejich nejvýnosnějších regionů v Evropě. Proč? Otázka spíš je: jak?

Newel o tomto mluvil už dávno, například v tomto článku.
Jejich cenovou politiku si nevycucali z prstu. Museli experimentovat a sledovat chování trhu. Než začal Steam měnit cenovou politiku na PC, nikoho například nenapadlo dělat bundly her za tak směšné ceny - nikdo by to v té době nepovažoval za výdělečné. A právě proto existuje sběr dat.

Jinak podívej se na konkurenci, která se snaží držet starých metod - GfWL to balí a Origin existuje více méně jenom proto, že je vyžadován pro hraní her od EA. EA dokonce museli začít dávat jejich hry na Uplay (který na tom taky není nijak slavně).
@Say (06.03.2014 22:15): Možná jsi přehlédl když jsem říkal "Jestli chleba sníš s máslem, nebo s ním umyješ nádobí, je jim šumák." :)
Prostě mají informace o tom, co sis koupil, který den a kolik jsi za to zaplatil. Proč to dělají? Protože příští týden může nastat ta samá situace, takže takový hypermarket třeba bude vědět, že když na blízkém stadioně probíhá fotbalové utkání, budou mít zvýšený odběr toho a toho a bude zvýšený provoz v tolik a v tolik.

Ze stejných důvodů se sbírají data na Steamu. Je jim šumák co si nějaký Pepek Juřák z Východní Abrakadabra kupuje za hry. Je hlavně zajímá které hry se kdy kupují a proč. Zajímá je na jakém HW lidi hrají, aby neudělali hru kterou nerozjede 60% hráčů, ale taky aby měli ve hře něco, co potěší hráče s lepším HW.

Jak už jsem předtím říkal, spousta lidí se na sběr dat dívá jako na špehování, což se dá třeba pochopit třeba v kontextu s NSA, nebo tímto, ale co se obchodů týče (ať už digitálních nebo těch kamenných), tam je to pro zákazníka spíš kontraproduktivní.
Srovnávat chleba s hrou je nešťastné. Chleba doneseš domů a sníš (nebo s ním umyješ to nádobí). Hru doneseš domů a hraješ ji. Vývojář ji pak ale bude nadále upravovat.
@Fg (06.03.2014 16:50): Přesně. Mám někdy z listopadu objednanou nějakou čupr edici, ale nasrat :D Kucí to prokaučovali si myslim (pokud nevytvoří něco opravdu revolučního).
PSN by byl parádní obchod, kdyby zrušili tu regionální šílenost. Obzvlášť hraní importů je díky retardované lokalizační politice dost otrava (přitom např. lokalizovaná P4G je teď za cca 450 CZK, ale kdo by to hrál s tím příšerný dabingem). I když nebýt exkluzivních titulů, tak asi nemá smysl jiný než CZ PSN (škoda).
@ViRus (06.03.2014 20:31): Souhlasím, už je to moc daleký OT.

Tak aby bylo něco o hrách

Kdo si ještě nevšiml, Dark Souls 2 nakonec oficiálně skutečně 25.4.2014
Už je to na Steamu dostupné k předobjednání.
@ViRus (06.03.2014 20:24): Vyletět se nedá jen tak. Pokud se bráníš až poté, cos jim podepsal výpověď, je už pozdě.
Samozřejmě nepopírám, že jsou podniky kde se k zaměstnancům chovají jako prasata.
@LIUWIL (06.03.2014 20:13): Jistě rozumím, ale i já jak jsem řekl mám to z první ruky, ale více se o tom bavit nebudu, jelikož nemůžu. Pohrozit můžeš, ale většinou vyletíš a když je udáš, tak ti to moc nepomůže bo to dokáží zařídit tak, aby bylo vše v cajk ;-), vidím, že seš úplný skaut, ale není všechno růžové, jak si myslíš. A co se týče toho, že se zeptáš svých zaměstnanců, tak to jsi vedle, ti se o takové věci nezajímají a vyloženě prdí na, jde jim odkroutit v pohodě směnu.

Ano jistě v mini obchůdku vesnického typu to tak fungovat může, ale ne v HM, ano jsou produkty, u kterých určuje dodavatel, kde a jak budou stát, ale co slevy, sezónní (vánoce, velikonoce), produkty pod značkou obchodu (ty interní značky)?

