Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní výzva 2024

Vše o letošním ročníku najdete na www.hernivyzva.cz. Před položením dotazu si projděte náš FAQ dokument.
Začínám mít pocit, že se nám to tu mění na "O všem a zároveň o ničem". :)
Já to neberu jako ulehčení, prostě musíš hrát za robota v jakémkoli smyslu. Za mecha a podobně se pokud vím v žádné hře nehraje, vždy za pilota. Pokud by byla hra kde hraješ přímo za kuchyňského robota a né za jeho obsluhu, tak by to podle mě bylo taky ok.
@Gordon (06.01.2019 15:24): Napsal jsem to před tím, než jsi to editoval. Použitelní jsou všichni roboti, co jsi popsal. Pokud to chceš odlišovat na roboty a stroje, tak je to tvoje terminologie, kterou ti neberu, ale funguje to taky. Proč máš problém s robotem, který nabyl plného vědomí, absolutně nechápu.
@Steve (06.01.2019 15:16): Je rozdíl mezi UI, co ti vykonavá nějaké jednoduché operace (robot na výrobní lince, útočný droid v ME), UI která má za cíl simulovat/napodobovat inteligenci (terminátoři, Droidi v SW, (tam za ně jde hrát btw)) a plně vyvinutou UI, která si je vědoma sama sebe, ta je pak často v kultuře označovaná za živočisný druh, rasu. Je to stejně živá bytost jako ty nebo já nebo veverka. Robot který musí být přímo ovládán člověkem nebo jinou bytostí není robot ale stroj, jako mech, letadlo nebo auto. Autonomní auto se za robota třeba považovat dá.
@DanielKM (06.01.2019 14:26): Achjo hele, většina toho co jsi napsal je těžce offtopic, ale chápu, že Transformers jsou zřejmě tvoje hobby, takže i tak díky :D
Mimozemšťan je z definice prostě kdokoliv, kdo nepochází z planety Země. Nic to předem neříká o jeho tělesné konstrukci. Neexistuje nic jako "klasický mimozemšťan".

Nejlepší definice Transformera, co jsem našel je asi "self-configuring modular extraterrestrial robotic lifeform". Za mě se tedy nejedná o "klasického" robota, jak bychom si ho asi většinou představovali, ale do výzvy je to prostě ok. Robotická rasa je taky robot, budiž.

