Veci v MMO nedela jeden server, ale nekolik. Treba jeden pocita obleceni a jeho staty, dalsi nepratele, dalsi ekonomiku atd. Tvuj pocitac doma ale porad musi predavat ty informace co jsi udelal, teda seknes do draka, tvuj pocitac to musi nejak vyhodnotit a odeslat. A kdyz je raid treba 24 lidi, tak tech informaci k odeslani je hodne, tudiz i procesor musi maknout:)
Hardware
@Gordon (09.07.2018 20:28): Tak ono bohatě stačí už jenom pozicování - tvůj klient musí mít informaci o pozici všech hráčů a směru jejich pohybu. U EVE mi tohle právě přijde jednodušší - nemusí se tu řešit kolize (myslím teď s terénem a zdmi - sem tam nějaký ten meteor nebo naopak kolize lodí nejsou až tak časté a řeší se nejspíš speciálně), většina hráčů (řekl bych) stejně většinou hraje z maximální vzdálenosti (tedy odpadají problémy s modelem a animacemi - obecně lodě na rozdíl od humanoidních modelů nemusí tyhle věci řešit). Obecně mi to přijde jako hodně matematické (jak píšeš, docela dobře řešitelné na serveru - hráč jen dodává parametry). V jiných hrách (FPS nebo "standardní" z pohledu třetí osoby) musí klient řešit vše co v single player hře a navíc další věci kolem.
@7c (09.07.2018 20:18): A není to spíše tím že to jednoduše není optimilizované? V EVE se přece musí tky počítat pozice hráčů, a to nejde o 2D prostor jako u WOWka, ale o 3d prostor kde máš kilometrové vzdálenosti mezi hráči které se neustále mění.
Třeba WarThunder (sice to není MMO) to taky vše počítá na svých serverech jako je fyzika, padání cihliček po rozmbombení bloku, zásahy, kinetická energie letadla, pozice.
Já měl vždy za to že tyhle wtf věci jako je demidž, pozice hráče a podobné srágory právě počítá server který o tom informuje tvůj PC a tvůj PC zase odesílá serveru věci když se třeba posuneš nebo někoho hitneš tak to právě nejdřív letí na ten server a od něj ti pak přijde informace kolik si mu ubral a podobně...
V tomhle směru mi právě přijdou (pokud je to tak jak si myslím) jako MMO na procák docela nenáročné, kdežto u jiných her naopak není žádný server který by to za tvůj CPU počítal, jako například třeba Kerbal Space program kde si musí na tvém počítači počítak strašně fyzikálních simulací jako tření, vztlak, kinetická energie a její předání, gravitaci (v kombu s atmosférou), klidový stav atd.
Třeba WarThunder (sice to není MMO) to taky vše počítá na svých serverech jako je fyzika, padání cihliček po rozmbombení bloku, zásahy, kinetická energie letadla, pozice.
Já měl vždy za to že tyhle wtf věci jako je demidž, pozice hráče a podobné srágory právě počítá server který o tom informuje tvůj PC a tvůj PC zase odesílá serveru věci když se třeba posuneš nebo někoho hitneš tak to právě nejdřív letí na ten server a od něj ti pak přijde informace kolik si mu ubral a podobně...
V tomhle směru mi právě přijdou (pokud je to tak jak si myslím) jako MMO na procák docela nenáročné, kdežto u jiných her naopak není žádný server který by to za tvůj CPU počítal, jako například třeba Kerbal Space program kde si musí na tvém počítači počítak strašně fyzikálních simulací jako tření, vztlak, kinetická energie a její předání, gravitaci (v kombu s atmosférou), klidový stav atd.
@Gordon (09.07.2018 20:01): Protože když máš kolem sebe větší množství hráčů (EVE je v tomhle směru asi trochu výjimka, protože odpadá hodně věcí co se týče modelů a pohybu po zemi - ale to jen hádám), tak kromě komunikace se serverem řeší klient i zobrazování a reakce všech dalších hráčů. A očividně je tohle docela komplikovaná záležitost (nemluvě o spoustě různých dalších návazných programů na různé analýzy logů (často jediná možnost, jak mohou addony reagovat na události ve hře)). Třeba svátky v TSW (různé invaze obřích monster, kterých se účastnily desítky hráčů) nebo některé PVP zóny bylo často peklo - kde byly rozdíly v desítkách fps podle procesoru (i grafiky).
@7c (09.07.2018 19:56): Jo ale pořád za tebe server přece počítá šanci na zásah, kolik za hit mu dáš a podobné kraviny ne? To by musel ten procák odesílat, pak by to musel odesílat i procák protihráče a docházelo by k odlišným výsledkům, vždyť i proto se v systéméch dělá ta diletace času co zpomalí celý systém když v něm někde probíhá veliká bitva, protože to počítá ten server na kterém se to hostuje ne?
@Gordon (09.07.2018 19:40): IBM Summit se používá spíš na výzkum, než na běh MMO .-) Zkus si někdy pořádné TDI v EVE a poznáš, že to je vlastně hardcore tahová strategie (kde délka tahu se počítá v hodinách) kombinovaná s Excelem. Ale EVE nějak moc náročná na CPU není (vlastně obecně není nějak náročná - pokud vím, lidé ji hráli/hrají na tabletech) - a vesměs byl standard mít zároveň spuštěných více klientů (obecně to bylo/je altoholické peklo).
@7c (09.07.2018 19:35): Já myslel že u MMOček za tebe vše počítá server na kterým to jede...
@Paul (09.07.2018 19:03): Uvádím to jako příklad her, kde tě nezachrání lepší grafika. U většiny single player her naopak stačí mít novou grafiku a hraní se stabilními 60 fps není problém ani na starším CPU (můj případ). Přiznávám, že nemuset všechno přeinstalovávat (a řešit dilema co se starou, leč perfektně použitelnou sestavou), tak už jsem dávno upgradoval - ale nejspíš mě to stejně dříve nebo později donutí :/
@7c (09.07.2018 18:16): to záleží jak je jaká konkrétní hra nakódovaná. Nevím jestli MMO co hraješ jsou napsaný tak, aby to využívaly.
