Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@Ringo (02.05.2019 23:51): MMX doplatilo na to samé, co Anvil of Dawn. Je to perfektní hra, ale to vše už tu předtím bylo, Pokud si dobře pamatuji, tak tohle byla kritika i Crystal Dragon. MMX ovšem dokázalo přidat i ten příběh a atmosféru. U mě je to s takovými hrami těžké, tu cestičku jim prosekaly jiné hry, ale do top 20 by se určitě vešla.
@Ringo (02.05.2019 23:51): Podle mě by ses měl ponořit do rpg maker scény, tam by ses mohl rochnit celé herní roky stále novými tituly, propracovanějším než ty starý vykopávky.
@Sadako (02.05.2019 23:25): Tak já osobně mám trochu s tím výběrem her dneska problém. Opravdu musím narážet na výjimky, které mě baví a v oblasti RPG je to skoro čistá nula oproti časům, které mi z RPG udělaly nejoblíbenější žánr. Výjimkou budiž strategie, kdy ty staré ikonkovité hraji z nostalgie ke grafice, ale uznám, že systémově jsou ty dnešní strategie opravdu promakanější, byť třeba takovou atmosféru, jakou měla stařičká Colonization její moderní remake nemá, nicméně se lépe ovládá. To třeba uznám. Taky jsem dnes rád za rozvoj indie scény, kdy začali dělat metroidvaniovky jako Ori and The Blind Forest nebo Hollow Knight a další.

Asi se dá říct, že mě asi tedy tehdy bavily hry dříve více, narazil jsem ve starých časech na více legend než dnes, otázkou tedy zůstává, proč mě mnohem více třeba bavilo v modernější etapě her hrát jRPG SNESovky, které jsem ve své době nezažil a najednou sjem se opět cítil v míře zábavy, jako za starých časů, a jak jsem se dostal k emulátoru, tak jsem je hrál jak na běžícím páse jednu za druhou a nemohl jsem se od toho odlepit, ale o poznání méně nebo skoro vůbec mě nebavilo hrát RPG na PS2 a šlo v té době opravdu o výjimky, které zaujaly maximálně (např. Dragon Quest 8). Pak přišel XBOX360, na který jsem si ze setrvačnosti koupil nové FF díly, Star Ocean 4, ale zkoušel jsem chvíli a nic mě nechytlo tak, jako ty SNESovky a záhy jsem to odložil na někdy, nevím na kdy. O koupi PS4 jsme pak už ani neuvažoval, věděl jsem, že ten moderní směr mě prostě nebere. Takže výběr asi velký, ale nic mě nezaujalo :-) Ale to už bude můj osobní problém, budu to tak brát :-)

@Elemir (02.05.2019 23:33): Taky jsem do žebříčku nacpal raději jiné hry, nedat M&M10 bylo rozhodnutí čistě dáno originalitou. M&M10 předvedl všechny dokonalosti, které si u dungeonu představuji, nicméně, všechny už tu v nějaké podobě byly, byť ne třeba takhle pohromadě.
@Ringo (02.05.2019 23:16): s tím Naganem si to perfektně trefil, to je jako když mi táta povídal o slavném Panenkovo obloučku. Vím o co jde, ale ta atmosféra mi prostě utekla, teprve po letech jsem pochopil, jaký význam to vlastně mělo. A tady si říkám, že takhle je to s každou generací. Ono se těžko zprostředkovává něco, co dotyčný ani okrajově nezažil nebo pokud není ochoten naslouchat. Prospěšné by to totiž bylo pro obě strany.

MMX u mě z pohledu hodnocení stále rozporuplná, ale to je tím, že já bych do toho žebříčku potřeboval nacpat mnoho dalších her :D Z těch moderních dungeonů je to ovšem jasný top. Možná je překoná Druidstone, ale u něj mám určité pochybnosti.
@Ringo (02.05.2019 19:10): Dnes na to máš přímo ve hrách lorebooks, různé kodexy i věci čistě v prostředí. Někdo tu potřebu fyzického kontaktu s něčím ze hry prostě nemá a zvládne se do hry bez problémů dostat čistě skrz její vlastní mechanismy. Anebo, co se týče materiálu před hrou, tak dnes máš na každou hovadinu wiki na netu.

