Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@Jab (02.01.2017 11:42): Eh, ty asi nechápeš rozdíl mezi tím, když se tvrdí, že země je placatá, a skutečně se tím myslí placatá(tedy to, co se pod tím slovem momentálně v naší realitě ukrývá), a tím, když se dohadujeme o pouhém významu slova. Význam slova je přesně takový, jaký mu lidé, co ho používají, přisoudí. Pokud se dneska 90% Čechů rozhodne, že místo "počítač" se bude říkat "slon", bude se to tak jmenovat i v obchodě (logicky, proč by šli proti svým zákazníkům?) a postupně na čím dál víc místech, znamená to, že teď píšu ze svého slona. Co na tom, proboha, nechápeš?

"Neb co oba nedávno předvedli v "kultuře" je zcela jasny rasismus, za který měli z fleku dostat ban."
Jj, nelíbí se nám něčí názor, zacpeme mu hubu. Typické myšlení progresivního levičáka, co je mimo realitu a zaštiťuje se falešným intelektualismem.
@účet smazán (02.01.2017 11:07): To nejseš ale cool. To seš jen ignorant, pro jehož "zdravý rozum" by ještě dnes byla Země placatý střed vesmíru. Příště si tedy ty své humpolacké definice nech pro sebe, neb dle proběhlé diskuze nejsou sdílené obecně. Naopak pojmy vědního oboru mají tu snahu být definované, aby tak mohly být univerzálně sdílené. Místo, co bys začal u sebe a uvědomil si, že máš někde mezery ve znalostech, tak placáš, abys to zakryl a udržel si iluze o sobě.

[neexistující příspěvek]: On i Barbar Conan. Neb co oba nedávno předvedli v "kultuře" je zcela jasny rasismus, za který měli z fleku dostat ban.
@Jab (02.01.2017 11:04): Nenapíšu, mě zajímá reálný význam slova, tzn. jak se běžně používá. Ani jsem ten tvůj odkaz nečetl. Jestli to nějací literární vědci v nějaké svojí bublině používají tak, jak jsi psal, tak - je mi to jedno :-)
Já vím, že ti dělá dobře, když si myslíš, že působíš jako intelektuál, co zná správné definice, které se rozcházejí s tím, jak slova definuje běžný smrtelník, ale u mě máš smůlu.
A napíše někdo "Jabe, měl si celou dobu pravdu a tvůj link na stať literárních vědců to jasně dokazuje. Omlouvám se, že jsem se dohadoval bez reálné znalosti věci a zpochybňoval tak velkolepost tvé geniality."? No... Nenapíše... :)
@Barbar Conan (02.01.2017 09:51): Ne, neukazuje a neznamená. Můžeš dát nějaké příklady, na kterých dokážeš, že to ukazuje nevyzrálost a že to znamená, že autor nevěděl, co dělá?

