Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

Pro mně RPG (a potažmo každá dobrá hra) lákavá pokud mám chuť se ve hře rozhlížet, přemýšlet, co je za dalším rohem, co mně čeká. Pokud hra podněcuje fantazii.
Momentálně se koukám na Lets Play od Elemira:
např.: https://www.youtube.com/watch?v=gNzh11zBDbk
A jen tak přemítám, co mně na téhle sérii baví: právě ten samotný herní svět a herní mechanismy, zkoumání kam jít a plánovat kam půjdu o deset levelů výše, sledovat nápovědy...
Přičemž akce si člověk taky užije až až.
@AlieN (01.05.2019 19:20): Diablo pro mě není RPG, samozřejmě cokoliv, kde se nahánějí statistiky by RPG být mohlo, nicméně ten žánr má i jiné aspekty, které ze hry to RPG dělají. Diablo je pro mě akční klikačka, prostě akční rubanice s RPG prvky. Tím, že v Diablu jsou puzzly v dungeonech a špetka příběhu úplně na nule, absence smyslu předmětů, které jsou tu jen jako loot, který se na hráče sype z každého koutu, tak u Diabla odejímá prvky, kvůli kteýám, kromě vývoje postav a nahánění statistik, hráči RPG hry hrají. Samozřejmě se vžil pojem akční RPG a žánrse rozrostl o další sofistikovanější kousky, u kterých už dnes není v podstatě přítomnost v RPG žánru zpochybňovaná. Pokud budeme chtít za každou cenu Diablo do RPG žánru zařadit, tak je to v žánru rubanice možná legendární a pro mnohé dobrá zábava, ale v žánru RPG je to velmi špatné RPG.

Jinak mě třeba čísla u RPG hry zaímají hlavně proto, abych viděl, že se postava někam posouvá a něco se naučila. Nejvíce mě ale asi vždycky táhne gameplay dané hry a atmosféra. Takže nahánění statistik je součást toho gameplaye, který vyhledávám, ale sám o sobě by nestačil, chci k tomu mít přostředí, které na mě dýchne nějakou atmosférou, chci mít takový dobrodružný pocit, že se něčeho zúčastňuji, i kdyby to mělo být bloudění v zatuchlé kobce, v které chci ale řešit interakci s prostředím a nějaké kombinace (kompletaci mapy, tlačítka, nášlapné plošinky atd. Jelikož občas narazím na argument, že pokud je pro hráče RPG to, kde se nahánějí statistiky a pak by mohl být RPG i automobilový simulátor, kde vylepšuji auto, tak to je přesně ten lichý argument, kdy dotiční nechápou komplexnost toho žánru a nelze jen vytrhnou ty statistiky. A svým způsobem ti samí strašně bojují za to, že Diablo je RPG, protože tam jsou statistiky přece. No jo, ale pro mě je to totéž jako u toho automobilového simulátoru, v kterém jde vylepšovat auto nebo řidič a je to třeba způsobem sběru nějakých expů při závodě.

Takže klíčový je gameplay, pro mě je ideální dungeon,nebo pokud chci silný příběh, tak japonské RPG.
@AlieN (01.05.2019 19:20): mě na rpg zajímá všechno. Nejen čísla. Ale nemám moc rád když si někdo dá záležet na naraci a ten zbytek je nuda. Od toho jsou jiný hry, jako třeba adventury, vizuální novely a podobne. To si pak radsi zahraju treba to diablo nebo nejakej dungeon. Pak samo jrpg, tam to je taky jinak, a taky mi to vyhovuje a ty příběhy, kolikrát grafomansky díla mi nevadí, a naopak to vyhledávám. Pac vim ze se tam nevysrali na ty věci kolem který k tomu příběhu potřebuju.
@Charllize (01.05.2019 14:21): Tak jasně, na Wii koukám, že pořád ještě vychází Just Dance a v říjnu 2017 dokonce ještě Let's Sing, ale Zpívánky ani Star Dance není nic pro mě :) Wii Fit jsem prodal, protože chci na konzoli hrát a ne u ní cvičit :)
@Drolin (01.05.2019 13:52): Tak PS2 a PS3 era. Tam porad hraju. I z PS1 bych jeste byl asi schopen. Na PC jen par restu ktere mam v planu, jako Wiz 7 nebo World of Xeen. Jinac treba Wizards and Warriors nebo deus ex ci SS by me nejspis taky nepohorsily. Nehraju jen opravdu tu stolete zapadane prachem, nekde tam kde je Richmond:)

primarne ale spis hraju hry novejsi, to je pravda. Ono to neni tak ze bych ty stary nemel rad, mam, ale mam potrebu se posunovat vpred, zatuhnuti v urcitym obdobi mi nedela dobre:)