@Ringo (02.05.2019 23:16): To je stejně vtipné. Když čtu Dnes je to vše na stříbrném podnose doneseno a člověk za tim pak nevidí žádný zázrak, jen spotřební věc. Cítil bych se ochuzen nezažít ty časy tak si říkám, cywe, já je zažila a jsem neuvěřitelně ráda, že jsou v hajzlu. Protože takový výběr her, jako je teď, jsem dřív prostě neměla a taky se téměř neobjevovaly věci, které mě aktuálně baví nejvíc. O tom, že si teď můžu dovolit hru třeba koupit, ani nemluvě. Z mého úhlu pohledu se herní scéna posouvá žádaným směrem.

@Richmond (02.05.2019 18:10): Tak kdybych napsala, kolik mě stály některé z dražších knih, co mám doma, tak si taky leckdo ťuká na čelo. Chápu, když to někde bere takhle, ale k reakci mě pokaždé vyprovokuje, když se nepřítomnost fyzických médií (jakkoli může být pro někoho smutná) používá jako symbol herního úpadku.
@Elemir (02.05.2019 23:10): Stejně tak vlastně současná generace nikdy nezažije to, co my, když jsme mohli poprvé otevřít časopis Excalibur a zažít, co je to přečíst si o hře v časopise :-) To jsou neopakovatelné momenty, které oni budou vnímat jako středověk, ale já budu vědět, že o těch hrách už dneska nikdo nepíše stylem, jako se psalo kdysi a že nešlo o profi recenzi, ale o to, přiblížit opět a zase tu atmosféru přímo z hraní. Možná i ta nesnadná dostupnost her z toho dělala vzácnost. Dnes je to vše na stříbrném podnose doneseno a člověk za tim pak nevidí žádný zázrak, jen spotřební věc. Cítil bych se ochuzen nezažít ty časy :-) Ale tohle je pro každou generaci, každá tu svou etapu už bude zažívat jinak a nemůže se oběsit jen proto, že nezažijí nějakou zlatou éru tak, jako jsme ji zažili my. Jak k tomu přijde generace, která nezažila radost z Naganského zlata třeba? :-)

Ad M&M 10 - tak asi proto se mi ta hra tak líbila a skoro mě mrzí, že se mi nevlezla do toho 25 bodového žebříčku RPG :-)
@Ringo (02.05.2019 22:47): Jo, tak to je. Primárně jde o ten pocit, že kus té hry můžeš nějak pevně sevřít v rukou, to ostatní je už jen bonus navíc. Kdykoliv pak chceš, tak se prostě můžeš jít podívat, v klidu se posadit a klidně se začíst, třeba i při svitu svíčky, jak je prostě libo. Zrovna dneska jsem si listoval cluebookem k Darkside of Xeen a místo textu mě zajímaly právě ty obrázky ... u jednoho jsem se najednou pozastavil a došlo mi, kdo tu celkem vtipně ukryl své reálné já :D A to je ten bonus navíc. Samozřejmě se to neobejde bez nostalgie, u těch obrázků prostě člověk vidí i ta 80. léta, ale to je snad samozřejmost. Je to úplně stejné jako s fotkami. V tomhle současnou generaci lituji, ale zároveň chápu, že je jim to zřejmě jedno. Holt my vyrůstali v jiné době.

U MMX hraje do karet hodně zkušenost. Většinou to hráli lidé, co dříve běžně hrávali krokovací dungeony. Generace odkojená MM6 už s tím měla problém, ale všechno je to vždy jen o vůli hráče. Pokud tomu chce někdo věnovat čas a chce se učit, pak je to OK. Každý prostě tu možnost má. Pohodlné na té hře vlastně není nic. Má sice tooltipy a tváří se do určité míry moderně, ale v základu je to klasický dungeon. Jakmile narazíš na problém, tak po chvilce zjistíš, že rázem projíždíš i to zdánlivě nepodstatné, protože ti na 100% něco uniklo - a vím o čem mluvím, n-násobné zesílení magického útoku mi krásně uteklo :D U The Bard's Tale IV: Barrows Deep už jsem byl chytřejší :D MMX vlastně využilo jen moderních možností v grafice, komplexitě rozhovorů a zlehčilo survival prvky.
@Elemir (02.05.2019 22:33): Já nad tím tak uvažuji, že mně jde asi opravdu o ten matroš jako takový artefakt, jako bych jej našel přímo ve hře a teleportem si jej přinesl sem do reálného světa. Protože já manuály nečetl nikdy, maximálně jsem prolistoval, prohlédl obrázky ,přečetl si třeba dopis od Lorda z Waterdeepu, u Ultimy jsem si přečetl lore, ale nejvíce na mě zapůsobil jednoduše načrtnutý černobílý obrázek poutníka s holí....

