Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Jab (07.05.2019 21:15): @Elemir (07.05.2019 21:07): Plus jsem zapomněl dodat, co jsem naznačil v úvodu. Tzn. nesouhlasil jsem s tím tvým důrazem na inspiraci ze starších titulů. I z hlediska finančního je prostě zdrojem inspirace spíše to ze současného RPG světa, co dobře vydělává.

@Elemir (07.05.2019 21:07): Jen jsme se nepochopili v tom, že s tebou částečně v úvahách souzním, ale pointu jsem měl jinde. Viz výše i níže. ;)
@Kunick (07.05.2019 11:04): Mne Darkest Dungeon prišiel dosť ako "Staršie" rpg s inováciami - máš družinu, ktorá sa pohybuje v dungeonoch krokovo, používaš rôzne skilly a ability a zostavenie družiny (aj povolania, aj rozostavenie od 1. po 4. miesto a výber skillov). Z mnohých uhlov, okrem managementu hamletu, to nie je odlišné od dungeonov, akurát hru vidíš z boku.
@Jab (07.05.2019 21:15): OK, pro změnu ocituji tebe: ""Kultovní" RPG se najdou i dnes. Naopak "kultovní" hry minulosti stejně z velké části odvane čas. Že dnešní RPG nepřináší nic nového není úplně pravda. Spíše je problém, že ta, která žánr dále formují, vycházejí s časovými odstupy."

"Kultovní RPG se najdou i dnes" vs "což se dnešním hrám stává poměrně zřídka", jinými slovy to nijak nevylučuji, jen konstatuji zřídkavější frekvenci

"Že dnešní RPG nepřináší nic nového není úplně pravda" vs "neboť málokdy přinášejí něco nového", opět nevylučuji, že nové hry přinášejí něco nového.

Nově si přidal "Naopak "kultovní" hry minulosti stejně z velké části odvane čas.", což bych mohl také okomentovat, ale to už by bylo zase na jinou diskuzi.

Těžko říci, buďto si opravdu nerozumíme, nebo v tom každý hledáme něco jiného.
Podle mě teda, když je něco kult, tak to kultem zůstává navždy, prostě i z historického hlediska. To je jako bychom katedrálu svatého Víta dnes už neuznávali, protože máme nové kostely, kde se místo varhanů hraje na klávesy a zvuk řeší všudypřítomné repráky s prostorovým zvukem a šlo to postavit za půl roku pár jeřáby. A v hradech se už taky nežije, páč jsou to jen šutry a je tam zima, přes to je rádi navštěvujeme a obdivujeme jejich monumentálnost. Stejně je to se skupinami třeba, když je nějaká kultovní, tak z ní nesmaže ten kult to, že už to novorozenci nebudou poslouchat, protože nezažili tu atmosféru doby, která tu skupinu tím kultem opředla. Historicky zůstane prostě zapsaná jako kultovní. A s hrami to bude taktéž. Historicky bude navždy Dungeon Master kultovní, i kdyby jej ode dneška už nikdo nehrál. Prostě se takto zapsal do historie. A že z těch kultů leckdo vychází a vždy bude snaha to kvalitní na kultu zopakovat je jasné a to, že lidé, kteří ten kult zažili nebudou novinky, které si z kultovních věcí půjčují, protože byly sakra dobré, logicky ty novinky nebudou brát tak vážně jako ty kultovní věci, které zažili a vychází se z nich. Rovněž to může vést, ať už k fér nebo nefér posměškům, že dnes už nikdo nic neumí vymyslet, protože vše už bylo vymyšleno a stačí vyjmenovat pár kultovních věcí, které to vymyslely. Ať už v hudbě, literatuře, malířství, hrách, stavebnictví či jiném oboru. Jsou historické obrazy s astronomickou hodnotou, které lidé chodí do galerií obdivovat a jsou součástí vzácných sbírek a přitom by je dnes šlo klidně jednoduše a detailněji namalovat znovu, že.

A ano, nepopírám, že když dnes vyjde něco zajímavého, může se to taky stát kultem. Třeba Ori and the Blind Forest nebo Hollow Knight podle mě kultovní hrou bude. Dle mého názoru samozřejmě.
@Elemir (07.05.2019 21:07): "Ty starší hry nepotřebují připomínat, ony jsou samy o sobě kultem, což se dnešním hrám stává poměrně zřídka, třeba zrovna proto, neboť málokdy přinášejí něco nového."

Nerozumím, co z toho čtu špatně?

