Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Jab (02.10.2018 18:01): Ale já to zmínil jen jako jednu z forem zádrhelu. Ty tak strašně dobře víš, na čem jsem já v té hře ztroskotal...čím to je? :-) Já jsem hru hrál v devadesátkách, takže si pamatuji, že to byla pekelně dobrá hra, faktem je, že si do detailu každý puzzle nepamatuji, jen vím, že to lehké nebylo. Uvedl jsem pár komplikací a ty z toho děláš hned téma. S tebou je to fakt těžké. Stroskotal jsem třeba na tom ptákovi, kterého jsem ve vězení neměl, protožeč jsem se do něj dostal dříve, než do shopu se zvířaty. Zádrhel to prostě je a člověk pak dlouho přemýšlí, jak z toho vězení ven, protože ho nenapadne, že tohle je dead end, že cesta ven prostě bez toho nevede. S váhami jsem měl myslím taky problém. V celé diskusi jde prostě o to, že Baldursech není vůbec nic, v Isharu 2 bylo aspoň něco a jestli to jako génius ohodnotíš jako dětsky snadné a logické, to je docela irelevantní.
@Ringo (02.10.2018 17:57): To je tvá věc. Ale meleš u toho hovadiny. Viz ty lektvary a jak si je složitě míchal. Jako sorry, ale jestli jsem se narozdíl od tebe na recept podíval do manuálu a tys se zakysl, tak mně se nepráší od huby, ale ty si trochu nešťastník.
@Jab (02.10.2018 17:56): Ultimu 7 a Dark Sun jsem hrál v devadesátkách. Víš, já si to neberu právě vůbec osobně, spíše se ironicky pochechtávám nad tvým chvástáním, jestli jsi to nepochytil ;-)
@Ringo (02.10.2018 17:53): Hele... Já ty jazyky a případné problémy s nimi myslel k těm devadesátkám. Fakt si to nemusíš brát osobně. Koneckonců tenkráte jsme se všichni poprvé potkávali s angličtinou.

Prášení od huby si nech od cesty. Hrál si to v devadesátkách. A spíše je pravdědpoboné, že si z toho pamatuješ kulové ty než já. ;)

Což se ukazuje, že mi předhazuješ lektvary a jak je složité je umíchat, když je jich patnáct a recepty jsou v manuálu.

Na ty nejlepším zbroje si jde v Isharu během pár hodin vydělat grinděním banditů ve městě. Proto souboje považuji za jednoduché. Zbytek hry jsem jen držením levého tlačítka projížděl meče.
@Jab (02.10.2018 17:45): Hele, my se jednoznačně míjíme v celkovém pohledu na hry. Já se z kdejakého příběhu jen tak neposkládám, jestli mě nějaké doslova nadchly, tak snad jen u Dark Sunu, Ultimy 7 (divné, že, když by mi neměla tehdy jít angličtina na to, abych pochopil dle terbe Ishar 2), Ultimy Underworld a pak už jen u několika japončíkáren, jako byla FF4, 6, 7, Chronotrigger, Star Ocean 2....nicméně ja na hře nejvíce oceňuji gameplay, takže u Isharu 2 je to konkrétně krokovací styl pohybu, možnost levelovat postavy (byť v tom nejjednodušším podání), možnost hledat lepší zbroj, potulování v bludišti, které je možno si kreslit do mapy, nějaké ty kombinační věci s pákami a puzzly typu kombinace předmětů, které ve výsledku posunou hráče dále. Tohle oceňuji a v Isharu 2 to patří k tomu lepšímu, co se mezi dungeony vyskytuje. Dále hra musí mít atmosféru, který doslova vtáhne a v tom je pro mě Ishar uspokojující na 200%. Z tohoto důvodu mě baví hry. Tebe baví z naprosto jiných důvodů, které nebaví třeba zase mě. Nekonečné poslíčkování a vykecávání se prázdnými tlachy v infinity hrách např., jako je Baldurs Gate Vlastně to člověk ani nemusel číst, stačilo to proklikat a hurá na další souboj. Postupovalo to kupředu samo, bez nějaké výraznější snahy. Takže jakékoliv tahanice o tom, co se dá nebo nedá s prstem v nose jsou irelevantní, navíc, když v podstatě většina názorů o Isharu 2 jde proti tvým tvrzením, že je to jedna z nejjednodušších her vůbec. Trochu bych tak řekl, že se ti notně takříkajíc práší od huby ;-)
@Ringo (02.10.2018 17:40): Oukej. Tak v tom manuálku jsou třebas ty lektvary i s recepty. Je jich btw jen patnáct, pokud se dívám správně. Popisy kouzel tam také jsou.