@Gordon (06.01.2019 14:25): Nevím, jak by sis to tedy představoval. A teda vůbec nechápu, co se ti vlastně nezamlouvá :D Roboti s AI jsou jediní roboti, za které se dá logicky skutečně hrát. Ať už se jedná o klasickou AI, nebo AI, která "nabyla vědomí". Pokud robot nemá AI, tak musí být přímo ovládaný člověkem (nebo rybičkou... :D) a to je pak mimo HC výzvu.
@Steve (06.01.2019 12:11): Tím jsem narážel na faktor, který říká, že Transformeři nejsou mimozemšťany, které například najdeš v různých filmech, v nichž jde třeba o návštěvu Země nebo o útok na tuto planetu (ale nejenom v nich, viz. třeba série Vetřelec a další kousky). Nejde prostě o bytost, co by měla lidské tělo podobné člověku. Svým postojem sice Transformeři člověka výrazně připomínají, ale jejich tělo není podobné člověku, protože se skládá ze součástek a různých obvodů. U mimozemšťana sice platí to samé, ale tady je rozdíl ten, že mimozemšťan není stroj, co je něčím tvořený (primárně tedy nějakými součástkami, které jsem již zmínil) nebo případně poháněný, ale tvor, co má všemožné orgány a soustavy v těle, které se (ne ve všech, ale aspoň v mnoha různých ohledech) podobají člověku. Je to něco podobného jako u zvířat. Ta také mají nějakou soustavu, ale ne na sto procent stejnou. Rozdíly zde v tomto ohledu jsou.
Rozdíl zde také je i ten, že někteří Transformeři se můžou (na rozdíl od mimozemšťanů) skládat do sebe. Někteří jsou typičtí tím, že mohou vytvořit jednu část většího robotického celku. A když je takový Transformer ve skupině s dalšími jedinci, může spolu s nimi vytvořit jednoho většího robota, kterému se říká "Combiner". Ten je tvořený ze všech robotů v oné skupince (každý tvoří jednu část - jeden Transformer tvoří ruku, druhý nohu, další zase hruď). A to by mimozemšťan vůbec nedokázal, protože jeho tělo není na něco takového stavěné, což se ostatně dá říct i o transformaci, která by pro něj byla prakticky nemožná. Je to způsobeno hlavně tím, což již bylo zmíněno, že Transformer je tvořený součástkami. Každá plní svou funkci a je součástí celku. Když se proto transformuje, každá část perfektně zapadne. To u mimozemšťana by bylo nereálné, protože má soustavy, které v těle plní svou samostatnou funkci a vzájemně se doplňují. Nicméně, když by se pokoušel se nějak přeměnit, což nevím, jak by dělal (asi pouze tehdy, když by byl nějak zmatený či by nerozuměl tomu, jak si může ublížit při dělání hloupostí), tak by se tak akorát poranil.
Tělo mimozemšťana je navíc stejně citlivé (aspoň ve většině případů) jako to u člověka, takže když bys vzal nůž a pokusil se ho zabít (ať už propíchnutím krku nebo bodnutím do zad), tak by to ihned ucítil (a teoreticky by z něj tekla nějaká krev). U Transformera potřebuješ silnější kalibr, kdy ti malý nůž nepostačí. Na průměrného Transformera je potřeba nějaká zbraň, co dělá výrazné poškození. To může být třeba raketa, která při "dopadu" na cíl umí udělat solidní ránu. Je zde navíc patrný výbuch, který čistě teoreticky může také trochu udělat něco konkrétnímu cíli (ale tím si nejsem úplně jistý, takže mě s tím výbuchem případně oprav, kdybych se mýlil :-D). Nicméně, asi chápeš, na jakou věc narážím. A pokud bych se měl ještě vyjádřit k té věci, tak u Transformera by za normálních okolností netekla krev, ale spíše nějaký druh oleje (případně by i jiskřily poškozené součástky v samotném mechanismu).
Dále tady je faktor, kdy klasický mimozemšťan má kostru, která tvoří celé tělo (a díky tomu se vůbec může hýbat, protože pokud by ji neměl vůbec, byla by z něj jenom ležící placka na zemi, co nic udělat nemůže). Transformer je stroj, tudíž má už předem dané, jakým způsobem to jeho tělo může fungovat, a je nějakým způsobem naprogramovaný, aby kupříkladu mohl plně fungovat a plnit své cíle. A tím, že není limitovaný uceleným skeletem a má v sobě implantované součástky na různé funkce, tak může díky tomu provést onu transformaci, čímž se dostáváme k tomu, co jsem psal před několika řádky výš. U takového mimozemšťana to je jednoduše takhle.
Mimochodem, ohledně té transformace ještě doplním jednu věc. Existují i jedinci, co se umí transformovat do více jak jedné věci. Takový Blitzwing se umí transformovat jak do tanku, tak do letadla. U Autobotů máš třeba Springera, který má mód vrtulníku a auta. A takových je více. Těm se specificky říká "Triple Changers", protože mají tři formy (základ v podobě robotí formy a dvě zbylé, do kterých se přeměňují díky transformaci). Ale existují i takoví Transformeři, co se umí transformovat do vícero věcí. Zde vidíš, že limitace u strojů takového rázu prakticky vůbec není.
Když jsme u toho, tak zde může být rozdíl i ve velikosti, kdy u Transformerů nemáš prakticky žádnou limitaci s tím, jak moc obrovští můžou být. Ano, máš průměrně velké, ale pak tady máš i obrovské giganty, co sahají do velkých výšek, a poté i šíleně malé, kteří většinou v bitvách nejsou vůbec (spíše jsou v ústranní, aby případně mohli dodat normálním Transformerům nějaké vylepšení, kdy se s nimi vysloveně propojí dohromady).
A jako bonus zde dám ještě to, že mimozemšťan má vždycky nějakou barvu kůže, která někdy není tolik výrazná, nebo prostě není něčím specificky poznatelná. Jsou to jednoduše nějaké neobvyklé odstíny klasických barev. Kdežto Transformeři většinou mají (v porovnání s mimozemšťany) barvy výraznější. A ještě ke všemu občas mají nějaké výrazné prvky (plus symbol Autobotů nebo Decepticonů podle členství v jedné z těchto proti sobě válčících stran).
Takže takhle by se to dalo shrnout :-). Mohl bych teoreticky rozebrat ještě rozmnožování, ale na tohle si netroufám, protože si úplně nejsem jistý, jak to je s Transformery a jejich rozmnožováním :-D.
@Steve (06.01.2019 14:21): Je rozdíl mezi uvědomělou UI a programem který UI jen simuluje. Každopádně jestli ´kategorie byla zamýšlená tak že je úplně jedno jestli jde o živou bytost, jen to musí být kus mechanického plechu, tak je ta diskuze zbytečná. To tam pak se může prdnout i Mech.

