Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

Co říkáte na novu steam knihovnu? Mě dost vadí jak cpou ten komunitní obsah s náhledama před nos. Vůbec mě to nezajímá. Seznam aktivních DLC je naopak vpravo, ale až dole takže se musí sjet dolu. Už si pár dnů snažím zvyknout, ale ne nelíbí se mi to.
@mrazikcomp (25.09.2019 11:05): On ten dnešní způsob distribuce her je jedna velká zoufalost. Všechny ty placené i bezplatné doplňky, DLC, mikrotransakce, kredity do her a podobné, jsou jen ubohé praktiky, jak z hráče/zákazníka vytáhnout ještě více peněz. Nejen, že je to při cenách, za kterou jdou dnes hry do prodeje (navíc mnohdy ve stavu, kdy si připadáte jako neplacený betatester), opravdu drzost, nýbrž i navýsost otravné. Kdo má pořád sledovat, co nového ke hře vyšlo, zda onen obsah náhodou nemá nějak omezenou platnost, zda už daný doplňek mám, nebo ne, či obecně zjišťovat, která verze hry (z těch několika, které dost často současně vychází) co konkrétního obsahuje. Dříve vyšla kompletní, zpravidla plně odladěná hra, u některých žánrů po delším čase maximálně nějaký ten datadisk a to bylo vše. Přehlednost a pohoda. Dnes je to jeden velký chaos a vyznat se v tom všem vyžaduje mnohdy opravdu mimořádné úsilí. A je v podstatě jedno, zda člověk kupuje hry v elektronické podobě, či na fyzickém nosiči. Jednak se dnes, v případě PC her dost často kupuje jen holá krabice se Steam kódem a pokud už je náhodou obsah na přiloženém DVD, stejně se musí přes Steam aktivovat. A co hůř, pokud si člověk nepočká mnoho měsíců od vydání na různé Ultimate, Complete, GOTY a další ucelené edice, má polovinu obsahu na disku a druhou půlku postahovanou porůznu z netu. Prostě maglajz jak má být. :c( Ano, v tomto se opravdu prodej her s prodejem aut rozhodně srovnávat nedá (zatím a naštěstí...). :c))
@Steve (25.09.2019 09:39): nevim, originalky kupuju od 386 a ten model fyzickyho media a plny hry mi vyhovoval, tenhle system pronajmu sluzby ktera zacina v podstate alfa verzi a kazdy pokrok vyvoje se musi platit zvlast mi nevyhovuje hlavne proto ze ty jednotlivyy kroky stoji skoro tolik co driv cela hra po ukonceni vyvoje a vydani , samozrejme chapu ze pro vyvojare je to vynosnejsi (hodnekrat), coz ale nezavazuju k tomu aby se mi to libilo
@mrazikcomp (25.09.2019 04:58): Jen teda broader point: Srovnávat obchodování se softwarem s obchodováním s fyzickým výrobkem (třeba autem) je už z principu špatně. Dělá se to i v diskuzi o pirátství a je to totální blbost :)
@rikuhahl (24.09.2019 20:28): Tak se mi hrát nechtějí no. A 50 jich asi není :) Beyond Good & Evil super, pak World of Goo, The Saboteur, Tasty Planet, nevim, jestli jsem hrál ještě něco na tvoje doporučení. Bioware hry prostě hrát nebudu a Portal už jsem ti slíbil. Bud Spencer & Terence Hill - Slaps And Beans jsem si naopak zahrál dřív, než ty :)

A ty jsi hrál asi jen Brothers: A Tale of Two Sons. Fahrenheit, Batman: Arkham Asylum nebo Gemini: Heroes Reborn ještě ne.
@Red (24.09.2019 20:00): Hidden & Dangerous mě teda absolutně neláká, KCD možná někdy, ale taky to moc v plánu nemám. Flashpoint jsem kdysi zkoušel, ale válečné simulátory nejsou nic pro mě. Jako je super, že mě zabije jedna dobře mířená kulka, jako ve skutečnosti, ale já po střílečkách nechci naprostou realističnost, chci se u nich bavit. Factorio si určitě nezahraju. Já si hry vybírám podle určitých svých preferencí a nebudu se pouštět do něčeho jen proto, že bych měl.
@Jumas (24.09.2019 19:24): Měl bys zahrát Hidden and Dangerous 1,2 a Kingdom Come, ve svých subžánrech nejlepší hry vůbec. Ještě Arma/Operation Flashpoint či Factorio, to už ale nejsou hry pro každého.
Byla tu řeč o nej českých hrách, tak jsem si to rovnou hodil na profil.