Ono se to nezda ale PS2 hry uz jsou fakt stare:)
@Charllize (01.05.2019 13:09): Nemyslím, že by to bylo až takhle binární.
Torment je v jistém smyslu unikátní hra, ale to jsou hry z TES série zrovna tak - a konkrétně mě teda ne všechny uvedly v nadšení, ale je to prostě jiné pojetí, asi nemám moc důvod to srovnávat.
Btw. konkrétně u sebe pozoruju, že mi mnohem víc než izometrický pohled vyhovuje 3rd person střídaný s 1st a že chci open world a ne koridory a že chci ovládat jednu postavu a ne skupinu, protože mě zas tak neberou taktiky malých jednotek. Výjimku tvoří jRPG, která zas poskytují nějaký typ unikátního zážitku a v kontextu jejich designu naprosto bez problémů neřeším to, co by mě jinde sralo.
Ono casto dochazi k rozporum mezi hraci kteri povazuji dungeony za zaklad a lidmi kteri povazuji za zaklad pribehovejsi rpg jako BG a podobne. Ja holt patrim k te kobkarske casti, takze mi sedi vic TES ktere tam ma koreny nez Zaklinac. A jak je znamo prave v tech dungeonech se nejvic resil ten ciselny system hry a veci kolem spolu z fantazii a atmosferou pac tam vetsinou toho textu a pribehu zas tolik nebylo. taky se do te skupiny muzou rekrutovat hraci co v dobe zacatku neumeli anglicky a tudiz z tech pribehu moc nemeli, takze se venovali hlavne tomu systemu a hodne u nich musela pracovat fantazie. Hodne lidi co ma na spici Torment nesnese treba TES, neco na tom proste bude:)



@Ringo (01.05.2019 12:01): Jo, ale to neni divu, hodne lidi co jsou herne zamereni jako my si to mysli.
@Ringo (01.05.2019 12:06): Já jsem spíš kategorie 5, ale jinak souhlas. Hraji i staré hry co jsem nehrál a baví mě více než většina nových. Ale to neznamená, že si neužiji novou, jen to není tak časté.
@Richmond (01.05.2019 09:43): Já patřím jednoznačně do tebou definované kategorie č 4 a s tou nostalgií je to blbost, je to o tom, co mi vyhovuje hrát. A pokud staré hry považuji za zábavnější, tak to nemusí znamenat nostalgické zatíženíé, ale jen to, že už mi ty nové hry nenabízejí to, co ty staré. Je to jako obdivovat umění třeba impresionismu s tím, že se mi líbí méně umění realismu.

Já třeba sahám po starých hrách prostě stále, dohrávám resty, tedy hry, které jsem ve své době nestihl a baví mě a nemůžu k nim nostalgicky vlastně nic cítit, protože jsem je tehdy nehrál.
@Jab (01.05.2019 10:05): oprostit se od vzpomínek, by pro mě znamenalo popření smyslu, proč ty hry hraju, u mě je to součást atmosféry, která se pak přenáší do hodnocení (na to špatné ovšem taky nezapomínám). Pokud bych se chtěl pokusit o současný a opravdu objektivní žebříček, tak bych musel především hrát i všechna současná cRPG, což je u mě už problém, protože mě jen máloco zaujalo (a to platilo ostatně i dříve). Pro mě je mnohem přirozenější si držet seznam významných her z různých období a právě se je nepokoušet porovnávat, protože už jen možnosti tenkrát a dnes jsou úplně jiné. Kolikrát jsem nad těmi žebříčky přemýšlel, a mě tohle nikdy moc nešlo, vždycky nakonec převáží můj osobní vztah ke hře, takže ten seznam se s postupem let spíše jen nafukuje.
@Elemir (01.05.2019 09:31): Člověk se od toho (hezkých vzpomínek) musí oprostit. A hodnotit dle toho, jak si hra stojí dle dnešní konkurence. "Nezařízne" to kompletně všechny staré hry. Některé prostě byly konceptem a hratelností tak skvělé, že si v pohodě udrží svůj piedestal i dnes. Ale je třeba odstřelit ty herní zombie, které se na něj šplhají k nim.