Btw Gethové skutečně vyrobily Kvariáni, sloužily jim jako roboti dokud jejich úlová UI nenabyla vědomí, Gethová pak spustily revoluci, protože se kvariáni v podstatě dopouštěli otroctví na bytostech, a gtehové je vyhnali ze své planety a donutily je žít nomádský život kdy jako obří flotila kvariáni plují od planety k planetě.
@Gordon (06.01.2019 14:05): Že má daný robot vyvinutou AI až na úroveň skutečné inteligence je úplně klasický sci-fi prvek, se kterým není důvod mít problém pro tuto kategorii. Tedy i Geths z ME jsou v poho (pokud si dobře pamatuju, vyvinuli je takoví ti divní hnusáci, jen se to zvrtlo, jako vždy.) Nikde v pravidlech není nic proti robotům s AI a ostatně asi skoro žádná taková hra by nedávala smysl, kdyby tebou ovládaný robot neměl AI.
@Gordon (06.01.2019 14:05): Tak to by třeba podle tebe nebyl robot ani Terminátor? Robot může samostatně myslet má umělou inteligenci, časem se může vyvíjet a replikovat - napodobuje biologické formy života. Tzn. robot je Transformer, Terminátor nebo androidi z Deatroitu či Star Wars.
@DanielKM (06.01.2019 11:42): Já ti nevím, když považuješ mechanický stroj za robota i přesto že má svobodnou vůli a vlastní inteligenci, tak mi to přijde jako cheating, to bych mohl stejně tak já říct, že člověk je taky robot biologický. Pokud vím tak robot musí být někým ovládaný nebo naprogramovaný, nemůže jednat samostatně.
Také nemá jednat ve vůli přežít, ale jednomu účelu, válečnému, výrobnímu nebo jinému, Robot je prostě sluha bez inteligence.

@Steve (06.01.2019 12:11): Samozřejmě, že to je mimozemská rasa, to jestli jsou organičtí nebo mechaničtí je úplně vedlejší.
Gethy v Mass Effectu bys taky nepovažoval za roboty, když fungují jako úlová a hybridně samostatná inteligence, teprve pokud by byl jednotky se svobodnou vůlí přeprogramovány na jednoduché roboty, by to byly opravdový roboti. Ti jsou ale v ME i tak.
@DanielKM (06.01.2019 11:42): Tyjo, nepsal jsi někdy nedávno nějakou disertaci nebo něco? :D Díky za přiblížení problematiky. Ono je to těžký u velkých značek, podle kterých vzniklo mnoho různých filmů, seriálů a her. Asi holt potřeba se řídit tím, jak je to v konkrétní hře. Jinak já s nima do výzvy problém nemám, jen pro případ, kdyby byl někdo hodně pedant na pravidla... :)
"Jinak, ano, Transformeři sice jsou z planety Cybertron, ale to z nich nutně nedělá mimozemšťany." ... ehm. Co jinýho z někoho dělá mimozemšťana teda? :D
@Steve (06.01.2019 00:33): Ještě jinak doplňuji jednu informaci. Transformeři fungují sami od sebe. Umí sami myslet, uvažovat a nějakým způsobem reagovat na situaci. Nikdo (ať už člověk či nějaká jiná bytost) je neovládá. A hlavními postavami v kampani jsou, takže splňují ty nejdůležitější požadavky pro Herní výzvu :-).
@Steve (06.01.2019 00:33): Já vycházím z hlavního významu toho slova :-). A toť jest, že jde o robota se schopností transformovat se tehdy, když se mu to zrovna hodí. A je jedno, jestli se přemění do auta, tanku, stíhačky, dinosaura nebo do něčeho dalšího. Podstata toho slova zde je, protože jde o mechanickou bytost (tedy robota), co sama dokáže fungovat a sama umí vykonávat nějakou konkrétní činnost.
Já bych to upřímně za rasu tak úplně nepovažoval. O rase bych spíše mluvil tehdy, když by se jednalo o nějaké zvířecí tvory (teď tolik neberme ohled na to, že existují Transformeři, kteří vypadají jako zvířata, ale jsou to pouze čistokrevní roboti, protože ve hrách se pouze objeví jako vedlejší postavy, které doplňují tvou hráčskou akci) či mimozemšťany, co například vypadají podobně jako lidský tvor. Ani jedna z těchto dvou věcí Transformeři nejsou. Spíše bych zde dal pojem "druh robota", protože sice nejde o klasický druh mechanické bytosti, ale stále jde o robota. Do kategorie tedy jsou Transformeři přístupní.
Mimochodem, jak jsem již zmínil, ve hrách hraješ primárně za Transformery, kteří svým postojem připomínají člověka. Zdůrazňuji, že svým svým postojem připomínají člověka, takže tím nechci říct, že jsou to lidé jako takoví, které například najdeš na planetě Zemi!
Za ty jedince, kteří spíše připomínají mechanické zvíře, nehraješ v kampani vůbec. Když už se v kampani objeví, tak jenom proto, že doplňují akci při hraní.
Filmy ignoruji, protože ne všechno, co je ve filmech, může být úplně stejné v seriálu, komiksu nebo hře. A u značky Transformers to platí dvojnásobně. Různých Transformeřích vesmírů (ať už seriálových, komiksových a dalších) je požehnaně. A mnoho známých postav je v několika verzích představeno úplně jinak. Vezmi si, že třeba filmový Megatron se liší od Megatrona z Beast Wars a Megatrona ze seriálu Transformers: Armada. To samé by se mohlo říct o Bumblebeem. V Transformers: Animated mluví, ale ve filmech třeba vůbec ne (a když už ano, tak pouze přes hlas v rádiu, ne přes svůj klasický hlas). Nicméně, podstata slova "Transformer" je napříč všemožnými vesmíry úplně totožná.
Co se ale týká herního zpracování, kdy jde o velkolepé příběhy ze Cybertronu (War for Cybertron a Fall of Cybertron), tak tam jsou postavy dělané podle designů z G1, akorát s tím rozdílem, že barvy a jejich odstíny jsou tmavší, některé světelné prvky (fialové a červené části po celém těle, svítící oči a další) výrazně vynikají a věci, do kterých se můžou Transformeři transformovat, jsou dělané tak, aby to nevypadalo podobně jako pozemské stroje. Jsou to prostě designy ze Cybertronu. Stíhačka ze Země jednoduše nevypadá stejně jako stíhačka ze Cybertronu :-).
Jinak, ano, Transformeři sice jsou z planety Cybertron, ale to z nich nutně nedělá mimozemšťany. Stále jde o roboty :-).
Ináč bacha na toho robota, aby sa tam náhodou nepriplietol Cyborg.