1. Czech Soccer Manager 2002 FE
2. Mafia: The City of Lost Heaven
3. Mafia II
4. Posel smrti
5. Vietcong
6. Machinarium
7. Horké léto, aneb Majer v akci
8. Legie
9. Samorost 3
10. Botanicula

Ještě mám vysoko Chameleona, ale ten je v podstatě slovenský. A rovnou jsem si tam hodil i Drektovu výzvu, kterou už mám splněnou, kdyby chtěl někdo plnit a inspirovat se.

Jo a nejlepší vlastněné hry podle reprezentativního hodnocení bez rozšíření

1. Mafia: The City of Lost Heaven
2. Grand Theft Auto V
3. The Witcher
4. Gothic II
5. Ori and the Blind Forest

Nejhorší

1. Mutant
2. Arcania: Fall of Setarrif
3. Domácí Násilí: Game Over
4. Hooligans: Storm Over Europe
5. Goat Simulator
@Jab (24.09.2019 12:37): Dost zoufalá odpověď na Apple Arcade imo. V tomhle fandím Applu, bez vlastních nebo zaplacených exkluzivit ať se jde Google zahrabat. Ovšem pokud tyhle mobilní předplatné budou mít vážně ten efekt, že f2p hry budou na ústupu, tak tím líp no.
@rikuhahl (24.09.2019 11:48): Skoro :) No každopádně v remaster bych nedoufal, už o tom někde mluvili že je to nereálné. Ale s RPCS3 dělají velké pokroky, takže bezproblémová emulace nebude daleko.

@Cobot (24.09.2019 11:04): Nedávno jsem kupoval X360 za 1,7k, za PS3 bych dal do 2k. Hry, kvůli kterým jsem to kupoval jsou především zmíněné RDR, SSX, Lollipop Chainsaw, Majin and the Forsaken Kingdom, Eternal Sonata, Knights Contract, Asura's Wrath, Anarchy Reigns, možná NieR a z čistě PS3 exkluzivních, co nedostaly port/remaster na PS4 snad jen Heavenly Sword a Lair, ale tak kvůli těm už PS3 kupovat nebudu.
@samorost (24.09.2019 11:14): stary sporty, auta nemá naprosto smysl hrát. Tenhle typ her je jenom o grafice a případně soupiskách. Vůbec mě neláka třeba ani Killzone nebo God of War. Jinak stánka dobrá:. Dík

@SilentWolf (24.09.2019 11:17): Ostatní MGS jedou v pohodě na PC. Jednička i dvojka má perfektní patche. Trojka přes emulátor a ty dva z PSP taky přes emulátor.

Spíš mě zajímá ten hardware. Když si to budu předávat s někým na ulici tak to nevyzkouším. 1500,- je asi ten maximální limit kolik bych za to možná dal. SIce asi pořád zvážím to půjčení, ale uvidim. Přeci jen dát za zahrání dvou her po 750,- Kč je už na hraně. Ty hry mě stály po 150,- Kč. Takže celkem devět kil za zahrání. No to už teda nezní tak dobře...
@Cobot (24.09.2019 11:04): Vyjmenoval jsi jediné tři hry pro které bych to zvažoval.. :D respektive i předchozí MGS pokud tam jdou hrát (tuším, že jo).