@ViRus (06.03.2014 20:01): Jak už jsem řekl, je to neefektivní. Ono z těch kamer nevypozoruješ nic, co by nevypozoroval pěší zaměstnanec na prodejně, který lidem může k nabídce podat další informace. Pokud je ale něco takového potřeba, je to velice specifický marketing a většinou se jedná o nějakou formu vizuální reklamy (třeba když máš někde posazený nějaký výřez a zajímá tě, jestli to lidi zaujalo a dívají se na něj a jestli je to vůbec zajímá)

Zpracovávat data z kamery by bylo příšerně náročné, časově i finančně neefektivní. V konečném důsledku, to hlavní co prodejce zajímá je statistika čeho se kolik v který den prodalo, což mnohem snáz a zcela automaticky zjistí přes pokladnu. Pokud pak má i statistiku o tom, odkud kdo přijel, co sháněl atp., je to vítaný bonus.

Co se kontroly práce zaměstnanců týče, obvykle stačí jednou pohrozit, v horším případě jednou jednat. Ono je to totiž nejen proti zákoníku práce, ale i proti listině práv a svobod. Navíc, pokud to někdo dělá, obvykle k tomu nemá požehnání od firmy.

Co se rozmístění regálů týče, za to si v první řadě platí dodavatelé. Pokud potřebuješ zjistit, kudyma ti lidi chodí, jsi špatný podnikatel - obchod si postavíš tak, aby lidi, kteří jdou prohlížet prodejnu, chodili stejným směrem. A pokud chceš zjistit, odkud se zboží nejvíc bere (tím nemyslím krade, ale kam si lidi pro zboží chodí), to zjistíš podle prázdných regálů.
No a další faktor je ten, že kamery potřebuješ hlavně k prevenci ztrát, tj. čumíš po tom, jestli někdo něco nekrade.
@ViRus (06.03.2014 19:46): Pominu-li, že by to bylo hrozně neefektivní, záznamy z kamerových systémů se absolutně nesmí využívat pro komerční účely. A v tomto nemá nikdo smysl pro humor - neexistuje žádné "nemělo by se to ale dělá se to." Jestli se to někde dělá, je to naprosto nelegální.
Normálně se používají data z pokladny. Je to taky mnohem jednodušší, než sledovat lidi jak se rychlostí 0,001km/h plouží prodejnou a čumí na televize.
Kamerami se nesmí sledovat ani samotní zaměstnanci. Resp. nesmí se kamerami kontrolovat jejich práce (krádeže jsou samozřejmě něco jiného).

Dobrý sběr informací má Tesco se svou Club kartou (a vlastně všechny prodejny co mají věrnostní karty). Obchody to jinak řeší tak, že po uličkách chodí nějaký člověk a náhodně se vyptává zákazníků na to v jakém městě bydlí, jestli jim vyhovuje nabídka, jestli nakupují i v jiných pobočkách atp. Zásadní rozdíl věrnostní karty je ten, že společnost za ta data platí tobě, ne zaměstnanci co je sbírá.

Ohledně sběru informací je hrozně malé uvědomění. Většina lidí neví jak probíhá. Spousta lidí pak zase ani neví že probíhá a jiní lidé zase mají přehnané představy o tom jaká data se sbírají a k čemu se využívají. Podle mě by v tomto ohledu společnosti měly být více transparentní a tím nemyslím jenom nějakou dohodu o ochraně osobních údajů, kterou si přičte zlomek procenta lidí.
@Say (06.03.2014 19:28): Jako chápu tě, i mně to moc nevoní, že vědí kde co, ale tvé srovnání s chlebem je scestné, bo dnes kamkoliv se vrtneš nějaké informace s kamerových systémů někdo schraňuje a využívá ke reklamě, komerci nebo marketingu, k průzkumu co vyrábět co se kupuje. Nebo ty snad všechno nakupuješ anonymně a posíláš za sebe někoho jiného a to včetně školy?
@Say (06.03.2014 19:28): Komerci podporuješ už jen tím že něco kupuješ. V obchodě se tě na to ptát nemusí, tam to jede do systému automaticky. Vědí přesně co kupuješ, kdy a za kolik.
V konečném důsledku je jim ale jedno kdo si co kupoval. Jde jim o to vědět, čeho se za celý ten den prodávalo hodně, jestli např. byl nějakého zboží větší odby, ale prodávalo se jenom s jiným zbožím, nebo jestli je nějaké zboží které se neprodává když se prodává jiné atp. Jsou to čistě věci, které souvisí s jejich nabídkou. Jestli chleba sníš s máslem, nebo s ním umyješ nádobí, je jim šumák.