BTW v HC kategórii na achievmenty by som dal Civilization 5 :-D
@Témos (05.01.2019 22:39): Za nedávnou historii pro účely výzvy se považuje časově neohraničená minulost, která je na první pohled k nerozeznání od současnosti a neodkazuje na nějakou významnou událost. To je hezká definice co? :) Prostě jsme chtěli vyloučit hry, u kterých je třeba i uvedeno že se odehrávají v nějakém konkrétním roce, řekněme třeba 2015, ale žádná významná historická událost se tam neděje a to prostředí je vlastně až třeba na nějaké detaily k nerozeznání od současnosti.

Naopak pokud se hra odehrává na pozadí nějaké významné události moderní historie a je to ze hry jednoznačně patrné, tak samozřejmě je do této kategorie povolena. Klidně kdyby existovala hra (nevím, možná i existuje) odehrávající se třeba v rámci ukrajinské krize a jednoznačně to z ní bylo patrné, tak i když je to skoro současnost, tak jí samozřejmě do kategorie zařadit můžete. Snad se mi to podařilo vysvětlit.

A abych nezapomněl, Mafia II je samozřejmě v pohodě.
No jasne, prave ma napadlo ze to by som si konecne mohol zahrat Astro bota :) Medzi hry kde je hlavnou postavou robot by hadam mal ale zapadat aj Detroit Become Human ze? A co sa tyka tych vtipnych hier, kam sa radi Donut County? Pokial to dobre chapem ta hra mala byt dost postavena na humore.
@DanielKM (05.01.2019 22:43): Tak Transformers jsou nějaká rasa z jiné planety, ne? (Moc jsem v těch filmech ale pozor nedával)

Samozřejmě robot může být technicky vzato i stroj bez umělé inteligence, třeba mixér. Ale v podmínkách pro HC výzvu je, aby to byla hlavní postava, za kterou hrajete. Takže to nemůže být pouze někým ovládaný stroj.
@Crash (05.01.2019 22:00): Transformer je robot, který se od normálního robota liší pouze tím, že se umí sám od sebe transformovat (tedy přeměnit se na určitý objekt, vozidlo, zbraň, mechanismus, část mechanického těla a podobně) :-). Jinak ale splňuje podmínky pro kategorii, protože mimo tuto schopnost jde o normálního robota. Takže problém by zde být neměl.
Rád bych se zeptal ke kategorii "Historie se opakuje". Co všechno se považuje jako nedávná historie? Někdo to bere i jako celé století. Znovu si projíždím Mafii 2, dá se zařadit do výzvy?
@Crash (05.01.2019 21:51): pak ale podmínku nesplňuje ani Feudal Alloy, ne? Na webu hry je vyloženě psáno, že tělo robota (nebo svým způsobem mecha) ovládá rybička :/ to je vlastně trochu škoda :O to mohl být horkej kandidát na jednu z nejčastějších her, si myslím...
Nevím zda se už někdo ptal, ale dá se do Čapkova Odkazu počítat i Mecha hry ? Například takový Front Mission. Rozumím že to asi přímo té definici robota až tak neodpovídá, ale je to trochu sporné.