Btw ty váhy se nevzpomínám jistě, zda neměly někde ve hře hint. Pokud ale ne, tak to není hádanka na inteligenci. To se asi shodneme. Je to pak kravina, která ve hře nemá co dělat a z fleku to má každý mít v mínusech.

P. S. Není to tam tak, že musíš ty váhy dorovnat, abys někde odsál vodu? A na té třetí váze už nějaké prachy jsou, které ti naznačují? Imho ten koment, co si postoval níže, je zrovna zavádějící, páč co si vzpomínám, tak to nějakou logiku mělo.
@Jab (02.10.2018 17:39): Já jsem ho hrál ještě v devadesátkách. Myslím, že v tom bude ten rozdíl. Dnes nenarazit na nějaký hint či jen vzpomínků hráčů je snad nemožné. Jinak manuál jsem měl orioginál, stejně jako hru. Pravda, nečetl jsem jej, v podstatě nikdy nečtu manuály.
@Ringo (02.10.2018 17:32): Díky za uznání. Baví, především kvůli příběhům. ;)

Budu i rád, pokud mi zmíníš z každého "ostrova" Isharu 2 nějakou obtížnou hádanku. Mě napadají váhy na Akeeru a straka ve vězení. Jinak si fakt na jiné nevzpomínám. Pak ještě dejme tomu to, že si na tom zasněženém ostrově musel mít kožichy. Ale to už je celkem logické. :)
@Jab (02.10.2018 17:26): Ishar 2 mám dohraný 2x, netřeba školení od Jaba a domněnek, s čím jsem měl a neměl problém. Prostě jsi génius, no. Jde ti s prstem v nose naprosto vše. Baví tě vůbec hrát hry?
@Ringo (02.10.2018 17:25): Ty dungeony nejsou dlouhé a já tě neurážím. Naopak ty máš ve zvyku urážet současné generace hráčů. Netřeba, aby ses střílel do kolene. Btw viz ještě P. S. u minulého příspěvku.

Viz: http://www.oldgames.sk/mag/excalibur-21/page/31/
Na tohle si mapu opravdu nepotřebuji kreslit.

Celkově tě spíše podezírám, že si s tebou hraje paměť. Neměl sit enkrát tolik nahráno a dejme tomu ti dělaly problémy (tehdy) cizojazyčné texty. Proto ti píšu, ať tomu vyhradíš těch pár dní (páč je to opravdu kraťounká hra) a zkusíš si to znovu.
@Jab (02.10.2018 17:22): Já si nepamatuji vůbec nic a nezapomeň, jsem idiot, který zakysnul na pár tupých hádankách v Isharu 2, nejjednodušším dungeonu vůbec. Mapy sis tam kreslil taky sám nebo to bylo tak primitivní, že nešlo ani zabloudit nebo něco přehlédnout?
@Ringo (02.10.2018 17:15): Zdaleka ne na každou. V BaK jsem určitě mraky truhel nevyřešil. Ishar 2 si ale imho moc nepamatuješ. Těch zvířátek tam bylo pár, souboje jednoduché (ještě více jak v BG)... Udělejmež dohodu. Zařaď si to na seznam (je to kraťounká hra - tuším asi na 4 dny hraní) a pak dej vědět, zda si měl byť i jediný zásek. Já to dohrál těch pár let zpět a fakt si nevzpomínám na jediný problém. Ani u jedničky, kde jsem také skončil kus před závěrem.