Aha. Asi vidím. Evidentně kladu větší důraz na jednu část a ty na druhou. Mně se spíše jednalo o existenci pár herních RPG molochů (kteří nadto vlivem tlaku distributorů také přinášejí přešlapy jako v posledních letech Bioware), kteří mají šanci s lídrem žánru přijít a ostatní vzájemně se od sebe inspirují. Menší studia se k nim pak chtějí přiblížit. Ale je to o stavu trhu, kde jsou nerovné podmínky. V samotných hrách problém není, tam se i přes ty odstupy (na které zase kladeš důraz ty), najdou nadále i novátorské tituly. Což ty si i naznačoval, byť rozumím, že je vidíš spíše v té alternativní vlně (na rozdíl ode mne).
@Jab (07.05.2019 20:53): Aha, takže to nebyl jen pocit ... Přečti si ten příspěvek, na který reaguješ, ještě jednou, vysvětluješ mi něco, co jsem v tom příspěvku sám popsal. Pokud mě chceš opravdu mermomocí kritizovat, tak si to asi budeme muset ujasnit hned na počátku.

@Kunick (07.05.2019 20:41): Klidně si za ním stůj, to ti samozřejmě nikdo nebere. Mě je jasné, že si chtěl primárně prostě co nejvíce zdůraznit, jak historické to je.
@Elemir (07.05.2019 20:34): To ale není gró mé kritiky tvého předchozího příspěvku. "Kultovní" RPG se najdou i dnes. Naopak "kultovní" hry minulosti stejně z velké části odvane čas. Že dnešní RPG nepřináší nic nového není úplně pravda. Spíše je problém, že ta, která žánr dále formují, vycházejí s časovými odstupy.
@Charllize (07.05.2019 20:31): @Elemir (07.05.2019 20:34): Třeba proto, že si za tím přirovnáním stojím, a dle mého to skvěle vystihuje. Je snažší říct, je to něco jako... prostě proto, že lidé o tom mají obecně alespoň nějaké povědomí (né nutně ho mají i reálně).

tak je otázka kdy už jde něco brát jako kult. Po 3 letech? po 5, 10? Na druhou stranu Cyberpunk vypadá na kult, už dávno před vydáním...
@Elemir (07.05.2019 20:09): Bylo by milé vysvětlit proč je uplně mimo.

Nicméně, kultem by bez připomínání nikdy nebyly. Právě naopak, často se stávají pouze vyprázdněným pojmem, jehož obsah se liší mezi jednotlivými mluvčími. Obecně, šance že se dnes hra stane kultem je opravdu nižší, ale jen díky tomu, že těch her je tolik.
@Elemir (07.05.2019 20:09): Zase prr. Hity, k nimž se ostatní snaží přiblížit, jsou ve své většině v novější době než Baldury. V Baldurech (a dalších IE hrách) se právě spíše inspiruje ta "alternativní vlna" se svými Eternitovými Pilíři, Tyranií, Numenerou, Pathfinder: Kingmaker aj.

Bioware se btw stal parodií sebe sama. Škoda téhle firmy. Ale vinit z toho jen EA by bylo laciné. :(
@Kunick (07.05.2019 19:50): Zajímavá analogie, jsi s ní sice úplně mimo, ale budiž. Ty starší hry nepotřebují připomínat, ony jsou samy o sobě kultem, což se dnešním hrám stává poměrně zřídka, třeba zrovna proto, neboť málokdy přinášejí něco nového.
@Richmond (07.05.2019 18:01): můžeš prosím poslat link na ten příspěvek toho borce co analyzoval neúspěch Wizardry, atd.?