Takže vše je to vlastně pro mě jen čistá atmosféra. Vůbec si neumím představit, že by to na mě ingame vyksakovalo na monitoru z nějakého menu helpu s indexem jak ve windowsech. Ale fakt je to hlavně o těch RPG, faktem je, že u strategií plně přijímám pohodlí dnešní doby a je fakt pohodlnější někde kliknout a hned dostat info, byť třeba tu krabici Stellaris nebo Civ 6 bych chtěl jen do výstavky krabic, jako že hru mám :-)

Ale jinak třeba Might and Magic X je vlastně již moderní dungeon hra a je vynikající a přemýšlím, co má vlastně navíc, že by to hru nějak výrazně zpohodlnilo oproti starým dílům co se týče informací, rozhovorů, reálií světa atd.
Po roce 2000 už ty manuály opravdu moc potřeba nebyly, naposledy jsem se začetl do manuálu k Neverwinter Nights a Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor, což byla tak trochu nutnost kvůli přechodu na DnD 3, ale jinak jsem si u řady her vystačil jen s tím, co jsem pochytil jinde, nebo jsem prostě experimentoval. Pokud jde čistě o cRPG, tak ty hry se celkově po stránce mechanik zjednodušily tak, aby se to dalo pochopit přímo ve hře a hodně mechanik je napříč hrami podobných, takže přesun od jedné hry ke druhé je mnohem snazší. U pravidel DSA je tohle krásně vidět na posloupnosti Realms of Arkania -> Drakensang - > Blackguards. To je ten velký rozdíl oproti 90. létům, nicméně i tenkrát existovaly podobně "zjednodušované" hry.

Pokud jde o nákup her, primárně beru krabičku, ale musí to být také cenově dostupné. Hodně současných Deluxe verzí mám jen digitálně a je mi to vcelku jedno. Problém dnešních krabicovek, neboli možná spíše sběratelek, je v tom, že obvykle obsahují jen základní hru a DLC apod. je potřeba beztak zakoupit zvlášť a to většinou už jen digitálně. Mě osobně by se líbilo, kdyby ty sběratelky vycházely jako kompletní edice, byť je mi jasné, že z prodejního hlediska je to zcela neakceptovatelné. U sběratelky je i jinak pro mě podstatné, jakou přidanou hodnotu to má a zrovna soška mě moc nebere. Krom toho mi vadí, že se liší sběratelky i regionálně.
Když jsem začínal hrát, k žádné hře jsem manuál neměl (třeba takový Prince of Persia co jsme měli ve škole mel ochranu vycrackovanou. To samé na gymplu nebo u otce v práci. Když jsem se pak dostal k necracknute verzi, tak jsem ziral, co to má být ; Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame ji měl až v průběhu hry, první kola neměla časový limit a ten přišel až po kontrole ornamentů. Někdy pak člověk dostal 75 minut, někdy 15... To muselo být me úplně první setkání.

Popravdě jsem u velmi malého množství her viděl manuál, poměrně rychle to začalo být jen o instalaci a základnímu popisu ovládání. Hry covermountovane v časopisech málokdy něco daly, max. základní ovládání. Něco málo dávalo game4u (přehled jednotek v homam3 Complete plus rozepsani počtu nestvůr, bg místo manuálu narvalo návod ze Score). U Cd projektu si vzpominam na sesitky s kouzly u Icewind Dale a Baldur's Gate II: Shadows of Amn. V manualech většiny her, co jsem po roce 2000 viděl, bylo málokdy něco zajímavého nebo nezbytneho.

Nicméně teď hraji Dementia a tam bych bez manualu nepřišel na to jak otevřít inventář nebo uložil pozici (protože se to nedělá myší, klavesovymi zkratkami.