P. S. Ještě kratší. Hle: http://dbher.cz/hp81527 27. 11. jsem začínal. O dva dny později jsem měl toho "molocha" dohraného. To už je fakt jak doomovka. Stěží bych tomu říkal RPG. :)
@Drolin (02.10.2018 16:55): Richmond to čte v angličtině. V češtině toho vyšlo pár. Jako mě tohle baví číst, i když, těžko přiznávám, že je to brak, prostě jsou to fajn poutavě napsané knížkys fantasy světem. Ale musím uznat, že poslední dobou jedu nejvíce ve sci-fi a někdy přemýšlím, proč jsem si svou knihovničku, že už to nemám kam dávat, napěchoval tolik fantasy knihami, některé možná stačilo popůjčovat v knihovně :-)... i když ne, já to vždycky potřebuji mít svoje, takže nelituji. Feist a Dragonlance, to budou navždy mé modly :-)
@Jab (02.10.2018 16:31): Kombinace předmětů, zvířat, míchání lektvaru, věci rozhozené mezi několik ostrovů....ne, schopnosti dát tohle do kupy a nezakysnout, nic takového už v hrách typu BG neexistuje. Takže jak říkám, ty, jako génius přijdeš na každičkou hádanku, klobouk dolů, já ne, ale v BG v tom případě už nebylo na co přicházet.
@Richmond (02.10.2018 16:52): To já si zase našel cestu ke gamebookům, kterou jsou krátké a jdou číst vícekrát.

A v češtině snad taková kvanta nevyšla ne? :) A ty Dark Sun za něco stojí? K těm jsem se nikdy více nedostal.
@Drolin (02.10.2018 16:45): Vše? Víš kolik toho na ebay je?! :)) Navíc to můžeš sehnat za pakatel de facto v moc pěkné stavu. Nemůžu číst jen náročnou literaturu, před spaním musíš se hodit do pohody a na to jsou tyhle černobílé pohádky ideální :)
[neexistující příspěvek]: Bohužel je, já tedy všechny ty Dark Sun, Dragonlance, Birthright... knihy mám, ve své době to bylo zábavné, ale dnes už bych to tedy asi nepřečetl. A to si přečetl skoro vše, ne? :))

A mě osobně se z těchto fantasy líbilo více Šlechetné srdce a Démon se probouzí (ač, to není přímo DnD).