@Paul (09.07.2018 10:45): Thready to není - jde vážně jen o novější architekturu a případně instrukce. Mám stejný problém - stará i7 už je znatelný problém ve hrách, kde na CPU záleží (obecně MMO).
@Gordon (09.07.2018 11:59): Ja mám príspevky od Rapiera rád, je to inteligentný človek, ktorý striktne dodržuje netiketu a to sa cení.
A za flame som zodpovedný presne tak isto, pardon páni. Dám si zas na čas pauzu.
A za flame som zodpovedný presne tak isto, pardon páni. Dám si zas na čas pauzu.
@Bursoft (09.07.2018 11:52): Kdyby byla aspoň prdel číst ty zbytečně nudně dlouhé Rapierovovo žabomyší války... :/
@Kwoky (09.07.2018 11:39): Aspoň to nevypadá jako flamewar na pctuningu, pamatuju na bitky GeForce vs Radeon, to byla prdel číst vždycky :D
@Rapier (09.07.2018 10:35): Anandtech uvádza, že pri testoch využili najnovší čipset a najnovší dostupný BIOS. Všimol si si, že z Ryzenu 2700X dostali v teste Cinebench R15 vyšší výkon, než recenzenti z Computeru? 177 bodov u Anandtech vs. 173 bodov v Computeri, to mi nepripadá ako zastaralá konfigurácia na strane Anandtech. A rovnako ma nepresvedčíš, že v článku z júlového computeru odkazovali na júlový firmvér, to by nestihli uzávierku! Zdroje si začal spochybňovať ako prvý btw, s poznámkou že sa cítiš urazený. Čísla hovoria jasne - jediný procesor od AMD, ktorý sa dostal v jednovláknovom výkone tesne pred i5-8400@4GHz, je Ryzen 2700X@4.3GHz. Všetky ostatné procesory od AMD v jednovláknových testoch zaostávajú a tvoje tvrdenie, že náskok i5-8400 v jednovláknových testoch bol väčšinou procesorov od AMD zmazaný, nie je pravdivý. Je zrejmé, že si za žiadnu cenu svoj omyl nepriznáš, tak to teda obaja zakončime s citátom: Dej si tu práci a přečti si zdroj co jsem poskytl. Odpovědi na své otázky tam najdeš.
https://www.anandtech.com/show/12625/amd ... yzen-5-2600x-2600/10
edit: Nelobujem za nákup i5-8400, to si si zle vysvetlil. Sám som naháňačku za výkonom vzdal už pred rokmi a spokojne si skladám budgetové mašinky s low-end procesormi.
https://www.anandtech.com/show/12625/amd ... yzen-5-2600x-2600/10
edit: Nelobujem za nákup i5-8400, to si si zle vysvetlil. Sám som naháňačku za výkonom vzdal už pred rokmi a spokojne si skladám budgetové mašinky s low-end procesormi.
Divím se, že vás zrovna procesory tak berou. Dneska je úplně jedno, jaký procesor si člověk koupí. Pokud je to na hry, tak nějaké lepší čtyřjádro nebo jakékoliv vícejádro stačí na všechno.
@Paul (09.07.2018 10:45): Treba to jsou zrovna hry, ktere z rychlejsi architektury benefituji vice, netusim.
Treba nejake letme porovnani RAM, co tam maji (nejsou to uplne stejne moduly, u DDR3 tam maji jen 2x4GB benchmark a ten benchmark samotny asi taky nic moc, ale tak pro predstavu asi staci) - http://ram.userbenchmark.com/SpeedTest/5 ... 4G3D1609DS1S00-2x4GB vs http://ram.userbenchmark.com/Corsair-Dom ... 15-2x8GB/Rating/3597 (tl;dr cteni/zapis u DDR4 cca o 50% rychlejsi)
Treba nejake letme porovnani RAM, co tam maji (nejsou to uplne stejne moduly, u DDR3 tam maji jen 2x4GB benchmark a ten benchmark samotny asi taky nic moc, ale tak pro predstavu asi staci) - http://ram.userbenchmark.com/SpeedTest/5 ... 4G3D1609DS1S00-2x4GB vs http://ram.userbenchmark.com/Corsair-Dom ... 15-2x8GB/Rating/3597 (tl;dr cteni/zapis u DDR4 cca o 50% rychlejsi)
@Garion (09.07.2018 10:03): Jasně, je to mix i ostatních prvků. Ale přijde mi divný, že by rychlost RAM a o 15-20% rychlejší architektura dělaly takovej rozdíl.
@valcik (09.07.2018 00:20): ale no tak.
Argumentovat recenzí z April 2018, když se situace změnila není prostě adekvátní. Ukaž mě tentýž test z posledních dvou měsíců, kde je BIOS který tester v recenzi zmiňuje a jsou použity stejně taktované RAM.
Ten test nereflektuje současnou situaci, argumentuješ mimo mísu.
Čekal jsem že vytáhneš argument Anandtech vs czech magazine, atd. To je taky jeden z důvodů proč obecně nikde nepřispívám do diskuzí. Obvykle to skončí přesně u toho. :) Zase jsem se jednou nechal unést.
Dej si tu práci a přečti si zdroj co jsem poskytl. Odpovědi na své otázky tam najdeš.
