Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

Horizon Zero Dawn sbira 9 a 10 hodnoceni. Do toho ten Nioh, prvotni Japonske dojmy z Persony 5 rikaji, ze je to taky klenot. Psko letosek zacalo vazne hezky, to jsem ani nedoufal. Jak u Nioh tak u Horizon jsem cekal max tak 7.
Kurnik, pozerám na ten square enix výpredaj, pretože final fantasy hry pokiaľ viem vo výpredaji často nebývajú a mám chuť si nejaký ten starší "remake" zahrať (okrem 7 a 8, lebo tie som už hral). Neviete náhodou, ktoré staršie FF ako VII sa relatívne podarilo ako konverzia a je aj sama o sebe zábavná? Pôvodne som chcel ísť do VI, ktorá je z hľadiska príbehu klasika, ale písali v recenziach na steame, že tá konverzia sa vraj nepodarila.
Wesnoth byl fajn. Jen člověk loadoval při zabití každé lepší jednotky. Mohlo to v tomhle ohledu být i "jednodušší", páč se to dělo relativně často.
Wesnoth mám rád, ale toto sa tvári ešte lepšie. Chystajú demo, tak si to o pár týždňov ošahám a uvidím. ^^
Pred par dnami si tu ktosi robil starosti o Vaporum. Nemusite, vyzera (a hlavne hra) sa skvelo! Par novych postrehov, uz coskoro :)
@Bucek86CZ (16.02.2017 11:01): Je zajímavé, že podobnou zprávu jsi už psal na majncraft.cz 17.5.2015, takže začínáš už pěkně dlouho :) Už tehdy se to nesetkalo s velkým pochopením, ale jsi vytrvalý, navzdory hejtům ;)
@MickTheMage (15.02.2017 19:25): hral jsem jednu dobu wowko na freecku, ke konci nas bylo jen deset, nepravidelne hrajicich. Na raideni mohl clovek zapomenout, zato jsem mel vsechny fishing achievy i jsme celkem bez problemu zabijeli vudce frakci...
@Richmond (15.02.2017 19:16): Som si myslel. Neviem ci mam spravne info, ale ta offline verzia je proste upravena originalka tak, aby aspon isla pustit. Lenze, kedze je to vlastne MMOcko, tak si ju offline moc nezahras. Ale zas aspon mas moznost vidiet ako to vyzralo a hralo sa. Ako online goldbox hra :) Preto som sa divil, ze ju bude hrat. Ja som ju totiz tiez par krat takto skusal a moc som nechapal ako to offline hrat. Nejako :)
Final Fantasy XV čím dál tím lepší. Teď za mnou v jednom motelu přišel Prompto a chtěl si povídat a .. jo.. už tam trochu ty emoce jsou. O to víc mě zaráží, že se to děje během vedlejších aktivit (a zoufale málo!), při odpočinku v nějakém random motelu. Jen ty hunty jsou tak debilní v tom že jich nejde nabrat víc najednou.. ach ty designérská rozhodnutí.

A taky se mi už povedl summon... myslím že mě to udrží do vydání Andromedy. Jdu shlédnout ten seriál Brotherhood. Přírůstá mi to k srdci.
Call of Jihad
Zdroj: A2
Datum vydání: 15.2.2017
Název: Call of Jihad
Odkaz: http://www.tydenikA2.cz
Číslo: 4
Strana: 11
Autor: Philip Hammond
Rubrika: Videohry
Oblast: Časopisy - kultura a TV

Počítačové hry a propaganda Islámského státu
Islámský stát ve své internetové propagandě opakovaně používá výpůjčky ze západních počítačových her a hollywoodských filmů. O čem to svědčí a jaký to má efekt? Pohybujeme se zde ještě v rámci debaty o účincích herního násilí, anebo je tato mediální praxe projevem ideologické krize Západu?