Stejně tak kostrbatá vyjádření a nelogické věty - nemáš příklady, tak co tu zkoušíš?
@účet smazán (02.01.2017 09:27): Ukazuje to nevyzrálost stylu a znamená to, že autor sám nevěděl, co vlastně přesně píše. To kvalitu výsledného díla zkrátka snižuje. Vzniká z toho pak totiž stejný dort, jako uvařili pejsek s kočičkou.
Kostrbatá vyjádření, nelogicky strukturované věty apod. zhoršují čtenářský komfort a narušují flow při čtení, u Zaklínače se vyskytují poměrně často jak v povídkách, tak v sáze. Samozřejmě může být způsobeno diletantským překladem, originál jsem nečetl. Většinou to člověka ale opravdu praští do očí. Z hlavy si ale na žádný příklad nevzpomenu.
@M.a.t.t. (02.01.2017 09:03): Přesně tak, braková literatura je jednoduchá literatura a to jsem tím i myslel, když jsem to zde poprvé zmínil. Na druhou stranu se i v tomto dá dosáhnout mistrovství, což dokazuje Tolkien.
Ovšem Sapkowskiho míchání subžánrů, častá kostrbatost vyjádření a všelijaké literární experimenty v průběhu ságy ukazují, že on této kvality při psaní Zaklínače nedosáhl.
Samozřejmě u klasické literatury je to o poznání jednodušší, stačí si např. přečíst pouze pár stránek z libovolného díla Oscara Wildea a člověk okamžitě ví, že to psal literární génius...
@Tarhiel (02.01.2017 02:01): Nemáš tak úplne pravdu, brak nemusí znamenať nekvalitne napísaného zástupcu nejakého žánru. V zásade sa však väčšina zhodne, že kde o literatúru, ktorý sa nesnaží byť umeleckým dielom a klásť nejaké otázky a za cieľ si kladie predovšetkým pobaviť čitateľa. To však vonkoncom nemusí znamenať, že je nekvalitne napísaná. V podstate potom totiž platí, že väčšina literatúry je braková, no nie je brak ako brak. Lebo je teda dosť veľký rozdiel ak si oproti sebe postavíš napríklad Twilight a Zaklínča, pričom definíciu v zásade spĺňajú oba diela. A skutočne to netreba brať automaticky ako niečo hanlivé.
@Tarhiel (02.01.2017 02:01): Taky. Nech to koňovi. Je zbytečné si tu doporučovat "učebnice literatury" pro definice. Ale standardně platí, že brak dodržuje"žánrová pravidla". "Kvalitu knihy" je zbytečné do toho motat, neb s tímhle terminem se jen zaplateš do dalších definic, které vyžaduje.
Ten dej stoji a pada na postavach, ktere jsou tak uveritelne, az je to vlastne nuda, protoze clovek vi, co od koho cekat. Me uz tam vlastne zajima jen silenec Euron a udajny mastermind princ Doran. Littlefinger a Varys a Stanis. A vsechny tyhle postavy domrvil serial. Takze pokud kniha nebude uplne jina, uz je mi to ukradene.
Potrebuju tipy pro vyzvu. Preferuji horrory.
1. Dej se odehrava v Praze
2. Seversky autor - vim ze kriminalek je tri zadky, ale horror nejaky?
3. Co mate vyhlidnuteho letos? Ja zatim nic. Vse zatim budu dokupovat zpetne z 2016. Ale co takoveho vyjde v 2017? Vichy zimy? :-D
@90210 (01.01.2017 21:28): Martinova saga je zalozena na historii. Kamoska mi kdysi psala i na zaklade jakych valek, ale uz nevim. Neco s ruzemi. Nejhorsi na tom je, ze on uz ani nevi, co s tim. Zacal dobre, ale po bouri mecu je to uz slabe.
Á, panstvo sa baví o literatúre, tak ja sa pripojím :)


@JohnCZ (01.01.2017 15:43): JOhnCZ. Máš pravdu, Bouřková seozna revolučná už nebola, ale ani sa nesnažila byť. "Len" sa snažila prepojiť poviedky a román (spôsobom,akým bola napísaná, inak príbehovo prepojiť nepotrebovali), čím zároveň Sapkowski už toto univerzum úplne vyčerpal (a je mi jasné, že si to ako dobrý autor uvedomuje).


Povedané polopatisticky, je to kurevsky dobre odvedený fanservis.


Tiež som ho prvý a poslednýkrát čítal, keď som mal 21, v dobe, keď už celá sága bola dávno vonku, a bol som z neho odvarený.


Ku brakovej literatúre - z toho, čo píšete, mám taký dojem, že občas miešate dokopy brak a gýč.
Brak a gýč nie je to isté, ale častokrát sa prelínajú.


Brak - nekvalitne napísaný zástupca nejakého žánru. To, čo definuje daný žáner, nemusí už obsahovať len tie prvky, ktoré mal zakladateľ (prvé dielo z daného žánru), ale môže byť obohatené o prvky neskorších autorov, ktoré už dneska považujeme za štandartné.
Až tak štandartné, že pre nových čitateľov už sa zkladatelia žánru môžu zdať nudní.