Možná bych si tam zahrál Personu 4, ale spíš ne.
Kolik byste dali za PS3? Původně jsem mysle že si ho půjčím, ale nevim kolik mi to zabere času dohrát. Koupil jsme si MGS4 a RDR. Koukám, že na Marketplace jsou nabídky i za 1500 což mi přijde celkem v pohodě.. Riskuju že to nebude fungovat? Na slim verzi nebyly dobrý recenze. Mám v plánu to jen dohrát a poslat někam dál. Jako nevim jestli do toho pujdu. Jen se mi nechce bejt pod talkem kdy to mám dohrát.

btw: ještě něco zajímavýho co vyšlo jenom na PS3.? Ještě přemejšlim o Demon's Souls, ale vzhledem ke svojí neschopnosti hrát souls hry nevim. A něco dalšího?
Hľadám jednu hru a neviem si vôbec spomenúť ani na náznak názvu, pamätám si však, že:
- išlo o pomerne lineárne, ale ukecané RPG, ktoré sa mi zdá, že bolo izometrické, ale postavy neboli úplne malé
- pôsobilo to dosť kreslene hlavne portréty postáv, ktoré boli skoro celé a nielen tváre
- počas dialógov sa na obrazovke zobrazili vyššie spomínané portréty týchto postáv
- odohrávalo sa v nejakom fantasy steampunkovom mestskom štáte, ktorý veľmi pripomínal renesančné Benátky
- hlavná postava alebo aspoň jedna z postáv mala masku podobnú tým klasickým benátskym maskám
- pokiaľ viem, tak sa nejedná o japonskú hru a nemá to jednoslovný názov
- hra vyšla v priebehu posledných pár rokov (2-3?)
- bola aj v nejakom bundli na fanatical, ale minimálne pol roka dozadu, ak nie viac

Viete mi niekto poradiť o akú hru sa jedná?
Však tak to Valve dělá normálně, ne? Většina jejich her vzniklo z módů a indie hříček (TF, Dota, Portal). A Underlords jsou zrovna v lepší kondici než Artifact, jakkoliv je to jedna z nejlepších čistě počítačových karetních her, co jsem hrál.
@samorost (22.09.2019 19:38): Myslím si, že by to postihlo jak sektor s indie hrami, tak s AAA hrami, ale indie vývojáře by to bolelo o dost víc (a zvlášť ty, kteří dělají singleplayer hry, které nemají takovou znovuhratelnost).

Dejme tomu, že si někdo koupí Zaklínače, hraje ho 100 hodin (trvá mu to třeba měsíc) a pak se to rozhodne prodat - většina lidí si tu hru ale koupí v den vydání, protože nebude chtít čekat (a vydavatele ty bazarovky nebudou tolik bolet). U podstatně kratší indie hry (dejme tomu třeba Firewatch), kterou dohraješ za pár hodin (klidně během jednoho nebo dvou večerů) by ten bazarový prodej mohl vývojáře dost zabolet.

Pokud by tě to zajímalo, tak tady jsou nějaký insider informace o tom, jak na tom jsou malé indie týmy bussinessově:

How to Run a Studio Without a Surprise Hit
Zlatá nezávislá horečka aneb proč podporovat hry stejně jako filmy (tenhle článek linkuje spoustu dalších zajímavých článků)
Great work on Starward Rogue, team! Now you’re all laid off…?

@MCZ (22.09.2019 19:24): No, mám na mysli Artifact a Dota Underlords (ale Underlords není uplně typická hra, je to jen mod do Doty, ze kterýho udělali standalone hru).
@orromis (22.09.2019 19:12): Myslíš, že právě drobné indie záležitosti by byly hlavním předmětem výměny her? Spíš bych to tipoval na herní hity. Možná máš ale pravdu, nedokážu to takto posoudit, to by tedy bylo určitě nemilé. Je to zapeklitá věc, no. Každopádně by to mělo na druhé straně i pár dalších výhod. Když máš rozsáhlou sbírku her v krabicích a rozhodneš se jí zbavit, nahážeš to do kamenných bazarů, na Aukro, Bazoš, eBay a já nevím kam ještě a tam už si to žije svým životem. Časem postupně prakticky celou sbírku rozprodáš. Jak to uděláš dnes na Steamu? Jde to vůbec nějak? A další věc. Kolikrát lidi ve své Steam knihovně suší hry, které si kdysi koupili, zahráli a dnes již třeba nejsou ani v prodeji a nehrají je. Takto by se mohly naopak dostat k těm lidem, kteří o ně mají zájem a už se k nim nemohou dostat. Prostě vše má svůj rub a líc, tak to bohužel je.