Hry poslední roky kupuji hlavně digitálně, fyzicky jen tehdy, pokud se daný titul koupit nedá. Zato k World of Warcraft jsem si ke každé expanzi pořídil sberatelku, protože kromě ingame petu a mountu dali pokaždé i soundtrack na cd, artbook a podložku na myš, vanilla ma dokonce látkovou mapu. Bohužel podložky uz nefrci, v World of Warcraft: Battle for Azeroth uz byl i ten soundtrack jen digitálně, prostě i to jde do háje...
No, tak někteří tu zkoušejí rozjet nové kolo a do toho už teda nejdu :-)
@Richmond (02.05.2019 19:01): Ja ji koupil, sahodlouze se na to pripravoval, procital manual (byl v cz verzi taky cesky, a byl opravdu hutny) abych pak skoncil v Arnice pac me to prestalo bavit :)
potom jsem se k tomu na snad desetkrat vracel, samozrejme dosel buhvi kam, ale presto nedohral. casto na tu hru myslim a beru ji jako rest, ale tezko soudit jak to dopadne. Pritom wizards and warriors, ktere jsem taky koupil hned pri vydani jsem slupnul jak malinu a dohral nekolikrat. Mam za to ze proste Linda s Brendou, ackoliv se snazily nedokazali mi predat to co dokazal pan Bradley :)
To jsem rád, že se diskuze nakonec dohrabala k tomu, že je vlastně všechno super a každý ať si vybere, co ho baví. Jen by se to mohlo obejít bez těch nářků, že dnes už to vlastně za nic nestojí, digitální distribuce je konec světa a dnešní hráči už ani neumí hrát. :)
@SilentWolf (02.05.2019 18:58): setkal jsem se s tím hlavně u Sierrovek: Quest for Glory: Shadows of Darkness (air earth fire water pizza), Roberta Williams' Laura Bow in: The Dagger of Amon Ra (egyptsti bohové), King's Quest IV: The Perils of Rosella (slova z manuálu), King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow (kromě manuálu hra měla i guide book s flavor textem a jakousi obrazkovou abecedou, hrac musel na dvou místech vylustit hádanku a odpověď naklikat v tech hieroglyfech).
@Ringo (02.05.2019 18:29): To jsou všechny moje diskuze s Tebou :D Já Tě chápu a nemám s tím problém, jen mi vadí to striktní prosazování vlastního názoru v případě, kdy záleží jen na osobních preferencích.

@Gordon (02.05.2019 18:04): Takhle narychlo jsem překrucování nenašel ale mám to u Tebe zafixováno. V tomhle případě se Ti samozřejmě omlouvám. Jinak si ale myslím, že bys mohl na osobním utočení ubrat.
@jvempire (02.05.2019 19:08): Jsem rád, že nejsme jediný magor :)

@SilentWolf (02.05.2019 19:11): U těch deskovek (a to platí asi obecně i na počítačové hry) lze napsat složitá pravidla a přesto se to dobře čte. A naopak. já je študoval, protože jsem po jejich přečtení rozhodoval, zda deskovku koupit či ne. a i tak trochu jsem hledal svatej grál, který jsem ale nenašel, nicméně pár dobrých deskovek ano. ale zůstalo mi to dodnes, byť už jich čtu méně. Ono tím, že jsme přešel na žetonkové wargamesy, tak přelouskat pravidla jedné hry je doslova výkon hodný maratónce :)
@Richmond (02.05.2019 19:01): co by, jako každý správný student jsem cpal peníze do hospody :D Dneska toho samozřejmě lituju, kolem originálky jsem několikrát prošel, ale už ani nevím proč jsem jí nekoupil.

@Ringo (02.05.2019 18:49): což o to, pokud by se naskytla opravdu výhodná nabídka, tak bych do toho šel, ale s hraním už by to bylo horší. Vysloveně po tom neprahnu.
@Richmond (02.05.2019 19:00): jo tak jasně, v případě plánování družiny dopředu to plně chápu. Mě třeba kdysi bavilo furt dokola číst knížku k Mafii, kde v byl v podstatě kompletní návod na hru - nevím proč, ale bavilo mě to. Kdybych měl PC v té éře starých dungeonů, možná tím trpím taky. :D

Jinak jak jsi zmiňoval ty deskovky, tak tam je právě složitost pravidel taky dost často braná jako zápor. Protože to automaticky neznamená hluboký strategický zážitek ale jednoduše bordel v systémech.
@Richmond (02.05.2019 19:01): No je to tak, vše je to pro to se tím matrošem prohrabat, prohlédnout, načerpat atmosféru, získat s hrou fyzický kontakt, jako že jsem in. Když jsem si prohlížel manuály Ultim a pak jsem tu hru spustil, tak jsem měl doslova hmatatelný pocit, že ten svět existuje, že jej znám, že jsem o něm četl knihu, nějaké ztracené příběhy, znal jsem zdejší faunu....no dneska o tyhle pocity nikomu nejde. Což je zvláštní, vyžřadují-li se dnes megakecací hry, které jakože mají navodit ten příběh (což mi nikdy žádné rozvláčné kecy od NPC ve hrách tedy nenavodily :-)
@Ringo (02.05.2019 18:44): No ono podle mě žádná mapa dodaná v bigboxu nemohl sloužit místo automapování. Vždy to je jen celkový přehled herního světa, který slouží pro hrubou orientaci a navíc jako v případě map MaM je to navíc i pro potěchu oka :)