BTW World of Tanks je hra silně závislá na single core a jedná z mála her co neumí využít více cores. Jak vidíš z testů obou Ryzenů výsledky v porovnání s i5-8600K jsou stejné.
i5-8400: ano, to jsem napsal, protože s měření v Computeru jsou jasně vidět body v Cinebanch R15 1 cores. A ty jsou opravdu nižší. Ne o moc. Single core je dorovnaný.
i5-8400 je z mého pohledu jako stávajícího zákazníka Intelu vlastnící stále i5-2400 Sandy Bridge krok vedle. Nabídne jen 6 cores bez HT a přitom v mobilním sektoru Intel má 4 cores + HT. Je výkonný, proč už jsem uvedl. Stojí málo, taky jsem uvedl proč. Osobně bych si ho nekoupil ze dvou důvodů:
1. slabý výkon v multi cores
2. nemožnost taktování
Pokud použiji selský rozum nevidím moc důvodů (pokud nejsem fanda Intelu a nevyžaduji Intel) proč bych si měl tento CPU koupit, když konkurence za takřka stejné peníze nabízí Ryzen 2600.
Single cores výkon je prakticky vyrovnaný (nebude se tu přít o 1 sec v testu z April 2018 že? Obzvláště když test není za nových podmínek - viz update BIOSu), AMD navíc přihazuje HT.
Suma sumárum: máme tady možná o chlup vyšší výkon v single core pro i5-8400 (teoreticky, není měření za nových podmínek na Anandtech) ale i5 má boost na 4Ghz, Ryzen jen na 3,9 Ghz. Dalo by se tedy čekat, že bude i5 o chlup rychlejší. AMD navíc přihazuje HT + možnost přetaktovat všechny jádra na 3,9 Ghz, se štěstím i 4 Ghz. Stock chladič na CPU má AMD lepší, než to co přibaluje Intel ke svým CPUs.
Uveď mě prosím jediný rozumný důvod proč by měl být i5-8400 lepším kandidátem na koupi než Ryzen 2600?
Z dlouhodobého pohledu když získáš za stejné peníze navíc HT je to jen bonus. Až přijdou hry kterým 6 cores nebude stačit s i5-8400 máš smůlu, s Ryzenem ne.
Argumentovat recenzí z April 2018, když se situace změnila není prostě adekvátní. Ukaž mě tentýž test z posledních dvou měsíců, kde je BIOS který tester v recenzi zmiňuje a jsou použity stejně taktované RAM.
Ten test nereflektuje současnou situaci, argumentuješ mimo mísu.
Čekal jsem že vytáhneš argument Anandtech vs czech magazine, atd. To je taky jeden z důvodů proč obecně nikde nepřispívám do diskuzí. Obvykle to skončí přesně u toho. :) Zase jsem se jednou nechal unést.
Dej si tu práci a přečti si zdroj co jsem poskytl. Odpovědi na své otázky tam najdeš.
BTW World of Tanks je hra silně závislá na single core a jedná z mála her co neumí využít více cores. Jak vidíš z testů obou Ryzenů výsledky v porovnání s i5-8600K jsou stejné.
i5-8400: ano, to jsem napsal, protože s měření v Computeru jsou jasně vidět body v Cinebanch R15 1 cores. A ty jsou opravdu nižší. Ne o moc. Single core je dorovnaný.
i5-8400 je z mého pohledu jako stávajícího zákazníka Intelu vlastnící stále i5-2400 Sandy Bridge krok vedle. Nabídne jen 6 cores bez HT a přitom v mobilním sektoru Intel má 4 cores + HT. Je výkonný, proč už jsem uvedl. Stojí málo, taky jsem uvedl proč. Osobně bych si ho nekoupil ze dvou důvodů:
1. slabý výkon v multi cores
2. nemožnost taktování
Pokud použiji selský rozum nevidím moc důvodů (pokud nejsem fanda Intelu a nevyžaduji Intel) proč bych si měl tento CPU koupit, když konkurence za takřka stejné peníze nabízí Ryzen 2600.
Single cores výkon je prakticky vyrovnaný (nebude se tu přít o 1 sec v testu z April 2018 že? Obzvláště když test není za nových podmínek - viz update BIOSu), AMD navíc přihazuje HT.
Suma sumárum: máme tady možná o chlup vyšší výkon v single core pro i5-8400 (teoreticky, není měření za nových podmínek na Anandtech) ale i5 má boost na 4Ghz, Ryzen jen na 3,9 Ghz. Dalo by se tedy čekat, že bude i5 o chlup rychlejší. AMD navíc přihazuje HT + možnost přetaktovat všechny jádra na 3,9 Ghz, se štěstím i 4 Ghz. Stock chladič na CPU má AMD lepší, než to co přibaluje Intel ke svým CPUs.
Uveď mě prosím jediný rozumný důvod proč by měl být i5-8400 lepším kandidátem na koupi než Ryzen 2600?
Z dlouhodobého pohledu když získáš za stejné peníze navíc HT je to jen bonus. Až přijdou hry kterým 6 cores nebude stačit s i5-8400 máš smůlu, s Ryzenem ne.
@Paul (09.07.2018 00:36): Jeste najdi test 7700K s vypnutym HT a potom uvidime. Ze by ty hry byly tak dobre napsane a zaroven scheduler tak spatnej, ze je ten vykon opravdu temer dvojnasobny, se mi fakt nezda. Myslim si, ze tam budou hrat roli i dalsi prvky (novejsi architektura, RAM, deska, ?).