Obávam sa, že napr. práve Howardov Barbar Conan takto skončí, kedy si mladšia generácia, ak sa k nemu vôbec dostane, povie: "veď to je len tupý blbý barbar, ktorých všetkých zabíja" - bude sa im zdať tá postava veľmi plochá a jednoúčelová. Najmä ak nebudú vedieť, že je to zakladateľ žánru (spolu s Tolkienom ho považujem za zakladateľa fantasy), kľudne sa môže stať, že tieto knihy odpíšu ako prekonané.


(Conana som zatiaľ nečítal, toto, čo píšem, pochádza z informácií od ľudí, ktorí ho čítali a ich literárny vkus si vážim - inak na Howarda sa veľmi teším)


No, a nekvalitne napísané dielo nemuselo byť schválne nekvalitné, mohol ho písať autor s minimom skúseností, s úprimnou snahou o žánrovú kvalitu (teraz ma niektorí asi ukameňujú, ale ranné diela Červenáka splňujú definíciu braku, a myslím, že ani samotný autor by sa veľmi nebránil - no postupom času sa vypísal a stal sa kvalitným, viď prepisy jeho pôvodných Roganoviek z cca.2007 a neskôr - ten istý príbeh, len prepísaný s 10+ ročnými skúsenosťami)


Gýč - v našom prípade literatúra bez vyšších umeleckých ambícií, ľahko dešifrovateľná a často orientovaná na mäsové príjemcu (na všetkých).


Bez nejakého dlhého vysvetľovania príklady gýču: čokoľvek od Dana Browna alebo Coelho a jeho Alchymista. Umberto Eco to isté nazýva mid-cult.


A teraz k fantasy:
Je tu niekoľko kvalitných autorov (viacerí ste už spomenuli Tolkiena, Howarda - Jab, ten Rothfuss je naozaj až taký zlý? Na toho som sa tešil.), ale fantasy ako taká už je dosť vyčerpaná a preto sa mnohí uchyľujú k písaniu žánroviek (nesnažia sa prijst s ničím novým, len dobre napísať niečo, čo obsahuje mnohé/všetky znaky žánru), čo potom vedie k presýtenosti v tej oblasti - viď súčasne tematika o úpíroch a zombíkoch, ktorí sú snáď už všade.


A toto všetko je momentálne prítomné v young adult literatúre: začalo to Harrym Potterom, dneska je to skôr post-apo/utopické zasadenie (Labyrint, Hunger Games, Twilight...).


Späť k fantasy: takých tých spisovatľov "Na bežiacom páse" ako Salvatore, Markus Heinz - presne u nich by som sa bál braku - píšu vyslovene k daným univerzám (Salvatore - D&D), sú nimi viazaní a snažia sa vychrliť čo najviac kníh ročne - tam by som veľkú kvalitu neočakával. Ale môžem sa mýliť, kľudne ma opravte.


Z hlavy sa mi ťažko spomína na čisto-fantasy kvalitného autora, ja mám v hlave fantasy&SciFi dokopy, no z našich by som jednoznačne odporučil Juraja Červenáka a Alexandru Pavelkovú (príbehy o Vimke v knihe Prísaha + prvý slovenský fantasy román Piesok vo vetre, od Červenáka čokoľvek - špeciálne upozorním na Bivoja, lebo to sú Jiráskové Staré pověsti České, len v (post)modernom kabátiku) a Dušan Fabian (Živého ma nedostanú!).
Z českých by som sa nebál vyskúšať Petru Neomillnerovú, Žambocha alebo Kulhánka (to je čistá guilty pleasure! :) ).

A z kvalitných súčasných ťažko zaraditeľných autorov by to boli jednoznačne žánrový chameleón China Miéville (nie všetko od necho V8m musí sadnúť, no pri Mesto&Mesto som chrochtal blahom) a Paolo Bacigalupi (Čerpadlo 6, Dívenka na klíček).


Sorry sa za mega-dlhý post, ale kratšie sa to nedalo :)
@Shoggot (01.01.2017 21:14): Nevím o tom, že by to byla definice braku, a googlil jsem. A i kdyby byla, tak rozhodně to není ta stěžejní definice, navíc vůbec nedává smysl. Primárně brak znamená právě to, že je to nekvalitně napsaná, primitivní literatura s klišovitými zápletkami a postavami jak přes kopírák.