@MCZ (22.09.2019 19:24): Nabídka her by nejspíš fungovala jako u běžného prodeje her z druhé ruky ve fyzickém formátu, nebo ještě lépe jako běžné bazary na internetu. Nabídneš hru, napíšeš kolik za ni chceš a čekáš na zájemce. Nebo naopak někdo vypíše, co shání a bude čekat na nabídku. Prostě klasika, na tom myslím nejspíš ani není moc co vymýšlet. ;c) K ceně by se pak nejspíš přidal poplatek Valve za zprostředkování a hotovo. Ona by se určitě konkrétní pravidla na Steamu objevila.

No a vidíš, je to v této diskuzi jen o pár příspěvků níž, kdy jsem si vyléval srdce nad situací ohledně her Driveclub a Driveclub Bikes na PS4, které se právě přestaly definitivně prodávat (celosvětově, s výjimkou USA - tam dosud dočasně k mání je). Vzhledem k tomu, že hra Driveclub Bikes byla distribuována pouze digitálně, už si ji (a mnoho doplňků k ní) nikdo nepořídí (resp. možnost zde jakás takás je, ale chce to notnou dávku štěstí). Driveclub se dá stále koupit v blu-ray verzi, ovšem tato hra je bez digitálně distribuovaného season passu pouze lepší demo. A season pass je taky pasé. Přitom šlo o jedny z nejlepších arkádových závodů pro PS4, navíc s rozsáhlou komunitou a zavřela se nad nimi voda, jen to žbluňklo. Mnozí mají jistě v živé paměti problémy s hrami Telltale Games, které zmizely kvůli autorským právům ze dne na den a už to vypadalo, že je konečná. Naštěstí ne. Ano, také jsem si nějakou dobu myslel, že digitální distribuce umožňuje prodávat gamesky neomezeně dlouhou dobu a jsou zárukou, že je seženeš kdykoli, i za mnoho let. Tak už si to nemyslím. :c)) Naopak co jednou vyšlo fyzicky, vždy se někde nakonec vynoří a dá se zpravidla i po letech sehnat. Byť třeba za ukrutné peníze. Digi hry, při současné nemožnosti přeprodeje a přítomnosti DRM, třeba nemusíš sehnat už vůbec nikdy. Je to prostě peklo. :c)
@orromis (22.09.2019 18:30): Jaká byla ta druhá? :-)

@samorost (22.09.2019 18:49): No takhle, já se určitě nechci zastávat velkých vydavatelů, ale věřím tomu, že náklady na vývoj her se stále zvyšují (což platí pro všechny producenty, od největších po ty nejmenší) a mám za to, že když se jejich starší hry stále prodávají (byť už za zlomek původní ceny), je to pro ně dobrý dodatečný zdroj příjmu. Pro mě nesrovnatelně přijatelnější než různé mikrotransakce atd.

Pak je taky otázka, jak by se taková "bazarová" digitální distribuce cenila a kolik by byl rozdíl mezi "novou" a "použitou" hrou (resp. licencí). Zejména u těch starších titulů by pravděpodobně nebyl ani tolik markantní a třeba za sebe bych raději své peníze dal přímo tvůrci než sponzoroval nějakého hráče/přeprodejce.

U fyzických nosičů ten přeprodej má (podle mě) smysl hlavně v tom, že hry vychází v omezeném nákladu a časem už se nedají sehnat. V případě digitální distribuce tohle omezení ale samozřejmě neplatí (což považuju za jeden z největších přínosů tohoto modelu).

Edit: @orromis (22.09.2019 19:12): +1 za ty indies (taky jsem to trochu naťukl).
@samorost (22.09.2019 18:49): Ten steam bazar by byl obrovský problém pro indie vývojáře, ti by na tom byli biti nejvíc. Pravděpodobně by to úplně vymazalo z mapy všechna nezávislá studia, která se v současnosti uživí, ale nemají žádné velké herní hity (tzn vysoké statisíce až miliony prodaných kopií). Zároveň by to mohl být další hřebíček do rakve singleplayerových her. Velcí vydavatelé by to pravděpodobně moc nepocítili...

Popravdě si nedokážu představit způsob bazarového prodeje, který by neměl taková negativa (a to jsem v principu pro bazarový prodej).