Ještě k těm multicore supportům v enginech (čengliš strikes again), tady je výbornej test srovnávající můj 7 let starej sandy 2500K na 4.8ghz versus 7700K taky na 4.8ghz. Liší se jen tím, že Kaby Lake má trochu novější architekturu, ale hlavně má HT, o čtyři thready víc...
a ve hrách Witcher 3, Battlefield 1 a Watch Dogs 2 má téměř dvojnásobnej výkon (v 1080p). Ty 4 extra thready dělaj hrozně moc, docela mě to vyhajpovalo už konečně upgradovat :)
https://www.youtube.com/watch?v=-KW9lbo-58o
a ve hrách Witcher 3, Battlefield 1 a Watch Dogs 2 má téměř dvojnásobnej výkon (v 1080p). Ty 4 extra thready dělaj hrozně moc, docela mě to vyhajpovalo už konečně upgradovat :)
https://www.youtube.com/watch?v=-KW9lbo-58o
@Rapier (08.07.2018 22:12): Anandtech je viac ako dve dekády starý web s kvalitnými a svetovo uznávanými recenziami, pre mňa je to relevantnejší zdroj ako napríklad zahraničný magazín Computer. Neurážaj ma citovaním Computeru! :P
Testovali tam Ryzen 2700X, presne ten istý, ktorý je v teste na tvojom skene. Vystvetlil by si mi prosím, ako sa od apríla podarilo AMD zvýšiť výkon toho istého procesora? Chápem, že si momentálne fanda AMD, ale ja nefandím žiadnej strane a jednoducho nesúhlasím s tvojimi závermi, citujem:
zkazky o tom, že "lidová" 8400 má stále lepší výkon na jedno jádro než většina toho co AMD nabízí je už definitivně historie
Toto si vydedukoval na základe testov, v ktorých high-end Ryzen 2700X taktovaný na 4.3 GHz získal o jeden bod viac, než o polovicu lacnejší i5-8400 taktovaný na 4.0 GHz - skrátka sa mýliš a nemáš pravdu. A áno, aj náskok jednej sekundy pri testoch AI v Civ VI je v tomto prípade veľké plus pre lacnejší i5-8400 porovnávaný opäť s Ryzenom 2700X, tebe to tak snáď nepripadá? :-)
Testovali tam Ryzen 2700X, presne ten istý, ktorý je v teste na tvojom skene. Vystvetlil by si mi prosím, ako sa od apríla podarilo AMD zvýšiť výkon toho istého procesora? Chápem, že si momentálne fanda AMD, ale ja nefandím žiadnej strane a jednoducho nesúhlasím s tvojimi závermi, citujem:
zkazky o tom, že "lidová" 8400 má stále lepší výkon na jedno jádro než většina toho co AMD nabízí je už definitivně historie
Toto si vydedukoval na základe testov, v ktorých high-end Ryzen 2700X taktovaný na 4.3 GHz získal o jeden bod viac, než o polovicu lacnejší i5-8400 taktovaný na 4.0 GHz - skrátka sa mýliš a nemáš pravdu. A áno, aj náskok jednej sekundy pri testoch AI v Civ VI je v tomto prípade veľké plus pre lacnejší i5-8400 porovnávaný opäť s Ryzenom 2700X, tebe to tak snáď nepripadá? :-)
@Rapier (08.07.2018 22:12): Mě tedy nepřipadá jako super, že se výkon teprve ladí a zhruba někdy kolem 20. října už to bude ono. Sice asi příjemnej bonus pro zákazníky, kteří už koupili, ale já bych tedy rád věděl co kupuju už v době kdy to kupuju. Nevim jestli jsem ovlivněnej intelem, ale s AMD na mě celý ty léta působí jako banda nerdů z garáže. Ovladače, teploty, spotřeba, čipy bez výkonové rezervy dohnané už z výroby na max, ladění výkonu po vydání...
Jo chybí mi osobní zkušenost s procesory. Měl jsem jen dvě grafiky a oboje naprd. Intel sice vnímám jako nenažrance, ale kromě toho, že už v pocesorech používaj jen pastu a těch posledních průserů s metdown a spectre nevidím za ty léta problém.
Jinak procesor je stejnak málo důležitá věc. Koupíte jednou a pak na to 5-10let nešáhnete.
Jo chybí mi osobní zkušenost s procesory. Měl jsem jen dvě grafiky a oboje naprd. Intel sice vnímám jako nenažrance, ale kromě toho, že už v pocesorech používaj jen pastu a těch posledních průserů s metdown a spectre nevidím za ty léta problém.
Jinak procesor je stejnak málo důležitá věc. Koupíte jednou a pak na to 5-10let nešáhnete.
@valcik (07.07.2018 14:37): buď tak laskav a neurážej mě prosím odkazy na zahraniční web, speciálně na článek z April 2018, protože od té doby se výkon Ryzen 2xxxx zvýšil. Chápu, že jsi fanoušek Intelu (já byl kdysi ADM, teď pěkných pár let u Intelu ale jsem zase zpět u červených) ale vedeme tu věcnou diskuzi.
AMD Ryzen je poměrně nová platforma, a jako taková je zatím stále ve vývoji. Proto nové verze BIOSu a čipsetu o dost zvyšují výkon v kombinaci s patřičnými RAM. To je třeba vzít na vědomí.
BTW, a už jsem to zde psal, tentýž časopis, který jsem citoval jako zdroj uvádí v posledním čísle, že "Intel Core i5-8400 je nejlepší volbou pro herní sestavu ve střední třídě, důvody: boost až 4Ghz, 6 cores, a díky AMD nízká cena". Logicky co také Intelu zbylo, než snížit cenu, když oproti přímému konkurentu Ryzen 2600 nemůže nabídnout HT a v multi cores prohrává na celé čáře.
Zdroj jsem už citoval a tady jsem to speciálně pro Tebe nascanoval:
Test Ryzen 2700X / Computer Červen 2018
Ryzen 2600X / Computer Červenec 2018Ryzen 2600X
Oba aktuální testy s novým BIOSem (to jsem již dříve zmiňoval).
Jak si sám zajisté přečteš oba míří výše než jen jako pouhá konkurence Intel Core i5-8400. Srovnávají se min. s Intel Core i5-8600K a výše.
Taky by Ti prospělo kdyby jsi nebagatelizoval výhody AMD a nezdůrazňoval jen výhody Intelu, to se týče i upozorňování na security issues Intel vs AMD. O něčem to vypovídá.