@Walome (01.01.2017 22:52): Opět - je to i ve W1. Můžeš tam vymydlit tábor banditů rovnou z vlastní iniciativy a stejně tak to můžeš udělat i za pomoci jedné postavy. Když to uděláš sám, tak ti ta postava jen řekne, že slyšela, žes to udělal.
@SilentWolf (01.01.2017 16:30): Z toho co jsem cetl snad jedine Tolkien, Pratchett a Sapkowski.

Z Martinovy Song of Ice and Fire mam sice koupeny vsechny dily, ale jeste jsem je necetl, nicmene predpokladam, ze to brak nebude, coz je ostatne i duvod proc jsem to koupil a uplne blbej by nemusel byt ani puvodni Howarduv Conan a Harry Potter, ale obecne se radim k tomuto zanru pristupovat opatrne a k nekterym prednim autorum (Feist, Jordan, Anthony, Brooks) radeji pristupovat pres hry (Shannara, Companions of Xanth, Betrayal at Krondor nebo The Wheel of Time), o AD&D ani nemluve. Beztak je to az na par vyjimek cetba spis pro teenagery.
@účet smazán (01.01.2017 20:46): Myslí tím komercializaci, která vyplývá z toho, jak se tvorba pevně drží pravidel svého žánru, tím se dnes myslí. Bral totiž opravdu taky znamená určitou strojovost pravidel, tropů a významů, díky které se kusy v tom žánru mohou produkovat jak na běžícím páse.

A držení pravidel žánru od zakladatele je součástí definice (jedné z vícero) braku. Použij někdy google.
Eh, Jabe, jestli mě čteš, nevím, jak jsi na to přišel, ale brak opravdu neznamená, že to dodržuje znaky otce zakladatele. Jestli to teda chápeš tak, že je to od slova "brakovat", tzn. vykrádat, tak... ne. Použij někdy taky google.
@SilentWolf (01.01.2017 16:30): Zakladatel žánru se za brak zpravidla nepovažuje. Čili Tolkien. Imho ale dost knížek je mimo to základní vymezení braku. Za mě tedy třebas Rothfuss.

Btw braková literatura neznamená, že to je špatně napsané. Jen to dodržuje ty základní linie započaté zakladatelem žánru. Je pak hodně diskutabilní, zda Sapkowski tolik dodržuje"Tolkienovy zákony", aby mohly jeho knihy být považovány za brak. Za mě nikoliv. Naopak třebas Terry Brooks je jednoznačně brak a s ním i všechny DnD knihy, Tad Williams a částečně i Gemmell, který vybrakoval sám sebe. Osobně bych tam dal i Wheel of Time. Ale nemám jej načteno tolik, abych si byl jist.
Heh, teď dokonce čtu, že jedna scéna z Breaking Bad sloužila jako inspirace scenáristce z CDPR při psaní scény s Gaunterem O'Dimmem.
@Walome (31.12.2016 22:29): No já nevím, mně to přišlo celý takový chabý, konec trapnej, to divadlo otřesný a celkově to pro mě bylo něco jako Zaklínač 2 po Zaklínači 1. Svoji roli asi sehrála i absence geniálního českého dabingu.
@7c (31.12.2016 20:24): Já nemám prakticky žádný, takže absolutně netuším, jestli tam říkají nějaký nesmysly a je mi to jedno. Spíš si nemyslím, že tam mluví o něčem tak detailním, aby byl důvod, aby říkali nějaké nepravdy.
@Shoggot (31.12.2016 19:40): Historické to není rozhodně, je to takové historií říznuté akční fantasy. Mnohem blíž historii má Last Kingdom. A ano, ani ta třetí řada není úplně dokonalá. A vlastně ani celá čtvrtá není úplně suprová :D
Ale to je daný asi tím, že mají nízký rozpočet. Teď se dívám na druhou půlku čtvrté řady, a zatím je to hodně dobré. Měly by tam být nějaké velké bitvy, tak doufám, že nebudou vypadat blbě kvůli nedostatku financí.