Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@Jumas (01.05.2018 10:59): Hezký by to bylo rozdělit na dva "sloupce" kdy by byl hlavní kde by byl hlasvní game žánr a další podžánry a pak druhý sloupec kde by byly žánry tématiky hry jako: válečný, cyberpunk, fanstasy, Steampunk, survival, horor, historické apod. :)
@Richmond (01.05.2018 10:49): Vyvrátit ho mohl, jak chtěl, ale běžně se používá. Udělat ze všech primárních žánrů přízviska RPG je samozřejmě kravina.

@Gordon (01.05.2018 10:50): Tak pouze jako sub žánry to zřejmě nebude (horor nebo třeba otevřený svět není žánr), ale určitě to nebude jako na steamu, kde je podle mě miliarda zbytečných štítků, alespoň tedy doufám. Píšu jen co vím z interní diskuze.

@Rapier (01.05.2018 10:51): Tak proč se tam teda běžně řadí a objevuje se v žebříčcích nejlepších RPG?
Já jsem za zavedení žánru, kterej pracovně nazývám “slepička a kohoutek”, kde jak z názvu vyplývá, jde o to, že je potřeba sehnat věc, kterou lze vyměnit za věc, kterou chce někdo a další a dá za ní něco jiného a na konci řetězu je posun v ději :) Učebnicový příklad je Hero of the Kingdom.
@Jumas (01.05.2018 10:45): Termín "akční RPG" už dávno naprosto fenomenálně vyvrátil Tulareanus před pár lety ve své krásně disputaci. Ale proč ne. Budeme mít adventurní RPG, stealth RPG, logické RPG, závodní RPG, rodina bude veliká :)
@Richmond (01.05.2018 09:39): to zcela bez debat. :) Zážitkům z papírových RPG (eventuelně deskového Talismanu na který mám krásné vzpomínky) se nevyrovná nic, ani zde hypované KCD (samozřejmě že jsem hrdý na to že u nás něco takového vzniklo!). Jednoduše proto, že jakékoliv akce ve světě PC/konzole RPG her jsou omezeny tím co tvůrci umožňují, na rozdíl od papírových RPG kde máš takřka neomezenou svobodu/fantazii, i když uznávám že kvality papírových RPG se odvíjejí od jejího PJ/dungeon mastera a hráčů.
Oboje má své plusy a mínusy ale obecně mě vždy papírové RPG bavili o mnoho více, než cokoliv na PC. Zatím jsem v kategorii RPG na PC nenašel hru, který by mě dokázala plně nahradit zážitky s 10+ letého hraní Dračího Doupěte (odtud mám vybudovanou averzi k vybíjení dungeonů/skřetů a jiné havěti, a obecně důvod proč nepreferuji dungeony ale třeba se to jednou změní), Shadowrunu a Advanced Dungeon & Dragons.

Paradoxně open world hry jako TES Arena, Dagerfall, Morrowind, Oblivion, Skyrim nebo Whitcher 3 se pojetí papírových RPG blíží podle mých zkušeností a mého názoru mnohem více než jakýkoliv dungeon o kterém jsem slyšel snad s vyjímkou Might & Magic série, Wizardry 7, Realms of Arkania série nebo freeware Cardhalia. Naopak takový The Keep který jsem recenzoval pro zing mě zrovna jako RPG moc nepřišel.
Tohle překvapivě vyřeší co? Ano správně veřejné štítky. U her bude jen primární žánr a tuším, že dětský se zruší a ve štítcích budou podžánry a dále třeba RPG prvky, otevřený svět, horor,... Tím myslím budou všichni spokojeni. Primární žánr je většinou jednoznačný a ostatní se prostě nacpe do těch štítků.