Dokonce, i když se podívám na ten článek z April 2018, na zmiňovaný AI test v Civ 6 tak vidím, že i5-8400 zpracuje výpočet za 10,33 sec, oproti 11,03 sec u přímého konkurenta Ryzen 2600 (ne soupeř téhle i5 vážně není Ryzen 2600X/2700X). To je skutečně oslnivý náskok v Single Core. Každý si může udělat úsudek sám. Druhá věc je zdali Civ 6 je lépe optimalizovaná pro Intel než AMD. Připustím, že nejspíš není optimalizovaná ani pro jedno.
Pokud tohle má být přesvědčivá ilustrace Single Core výhody Intelu tak jo, posadil jsi mě do křesla (ironie).
AMD Ryzen je poměrně nová platforma, a jako taková je zatím stále ve vývoji. Proto nové verze BIOSu a čipsetu o dost zvyšují výkon v kombinaci s patřičnými RAM. To je třeba vzít na vědomí.
BTW, a už jsem to zde psal, tentýž časopis, který jsem citoval jako zdroj uvádí v posledním čísle, že "Intel Core i5-8400 je nejlepší volbou pro herní sestavu ve střední třídě, důvody: boost až 4Ghz, 6 cores, a díky AMD nízká cena". Logicky co také Intelu zbylo, než snížit cenu, když oproti přímému konkurentu Ryzen 2600 nemůže nabídnout HT a v multi cores prohrává na celé čáře.
Zdroj jsem už citoval a tady jsem to speciálně pro Tebe nascanoval:
Test Ryzen 2700X / Computer Červen 2018
Ryzen 2600X / Computer Červenec 2018Ryzen 2600X
Oba aktuální testy s novým BIOSem (to jsem již dříve zmiňoval).
Jak si sám zajisté přečteš oba míří výše než jen jako pouhá konkurence Intel Core i5-8400. Srovnávají se min. s Intel Core i5-8600K a výše.
Taky by Ti prospělo kdyby jsi nebagatelizoval výhody AMD a nezdůrazňoval jen výhody Intelu, to se týče i upozorňování na security issues Intel vs AMD. O něčem to vypovídá.
Dokonce, i když se podívám na ten článek z April 2018, na zmiňovaný AI test v Civ 6 tak vidím, že i5-8400 zpracuje výpočet za 10,33 sec, oproti 11,03 sec u přímého konkurenta Ryzen 2600 (ne soupeř téhle i5 vážně není Ryzen 2600X/2700X). To je skutečně oslnivý náskok v Single Core. Každý si může udělat úsudek sám. Druhá věc je zdali Civ 6 je lépe optimalizovaná pro Intel než AMD. Připustím, že nejspíš není optimalizovaná ani pro jedno.
Pokud tohle má být přesvědčivá ilustrace Single Core výhody Intelu tak jo, posadil jsi mě do křesla (ironie).
@Garret (07.07.2018 23:03): Tak to Alze vrátiš, to je tá výhoda čakania na dobrý kus.
Zlaté e-shopové zákony.
Až ma desí do akého socializmu sme sa dostali.
Zlaté e-shopové zákony.
Až ma desí do akého socializmu sme sa dostali.
@kuler91 (07.07.2018 21:25): a pak zjistíš, že tam máš uprostřed inverzní pixel...
https://www.alza.cz/27-asus-rog-swift-pg27uq-gaming-d5327903.htm hezký monitor, hezká cena .. .se fakt posrali. Mě tohle nepřipadá moc ok, když OLED 4k s HDR se dá/dala koupit při různých akcí za 36 000,- Kč. Jasně tohle má g-sync, 144 hz, ale stejně ždímačka jak prase ... navíc je to furt IPSko.
@Cobot (07.07.2018 21:07): Na hardvérovej úrovni opravia až Ice Lake, flákajú to.
Snáď ich k výraznej inovácii dotlačí nástup druhej generácie Zen, doteraz si s rebrandovanými procesormi bohato vystačia. To, že sa v jednovláknovom výkone dostali pred Intel len vďaka vyššiemu pracovnému taktu, hovorí za všetko - AMD s jemnejšou litografiou a najnovšou architektúrou potrebuje o 300 MHz vyšší pracovný takt, aby prekonalo Coffee Lake i5-8400 v teste Cinebench o jeden bod, pričom v ostatných jednovláknových testoch naň stále nestačí.
Snáď ich k výraznej inovácii dotlačí nástup druhej generácie Zen, doteraz si s rebrandovanými procesormi bohato vystačia. To, že sa v jednovláknovom výkone dostali pred Intel len vďaka vyššiemu pracovnému taktu, hovorí za všetko - AMD s jemnejšou litografiou a najnovšou architektúrou potrebuje o 300 MHz vyšší pracovný takt, aby prekonalo Coffee Lake i5-8400 v teste Cinebench o jeden bod, pričom v ostatných jednovláknových testoch naň stále nestačí.
Neznám aktuální stav s Ryzeny, ale AMD mělo vždycky horší provozní vlastnosti než intel. Pro mě je spotřeba a teplota důležitá už z principu. Pokud můžu mít něco i se stejným výkonem, ale lepší parametry je volba jasná. A to i když mi je AMD sympatické tím, že zavádí nové technologie a jejich procesory jsou asi modernější. Nicméně hrubý výkon nelze přehlížet.
Intel jel léta bez inovací. Navyšování výkonu bídné. Je super, že AMD existuje a že se mu teď daří, ale víc mám radost, že intel musel konečně aspoň nějak regovat.
Jinak to nikomu nevadí Spectre a Meltdown? Jak je to vůbec se reakcí intelu? Udělali něco ve výrobě, aby u novejch procesorů zabránili zneužití nebo je nutné na nové procesory rovnou aplikovat záplatu?