Na online propagandě vytvářené Islámským státem (ISIS) je fascinující, jakým způsobem využívá západní populární kulturu, konkrétně vizuální jazyk válečných filmů a videoher, jakými jsou série Grand Theft Auto (1997-2015) a Call of Duty (2003-2016). V samotných propagandistických dílech i západních reakcích na ně se tak ústředním tématem stává vztah mezi skutečným násilím a jeho estetizovanou audiovizuální reprezentací. Týká se to jak požadavků ISIS na autenticitu a poselství, tak úzkostných ohlasů ze Západu. Kulturní přebírky vyvolávají otázky, které jsou těžko zodpověditelné. Pokud - jak zní některé argumenty - může být západní popkultura použita jako "náborový nástroj" nihilistické protizápadní ideologie, co to vypovídá o povaze západní kulturní produkce? A proč se Západu zjevně nedaří vytvořit atraktivní alternativu?

Moc propagandy
Západní komentátoři přisuzují propagandě ISIS ohromný dopad. Mezinárodní centrum pro studium násilného extremismu tvrdí, že "výjevy evokující emoce" používané ISIS jsou "hypnotické (…) potenciálně přesahující racionální myšlení". Podle akademického výzkumníka Javiera Lesaky přišli islamisté s "novým druhem terorismu, využívajícím marketingové a digitální komunikační nástroje, aby učinili teror populárním, žádoucím a napodobitelným".
Vliv propagandy ISIS je vysvětlován různými způsoby. Někdy je chápán ve smyslu přímých mediálních účinků, jako v názoru z Daily Mail, podle nějž ISIS užívá Grand Theft Auto a další hry, aby "rekrutoval děti a radikalizoval ty, kteří jsou k tomu náchylní". Stejně často ovšem komentátoři poukazují na nedostatek důkazů o tom, že by hraní násilných videoher směřovalo k násilnému chování, Vedle přímých behaviorálních účinků bývají videa ISIS vysvětlována kulturálně: nabízejí "mužské vzory" a "maskulinní stereotypy", s nimiž se identifi kují mladí hráči. Podle Guardianu propaganda ISIS spojená s videohrami chce "vzbudit v mladých mužích nikoli náboženskou horlivost, ale spíše touhu po moci a kontrole". A tato strategie funguje: "V červnu 2014 jeden bojovník ISIS řekl BBC, že jeho nový život je lepší než hra Call of Duty."
Když ale porovnáváme různé výklady, nedávají dohromady moc smysl. Pokud počítačové hry nemají žádné účinky na společnost, nemusíme se příliš bát, že je ISIS používá jako součást své propagandy. A pokud počítačové hry naopak nějaké účinky mají, pak se ISIS stejně nemusíme nijak zvlášť obávat, protože to znamená, že Spojené státy mají k dispozici nesrovnatelně silnější propagandistické prostředky. ISIS sice může napodobovat styl áčkových her a hollywoodských filmů, ale Západu pořád patří jejich předobrazy.

Válka jako hra
Podle New Yorkeru "široká, popkulturou zatížená kampaň" Islámského státu "proměnila to, co dříve bylo radikálním náboženským poselstvím, v cosi mnohem světštějšího". Právě tento aspekt komentátory asi nejvíce zneklidňuje. Fakt, že ISIS nikterak nevadí používat kulturní jazyk Západu, server Quartz popisuje slovy: "Hlavním náborovým nástrojem není náboženství, ale západní popkultura." Americká tisková agentura Religion News Service poznamenává, že propagandistické výjevy "oslavují Islámský stát a jeho bojovníky, ale neukazují žádné mešity, Korány, imámy nebo modlící se věřící". Jejich vizualita oslovuje "nikoli zbožnost, ale hlad po dobrodružství nebo touhu identifikovat se s něčím větším, než jsme my sami".

