Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

Dneska jsem si koupil novou baterku do starýho notebooku. Šla tam oproti originálu ztuha, ale nakonec drží. Bohužel se ale po zasunutí napájecího kabelu nerozsvítí kontrolka u kabelu. Notebook nejede. To mám asi smůlu co?

Když to nechám pár hodin zapojený tak se to asi nerozchodí co?

Kdysi jsem četl, že se jednu dobu řešila ochrana pro použití neoriginálních baterií. Fakt to existovalo? Nemůže to být můj případ? Mám Lenovo Thinkpad edge e520 z roku 2011. Notebook díky ssd furt jede cajk.
@Rapier (09.09.2018 08:07): Vím, že ho máš v PC, ale nedělá ti problémy tu pořád dokola postovat benchmarky, kde AMD poráží/dorovnává nějaký jiný CPU a když někde Intel vede, tak ti to vlastně vadí, protože nemůžeš pak psát, jak je ten Ryzen dokonalej. Píšeš tu, jak hned koupíš 7nm Ryzen, přitom není jasné, jak to s výkonem a spotřebou bude (a jak dobře bude (cenově) dostupný). Osobně bych si tipl, že než aby zapracovali na spotřebě, tak tam radši narvou další 2-4 z zbytečný jádra s MT, ale TDP bude furt špatnej..
@Rapier (09.09.2018 00:15): "bohužel vede Intel". To asi mluví za vše. Fanboyismus. Já fakt nechápu, že tu pořád někoho zvedá ze židle rozdíl 2%/2 FPS v nějakých hrách. A když náhodou vede Intel, hned se tu rozhoří debata, proč si radši koupit dražší AMD (teď myslím ty budgetovky)..

Majitelé AMD mají potřebu sem pořád flákat nějaký benchmarky a grafy, majitelům Intelu je to stejnak jedno..
Vlastně když už jsme u domény Intelu, která je tady tak často zdůrazňována, tzn. výkon na single core/lepší ICP tak tady v testu AI v Civilization jde hezky vidět rozdíl mezi Pentium G5400 a Ryzen 3 1300X nebo Ryzen 2200G. Obě AMD jsou rychlejší a oba AMD po taktování šlapou na paty Intel Core i3-8100 což je fakticky přejmenovaná i5 (4 cores). Asi to nebude s tím AMD na CPU výkon tak zlé.
@Rapier (08.09.2018 23:47): V tomhle případě ano, 2200G je slušný procesor sám o sobě (4 jádro na 3.7Ghz), takže budget hráč může jet zezačátku na integrované grafice a až našetří peníze, tak koupit dedikovanou grafiku. S dvoujádrem mi to ale jako dobrý plán nepřijde.
@ugraugra (08.09.2018 23:30): k bodu 2.
Ano máš pravdu, je to vstupní herní CPU/iGPU ale zároveň tyhle AMD APUs evidentně dokáži uživit výkonná GPUs.
Lze předpokládat, že majitel Ryzen 3 2200G (+ Ryzen 5 2400G) si časem stejně dokoupí dedikovanou GPU. Nemyslím si, že někdo kdo si koupí Ryzen 2200G zůstane jen u Vega iGPU. Spíše to bugetovému hráči umožňuje rozložit náklady na delší dobu. Sám bych to tak udělal, mít. opravdu omezený rozpočet.
Vidím tady výhodu i ve faktu, že když měníš po čase GPU (CPU Ti obvykle vydrží dlouho) tak máš stále slušnou iGPU.
@Kwoky (08.09.2018 23:12): ano v testech kde dominuje Intel se velmi často často měří výkon v kombinaci s GTX 1080 Ti, což jako na rovinu není tak úplně fér.
Drtivá většina hráčů, s výjimkou PC master race (rozuměj: hráčů ochotných koupit jen to nejlepší na trhu bez ohledu na poměr cena/výkon/užitek/univerzálnost použití) má tyhle normální CPU v kombinaci s GTX 1050/Ti/1060 3GB/6GB a nebo AMD ekvivalentem. Pár výjimečných má GTX 1070/Ti a úplná PC master race elita má GTX 1080/Ti.

A když jsme u těch her tady v testu REVIEWS CPUS The Best Value CPU: Pentium Gold G5400 vs. Ryzen 3 2200G jde moc hezky vidět, že 2 cores + HT Intel Pentium G5400 Gold Coffe Lake nestačí s v kombinaci s výkonnou GTX 1080 zdaleka v počtu FPS na 4 cores AMD Ryzen 2200G.