@valcik (06.03.2014 19:22): Statistiky které si sbírá třeba Bethesda jsou úplně jiné než ty které sbírá Steam.
A je docela legrační nadávat na "profil průměrného hráče" když sám svoje statistiky nepředáš.
Navíc, nadáváš na dvě různé věci. Zpřístupňování hry casual hráčům nemá co dělat se statistikami - o cílové skupině hráčů je rozhodnuto ještě před začátkem vývoje.
Statistiky slouží např. k tomu, že zjistí které zbraně jsou nejčastěji používané, které zbraně nejsou používané, které questy jsou oblíbené, které questy nejsou hrané vůbec atp. Podle toho se taky bude odvíjet balancování všeho.
@LIUWIL (06.03.2014 19:17): Nejde o reklamu. Vadí mi už len tá predstava, že nejaký Bulhar (Gabe) monitoruje môj voľný čas strávený pri hrách, sleduje čo hrám, kedy hrám a ako hrám. A potom sú tu spoločnosti ako Bethesda, ktoré z pozbieraných štatistík o svojej hre vytvárajú profil priemerného hráča - sledujú aké skilly používa jeho postava, ktoré dialógové možnosti otvára počas hry, aké NPC naberá do party ap. Podľa toho potom prispôsobujú nasledujúcu generáciu hier tak, aby vyhovovala väčšinovému publiku a to je podľa mňa masívny bulšit, ktorý nikdy nepodporím. ^^
@valcik (06.03.2014 19:02): Sbírají statistiky o tom, co prodávají. Sběr je to anonymní a účelný. Nesbírají to proto, abys měl lepší reklamu v prohlížeči, nebo aby si Newell nad tím honil, ale aby nabídka byla blíže tomu, co mají lidi doma. Osobně s tímto problém nemám.
@Say (06.03.2014 16:55): Watch Dogs nemá se Sleeping dogs vůbec co dělat.
Osobně teda ale nechápu, co na té hře všichni vidí. Zas až tak úžasný koncept mi to nepřijde. Rád se ale nechám vyvést z omylu.
@Walome (06.03.2014 14:45): Hm, k těm Watch Dogs... Má název něco společného se Sleeping Dogs? Jinak teda pokud bude hlavní motivací příběhu pomsta milé hl. hrdiny, tak teda nevím nevím... To mi zrovna moc originální nepřijde. Kór po jmenovaném Max Paynovi.
@Walome (06.03.2014 12:19): jenže haterů je plno...babičky ti do té ankety nezahlasují, komunita nasraných nerdů je zkrátka nebezpečná :)

@Walome (06.03.2014 14:45): ten boom definitivně opadl, mě přijde, že už o to ani nikdo nemá zájem, navíc to vypadá naprosto standardně a grafika taky nic moc, mno jsem zvědav, jak tohle dopadne, ale už dávno mne ta hra přestala zajímat...jo koupím si ji, ale až bude za 13 liber, žádná priorita
@LIUWIL (06.03.2014 13:21): "Pokud si třeba koupím krabicovku, jsem osobně velice rád za to, že si ji můžu nainstalovat offline a bez registrace." Takový ještě existujou? :)

Já nechápu, co se furt řeší. KAŽDEJ je online a jen velice málo her Tě nutí být online během hraní... možná snad žádná, protože i na UPLAY tuhle nutnost snad už zrušili. Tudíž nainstaluješ, online se ověří hra a hraješ.
Ale konkrétně u té konzole to tuplem není problém - sedneš, zapneš, natáhnou se aktualizace (nebo se ti natáhnou automaticky přes noc, takže ani nemusíš čekat) a hraješ. Během hraní se ti zálohujou savey a hurá lemur. A pokud nechceš být online, tak prostě nejseš.
A velké výhody jsou samozřejmě pro mulťáky, ale ty mě moc neba.