Jeden z nejpronikavějších postřehů k dané problematice pochází od Michaela Muhammeda Knighta, amerického konvertity k islámu, který po studiích v mešitě v Pákistánu zvažoval, že se zúčastní konfliktu v Čečensku. V článku pro Washington Post prohlásil: "K chuti bojovat mě nepřiměl žádný verš, který bych četl na kroužcích studia Koránu, ale spíš mé americké hodnoty. Měl jsem pocit, že jednotlivci mají právo a povinnost zasáhnout kdekoli na planetě, kde zaznamenali ohrožení svobody, spravedlnosti a rovnoprávnosti. Můj vysněný scénář osvobození Čečenska a jeho proměny v islámský stát byl čistě americkou fantazií, založenou na amerických ideálech a hodnotách."

Knight byl dítětem reaganovské éry, kdy připojit se k mudžahedínům bylo v souladu s americkými hodnotami a reálnou politikou studené války. Ovšem od konce studené války nejsou věci tak jednoduché. Západní vlády hájí tentýž druh univerzálního intervencionismu, na který se odvolává Knight, je pro ně ovšem čím dál obtížnější nalézt dostatečně atraktivní záminku, jež by dala jejich intervencím smysl. Jak si všiml britský diplomat Robert Cooper ve své knize The Breaking of Nations (Rozpad národů, 2004), v dnešních postideologických konzumních společnostech "je nábor do armády obtížný - konzumerismus je totiž věc, za kterou nedává smysl položit život. Díky technologii ovšem také není potřeba tolik rekrutů." Obtíže s formulováním smyslu a konkrétních cílů ozbrojených zásahů přiměly západní vůdce k tomu, aby se pokusili přiblížit válku počítačovým hrám: udělat ji více high tech, odtažitější a méně rizikovou.

Přechod na tento typ válčení neznamená, že by západní militarismus byl méně nebezpečný - bombardování a útoky pomocí dronů jsou velmi efektivní. Poukazuje však na nedostatek přesvědčení. Právě v tom spočívá nedostatečně zdůrazněný politický rozměr různých srovnání současných způsobů vedení války s počítačovými hrami. Vzhledem k absenci jednotící vize a inspirující vyhlídky do budoucna vyznívají západní války a intervence falešně a pokrytecky. Jejich rétorika je důrazná, ale v praxi jsou váhavé, opatrné a navenek působí jako únikové strategie. Provokace ISIS spočívá v tvrzení, že zatímco Západ produkuje bezpečný spektákl imaginárního násilí, oni "to dělají doopravdy".

Slabost Západu
Tato pozice ovšem není známkou skutečné síly. Síla Islámského státu, stejně jako předtím al -Káidy, je totiž produktem slabosti Západu. Vyjádřil to teoretik mezinárodních vztahů Faisal Devji: "Zdá se, že evoluce militantního symbolismu pokračuje dvěma směry zároveň: na jedné straně ke konvenčnímu politickému jazyku států a na straně druhé k sociální rétorice popkultury a zločinu. Násilí je však prováděno způsoby, které nerozlišují mezi sociální a politickou dimenzí, mezi každodenním a výjimečným, a odmítá přiznat politice jakoukoli autonomii." Zatímco al -Káida byla globální a nespojila se s žádným státním útvarem, ISIS se prohlašuje za samostatný stát s vlastní suverenitou. Přitom tam, kde se al -Káida prezentovala zrnitými videi vousatých mulláhů vedoucích monology v jeskyních, ISIS vytváří uhlazené digitální obrazy s ironickými popkulturními odkazy. Důvodem, proč kriminální násilí v Grand Theft Auto lze brát jako možný nástroj propagandy, je ovšem patrně to, že Islámský stát byl ve vytvoření smysluplné politické vize úspěšnější než al -Káida.