A Diablovky jsou RPG, ať si tvrdí kdo chce, co chce. Zdravím MickTheMage :) U těchto her samozřejmě bude jeden ze štítků znít "akční RPG" popřípadě "ARPG" a podobné to bude i u ostatních RPG podžánrů "JRPG", "CRPG", "SRPG" a já nevím kolik ještě těch ?RPG vlastně je.
@Richmond (01.05.2018 07:57): přesně tak! :) Já třeba nikdy nepochopím jak mohli rubačku jako Diablo a jeho klony řadit do královského žánru RPG. Tady naprosto souhlasím s Dejvem.
Jinak souhlas s Paulem, RPG vzniklo z papírových RPG alá D&D, Shadowrun, Gurps, apod. a taky si myslím, že Whitcher 3 (ačkoliv jsem ho dosud nehrál) má daleko blíže k RPG, než specifický podžánr dungeony alá Dungeon Master (taky jsem dosud nehrál).
@Rapier (01.05.2018 00:47): Souhlas. Navíc tam máš neuvěřitelnou nelinearitu, dialogy jsou taky větvený, můžeš tam hrát za zlého, družinicí mezi sebou komunikují. Vše, co to dnešní správné nové RPG má mít!
Podle mě je treba takový F-22 Total Air War taky RPG. Nevěříte?! Role Playing Game. Když jej hraji, tak hraji za postavu pilota nebo operátora AWACS. Se vším všudy. A že si nevylepšuji papírové charakteristiky jako síla, odvaha, odolnost, apod? Ale kdeže. Koho to zajímá, já přece hraji postavu pilota a to tak dokonale, že mám pocit, že jsem tam, a to je to o co v RPG beží.
@Bodkin (30.04.2018 22:05): Witchera jsem v předchozím postu naschvál nezmiňoval. Považuju ho za RPGčko právě díky jeho důrazu na C&C, ale je očividný že z hlediska RPG prvků nejde tak do hloubky jako např. New Vegas. Dungeon Master jsem nehrál, ale předpokládám že je to lineární téměř bezpříběhovej dungeon, takže v příběhu je "méně RPG" než Witcher, ale v aspektech jako character progrese, class system atd je zase určitě hlubší. Jasně, podžánry jsou hezká věc, ale prostě mi nesedí cpát tam action adventures jako Horizon a AC. Jim sedí hezky ta škatulka ve který jsou. Až Gonzales do Horizonu 2 udělá nelineární pořádný questy a příběh jak z jeho předchozí hry (jo, zase ten New Vegas), tak tady budu orodovat za to, aby měl RPG nastavenej jako primární žánr :p
@Paul (30.04.2018 19:16): To sice ano, vychází to z PnP RPG, jenže pokud si myslíš, že se tomu RPG ideálu Třetí Wichter blíží mnohem víc, než Dungeon Master, tak se pleteš. Není to ani ve stejné galaxii.

A neboj, ono to RPG se rozmrdalo už vcelku dávno, naštěstí tu máš ale tu krásu podžánrů, kdy lidi pochopí co myslíš, když řekneš že máš rád hardcore RPGčka a Witchera.

A ano, čím dál víc žánrů her přejímá jeden ze základních pilířů RPG - tvorbu postavy, dochází tak k jejich obohacování a smíchávání, což mi příjde jako poměrně košer věc říct, že má RPG prvky případně v rámci DH přiřadit RPG jako sekundární žánr.
@Charllize (30.04.2018 21:49): protože to rozlišuje p**oviny, které jsou jen mlácením prázdné slámy a díky nutnosti je oargumentovat si každý rozmyslí, zde je napsat a ty hodnotné (alespoň pro autora), u kterých se předpokládá, že budou mít teda alespoň nějakou relevanci
@Jab (30.04.2018 21:31): Já bych to vzal z gruntu. Žánr RPG vzniknul až v roce 1997. Co je starší vyhodit a založit pro něj novej žánr, anketka o novej název by mohla být docela výživná! Ovšem mám pouze jedinou podmínku a to že novej elitní žánr bude mít také samostatnou diskusní grupu!
Souhlasim s Paulem ( tvl ). Fifa ma dneska taky nejaky rpg prvky takze jeji podzanr je rpg? Mate v tom nejakej gulas. RPG je jasne danej pojem ktery neco definovalo. A kdyz postava hopsa jak zajic po pyramidach, skace z baraku na barak a k tomu tam ma nejaky rozvoj postavy tak ji to neradi ani jako podzanr do rpg, jedine co se tomu da pak priznat jsou rpg prvky. To by pak mohlo byt rpg i Devil May Cry kde si hrac za nejake orby mohl zlepsovat a kupovat skilly. Prave plno arkadovych featur to odlisuje. V rpg jako takovem postava tak maximalne muze skakat a pokud chce vic musi k tomu mit neco dalsiho, kouzlo, vybaveni atd. A kdyz uz tam je neco arkadoveho je to resene formou minihry ktera je jaksi bokem od vseho dalsiho. A v neposledni rade jde i o ty dialogy, hlubsi zamereni na postavy a tak. Dnes se rika rpg kde cemu, a je to spatne. Ono to proste zni vic seriozne, ale ten nazev nestaci. A jestli mate problem kam zaradit treba ten Horizon nebo AC k nejakemu vzoru ktery to nekde nekdy zacal tak to bude Alone in the Dark a Tomb Raider.