@Bursoft (22.09.2019 19:00): Na základě téhle zprávy ta diskuze vznikla...
Je zajímavé, že se o tom přeprodávání bavíte, protože zrovna Vortex v pátek mluvil o kauze ve Francii, kde Steam po 4 letech prohrál soud s jakousi asociací, kde jedna z podmínek bylo právě přeprodávání her. Valve se sice prý odvolal, ale vypadá, že min. pro Francii bude muset nějaký přeprodávací systém vymyslet.. a jak to v EU chodí, nejspíš se přidají další země..
@MCZ (22.09.2019 18:22): Možná by se to dalo ošetřit nějakou ochrannou lhůtou. Kupříkladu by se nesměly přeprodávat hry první tři měsíce po uvedení do prodeje, nebo něco v tom stylu. Řešení by se určitě našlo, samozřejmě předpokládám, že by zavedení takového „Steam bazaru” předcházel důkladný ekonomický rozbor. Jde o to najít vyvážený kompromis, aby se to zkrátka vyplácelo jak zákazníkům, tak Valve. ;c)

@Fatality (22.09.2019 16:43): Nejlépe hodnocené:

1. The Witcher 3: Wild Hunt (2015)
2. Fallout 2 (1998)
3. Mafia: The City of Lost Heaven (2002)
4. Planescape: Torment (1999)
5. The Last of Us (2013)

Nejhůře hodnocené:

1. Mutant (2007)
2. Sniper: Path of Vengeance (2002)
3. The Stalin Subway (2006)
4. Hellforces (2005)
5. Legendary (2008)

Nemám ale ve svém zdejším seznamu zaznamenány zdaleka všechny hry, takže by teoreticky mohlo ještě dojít k nějakým drobným změnám, především na chvostu. Navíc jsem vynechal freeware hry, které si eviduji rovněž.
@samorost (22.09.2019 17:45): Jakkoli ten požadavek na přeprodeje z uživatelského (zákaznického) hlediska chápu, tak jsem si skoro jistý, že první věc, co by následovala po implementaci této funkce ve Steamu, by byly děkovné dopisy pro Valve od tvůrců konkurečních distribučních platforem, protože by je ani ve snu nenapadlo, že jim Valve až tak moc usnadní vyjednávání o exkluzivitách.

Každopádně je ale bez debat, že by se měl Steam nějak dál vyvjíjet. Pokud toho teda ještě Valve jsou schopni. Kdysi jedna z nejoblíbenějších vývojářských firem je dneska spíše pro smích. Neumím si představit, že by tam někdo nastoupil s tím, že chce vyvíjet hry. Ta představa, že tam člověk stráví třeba pět let a nevydá jedinou hru, musí být dost frustrující a určitě se pak dobře hledá práce v jiného firmě, když se životopis takového zaměstnance vejde na polovinu A4.
@Cobot (22.09.2019 15:20): Cena klíčů koupených mimo Steam je přeci na dohodě prodávajícího a kupujícího, tyto obchůdky není potřeba přes Steam vůbec realizovat. O vývojářich jsem už psal, u klasických bazarovek (což je obdoba hypotetického prodeje odehraných Steam her) rovněž nic nedostávají, nikdy jsem ani neslyšel, že by toto někdo řešil. Pokud by si ovšem Valve za zprostředkování následného přeprodeje něco řekli, klidně mohou část vývojářům přeposlat, to už je jen na nich. A kdo by kupoval drahé hry? No stejně jako dosud nejspíš většinou ti, kteří jsou na ně náležitě natěšeni a většinou je „musí” mít už v den vydání. Pochybuji, že tato sorta lidí bude trpělivě vyčkávat, až jim někdo hru časem odprodá, ti chtějí hrát hned teď. :c) Zbytek stejně většinou čeká na slevy, co si budeme povídat. ;c)

Jisté je, že se tento model Valve zcela jistě nezamlouvá, proto zde v podstatě možná jen tak planě debatujeme. Nikde není řečeno, že k něčemu z tohoto v dohledné době vůbec dojde. Nicméně i tak by se vlk mohl nažrat a koza zůstat celá. Pokud by Valve zvolili rozumný poplatek za realizaci přeprodejů, možná by ve finále vydělali i více a dříve, než když si pak onu hru lidé pořídí mnohem později v nějaké kompilaci za pár centů. Klidně by poplatek za přeprodej mohl vycházet třeba z nějakých stanovených procent z aktuální ceny hry. Z momentálně dražší hry by tak Valve měli více, z levnějších jen nějaké drobné. Těžko říct, jak by tento obchodní model ve výsledku dopadl, možná bychom se ale divili. Každopádně jsou to ale všechno jen mé spekulace... ;c)
Zork Zero: The Revenge of Megaboz (1989) (nereprez.)
The Witcher 3: Wild Hunt (2015)
Planescape: Torment: Enhanced Edition (2017) (nereprez)
Fallout 2 (1998)
Mafia: The City of Lost Heaven (2002)