Jinými slovy ukazuje se, že 2 cores dnes už je opravdu na hraně, a tak doporučit někomu nákup Intel Pentium G5400 Gold Coffe Lake lze jedině v případě, že neplánuje nákup GTX 1070+. To 2 cores Pentium G5400 by asi mělo stíhat uživit GTX 1060 3GB/6GB ale ne výkonnější GPU.

Jinak podle mého názoru, bez ohledu na fakt, že Intel stále vede v některých testech single core, je prostě Ryzen 2xxx univerzálnější. Nicméně dumpingová cena Intel Core i5-8400 6 cores bohužel dělá Ryzenu 2600 vrásky na čele. Pro někoho kdo nepracuje s CAD (3D rendering), nedělá video, apod. to HT těžko nalomí. A vysoké frekvence Coffe Lake udělají prostě svoje.
V reálu ten rozdíl asi není tak markantní jako v testech když moji kolegové co létají letecké simulátory, kde CPU opravdu hraje první housle spolu s GPU, mají Ryzeny a nikoho z nich jsem neslyšel se vyjadřovat jako v minulosti s řadou AMD FX, že AMD je shit co stojí za hovno. Naopak si CPU výkon více než pochvalovali.
Bavíme se tady pořád o tom stejném.

1) dvoujádro není dostatečné pro moderní hry a tečka. Ten test co posílá Rapier to jen dokazuje (tvrdý propad v AC)
2) tyhle levné procesory od AMD s integrovanou grafikou NEJSOU určeny na to, aby sis k nim kupoval dedikovanou grafiku. Je to myšleno jako úplný lowend, procesor do kanclu na kterém si občas pustíš nějakou jednoduchou hru. Pokud si k tomu chcete koupit 1050Ti, tak si kupte Ryzen 1200.
@ugraugra (08.09.2018 17:48): valcik má pravdu. Bugetový hráč PC her si vybere levné Pentium a GTX 1050/Ti.

Intel Pentium G5400 Gold Coffe Lake je poslední generace CPU která těží z vysoké frekvence na single core. Kde ještě může být soupeřem o něco dražší a univerzálnější Ryzen 1200 (jen po přetaktování pochopitelně), už stěží může konkurovat slabý Athlon 200GE.

Nerad to říkám ale až Ryzen 3 2200G (2600 Kč) po přetaktování je plně schopen plnohodnotně soupeřit s G5400 (1500Kč momentálně v akci) v single core testech (a celkově podávat lepší výsledky s dedikovanou GPU, viz. test). Samozřejmě cena hraje pro Intel. U AMD si momentálně připlácíš za iGPU na úrovni GTX 1030.
@ugraugra (08.09.2018 23:05): V zásadě souhlasím. Jen k tomu poslednímu odstavci: Herní PC můžeš klidně postavit i na těchto levných procesorech + třeba 1050 Ti. To je velmi solidní start a zahraješ si na tom téměř všechno.

Výkon procesoru se přeceňuje, protože je každý zblblý recenzemi, kde se měří rozdíly mezi procesory v kombinaci s 1080 Ti.
@valcik (08.09.2018 22:51): Tak já ti to vysvětlím polopatě.

G5400 je Coffee Lake. Coffee Lake je refresh Kaby Lake. Kaby Lake je refresh Skylake.
G4560 je Kaby Lake.
Tudíž G5400 je refresh G4560.
Oba jsou 14nm.
Kolik to má tranzistorů nevím a vůbec to není důležité.
Jediný rozdíl mezi těmito procesory je o 200 Mhz vyšší takt a +1MB cache, jinak jsou stejné.

Rozdíl mezi nimi je asi 4 % výkonu díky těm 200 Mhz navíc.

Ten Athlon je výhodnější jak oproti G4560, tak oproti G5400.