@Ringo (02.10.2018 16:11): Tak to mám stejně. Ale druhý díl už mě bavil, tam už to i obshem působilo zajímavěji.
@Ringo (02.10.2018 16:13): Nahoď mi jedinou složitou hádanku Ishar 2 a vysvětli mi, proč si s ní měl problém. Ishar 2 je primitivní rubačka, kterou jsem dohrál pár let zpět (viz diskuze tam).
@Richmond (02.10.2018 15:57): Kecáš. Lesy před Crydee jsou 3/4 hry. Podělala se 386 na chalupě. Už se nedá nic dělat. Já nepíšu, že je jednoduší. Ale ty vaše dungeonové intelektuální výšiny jsou kravina.
@Jab (02.10.2018 15:44): O jednoduchosti BaK a Isharu 2 si troufnu otevřeně říci, že je to kec. Když porovnám BG s Isharem 2, tak v BG jsem se doslova hrou prokecal, rozuměj kidně i proklikal rozhovory, jediný zádrhel byly některé tuhé souboje, jejichž tuhosti právě nahrával debilní pathfinding. Zkus předhodit Ishar 2 nějakému dnešnímu novodobému hráči a pak si o nejjednodušším dungeonu/RPG povíme. I za předpokladu, že jsi génius a každou hru jsi bez návodu dojel s prstem v nose, ať už jde o BaK, Ishar 2, Wizardry VII, Dungeon Master 1, 2, Stonekeep apod., tak jak pak dáš Baldurs Gate, to už snad i nohama.
@Drolin (02.10.2018 15:59): Možná snad jo, není to tak naleštěné jako Grimrock, který mě čímsi tak nějak odpuzuje a nebyl jsem schopný kvůli toho jej dohrát. Ale hlavně doufám, že někdy vyjde druhý díl Cardhalie.
@Jab (02.10.2018 15:44): Bak jsem hrál a dohrál celý bez návodu před 2-3 lety, takže si dovlím ti lehce nevěřit. Notabene sám v diskusi u hry zmiňuješ, že vlastně jsi skončil relativně v začátku, což se ani nedivím :)
Mimochodem v čem je Bak jednodušší než BG? :)
@Jab (02.10.2018 09:24): Které západní RPG po roce 98? Spíše by se dalo přesněji napsat po roce 96. Albion byl z mého pohledu opravdu konečná. Takže....no, kromě dungeonů z M&M série pak asi Wizardry 8 a tak nějak pořád spoléhám na to, že se mi bude líbit Deus Ex, i když je to dost střílečkové a System Shock 2, pořád mám ve sbírce nezahrané. Pak doufám v Xulimu a Divinity Original Sin 1 a 2 a nevím, do jaké kategorie řadit několikrát recyklované Avernumy. No a to je asi tak fakticky vše.
@mazar1234 (01.10.2018 23:44): Víš co je sranda? Že když jsem hrál Beholdera 1, tak jsem se těšil, že vylezu ven, a ono se nestalo, tak jsem byl léta zklamán a chtěl jsem venkovní dungeon. Když jsem konečně nějaký ten venkovní dungeon dostal do ruky, tak jsem zjistil, že to vlastně není až takový zázrak, že ty kobky bohatě stačily :-) Ale i tak jsem ten venek ocenil více u M&M série, Wizardry 7, Amber série, Ultimách, Lands of Lore atd., než že by mě nadchlo fog of war RTS odhalování venkovních lokací v BG.
@Red (02.10.2018 01:18): Fraškou ve srovnání s Dark Sunem samozřejmě. Ta Ultima 7 až tak o soubojích nebyla, mnohem zajímavější souboje byly v Ultimě 5 a 6. Ale pořád to v Ultimě 7 nebyla taková tragédie, jako v BG, že by se postavy pletly samy sobě do cesty a místo již dávno seslaného kouzla nebo útoku kličkují, jak když si dva lidé uhýbají z cesty vždycky na stejnou stranu.
@Richmond (02.10.2018 14:43): S prstem v nose BaK bez návodu. Podobně Ishar 2. Jednodušší RPG jsem snad nehrál. Co píšeš vypadá logicky, ale jak ty hry znám, tak se šklebím. ;)

Není to spíš nějaká vzpomínka na doby, kdy jste neuměli anglicky a to vám činilo v některých hrách potíže?
@Richmond (02.10.2018 14:43): Ovšem zcela správná indukce. Ač to jsou všechno skvělé hry, tak zážitek z dohrání cRPG před dobou BG a Falloutu je přeci jen silnější (tolik jsem jich nedohrál, ale DM2 nebo Albion to pro mě zcela splňuje). Určitá lobotomizace cRPG žánru proběhla a prakticky vytvořila standardizovaný role play zážitek pro masy, kde je rozsáhlé plánování, rébusy a další prakticky nepřítomné.
@Sadako (02.10.2018 12:46): Mé nároky :)) Prostě baldursovky jsou hry, které když to přeženu, dohraje každý, protože tam není zákysové místo, hráč nepotřebuje přemýšlet nad splněním questů, kam jít, kde a jak použít nějaký předmět. Hráč se na skoro žádném místě necití "ztracen", nehrozí moc, že by netušil, co vůbec má dělat. Padly tu 2 hry v souvislosti s BG. Oba díly Dark Sunu a především Betrayal at Krondor prostě není možné bez návodu dohrát ANIŽ by si člověk dělal poznámky a prováděl různé úvahy (u BG jsem měl víc je deset "A4" hustě popsaných v notepadu). Řada puzzlů v Dark Sunu 2 se dá vyřešit i bez vlastních poznámek a bez návodu, ale je potřeba fakt přemýšlet nad jejich povahou. K tomu mě baldursovky nikdy nenutily. Tam jsem si hrou procházel jak nůž máslem. Tím neříkám, že to je apriori špatně, koneckonců IWD1 i PS:T mám zde hodnoceno velmi vysoko a speciálně IWD1 patří mezi mé nejoblíbenější crpgčka. Jenže právě mám pocit, že ten obří úspěch (asi i zasloužený) BG odstřelil definitivně náročnější cRPG podobně jako doba zprovodila ze světa letecké simulátory pro normální lidi :)
Napadají mě třeba i ty ranné Ultimy (4,5). V podstatě člověk si chtě nechtě vytvoří pomalu vlastní ultimopedii (jak to dělal skvěle Artran u U4 nebo crpgaddict u Magic Candle). Ale naprosto chápu, že tohle je můj osobní pohled a moje osobní povzdechnutí, tak to ber jakože "z mého pohledu" :)
@mazar1234 (01.10.2018 23:44): Ty si ake drogy bral, ked sa ti so zmenou vybavenia menil portret postaviciek? ;) Ked si myslel avatara, tak to tiez nebolo nic nove, so... nothing to see here.