Cute Knight (2005) (nerepr)
BlazBlue: Calamity Trigger (2008) (nerepr)
Still Life 2 (2009)
Obduction (2016) (nerepr.)
B-17 Flying Fortress: The Mighty 8th! (2000) (nerepr.)

Z těch špatně hodnocených mi Blazblue přišlo jako atmosférická bojovka s trochu nevyváženými charaktery, trochu mě překvapuje, že jsem to jako jediný dohrál. B17 je zase ojedinělý simulátor bombardéru z druhý světový, asi to má nízký hodnocení kvůli tomu, že je to prakticky jen remaster předchozího B-17 Flying Fortress. Naproti tomu špatné hodnocení Cute Knight a Still Life 2 mě nepřekvapuje, jsou to dost nepovedený pokračování/kopírky úspěšnějších předchůdců. Obduction jsem nehrál.
Jakych pet nejlip a nejhur hodnocenych (reprezentativne) her (ne DLC) vlastnite? Muj list:

nejlepe hodnocene - Fallout 2, Mafia, Planescape Torment, Fallout, System Shock 2
nejhure hodnocene - Still Life 2 (50.9 %), Aliens: Colonial Marines (58.1 %), The Void (60.5 %), Tomb Raider: The Angel of Darkness (61.1 %), Just Cause (61.6 %)
@Steve (22.09.2019 15:10): Jasně, jako upřímně, zase tak moc se v situaci na Steamu neorientuji. Převážná část mých herních aktivit se odehrává z mých DVD, případně na PS4 (které má ve smyslu, který zde řešíme, stejně tristní přístup jako Steam, či další distributoři elektronických verzí PC her). Proto o způsobu přeprodeje her pouze teoretizuji, jaká bude skutečnost a zda vůbec někdy nějaká v tomto ohledu bude, nemám vůbec potuchy. :c) Ale pokud bych k výměně, či prodeji her přistupoval dle léty zaběhané praxe s fyzickými médii, není důvod vývojářům nadále platit cokoli. Jako né že bych jim to nepřál, ale svůj podíl dostali již při prvotním zakoupení hry a dále už by to mělo být jen mezi lidmi, jak si to mezi sebou pořeší. ;c)
A jak by se určovaly ceny za klíče koupené mimo steam? Jak by se vývojářům líbilo kdyby jednu kopii hrálo postupně sto lidí a oni by z těch sto kopii měli třeba jedno euro. Kdo by si pak kupoval ty hry za šedesát? Tohle je podle mě hrozně složité realizovatelne ba skoro nemožné.
@samorost (22.09.2019 15:05): Z prodejů na Steam marketu má provizi jak Valve, tak vývojáři. Ofc by to tak bylo i u přeprodávání her, ale k tomu přece nikdy nedojde. Btw kdysi se tam dalo kupčit s gifty her (tedy neaktivovanými licencemi), ale byl s tím nějakej průser, tak to zrušili.
@Kwoky (22.09.2019 14:53): Když prodáváš za flašku rumu sousedovi blu-ray FIFA 18 na PS4, kolik z toho vidí vývojář? Ani panáka. :c)) Viděl bych to prostě na normální elektronický bazar, moderovaný Steamem. Spíš jak by to bylo s potvrzováním plateb a následným přesunem zboží ke kupci. ;c) Zřejmě by se musely peníze posílat jen interně do peněženek na Steamu (existuje tam vůbec něco takového?).
@samorost (22.09.2019 14:50): O provizi Valve bych se nebál. Dají to přes Market a můžou si nastavit provizi jakou chtějí. Otázka ale je, kolik by se z těch přeprodejů dostalo k vývojářům. Něco mi říká, že nic nebo jen nějaká nepatrná část.