Pokud jednou Witcher 3 nebude stačit na moderní konkurenci, tak jej také sestřelím. Ale po pravdě na těch základních kvalitách se mnoho nezmění. I Planescape se může i dnes opřít o setting, atmosféru a hlavně příběh. Podobně je pro mě stále skvělý Betrayal at Krondor (opět svět, příběh, zábavný souboják a drobnosti jako funkční systém předmětů, enchanting atp.). U tahovek zase těžko něco "znekvalitní" staré civky nebo UFO: Enemy Unknown. Stále skvělý a zábavný koncept. V posledku tedy každé hře dle toho, co si zaslouží. Není ale pravda, že to znamená odsouzení všech starých her.
@Red (30.04.2019 22:37): definuj pojem "zatížen nostalgií" :)

Můžou být dle mého tyto typy lidí:
1) člověk, co začal hrát v poslední době (řekněme 10 let) a staré hry nehraje
2) člověk, co začal hrát v poslední době (řekněme 10 let) a staré hry hraje také
3) člověk, co hrál hry v podstatě od 90.let, hraje hry pořád , ale už jen ty nové
4) člověk, co hrál hry v podstatě od 90.let a nové hry až na výjimky nehraje, ale hraje stále staré hry i ty, které v té době nehrál
5) člověk, co hrál hry v postatě od 90.let a hraje pořád a to nové i staré

Který z nich to jako má být? Nebo to je obecně člověk, co hodnotí výše staré hry oproti novým? Nebo jak to je?
@Charllize (01.05.2019 00:12): Těžko někomu vysvětlovat, že kdyby ten opěvovaný Witcher 3 vznikl v roce 2002, tak to taky nebude žádná hitparáda. Holt my měli kliku v tom, že třeba u release Morrowindu jsme byli a tu dobu si pamatujeme v celém kontextu. V tomhle bych se nad tím ani nepodivoval. Jakmile to začneš vysvětlovat, tak ti hned někdo předhodí nostalgii a bůhví co ještě ;)
@Richmond (27.04.2019 11:22):

4- The Witcher 3: Wild Hunt
3- Might and Magic VI: The Mandate of heaven
3- TES III: Morrowind
3- Mass Effect 2
3- Pillars of Eternity
2- Divinity: Original Sin
2- Dragon age: Origins
1- Might and Magic VIII: Day of the Destroyer
1- Vaporum
1- Albion
1- Fallout: New Vegas
1- Two Worlds II

Ještě mám ale takových restů...
To, že jsou TES horší hry, ale RPG to jsou určitě víc, než Zaklínač 3, kde máš pevně danou postavu, není žádná blasfemie. S tím souhlasím taky. Akorát to TES nijak nepomáhá a W3 nijak moc neškodí.
@Charllize (01.05.2019 00:12): Abych ti udělal radost, tak celkem souhlasím s tebou nastřelenou definicí RPG (tzn závisí víc na umu postavy než na umu hráče). V tomhle mi přijde TES víc RPG než Zaklínač!
Tak už mám bodíky od 30 uživatelů, to jsem ani nedoufal. Ale pořád očekávám od řady dalších zasloužilých členů (Phoenix, ad142, Artran...). Čas do nedělních 12 hodin!
Tak jsem konečně doma a něco jsem spíchnul. Je to fakt hrozné, protože mi přijde že škodím všem těm "legendám", které jsem nehrál.

4 - Divinity: Original Sin 2
4 – Vampire the Masquerade Bloodlines
3 – Witcher 3
2 – Mass Effect 2
2 – Persona 5
2 – Bloodborne
2 - Dark Souls
2 – KOTOR
2 – KOTOR 2
2- Gothic 2 - na něj jsem zapomněl, tak nahradil hry ve spoileru.

1 – Deus Ex: Mankind Divided
1 – Tyranny


Rád bych uvedl New Vegas a NWN 2 ale to se tak zmenšeně hraje, že to prostě nejde. A to i v porovnání s VtMB. Honorable mentions by byly Dragons Dogma a Dragon Age 2. V jedničce mi vadilo klišé, ve trojce mi vadila .. trojka. S TES hrami jsem strávil nespočet času, za tu dobu z nich nemám jediný zapamatování-hodný zážitek, krom temného bratrstva v Oblivionu. Do Kingdom Come jsem se ještě neponořil.
@Ringo (29.04.2019 22:29): Ano, Leveldesign je tiež na úrovni.
Ale tak ja som dal 100 obidvom takže ANO.