Nicméně výsledek ankety mě až zas tak nepřekvapil. Kdyby se dělala stejná anketa jen v leteckých simulátorech, řada lidí by volila novější simulátory, protože ty devadesátkové a z milénia nikdy nehráli, max. o nich slyšeli a nemají ani tušení, že něco co je 20+ let staré může být lepší (pochopitelně ne ve všem), než řada nových titulů.
@Elemir (07.05.2019 19:45): A proč se dřív používaly stopy, lokty apod. Prostě proto,že to je jednoduché. Jak sám zmiňuješ, každý o té serii slyšel, a proto je snadné na tyhle staré hry odkazovat. A díky tomu že se na ně odkazuje, stávají se známější :D Proč by taky mělo být PoE zmiňováno? Nepřináší nic nového, jen to staré aktualizuje.
@Richmond (07.05.2019 18:01): Čas se zastavit nedá a jak už tu bylo zmíněno, dneska je hraní mainstreamová záležitost. Mě osobně těší, že ty velké série pořád v povědomí řady hráčů jsou. V podstatě je to až úctyhodné, když si vezmeme, kolik let uběhlo od posledních Wizardry nebo Might and Magic. A stejně si vezmi současnost a různé diskuze, kdy se hry porovnávají. Jako etalony se v nich používají hry, které stály na počátku té které větve, typicky dneska Baldury. Málokdy vidím zmínky o PoE, občas tedy alespoň to D:OS bývá zmiňováno. Jestli jsou ty dnešní hry tak výborné, proč se tedy používají dnes už historické vzory? ;)
@Richmond (07.05.2019 18:01): Tak to je přece logické, že zastaralé a dávno překonané výrobky nahrazují nové/lepší a mladá generace se k těm starším/horším už nemá důvod vracet. V anketě o nejlepší auto taky nebude na předních místech embéčko, trabant nebo žigulík. Zrovna před pár dny už popáté světoví odborníci přidali nové přírůstky do videoherní síně slávy a rpg z 80/90 let tam zatím není žádné.

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Video_Game_Hall_of_Fame

Ono se ani nelze divit, když obzvlášť dandžny byly jenom dobové klišé, které nepřežilo ani jednu dekádu.
@Jab (07.05.2019 18:56): Gothicy jsem zkoušel, ale soubojově to bylo mimo to, co od gameplaye očekávám, tak jsem je zahodil. Mezigenerační to bude asi v tom, že se noví hráči setkávají s něčím jiným dnes jako současným. Když jsem ale se synem hrál na telce přes SNES mini Super Mario World, bavil se naprosto fantasticky stejně jako u nových dílů na 3DS New Super Mario World 2, které hrál dříve. Když jsem hrál znovu na telce Zeldu 3: A Link to the Past a klukovi jsem koupil modernější Ocarina of A Time, tak tu hrál chvíli a po čase za mnou přošel s tím, že chce hrát ut Zeldu, co jsem hrál já, tak jsem mu ji pustil a hrál starší Zeldu. Na tu novou pak dodnes nesáhl. Tak je to hlavně o tom, co se hráčům předhodí. Proto si až tak nemyslím, že hráči starých her vymírají, jen se k těm starým hrám už tak nedostávají, mají různé předsudky, jak se to blbě hrálo a ovládalo, jak to mělo horší grafiku a pod. a dost možná by jich drtivá většina kdysi opravdu nehrála vůbec. Tak, jako ty staré hry nebudou hrát ani dnes. Zatímco někteří třeba jo, tak, jako někteří třeba kdysi hráli a většina ne.
@Ringo (07.05.2019 18:29): Akorát... Ten niche market existuje i dnes. Nejen že semo tamo vyjdou i vyloženě oldschool tituly, ale vychází aj RPG, která jsou mimo "Triple A" tituly a ani takové ambice nemají. Proto i ono Age of Decadence (dříve se odlišoval třebas aj Planescape). Že je přístup k zábavě stran počítačových her generační záležitost tedy má svá ale. Třebas nevím, zda si zkoušel Gothicy, ale imho ty by ti také mohly sednout. Možná nebýt soubojů tedy. Nebo Shadowruny (ty spíše)? Dark Souls (a klony)? Original Sin (1 a 2 - imho jde o moderní pojetí starých RPG titulů devadesátek), Darkest Dungeon, Stardew Valley, Mount & Blade, to AoE výše...? Není to celé jeden proud a i mimo něj jsou zajímavé a originální tituly.
@Richmond (07.05.2019 18:01): Zní to strašně pesimisticky ve smyslu, jakože něco končí. No ono vždy něco končí, ale hry zůstávají. V čem vidím příčinu - ty hry z přelomu 80/90 let byly defakto dělány pro řekněme odhadem (a fakt jen příklad, nehledejte za tím reálná čísla) milión lidí na celém světě. Více jich nehrálo, o hry se nezajímalo, s počítačem neumělo pracovat, hrát a bylo to sprosté slovo, fuj, gambleři. Dnes již máme herní průmysl na úrovni toho filmového a hraje úplně kde kdo, takže jak asi takové hlasování může vypadat?
Znám hráče, kteří by hráli i tehdy a určitě by si zahráli ty hry, co vycházely tehdy a mnohdy je hrají dnes a je to pro ně výzva, a zábava. Vedle takového člověka budou statisíce těch, kteří by na to nesáhli železnou tyčí, protože Witcher 3 a pod. a celosvětově jich bude milióny, nikoliv jen jeden milión, ale přenést je do první poloviny 90. let tak by podle mě nehráli, chodili by s kámoši do lesa testovat, jestli jsou lepší Marsky, Startky a nebo by seděli v knihách třeba a studovali biologii, filosofii a nějaké hraní by pro ně byla holá ztráta času, ani by ten krám neuměl třeba spustit a kdyby jej spustil, nevěděl by, co s černou obrazovkou, na které je napsáno C: s blikající pomlčkou dole.