Ono vlastne, BG nebola nijako objavna hra, len to bola dobra D&D hra po hodne dlhej dobe - party D&D hra po hodne dlhej dobe. Aspon som mal vtedy ten pocit. Dlho, dlho nic zaujimave a potom...bum Baldur. Pamatam si ako som hral demo stale dokola. Az prisla aj plna hra, ta nadherne velka krabica a... Stihol som to dohrat asi 10x. Ziadnu hru potom (ani predtym) som uz takto nevytazil. A uz asi ani nevytazim :(
@Ringo (01.10.2018 22:43): To pošťáctví jsem vnímal hlavně u Planescape Torment. Zaujalo mě, že BG souboje považuješ za frašku, už se těším na skvělé souboje v Ultimě :)
@Ringo (01.10.2018 22:43): Ak nazývaš Shurikeny a Atomovky kameňmi tak v pohode.

Ale je fakt, že tá hra dokonale odrovnala grafikou.
Napr. ja som si už pri hraní Beholdera predstavoval, že aké by to bolo kúl, keby sa postavám menil portrét podľa toho, čo majú na sebe a zrazu BG išlo o celý vesmír hore a postavičky mali rôznofarebné/typové brnenia, zbrane v rukách atď, to bolo fakt suprové oproti dovtedajšiemu štandardu vo vernosti zobrazenia.
Baldurs Gate a celkově Infinity hry mi přišly jako krok stranou. Revoluce žánru ani náhodou. Dark Sunům se nemají šanci vyrovnat. Uznám jen, že Icewind Dale 1 má pěknou zimní atmosféru a herně mu dost pomohla ta přímočarost. Jakoby si to na nic nehrálo. Ale BG považuji za simulátor pošťáctví s katastrofálním pathfindingem při soubojích, dělající tak ze soubojů frašku. Ve srovnání s mnohem staršími RPG jako je Dark Sun nebo Ultima 7 považuji BG asi i za docela zpátečnickou sérii. Těžila z umření žánru, takže ve své době BG působilo jako zmrtvýchvstání, ale nevím, jestli nešlo spíše o zombie :-) A teď za to budu vykrývat létající kameny :-D
@MickTheMage (01.10.2018 08:56): že jo! Hlavně ty severní zimní oblasti! :)