Byť 100-vkový leveldizajn mal aj SS1, ale gameplayovo to bola FPS-Adventúra, takže do RPG rebríčku zásadne nezaraďujem.
@Ringo (29.04.2019 22:07): Tak on SS2 nemusí byť vôbec žiadna strieľačka, je tam nadizajnovaná voľba vývoja postavy Mellee-Mage (Psionik idúci Melee zbrane) a je to plnohodnotne nadizajnovaá voľba gameplayu, podobne ako Killer Mariňák s útočnou puškou Laserovou pištoľou a Brokovnicou.
@Drolin (29.04.2019 21:10): Chápu, že chceš být nekompromisní, ohledně toho, co je a není RPG taky jsem a pamatuji na nekonečné flamy, které skončily i zlou hádkou, ať už na MAGEU nebo RPGhry, protože jsem vždycky tvrdil, že RPG má spočívat v tom, že hráč za monitorem hraje roli postavičky na něm. Čili má ji vést k učení se práci se sekyrou (přidělovaním bodíků, expů, levelů), ne aby sám hráč hráč uměl ovládat sekyru svou zručností. Má to umět ta postava na monitoru, jejíž roli hraji. Ale na to mi vždycky všichni házeli wiki odkazy o tom, co je to RPG. Jenže v počítačovém světě by wiki definice znamenala, že RPG je i když pilotuješ letadlo, protože tam hraješ roli pilota. Ale málokoho jsem o své představě přesvědčil, ale stojím si za ní :-)

Nicméně co se System Shocku 2 týče, nebo Deus Ex, já je mám taky spíše více jako akční střílejdu než RPG, protože ta náplň k tomu svádí, nicméně System Shock 2 i Deus Ex mají opravdu RPG vývoj postavy, že se ti ta postava, jejíž roli tam hraješ, prostě vylepšuje, není to jen o tvých reflexech. Takže klidně SS1 může být FPS a SS2 může spíše spadat do RPG, stejně jako je Dune 1 adventura a Dune 2 RTS :-)
@Charllize (29.04.2019 20:52): to snad ne. Tady jsou jen samí rozumní lidé. :)

@Drolin (29.04.2019 21:10): já beru, že System Shock 2 nebo Deus Ex evokuje na první pohled spíše 3D akční hru než dungeon nebo RPG typu TES ale oba mají opravdu neskutečně propracovaný RPG systém.

Pro mě nikdy System Shock 2 (k jedničce jsem se dostal až zpětně o pár let později) nebyl akční hra jako např.: Quake 2, Duke Nuken 3D, Doom, apod. ale vždy jsem ho bral jako RPG. Ano moderní, sci-fi a docela místy hororový.
Já vím že svádí řadit všechny fantasy hry obecně spíše do/k RPG (třeba jako akční rubačky Dark Souls nebo Diablo :) ), ostatně dungeony a RPG typu Wizardry VII, apod. byly vesměs fantasy (dobře, v tomto konkrétním případě lehce s sci-fi prvky).

@Ringo (29.04.2019 20:59): trefné přirovnání. :)
@Drolin (29.04.2019 21:10): A preco to musis brat akoze seriu, proste jedna hra je taka druha onaka, IMO je uplne irelevantne ci je to s nazvom 1 a 2.
Tento pristup aky k tomu mas moc nechapem (resp. pride mi trosku odveci).

Zober si taku seriu Dan Dare - kazda hra je totalne odlisna a nema v podstate gameplayovo absolutne nic spolocne s vynimkou toho ze enemaci sa volaju Mekoni.... je to este vacsi rozdiel ako medzi Far Cry a Far Cry 2. Napriek tomu by som kazdy diel v klude zaradil do nejakeho rebricka v ramci samostatnej kategorie.
@Rapier (29.04.2019 20:48): V tom máš pravdu, ale i přes racionalitu zmíněného mi - jako myslím i více hráčům - System Shock (nebo Deus Ex a Prey) nesedí primárně do RP žánru. Jo to známá věc, že je SS akční hra a SS2 už nějaké ty RP prvky obsahuje, ale jako RPG sérii to brát nebudu. Což mi druhý díl diskvaliikuje z uvažování o zařazení (jinak by tam byl, protože System Shocky jsou mé nejoblíbenější hry).
@Ringo (29.04.2019 19:23): to je v pořádku, o SS1 tu ale nikdo nemluvil.

@Drolin (29.04.2019 19:34): jak bys definoval RPG hru?

V čem je rozdíl mezi pohledem z první osoby např.: v System Shocku 2 vs Stonekeepu, v obou případech procházíš "kobkami" (hradu a vesmírné lodi), v obou případech vylepšuješ svou postavu od nuly, v obou případech sbíráš předměty, v obou případech vylepšuješ svoje schopnosti, zbraně, apod. Hodnotíš tedy SS2 podle toho, že SS1 byl akční hrou a protože tam je pistole nebo puška, jde tudíž primárně o akční hru?! To ani náhodou!