Intel jel léta bez inovací. Navyšování výkonu bídné. Je super, že AMD existuje a že se mu teď daří, ale víc mám radost, že intel musel konečně aspoň nějak regovat.
Jinak to nikomu nevadí Spectre a Meltdown? Jak je to vůbec se reakcí intelu? Udělali něco ve výrobě, aby u novejch procesorů zabránili zneužití nebo je nutné na nové procesory rovnou aplikovat záplatu?
@Rapier (07.07.2018 11:50): Stále píšeš, že náskok Intelu v single core testoch, resp. jednovláknových testoch bol vďaka novému Ryzenu zmazaný. Čím je to podložené? Doteraz si odkázal akurát na Cinebench test, kde získal dvojnásobne drahší Ryzen 2X o jediný bod viac. Pozri si testy z Anandtech.com, ktoré som linkoval nižšie, spúšťali tam dva samostatné testy jednovláknového výkonu odlišné od Cinebench a v oboch mali Intel Coffee Lake náskok..
ed:
https://www.anandtech.com/show/12625/amd ... ryzen-5-2600x-2600/9
Robili aj test AI v Civ VI btw, aj tam bol i5-8400 rýchlejší než dvojnásobne drahší Ryzen 2700X..
ed:
https://www.anandtech.com/show/12625/amd ... ryzen-5-2600x-2600/9
Robili aj test AI v Civ VI btw, aj tam bol i5-8400 rýchlejší než dvojnásobne drahší Ryzen 2700X..
@Bursoft (07.07.2018 12:59): Frostbite je výborně optimalizovanej. 60fps s ním utáhne prakticky cokoliv, však i na konzolích targetují 60. Ale když tam eliminuješ GPU bottleneck, tak s 8700K dostaneš 200fps...a víc ani ťuk, protože tam je framerate cap nastavenej na 200.
@Rapier (07.07.2018 11:50): Já ti to neberu, pokud renderuješ, každý jádro se ti hodí. Ale otázka je jak moc velký složitosti renderuješ a jestli poznáš rozdíl v tom čase. Jenom nechápu tvůj kritickej pohled na Intel. Jak psal Paul, při míň jádrech/threadech dává stejnej výkon v 90% existujícího softwaru (neberu jen hry) při menší spotřebě s většíma tranzistorama. Proto je to pořád leader trhu. Několikrát jsem psal, že mi je Ryzen sympatickej, ale pro hraní her je Intel pořád větší záruka spokojenosti (momentálně se mi hodně líbí i5 8400, já taktovat nepotřebuju, 5 let mám netaktovatelnej CPU a rozhodně mi to žíly netrhá).
Btw chtěl bych vidět jak takovej Battlefield využívá ve velkým multicore. B4 jsem i já rozjel na max setting plynule a pokud bereš multiplayer, to je úplně něco jinýho, tam ti to počítá server.
Btw chtěl bych vidět jak takovej Battlefield využívá ve velkým multicore. B4 jsem i já rozjel na max setting plynule a pokud bereš multiplayer, to je úplně něco jinýho, tam ti to počítá server.
@Rapier (07.07.2018 11:50): Tak bavíme se o CPU limited scénářích, tam kde je bottleneck GPU je samozřejmě výkon CPU důležitej méně. Jinak já plánuju koupit Coffee Lake 9900K, ten by měl mít jak 8core/16threads, tak vyšší výkon per core díky vyššímu IPC.
Samozřejmě bych taky uvítal kdyby Intel dal HT i do i5, ale co se dá dělat.
Samozřejmě bych taky uvítal kdyby Intel dal HT i do i5, ale co se dá dělat.
@Paul (06.07.2018 17:55): a ty ukazují, že stejné fps dostaneš z Intelu stejně jako s Ryzen v kombinaci s GTX 1080 Ti. Určitě tam budou občas rozdíly, neboť některé hry lépe běží na na Intelu a zase jiné na AMD. Pochopitelně pokud káčkový Intel přetaktuješ, díky vyšší frekvenci budeš mít vyšší fps. O tom jako žádná.
@Bursoft (06.07.2018 15:30): jenomže já nekupuj CPU jen na hraní her a např. ARMA 3 nebo nejnovější letecké simulátory jako DCS World nebo X-Plane 11 dokážou využít CPU na plný výkon, počítá se zde fyzika letu realtime, avionika, AI, atd.
To není jako Witcher 3 kde je více méně putna jaké máš CPU.
Arma je známá tím jak lépe běží na multi cores, všechny Battlefield hry taktéž dokážou využít perfektně multi cores. Těch her co dokáže škálovat cores je více. Ale neplatí to pro Word of tanks. :)
A pokud si vezmeš že každý jednou za čas dělá domácí video, a mezi námi jsou i takoví co občas renderují v CAD apod. tak se logicky zaměříš na CPU s více cores + HT.
Pokud si mám koupit CPU na dalších 7 let, přirozeně chci nejlepší univerzální výkon ve všech oblastech.
Jako klidně si kupte Coffee Lake 9xxx K, pokud honíte každý fps navíc, otázka zní: co je lepši: mít místo 100 fps s Ryzen 110 fps s káčkovým Intel ve hrách, které těží z vysoké frekvence nebo mít celkově vyšší fps pokud hra umí škálovat cores? Já se na CPU dívám jako na celek, nikoliv jednoúčelové zařízení.
Ryzen 2xxxx smazal náskok Intelu v single cores, Intel teď u Coffee Lake Refresh popožene takty o 100-200 MHz výše, to mu dočasně získá lehký náskok. Na jak dlouho ale? Raději bych viděl i5 Coffee Lake Refresh v kombinaci 6 cores +HT.