Zanry se prolinaji ale ze by zakladni pojem rpg bylo neco neuchopitelneho se mi nezda ani trochu. Mam doma hezkych par her a pomerne snadno udelam hromadky her co jsou rpg a co ne, uchopit to jde pomerne snadno, doslova:)

IMHO (pro jistotu)
Já měl za to, že ten pojem RPG vzniknul hlavně ze stolních her typu Dungeons and Dragons, ve kterých hráč hrál za nějakou postavu, vžil se do její role a aktivně se podílel na příběhu vyprávěném dungeon masterem, tzn. mohl dělat volby a designér na to musel nějak reagovat a hráč si nesl následky. Přijde mi to jako inherentní součást žánru. Že to spousta her vůbec nemá? No to je škoda. Mě docela štve že se dneska chce říkat RPG všemu. Když někdo řekně že Horizon Zero Dawn nebo AC Origins jsou RPG, protože tam jsou levely, XP a úkoly, tak mi to přijde nefér vůči Falloutu 1,2, New Vegas, Kingdom Come a spousty dalších "true" RPG, jejichž developeři se ještě museli patlat s nelineárním příběhem, spoustou možností řešení questů a větvených dialogů. Sorryjako.

Ale beru že je v módě říkat RPG dneska všemu včetně Call of Duty a už to nezměním, jen pak ten pojem holt pozbývá smyslu.
@Jab (30.04.2018 14:22): Kdybych chtěl navrhnout změnu, tak to udělám. Ptal jsem se na to, protože jako RPG to není uváděno skoro nikde, většinou je to akční adventura, na DH je 3d akce, čili mě zajímalo, proč to tak je v porovnání s jinými hrami. Normální otázka. Pokud v tom vidíš konspiraci, tak jsi evidentně přepracován. Dej si padla a zítra vyraz na lov ruských agentů s čistou hlavou.
@Paul (30.04.2018 16:08): RPG už léta nic přesnýho neznamená, to že to naráz chceš definovat podle superúzké definice, která naprosto ignoruje počátky žánru a vlastně většinu produkce je poněkud... nešťastné.

Termín RPG je podobně obsáhlý jako termín auto (nebo lépe vozidlo), člověk tak nějak tuší o co jde a jak to vypadá, ale neproleze to jediným přesným mustrem.

Nepopírám, že to cos popsal ty je ten 'nejlepší' subžánr (minimálně pro tebe), ale odpalovat kvůli tomu cokoliv jiného mi příjde nešťastné a neupřímné.

@mazar1234 (30.04.2018 17:36): Jagged Alliance 2 někdy lidi říkají tRPG nebo sRPG (tactical či strategic).

True story.
tak dneska je stejně všechno rpg, tak na co nějakej primární/sekundární žánr. Má hra rpg prvků hodně? Pak rpg = primární žánr. Má hra rpg prvků málo nebo žádné --> dal bych rpg do sekundárního žánru. Všichni budou spokojený :)

@Paul (30.04.2018 16:08): Když žánr cRPG vznikal, tak jaké hry myslíš, že do něj spadaly? zkus mi je popsat, co bylo pro ně charakteristické?
@Bodkin (30.04.2018 15:38): ten duvod jsou arkadove prvky. Ktere rpg nemivaji. Nema je ani ds ani diablo, proto jsou v kategorii rpg. Pojem sekundarni zanr je hovadina :) asasin origins je akcni adventura s prvky jinych zanru ne jen rpg.

A zase se rozjizdi tema definice rpg...rychle pryc :)



@Paul (30.04.2018 16:08): staci kdyz delis rpg do kategorii. Arpg, crpg, jrpg, srpg, drpg pak na ty hry kterym manazeri vymysleli zarazeni rpg jako asasin nic nezbude pac nesedne do zadne kategorie.
RPG sú akčné hry, ktoré trvá 3-krát dlhšie dohrať, lebo majú padding, nekonečné dialógy, nešikovný real time alebo pomalý turn based systém a rôzne autistické štatistiky.
@Paul (30.04.2018 15:30): Tímhles ale vyškrtl spoustu starých RPGček a spol, které na nějaké C&C úplně sraly...

Nevidím jediný důvod, proč by AC:O nemohlo mít jako sekundární žánr RPG.
@GodOfTheSick (30.04.2018 13:40): RPGčka mají obvykle aspoň trochu nelineární příběh, volby a následky, interaktivní dialogy...tohle jsou u mě definující prvky RPG.

Samozřejmě podžánr Hack and Slash (nebo ARPG) typu Diablo či Dark Souls tyhle věci většinou nemívají (a proto je osobně moc za RPG nepovažuju, ikdyž beru že se ustálilo je tam řadit).
Ass Creed by u mě byl RPG, kdyby do děj Ubisoft ty prvky výše dodělal. Dokud je to ale kompletně lineární věc kde nemůžu udělat žádný narativní rozhodnutí, do RPG bych to neřadil.
Proč není Assassins Creed řazen do RPG, když postava chodí světem, plní úkoly, zabíjí příšery, získává zkušenosti a vylepšuje postavu? Co má Dark Souls, Zaklínač, South Park, Elex nebo Elder Scrolls navíc, že to z nich dělá RPG? Uvádět u posledního AC žánr stealth akce mi pak přijde úplně komické, když tvoří asi tak 4% herní doby.