@Ringo (02.05.2019 18:44):
@Elemir (02.05.2019 18:45): co jste dělali v době, kdy vyšlá česká osma? Mně děsně štvalo, že to v jedné prodejně JRC už hráli a přitom krabice ještě nebyla!
@SilentWolf (02.05.2019 18:29): Není to o nutnosti, je to o komfortu. Já si třeba vytvářím družinu už zásadně dopředu, Aniž bych spustil hru. Vymejšlet ve spuštěné hře mě nebaví, neustále někam klikat a zjišťovat vazby, dopady toho či onoho. Raději se sednu a z manuálu si to naštuduju a zároveň připravím classy a povolání. Takovej předvalek. Tohle bez manuále nelze. Seznámení se s příbehem, settingem, lore, to vše jednoznačně preferuju formou popisu v manuálu/guidu, protože ve hře to je je pouze schématické a rozhodně to ani nelze udělat stejnou formou. Pak je samotný rpg systém a jejich vazeb. Já preferuju seznámení s ním dopředu a formou jasného podrobnějšího popisu, nikoliv klikáním na sílu apod. To mi vyhovuje až když už tom něco vím (pak to smysl má). to samé u strategií od Paradoxu. Když jsem si koupil Europu Universalis 2, tak mě to uhranulo, ale prostě mi nestačily ty tooltipy ve hře. Strašně slabé! Musel jsme to nastudovat z manálu ( a i tam to nebylo ideální, takže nakonec jsem musel ještě různé weby projíždět tenkrát). Jsem divnej, já to vím, ale tak je to můj pohled. Proto pro mě ty fyzické manuály a guidy smysl měly a mají dodnes! :) Zapracování v té podobě, v jaké to já vyžaduju, by se rovnalo sebevraždě, nedovedu si to moc představit. Bavíme se ale o těch "velkých" rpgčkách. Samozřejmě na Alq-Qadima toto nutné není, ale i tak ty manuál čtu.
Ale pochopím, že lidí hrají i bez téhle posedlosti :) Já třeba přečetl už desítky pravidel deskovek a samotné deskovky jsem ani nehrál. Určitě pro tuhle nemoc je nějaké označení :)
@Elemir (02.05.2019 18:45): Wizardry I - V bych ale do sbírky chtěl taky, ale je to tak na dlouhé lokte, že nevím, jestli to ještě dám. Hrál bych to jedině pod podmínkou, že bych měl fakt originálku :-)
@SilentWolf (02.05.2019 18:29): popravdě, to je na dlouhé vysvětlování. V PoE si sice zobrazíš popisek kouzla v tootltipu, ale dozvíš se také, jestli závisí na levelu sesílatele, nebo které atributy jsou pro něj klíčové? Ty manuály tenkrát byly důležité kvůli složitosti mechanik, které za těmi hrami stojí. Wizardry má řadu záludností, ale zkus se pro změnu někdy podívat na manuál k Realms of Arkania: Blade of Destiny a představit si, jak by to asi ve formě tooltipů vypadalo.

@Ringo (02.05.2019 18:44): taky mám jen šestku a sedmičku, chtěl jsem právě zkompletovat jen Dark Savanta, ale nedaří se mi.
@Elemir (02.05.2019 18:24): Já mám z Wizardry jen VI a VII.

https://www.oldgames.sk/images/collections/Ringo/Wiz6.JPG
https://www.oldgames.sk/images/collections/Ringo/Wiz7a.JPG

Osmičku marně sháním na ebayi za nějakou solidní cenu a komplet :-)

A už s těmi odkazy končím, ať to nevypadá, že se tu trapně chci chlubit :-)

Jinak u Wizardry VII je mapa světa a jak je z ní vidět, jedná se fakticky o artefakt estetického významu, jelikož dle mapy se nedá ve hře samotné moc orientovat, je třeba se spolehnout na ingame automaping :-)
@Richmond (02.05.2019 18:10): a k čemu ten manuál vlastně byl? Napsal bys třeba nějaké příklady, kdy se něco bez manuálu nedalo? Co si pod tím představit. Mohu srovnávat třeba s knížečkou k Pillarsům, kde jsou vypsané postavy, které potkám, itemy, kouzla a staty.. potřebuji z toho něco vědět dopředu? Najedu myší na kouzlo a vidím co dělá. V čem je to rušivější než v tu chvíli listovat v brožuře?