@Bursoft (06.07.2018 15:30): jenomže já nekupuj CPU jen na hraní her a např. ARMA 3 nebo nejnovější letecké simulátory jako DCS World nebo X-Plane 11 dokážou využít CPU na plný výkon, počítá se zde fyzika letu realtime, avionika, AI, atd.
To není jako Witcher 3 kde je více méně putna jaké máš CPU.
Arma je známá tím jak lépe běží na multi cores, všechny Battlefield hry taktéž dokážou využít perfektně multi cores. Těch her co dokáže škálovat cores je více. Ale neplatí to pro Word of tanks. :)
A pokud si vezmeš že každý jednou za čas dělá domácí video, a mezi námi jsou i takoví co občas renderují v CAD apod. tak se logicky zaměříš na CPU s více cores + HT.
Pokud si mám koupit CPU na dalších 7 let, přirozeně chci nejlepší univerzální výkon ve všech oblastech.
Jako klidně si kupte Coffee Lake 9xxx K, pokud honíte každý fps navíc, otázka zní: co je lepši: mít místo 100 fps s Ryzen 110 fps s káčkovým Intel ve hrách, které těží z vysoké frekvence nebo mít celkově vyšší fps pokud hra umí škálovat cores? Já se na CPU dívám jako na celek, nikoliv jednoúčelové zařízení.
Ryzen 2xxxx smazal náskok Intelu v single cores, Intel teď u Coffee Lake Refresh popožene takty o 100-200 MHz výše, to mu dočasně získá lehký náskok. Na jak dlouho ale? Raději bych viděl i5 Coffee Lake Refresh v kombinaci 6 cores +HT.
@Bursoft (07.07.2018 00:13): specifickej zdroj asi ne, ale vybavuju si různý rozhovory na digital foundry např. s autorama Metra, nebo na KCD fóru kde o multicore utilizaci mluvil snad Tomáš Blaho nebo někdo
@Paul (07.07.2018 00:06): Máš k tomu nějakej zdroj? To bych si pročetl. Moc se mi tomu nechce věřit, že se tak programuje dnes.
@Bursoft (06.07.2018 23:43): Jasně. Ale takhle se ty enginy už právě dělaj (různý thready dělaj různý věci, ale samozřejmě ta efektivita nikdy nemůže být 100%). Ale máš pravdu že na 16 threadů zatím efektivně neškálujou. Protože pro to není moc důvod, když v konzolích je jich jen 7. Až bude v konzolích 8 jádro Ryzen, a snad s hyperthreadingem, tak se to začne škálovat víc.
@Paul (06.07.2018 21:01): Chci říct, že víc cores neznamená víc adidas. Pokud mám 16 jádrovej Threadripper, neznamená to, že mám 16x víc výkonu a ani to neznamená, že v dnešních hrách bude používat třeba jenom 4 jádra... procesor si instrukce umí do těch jader rozhodit sám. Proto i 10 let stará hra ti bude zatěžovat všechny jádra. Ale pořád to neznamená, že software je optimalizovanej pro multicore zpracování.
Tady se o tom pár lidí hezky rozepsalo.
Představuju si to tak, že například v tom KC:D momentálně mám monstrózní objem instrukcí, co se hrne do procesoru a CPU si to sám přebírá a rozhazuje do jader a na výstupu zase kompletuje. Ideální multicore přístup by byl takovej, že jeden core se bude starat o hráče, druhej core bude zpracovávat data od NPC na mapě, třetí core se bude starat o události spojený se změnou času, zvířata atd. atd. (cucám z prstu, tu hru jsem nehrál, jen sleduju diskuzi).. TAKTO se podle mě ještě dlouho nebude programovat, zvlášť ne hry a proto podle mě víc jak 4 nebo 6 jader nedává pro hráče smysl, ten nárust výkonu je nepatrnej za vyšší TDP (stačí kouknout na TDP u FX série nebo Ryzenu 2700X) (nějaká tabulka tady).
Tady se o tom pár lidí hezky rozepsalo.
Představuju si to tak, že například v tom KC:D momentálně mám monstrózní objem instrukcí, co se hrne do procesoru a CPU si to sám přebírá a rozhazuje do jader a na výstupu zase kompletuje. Ideální multicore přístup by byl takovej, že jeden core se bude starat o hráče, druhej core bude zpracovávat data od NPC na mapě, třetí core se bude starat o události spojený se změnou času, zvířata atd. atd. (cucám z prstu, tu hru jsem nehrál, jen sleduju diskuzi).. TAKTO se podle mě ještě dlouho nebude programovat, zvlášť ne hry a proto podle mě víc jak 4 nebo 6 jader nedává pro hráče smysl, ten nárust výkonu je nepatrnej za vyšší TDP (stačí kouknout na TDP u FX série nebo Ryzenu 2700X) (nějaká tabulka tady).
@Charllize (06.07.2018 21:13): je to i u CPU, Sony dokonce blokovala dvě, pak to snížili na jedno
https://www.extremetech.com/gaming/21865 ... t-will-games-benefit
https://www.extremetech.com/gaming/21865 ... t-will-games-benefit
@Paul (06.07.2018 21:01): Hmm, a nepletes si to z operacni pameti u PRO ? Pac tam je jeden giga na system atd..
nehadam se, mozny to je, jen ze to slysim poprve.
nehadam se, mozny to je, jen ze to slysim poprve.
@Charllize (06.07.2018 20:06): jedno jádro obsluhuje operační systém, developeři maj k dispozici 7
@Bursoft (06.07.2018 20:28): ty enginy už jsou v jádru dělaný na multicore. Prostě musí být, jinak by ty hry na konzolích běžely ještě o dost hůř. Crysis 3 byla jedna z prvních her co měla perfektní využití multicoru, v roce 2013.