@Jab (01.10.2018 06:58): Zábavnějším "předchůdcem" pro mě byly jednoznačně oba Dark Sunové. A revoluce žánru? To se mi taky nezdá. Je fakt, že tak nějak od té doby klesaly nároky na hráče cRPG, jaksi masivnějc než předtím, ale spíš bych řekl, že BG přišel tak nějak ve vhondej moment, kdy hráči čekali něco podobného delší čas a jiná iso rpg byla pro ně už nepřístupná. V každém případě to patří do zlatého fondu crpg her :)
Keby dnes niekto prišiel s RPG, ktoré by malo grafickú stránku zodpovedajúcu dnešným štandardom, ale príbeh, celkové vyznenie a herné mechaniky ako Krondor, asi by sme takej hre všetci dávali stovkové hodnotenie. A pravdepodobne zaslúžene.
@Jab (01.10.2018 06:58): BG mi skôr evokuje grafický upgrade (resp. následníka) Dark sunov (aj keď gameplay je už dosť odlišný).
A Krondor má tak neuveriteľné vygrcanú grafiku, že to snáď ani nemá v hernej histórii obdobu :-D
@Sadako (01.10.2018 01:21): Autoři fajn. Autor článku naopak nasekal pár chyb (orkové v jedničce?) a podivných interpretací. Úplně mi navíc nesedí to cpaní BG jako revoluce v žánru. Okolo je nemálo podobných her. A BG předchází Fallout a třebas i spojnice mezi dungeony a pozdějšími izometrickými RPG - tedy Diablo. Samozřejmě to ještě takřka bez příběhu a (oduševnělé) party. Tedy v kolejích svých obdobně duchem chudých předchůdců (čest výjimce jako Albion). Zase ale klade důraz na zábavu namísto masochismu.

Imho bych tu "revoluci" v posledku přiřknul Betrayal at Krondor. Příběh, parta, taktické souboje (tzn. žádné dungeonové zběsilé klikání a uhýbání do stran) a hlavně logické hádanky! Tzn. opět bez hledání správné kombinace tuctů plošin jako u předchůdců, což akorát žere čas (viz masochismus výše) a mozek je možné vypnout. Akorát BaK je taková tichá nenápadná revoluce, kterou moc lidí nepostřehlo. :)
Labyrinth of Refrain se vybarvil docela dobre. Prvni dungeon od tvurcu serie Disgaea a hned se jim povedl.
hlavni hrdinka carodejka Dronya je sarkasticka sebestredna potvora ktera zaziva veci jako pokus o znasilneni jeptiskou v kostele. Samozrejme to je kocka, ale ma obe nohy ze dreva, proste protezy. Ma taky svoji ucednici, malou holku kterou dost casto terorizuje, hned na zacatku ji hodi jeji oblibene zviratko do studny s poznamkou ze nebylo ani slyset jak dopadlo.
Dungeony jsou velike a po te co jsem ziskal schopnost probouravat steny jsem celkem sokovane zjistil ze jdou probouravat vsechny steny, krome tech co ohranicuji patro samozrejme, ne jen sem tam nejaka stena s prasklinou. Jsem zvedav jak si s timhle prvkem hra poradi dal, cloveka by napadlo ze pak zamcene dvere nejsou problem kdyz muzu bourat vsechno kolem. Diky tomu jde proskakovat skrz patra smerem dolu. Prorazena stena muze vest jen do prazdna, ale kdyz tam clovek vejde spadne o patro nic. Eh, je to docela silenost. Vcera jsme jen boural steny a zkousel kam se muzu dostat, a bylo toho hodne. Rozvoj postav je pekny gulas, s desitkami tabulek a moznosti. Nepratele jsou videt, tedy po ziskani urcite dovednosti. zajimave je ze pohyb po dungeonu je taky vzasade na tahy, potvory se hybou jen kdyz se hybe hrac, tedy to pripomina system treba Legend of Grimmrock jen s tim ze pak dojde na tahovy souboj. Jde rucne posunout jeden tah, kdy parta stoji a potvory se pohnou.
partu postav zastupuji marionety, tedy jakesi loutky, ktere si hrac muze sam vyrabet, pri soubojich muzou prijit o koncetiny nebo hlavu a je treba je opravit. Kazdy z peti slotu pojme tri postavy, takze pozdeji se muze souboju ucastnit az 15 loutek, ve skupinach po trech. System predmetu je prevzat vzsade z Diabla, tedy barevna raritnost a pridruzene nazvy u stejneho typu zbrane. Ta hra ma hloubku a deni kolem je taky fajn.