Aby za tím zase někdo nehledal ponižování a dehonestaci člověka, tak prostě pro drtivou část hráčů nejsou hry koníček, proto nepotřebuji zkoumat, co bylo dříve a hrají, co to se pohodlně nainstaluje, zahraje a pak to odinstalují a jdou na jinou hru. Žebříček odpovídá prostě tomu, že lidi ty hry nehrají, myslím tím ty staré. Nejde jim o hru, fandovství a koníček k nějaké sérii a podobně. Jde jim o to se pobavit, teď a tady. Těch bude většina a byla jich většina i kdysi, akorát ta většina tehdy hry nehrávala.
@AlieN (07.05.2019 09:01): inXile zrušil emisárovi z Codexu zajednané miesto na Gamescom prezentácii Numenery, naštvaní nerdi na oplátku uvalili fatvu na Numeneru a hneď po vydaní vybombardovali reviews.
Pár mý poznámek ke zveřejněné anketě na RPG Codexu. Je prostě znát, že starší generace "vymírá" a volební potenciál starých cRPG her se s postupem času snižuje podobně jako u KSČM v ČR :) Jak jinak si vysvělit velké pády především her z ranných 90. let oproti té poslední anketě (Wizardry 7/8, UU1, World of Xeen, Darklands, ROA: Star Trail, BaK). Tyhle pády se týkají až na výjimky (Witcher 1) opravdu těch starý her. Možná to je tím, že přišly nové hry...To asi určitě v některých případech, ale spíš si myslím, že obecně lidí, kteří odehrály velkou většinu rpg her z 80. a první půlky 90.let je pořád méně a méně. A tak naprosto ojedinělé 2 světl výjimky jsou osmdesátkoví Pool of Radiance a Wizardry 1. Oba dvojciferný posun nahoru, u prvního Wizardry tedy mě to překvapuje hodně, nicméně i tak to stačilo sotva na TOP50. Ultimy...kde jsou?? Hlasoval vůbec crpgadcit?! Líp už nebude :)
Doporučuji najít si příspěvek Strange Fellowa, který analyzuje parádně neúspěchy sérií Wizardry, Might and Magic, Ultima a Goldboxů. Je to alarmující!! :))

Jinak TOP10 vypadá dost podobně jako u nás (zatím čekáme na zveřejnění, tak nebudu až tolik prozrazovat). Ale největší překvápka u mě jsou Fallou :NW a Arcanum v TOP10 a pak asi nejlepší nová hra Age of Decadence.

Co je zajímavé, že nejúspěšnější tituly ze sérií skoro přesně kopírují to naše pořadí (ROA, Gothic, Witcher, Ultima, Baldur's Gate, TES, Might and Magic). Zvláštní shoda.

Grimoire ale stejně udělal radost a to Clevea fakt nemusím :)
@Drolin (07.05.2019 09:13): Jak jsem uz psal, tyto hry by nejvic bodovaly v zebriccich nejlepsich her vsech dob, u zanrovych zebricku je to tezky a specialne JA2 je urcite vic strategie, i kdyz ten RPG element je tam silnej, ale to uz bychom se pustili na tenky led, treba NHL 2000, kde jsem si vytvarel vlastniho hokejistu se svym jmenem jako centra prvni lajny Islanders, byl taky silnej RPG element. Kdyz pak v polovine skbvele rozjety sezony schytal eye injury (out indefinitely, tzn. nejspis do konce sezony), tak jsem to cely odpiskal.