@Bursoft (06.07.2018 20:28): ty enginy už jsou v jádru dělaný na multicore. Prostě musí být, jinak by ty hry na konzolích běžely ještě o dost hůř. Crysis 3 byla jedna z prvních her co měla perfektní využití multicoru, v roce 2013.
Jasný, ale naprogramovat v základu ten engine pro multicore je trošku něco jinýho, než že si to ten CPU pošéfuje nějak sám a ve výsledku to dožene taktama. Proto si myslím, že kdyby někdo opravdu začal programovat pro multicore, ještě několik let by bohatě stačily 4jádra (pro gaming samozřejmě).
Všechny jádra se nějakým způsobem vytěžují i v idle windowsech (7 a mám pocit i v XP).
Všechny jádra se nějakým způsobem vytěžují i v idle windowsech (7 a mám pocit i v XP).
@Paul (06.07.2018 20:04): Ja si zrovna rikam ze to je nejaka nepresnost. Koneckoncu v konzolich jsou taky osmi jadra a dost pochybuju ze by je nevyuzivali.
7 jader v konzolich?..ne?
7 jader v konzolich?..ne?
@Bursoft (06.07.2018 19:58): To imho podceňuješ. Na multicore už většina dnešních enginů jede velmi dobře. Např. právě v KCD mám ve městě využita všechna jádra na 100%, je vidět brutální bottleneck, jak moc by to chtělo aspoň další dvě. Frostbite, Unreal..prakticky všechny enginy využívaj multicore dobře, což je potřeba, protože současný konzole maj extrémně, ale extrémně pomalý CPU (1.6ghz tabletový CPU z 2010) a jejich pomalost vyvažujou počtem (7 jader). Na PC hry běží lépe i s pouze 4 jádry, protože ty intelovský CPU (a teď konečně ryzeny) jsou řádově mnohem rychlejší než ty jaguary.
@Bursoft (06.07.2018 19:58): to moc nechapu. Treba Dragon Age Inquisition vyuziva 6 jader a treba Fallout 4, Andromeda, Origins atd vsech 8. Nebo se na neco blbe koukam kdyz vidim v open hardaware monitoru vytizeni tak jak pisu?
@Paul (06.07.2018 19:50): Zajímalo by mě, jestli opravdu někdo začne pro multicore a hyperthreading programovat, aby ty Ryzeny měli smysl. Protože jestli ne, tak člověk akorát musí zbytečně živit jádra, který nevyužije. A jak jsem psal už dřív, multicore CPU jsou tu takovou dobu, ale progress moc vidět není v jejich využití.
@Paul (06.07.2018 19:50): to o tech konzolich jsem chtel taky dodat, ale u me je mozny ze bych dostal od nekoho kamenem do hlavy, takze od tebe to zni lip :)
@Bursoft (06.07.2018 18:35): jo, já už ten Sandy Bridge mám 7 let. A zatím jsem napočítal pět her, které neutáhne na stabilních 60fps:
Kingdom Come Deliverance
Mafia 3
Assassin's Creed Origins
Hitman 2016
Watch Dogs
Což není žádná extra tragédie, ale přeci jen, KCD si chci vychutnat bez kompromisů, proto se chystám na upgrade. Navíc tento rok vyjde AC Odyssey, které bude pravděpodobně stejně náročné jako Origins, pak Metro Exodus, Dying Light 2..tam se lepší CPU pravděpodobně také využije.
Konzole vyjdou cca 2020-2021, budou obsahovat právě Ryzen, nejspíš 8 jádro/16threadů, pak se ty CPU nároky skokově zvýší.
Kingdom Come Deliverance
Mafia 3
Assassin's Creed Origins
Hitman 2016
Watch Dogs
Což není žádná extra tragédie, ale přeci jen, KCD si chci vychutnat bez kompromisů, proto se chystám na upgrade. Navíc tento rok vyjde AC Odyssey, které bude pravděpodobně stejně náročné jako Origins, pak Metro Exodus, Dying Light 2..tam se lepší CPU pravděpodobně také využije.
Konzole vyjdou cca 2020-2021, budou obsahovat právě Ryzen, nejspíš 8 jádro/16threadů, pak se ty CPU nároky skokově zvýší.
Ja nekdy v dobe Zaklinace 3 koupil AMD FX 8350, pac mi odesla deska ( zrovna ve chvili kdy sem klepal u Keiry na dvere ze jako jdu na tu slibenou navstevu, heh) a holt jsem musel koupit vsechno skoro a nemoh sem moc rozhazovat. (stal tusim tenkrat v nejaky sleve necely 3000).
Naprosto hruznej procesor co potrebuje malou elektrarnu aby nejak vubec bezel a chlazeni o velikosti petrinsky rozhledny. Mno, a doted neznam hru ktera by ho vytizila na vic 70% a to jeste jen chvilkove. 4k videa na youtubu zvladne taky plynule, ale tam uz to atakuje 70 - 90%. Taky mi ty procesory neprijdou extremne dulezity, jako neco co by se melo upgradovat kazdou chvili.
Naprosto hruznej procesor co potrebuje malou elektrarnu aby nejak vubec bezel a chlazeni o velikosti petrinsky rozhledny. Mno, a doted neznam hru ktera by ho vytizila na vic 70% a to jeste jen chvilkove. 4k videa na youtubu zvladne taky plynule, ale tam uz to atakuje 70 - 90%. Taky mi ty procesory neprijdou extremne dulezity, jako neco co by se melo upgradovat kazdou chvili.
Tak já myslím, že je to jasně vidět na našem HW, kdy tu hromada lidí má klidně 7 let starej CPU, ale akorát si dokoupili novou grafiku, bohatě to stačí.. sám mám 5 let starou i5 a jediný, co mě brzdí, je 5 let stará mainstreamová grafika... kdybych si koupil 1080, tak na 60 fps rozjedu většinu současných her si myslím.. pořád ten procák tiká na 3,8 GHz v zátěži..