Pokud mluvíš o budgetové mašince, tak do té žádnou dedikovanou grafiku nekupuješ, protože na to nemáš budget. Když už kupuješ dedikovanou grafiku, tak do toho cpeš takové peníze, že je kravina nekoupit aspon 4 jádrový procesor.
@ugraugra (08.09.2018 17:48): Sám si robíš srandu! Jasné že ani Pentiá nepretaktuješ, ale G5400 má o 200 MHz vyšší takt a viac tranzistorov než G4560, rovnaké procesory to nie sú ani vo sne. Hoši z AMD dobre vedeli, prečo porovnávajú svoj šitný Athlon s dva roky starým Intelom.. O 20% rýchlejší rendering v 3D Marku namerali na integrovanej grafike, to je relevantné akurát pre kancelárske počítače a každý kto skladá budgetovú mašinku na hry, kupuje aj tak dedikovanú grafiku.
@JohnCZ (08.09.2018 22:24): Samotné přepínání mi pak ve woknech už chodí bezproblémů. Dokonce i když mám na obou jiné rozlišení. Nejdřív přepojím ručně u hodin zvuk a pak nastavím TV jako primární. Pravda bylo by fajn dělat oboje na jedno kliknutí nějakým externím softem. Uvažoval jsem o Display Fusion, ale nevím jestli to umí. Ty ikonky mi naštěstí drží. Jen to na TV píše něco o rozmazání textu, ale to jsem zatím ignoroval, protože prostě pustím hru a ta je OK.

Tohle se děje ještě mimo windows. Grafárna evidentně posílá signál nejdřív do HDMI. Ono to jako není zas takovej problém, ale vadí mi to. A kdybych se teoreticky chtěl hrabat v BIOSu což už nehrozí, tak to mám na TV přes půlku místnosti.
@Cobot (08.09.2018 21:59): Stejný problém a nepřišel jsem na to, jak to přehodit. Celkově jsou Windows na tohle přepínání mezi TV a monitorem děsně na hovno. Různě se buguje grafika a velikost oken/písma, rozhazuje mi to ikonky (na to mám externí sw) a tak. Nechápu, že tohle doposud nebyli schopní poladit, protože mi přijde, že to je docela zásadní funkce.
@Cobot (08.09.2018 21:59): Co vím tak moderní grafiky mají jako "pravidlo" upřednostnit HDMI. (?)

Jinak dnes ráno jsem zamrznutí Wéčka vochcal, jsem nejdřív načetl bios a pak ho exitnul, hehe.
Taková blbost.. Mám ke kompu připojený monitor přes DP a televizi přes HDMI. Grafárna nvidia 1060. Windows 10. Když zapnu komp a nabíhá bere jako primární zobrazovadlo televizi a ne monitor. Boot tedy probíhá na televizi a monitor zůstává ve standby. V okamžiku kdy naběhne přihlašovací obrazovka se zapne monitor a obraz na TV se naopak vypne. Okamžitě po přihlášení se to už chová standardně a jede oboje. Monitor je primární a TV jako sekundární a na obou je už vše OK.

Vzhledem k tomu, že se to děje mimo Windows napadá mě, že grafárna nějak upředňostňuje HDMI před DP. Nevíte někdo o co jde? Chci samozřejmě mít boot na monitoru.
@valcik (08.09.2018 17:21): děláš si ze mě srandu, že jo?

Pentium G má snad odemčené jádro a dá se taktovat? Nedá. Pomalejší to není, na 4:30 je vidět že ty rozdíly jsou v jednotkách procent a naopak Athlon vede o 20 % v PCmarku a 3D renderingu. G5400 je téměř to stejné co G4560. Integrovaná grafika samozřejmě žádný trhač betonu není, ale pořád je to o 2/3 výkonnější než to co má Intel. Spotřeba je poloviční.

Takže Pentium G je srajda a nic s tím neuděláš.
@ugraugra (08.09.2018 17:03): Chesus, aspoň si to svoje videjko kukni.. Chlap tam vysvetľuje, že Athlon má zamknuté jadrá, nedá sa taktovať, je pomalší než dva roky staré Pentium G4560 Kaby Lake (skoč na 4:30) a dnes už je na trhu za tú istú cenu G5400 Gold Coffee Lake, ktoré radšej ani netestoval. Integrovaná grafika má len tri výpočtové jednotky, na plných detailoch si nezahráš ani v 720p. Nízka spotreba to nijako nezachráni.
@valcik (07.09.2018 17:26): Sedmičky nabootovaly napoprvé :) Ale nefungovalo USB a neměl jsem tam jak dostat ovladače, takže právě dělám instalační médium Windows 10. Zatím je to sranda :)
Poznatek první. Systémový disk zašifrovaný TrueCryptem a následně naklonovaný v Macrium Reflect nebootuje. Právě rozšifrovávám a zkusím to znovu :)
@Paul (06.09.2018 17:44): Jop, píšu tam že je pomalší než dva roky staré Pentium G4560 Kaby Lake. Nová rada Coffee Lake Gold je o dosť rýchlejšia a predáva sa za rovnakú cenu, v low-end kategórii nemá Zen šancu.
@valcik (06.09.2018 12:44): domnívám se, že jsi určitě chtěl napsat:

Každý program který využívá 1-2 vlákna, tak v něm bude rychlejší Intel Pentium G5400 Coffee Lake (protože 3,7 Ghz frekvence) má jen 2 cores + HT, než Ryzen 1200 (protože frekvence jen 3,1 Ghz/s boostem 3,4 Ghz max.). Cokoliv co využívá 3 a více vláken bude rychlejší na Ryzenu protože 4 plnodnotné cores jsou více než 2 cores + HT ale uznávám, že frekvence toho Pentia je opravdu vysoká takže to částečně dorovnává.
Když k tomu ale přičtu možnost ten Ryzen bez problému přetaktovat (tato vlastnost je zahrnuta v ceně a často z nějakého "záhadného" důvodu nezmiňována v diskuzích) všechna 4 cores z stock chladičem na 3,4 Ghz, tak to G5400 Pentium vede už jen v tom single core/dual core, což je bohužel u řady her stále využíváno.
Intel nasadil dumpingovou cenu, jde vidět, že AMD mu šlape na paty, to platí i pro Intel Core i5-8400.
Cofee Lake je fakticky ekvivalent Ryzen 2xxxx.

Jinak souhlasím. Hráč PC her ocení spíše to Pentium. 25% na single core už je hodně a cena je hodně nízko posazená.

@Paul (06.09.2018 14:10): to už se ale stalo, podívej se na cenu P G5400 nebo Intel Core i5-8400. Ta cena je reakce na AMD Ryzen 1xxx/2xxx.
Naopak já doufám, že AMD nevydá nic proti Intel 9900K, jen ať si to hezky všichni fanoušci Intelu zaplatí. Bude je tak hřát u srdce, že mají něco exkluzivního jako mají konzolisti. :) A mohu se tepat do prsou kolik za to dali. :)
Dnes mě čeká asi nejšílenější pokus v životě. Naklonuju systémový disk ze starého PC (Intel) a zkusím ho zapojit jako systémový disk v PC s Ryzenem. A jsem velmi zvědavý, jak se s tím moje Win 7 poperou. Předpokládám, že to skončí modrou smrtí, ale kdyby to prošlo, to by byla psina :)
@Gordon (06.09.2018 13:24): a když si je nastavní dostatečně nízko a zároveň nabídne dostatečně lákavej produkt a lidi ho začnou kupovat masověji, tak donutí konkurenci zlevnit, jako za zlatých časů duronů a athlonů, ano
8700K je předražený, ale 8700 stojí na CZC 8100 a pokud vím, tak se liší jen v 100mhz nižší frekvenci a zamčeném násobiči. Ryzen má výbornou price/perf, zejména třeba ta 1700X za 5700, ale pokud chce člověk primárně herní výkon a je ochoten si připlatit, intel se taky vyplatí.
Každopádně kéž by AMD vydalo nějakej 2800X s pořádným výkonem aby donutil Intel trochu zlevnit 9900K.
@Gordon (06.09.2018 12:37): Nebol. V jednovláknovom teste zaostával, to znamená že každý program ktorý pracuje s tromi a menej vláknami pobeží na Pentiu rýchlejšie a v multivláknovom teste bol rýchlejší o 15%. Kde zostala objektivita pri obhajobe AMD?
Mi to nedalo a dané procáky si schválně vyhledal, 2700x se dá sehnat za 8300, když opmenu že jeden shop ho má pod osm. Ten Intel se dá koupit nejméně za rovných 9k...
Rozdíl?
Dle UserBenchmarku deseti procentní nárust výkonu... no nekup to... :) Intel is better. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@ugraugra (06.09.2018 10:51): Jo, tyhle "tendenční" názory mě taky štvou. Tu se použije jiné časování pamětí, tam skladba her, která vyhovuje víc jednomu procesoru, jindy zase něco jiného. Ale zase chápu, že jim jde o peníze a zase tak moc zla to není. Jen trošku :)