Aktuálně to vypadá, že kdyby Dotu vydal Blizzard jako DLC do War3, tak by na DH už dávno byla, ale když ji vydal fanoušek ve formě "mapy/modu", tak tu není. A pokud by CounterStrike 1.6 náhodou nevyšel kdysi dávno i jako samostatná hra, tak by tu nebyl taky. A to mi přijde VELMI zvláštní. Takže já zkusím ty argumenty uspořádat a přijít na jádro problému.
Takže zaprvé, mody můžou mít spoustu forem, od totálních konverzí, po kosmetické změny, po využívání interní podpory ve hře (např. "mapy" do Warcrafta 3, což zdaleka nebyly jenom mapy, ale i plnokrevné mody = předělávky).
Zadruhé, legálnost některých modů je diskutabilní, ale nelze paušalizovat. Spousta her typu War3 či UT2004 mody oficiálně umožňuje, a těžko by pak mohli autory modů za to žalovat. Samozřejmě u jiných her bez oficiální podpory může být problém s EULA nebo případným porušením copyrightu. To by však posuzoval soud, nikoliv DH.
Zatřetí, i v případě nelegálnosti nějakého modu (či celé hry) není podle mě důvod ji neumožnit existenci na DH. Hra existuje a hraje/hrála se. DH katalogizuje. Navíc soudní názor platí pouze pro určitou zemi a může se v čase měnit. To by bylo jako mazat na Wikipedii články o trestných činech. Zmínka v popisu hry, že hra byla prohlášena v zemi XYZ za nelegální, je poměrně pěkná zajímavost.
Začtvrté, oficiální versus fanouškovský obsah. Hranice může být často velmi neostrá (opensource hry jsou z principu fanouškovské; freeware hry jsou co?; existují fanouškovské hry s oficiálním posvěcením autorů jako Black Mesa nebo Renegade X, atd). DH již obsahuje spoustu "fanouškovských her" a nemyslím že by dávalo smysl tento obsah omezovat.
Zapáté, samostatná spustitelnost. Na tom DH nestaví, protože podporuje datadisky a podobná "rozšíření". Taky je otázka, proč by to mělo být důležité? Je cílem DH být databází her, nebo databází samostatně spustitelných her (v tom případě datadisky pryč)? Ačkoliv je lákavé použít zrovna samostatnou spustitelnost jako kritérium, tak zjevně jím není.
Takže co nám zbývá, na jaké bázi se rozlišuje povolený obsah od "nepovoleného" (pozn: nikde to na DH není definované)? Jaký je rozdíl mezi datadiskem, DLC a modifikací, když se nedíváme na zdroj, legalitu či samostatnou spustitelnost? Já tam rozdíl nemohu najít.
Důvod, proč lidi argumentují proti modům v DH, je podle mě ten, že se bojí zahlcení databáze spoustou trivialit. Což je naprosto fér argument. Ale měl by být správně pojmenován, namísto schovávání se za zástupné důvody.
Navíc si podle mě hodně lidí neuvědomuje, že stavidla zahlcení se již dávno otevřela (a zahlcení se nekonalo, aspoň co mě přijde), a odpověď je DLC. DLC libovolné velikosti jsou
povolená (díky @
orromis) a přitom je běžné, že k některým hrám existují desítky až stovky DLC. Opravdu chcete mít je jednotlivě v DH? Chápu že spousta lidí ne. Ale aktuálně je to povolené! A u modů je to ta stejná písnička, akorát povolené nejsou.
Takže pokud definujeme cíl DH jako obsahovat seznam her, ovšem nezahltit ji tunou minoritních úprav, ať už ve formě DLC či modů, tak pak konečně můžeme zkusit vymyslet jak na to:
1) Neřešit to, protože lidi pravděpodobně nebude bavit přidávat drobné DLC/mody. Nejjednodušší řešení, ale může to být nesprávný předpoklad. Otázka je, zda to vadí, když přibude nějaký obsah toto ražení, ale nebude ho moc, a kde je ta míra.
2) Definovat hranice co je akceptovatelné a co nikoliv. Typu kompletní konverze ano, další mapy/mise/jednotky významně rozšiřující hru ano, kosmetický a jiný minoritní obsah ne. Pojem "významně rozšiřující" samozřejmě nelze definovat přesně ale někdo jej musí posoudit. Čím lépe se popíše (a uvedou příklady), tím lépe samotný čtenář provede sebekontrolu a rozhodne se, zda tam vybraný mod/DLC spadá či nikoliv. Druhá fáze kontroly je samozřejmě prováděna člověkem schvalujícím návrh hry (jako dosud, ostatně).
3) Rozhodnout se, že tuna minoritních úprav hry vlastně nevadí, a může být vložena samostatně (když to lidi bude bavit vkládat), za předpokladu, že se s tím kód za DH zvládne poprat. Což znamená zejména zobrazování výsledků hledání, a pak přehledné propojení hry a jejího dodatečného obsahu. A to je samozřejmě spousta programátorské práce.
Má někdo lepší/jiný nápad? Nebo nesouhlasí někdo s mnou předpokládaným cílem DH (neomezovat formu her, ale vyloučit nevýznamný obsah)?