Správně pojmenovalo celý problém jen pár komentátorů. Západ zatím nebyl schopen prohlásit ISIS za organizaci podvodníků, protože jeho vlastní ruka je velmi slabá. Alberto M. Fernandez, dřívější koordinátor strategických protiteroristických jednání amerického ministerstva zahraničí, správně poznamenává, že Západ postrádá "opoziční narativ". Ale znát problém není totéž jako přijít s řešením. Dosavadní snahy o vytvoření takového narativu nejsou příliš přesvědčivé. Například kampaň ministerstva zahraničí pojmenovaná "Znovu se zamysli a odmítni", která měla za cíl oslovit potenciální rekruty ISIS na sociálních sítích, byla specialistkou na zpravodajské služby Ritou Katzovou v článku pro Time popsána jako trapná, neefektivní a úzkostná. Online kampaň FBI nazvaná "Nebuď loutkou" zahrnuje videohru The Slippery Slope (Šikmá plocha, 2016), která měla očkovat mládež proti radikalizaci přes internet. Recenzenti ji ovšem označili za "velmi matoucí", "absurdní" nebo prostě "zhůvěřilou".
Přes množství talentů a tvůrčí energie, které pohánějí Hollywood a globální videoherní průmysl, to vypadá, že Západ zatím nedokáže přijít s ničím lepším, protože mu zkrátka chybí fundamentální politické přesvědčení a sebedůvěra. A právě jen kvůli této bezradnosti nám propaganda ISIS připadá působivá.
---
Z anglického originálu přeložil Antonín Tesař.
@mvp23 (15.02.2017 12:42): V nejbližší době se asi do Prahy nedostanu. Nejdřív tak v dubnu. Zajímavá cena - čaj a pluska :) Klidně bych ti i nějakej čaj poslal, kdybys chtěl a napsal mi jakej :) Každopádně mi pak napiš, až budeš vědět stav. Spíš asi do pošty, ať to tu nespamujem :)
@Jumas (15.02.2017 12:29): Máš kliku, že jsem se akorát vrátil ze zahraničí, tak do konce týdne bych se do toho sklepa měl dostat a dám pak vědět, co tam přesně je. Jinak jsem také Pražan, kdyby náhodou ses tu někdy vochomejtal.
A co bych chtěl? Tak pokavaď by sis to převzal osobně, tak třeba já alkohol nepiju, tak spíš asi čaj a peníze jen za případnou poštu. No a dukáty by mohly nahradit třeba nějaká pluska. :)
@90210 (15.02.2017 12:13): V Praze nejsem, ale tu stovku plus poštovný určitě beru. Tak dej pak vědět, až se k tý hře dostaneš.

@mvp23 (15.02.2017 12:17): Týjo, to bych zájem určitě měl, ale čistě jen o to NHL. Tak se podívej do sklepa, co tam všechno máš a dej vědět, kolik by jsi za to chtěl.
@Jumas (15.02.2017 11:09): Já bych měl mít někde ve sklepě klasický big box NHL 95, 96, 97 a možná i 99. Vše v perfektním stavu, jako nové, tak kdybys měl zájem...
Z těchto ročníků mám také NBA sérii a našla by se i nějaká FIFA.
@Jumas (15.02.2017 11:09): Mam to u rodicu v Brne, letos jsem tam jeste nebyl, ale chystam se tam asi pristi vikend, tak bych mrkl co je to za verzi a v jakym je to stavu, ale melo by to byt jako novy. Pokud jsi v Praze, tak muzem zajit na pivo a zacalujes mi par piv, pokud ne, tak ja nevim, kilo + postovny? Muze byt?
@90210 (15.02.2017 10:52): No to bych měl. Shánim ho po všech čertech. Kolik bys za něj chtěl? Jako nejradši bych českou verzi, protože od 2001 do 09 mám všechny český, ale nezlobil bych se ani za anglickou.
@Paul (15.02.2017 09:35): zvyknul. Combat je fajn a jak ti spolecnici komentuji urcite situace me bavi. A to jsem celou dobu lovil potvory. Asi 5 lovu jsem udelal. A taky mi prijde ze se o fous zlepsila grafika, ale to se mi mozna jen zda :-D bavi me na tom to same, co na deadly premonition- drobnosti. Kdezto celek pokulhava.