@AlieN (07.05.2019 09:01): Asi to bude podobnej zebricek jako tady, dominuji hry z prelomu milenia, coz je i podle me vrcholne herni obdobi. Sokujici je absence Dungeon Master, ktery by spravne mel byt nad Tormentem, ktery mu nesaha ani po kotniky.
Všimli jste si, jak jsem byl v té naší anketě tolerantní a pustil tam i níže diskutovaní tituly a dokonce i to Diablo? Ani jsem skoro neceknul (pouze zvedal obočí) :-D
@Paul (07.05.2019 09:28): Já byl vyloženě prvním Deus Ex zklamán. Právě z toho důvodu, že se z toho dělá RPG a pak je tam těch RPG prvků strašně málo. Stealth a melee postup z toho RPG také nedělají. To je v akci naprosto validní postup. New Vegas bych do toho nemíchal. Ten má mraky i nebojových statů a celý svět k jejich použití. Deus Ex tam má tak páčení zámků a hackování. Což neříkám, že nejsou RPG prvky. Ale prostě a jednoduše gró hry je jinde. A tyhle debaty jsou ohrané. A nakonec... Je to úplně jedno. Já jsem spokojen s tím, jak jsou Deus Ex hry na DH zařazeny. Pokud s tím má někdo problém, ať si iniciuje změnu. Byť logická odpověď bude ta, že ty debaty už byly vedeny a Deus Ex je takhle bez problémů zařazen roky.
@Jab (07.05.2019 09:25): "Když se to hraje jako fps, tak to je fps."
Nesouhlas, New Vegas taky není FPS jen proto, že se tak dá hrát. A Deus Ex se ani jako FPS hrát nemusí, jde to hrát stealth a melee.
A kosmetický odbočky jak se to vezme, třeba možnost zachránit bráchu mi úplně kosmetická nepřišla, a to že ti o tom ta hra ani neřekne a musíš si na to přijít sám je ještě docela inovativní věc.
Ale ano, třeba Invisible War, ač zjednodušilo character progression systém, tak má zase ty možnosti větvení a rozhodování rozsáhlejší. Ale to je otázka míry.
@Paul (07.05.2019 09:21): Jsou tam jen kosmetické odbočky, které se stejně spojují do nemlich té stejné linie. Rozhoduješ až na konci. Vyhackuješ důležité informace z počítačů v UNATCO a stejně nemáš jak to dotyčným vpálit (tohle je úplně proti tomu, co RPG znamená). A nakonec... Když se to hraje jako fps, tak to je fps.
Deus Ex jako RPG beru. Přeci jenom interaktivní dialogy, možnost ovlivnit děj, důraz na exploraci a detailní character progression systém to má, a to jsou pro mě klíčový aspekty RPG. Ikdyž je to vsazený do lineárního levelovýho progresu.
System Shock 2 méně, to je spíš survival horor s prvky RPG.
Jagged Alliance 2 beru jako strategii s prvky RPG, ale neuráží mě, když si to tam někdo dá.
Je to velmi dobrý žebříček, podivné je jen zařazení Stalkera, toho už bych jako rpg asi ani já neoznačoval.
A překvapuje mě velmi nízké umístění Torment: Tides of Numenera, měl jsem za to že je to hra poměrně oblíbená.
Mít dohranou RPG se cení stejně jako mít dohrané tři akční hry, nebo dvě adventury/strategie/logické :).

Takže chápu ty boje za to, že je něco primárně role play :)).

@SilentWolf (07.05.2019 08:52): Koukám Gothic 3 je zde také docela oblíbený (i přes častou kritiku) -ad142 90 procent, ugra 90 procent, elmir 85 procent... takže ano, G3 má rádo více lidí :).

I když v USA (a zbytku západní Evropy mimo Germánie) to propadlo nebo to skoro nikdo nehrál (podobně jako Albion).
@AlieN (07.05.2019 08:48): byla to hra, kde jsi vytrvalostním klikáním levého tlačítka vyčistil celé město. V tom roce to bylo epické!

Oblivionu jsem se nahrál víc, ale Gothic 3 si místo vedle něj podle mě zasloužil.
@Elemir (07.05.2019 00:54): Výsledky jsem měl už v neděli odpoledne, večer pak i celej článek. Ale pak jsem komunikoval ohledně jeho zveřejnění a včera k večeru byl článek i odeslán. Tak uvidíme, kdy bude zveřejněn (a předtím i trochu upraven/naformátován - nemám přístup k rozhraní pro psaní blogů).
@Gordon (07.05.2019 08:35): Já se nechci o takové kravině dohadovat. Je to akce s RPG prvky. I zde na DH. Nevím, co je na tom "RPG badge" tak důležitého, že to musíme připlácnout každé hře, kterou má někdo rád.
S Deus Ex popravdě nevím, RPG prvky jsou tam silné, nicméně, to by musel jako RPG být uznán asi i takový Borderlands.