Možná si někdy vzdělání doplním, proto se ptám.
@Kunick (02.05.2019 17:51): Tak ona ta diskuse teda asi plyne ze vzájemného nepochopení, protože tady strašně čtu, jak je fyzický materiál ke hrám na houby a já se snažím teda naopak vysvětlit, že není. V konečném důsledku, jak tě čtu, tak to vlastně chápeme stejně, jen s tím, že já ten fyzický materiál vyžaduji a dělá mi radost, zatímco ty jej nepotřebuješ a stačí ti holý software.

Ty potřeby a to sběratelství, to prostě je hodně o psychologii, někdo je pragmatik, někdo to bere více melancholicky.
@Sadako (02.05.2019 15:34): Hele lidi sbírají víčka od lahví, etikety od sirek a užitná hodnota je nula :) sběratel je vždy tak trochu magor. ale paradoxně všechny ty hry, co mám si můžu zahrát (koneckonců jsem dal v případě Dark Sun 2 přednost své disketové verzi před svou verzí z GOG kvůli hudbě). Sběratelství se těžko vysvětluje nějak racionálně (pokud vyloučíme investorský potenciál - osobně si myslím, že třeba jen za svou komplet sbírku Wizardry bych dostal 20 litrů minimálně - ne u nás samozřejmě).
celá tahle debata není o tom přesvědčit, že se nyní musí nutně prodávat bigboxy. Sám jsem několikrát napsal, že z ekonomického hlediska je to nesmysl, není poptáka. Což ale neznamená, že tenkrát to bylo špatně. Nebo snad že to bylo z nouzectnost. Tenkrát to i lidi žádali a hry fakt nebyly masovka. S tou fyzickou mapou na to jde blbě :) Jestli jsi viděla někdy nějakou mapu Might and Magic, tak podle ní se fakt může jen lehce orientovat, rozhodně to není o neustálém koukání se do ní :) Ale pořád po ní šáhnu velde monitoru než bych jí zapínal na monitoru.

@orromis (02.05.2019 13:47): Co ti na to říct...Jak můžeš tvrdit, že jsou dnešní hry komplexnější, když jsi jak sám prohlašuješ, žádnou nehrál (např. Wiz6/7/8, Ultimy)? Nikdo z nikoho blbce nedělá, já bych fakt chtěl vidět jak ty x set stránkové manuály zakomponuješ do hry, to mi nějak nikdo neřekl. Ano, dá se to hrát nez manuálu, ale je to trochu bída.
@Drolin (02.05.2019 14:53): Jenže mínus je vyšší cena nutná k výrobě hmotných součástí balení.
Proto jsem psal na projev kapely. Chápu, že být součástí celku má svuj psychosociální efekt.
Opět nepopírám užitečnost toho konceptu. Jen nesouhlasím s jeho nadřazováním nad čistě dig. distribuci.

@Ringo (02.05.2019 15:09): Přesně jsi vystihnul co jsem se snažil říct. Nemá cenu se povyšovat nad někoho bez DM trička, ale pokud to udělá Tobě radost, já jsem ten poslední kdo by Ti to vytýkal. A velmi pravděpodobně ještě budu rád, že jsi spokojený.

@Kwoky (02.05.2019 17:13): zkus pogooglit srovnání vinylu a CD. Na CD je dost často snížený rozsah oproti originální nahrávce ze studia. Pak je ovšem otázka jak je ořezána verze pro digitální distribuci.

@Gordon (02.05.2019 17:34): Jenže častokrát se ho pokoušíš nechat plácat v nečem co vůbec neřekl a překrucuješ jeho prohlášení jen abys ho mohl schodit. Civilizovaná diskuze se vede trochu jinak ;)
@Gordon (02.05.2019 17:03): já to vždycky myslim jen jedním způsobem jen ty v tom umis/hledáš 120 jiných moznosti, abys mě mohl opravovat a poučovat, mávat invazni vlajkou, pořádat krizové výpravy, hony na čarodějnice a těm dedkum na lavičce rozkopat hole a krmení pro holuby po celým parku ;)