Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

Tak ja som na ten Humble Classic veľmi zvedavý, momentálne som v tom móde, keďže som predplatiteľ. Podľa toho ich videa, že to pustia "later this year" očakávam, že buď bude ten monthly s Crashom posledný alebo predposledný. Osobne s tým však zatiaľ nemám problém, lebo ako som sa pozeral, tento rok som pauzoval len jedenkrát, inak boli hl. tituly vždy z môjho wishlistu. Otázkou bude len to, ak teda ukážu všetky hry vopred, či nebude stačiť len tá verzia subscription, kde si človek vyberie 3 hry.
@marwel (19.10.2019 08:17): Tak až MS nasadí ve svým storu normální ceny, můžeme si ty hry kupovat.. ale třeba Forza tam stojí 2k.. i kdybych platil plnou cenu za ten game pass, tak se mi vyplatí víc, než si to koupit (při těch čtvrtletních platbách bych tu hru mohl hrát rok a půl, než bych se dostal na její cenu). A jelikož už mě Forza nebaví, byl bych asi hodně nasranej, kdybych za to ty prachy fakt dal..
@marwel (19.10.2019 08:17): No jo. Ale o to jde. Teď to stojí 26 korun a pokud v tom seznamu vidím hru, kterou si chci zahrát, tak je to teď dobrá investice. U Forzy Horizon 4 mi dokonce přijde nesmysl tu hru hrát jakkoliv jinak.

Že někdy v budoucnu MS nasadí vyšší ceny a už tam nebude ta promo sleva... To pak samozřejmě může změnit situaci. A pak se třebas ten Pass už nevyplatí. Ale jak je to teď, tak je to dobrá věc.
Predplatne na hry je z meho pohledu proste nesmysl. Spoustu her hraji znovu, nekdy hned po dohrani, nekdy po roce nebo po peti. Jasne, je spousta her, ktere se vyplati hrat jen jednou, presto je pro me vyhodnejsi si je koupit. Krom toho ten Microsofti nesmysl za dolar jednou skonci a pak uz se to nevyplati ani nahodou. Ja jsem hrac, ktery se snazi dohravat hry rychle, ale jsou taci, kteri hry hraji mesice a nutnost si kvuli tomu neustale obnovovat predplatne...
@marwel (19.10.2019 04:06): Tak od začátku těchhle předplatných šlo Humble docela do háje, určitě to má spojitost. Aby taky ne, když v Gamepassu máš nové hry hned po vydání a v Humble čekáš na rok staré hry většinou...

Každopádně ona konkurence je fajn věc, ale chování Humble je strašné. Slíbili že v monthly nebudou bundled hry, což několikrát porušili, monthly hry jsou často v klasickém bundlu pár měsíců po, což taky není zrovna potěšující a teď ještě zkouší tyhle vyděračské taktiky s předplatným. Nehledě na klesající kvalitu her a klasický dobrý bundle neměli ani nepamatuju.

Zatím co MS jdou hráčům vstříc (porty na PC, Gamepass na PC, porty na Switch, hry na Steamu...), tak Humble lže a vydírá. Chápu že Steam hráči nemají jinou možnost ale s takovým chováním prostě budu mít škodolibou radost, když půjdou do háje...
@Fritol (18.10.2019 22:01): Microsoft jsou zoufalci, takze ne, doufam, ze zadny druh predplatneho jako je gamepass Humble neznici. U humblu je totiz dulezity jeden fakt - keep the games forever. Gamepass je chujovina na kterou nepristoupim. Pokud se to stane standardem, tak to doufam, ze do te doby prestanu hrat uplne. :P
To je docela laciná taktika jak udržet subscribery. Maj to těžký no... jsem zvědavý, jestli teď taky půjde pauzovat do nekonečna s tim classic. :D Už aby je Microsoft s gamepassem uplně zničil, zoufalce.
Byl spuštěn předběžný přístup do Chernobylite. Za nějakých 25€ krásná cena.
@Fingon (15.10.2019 23:03): Vždyť jsem to psal :) Porovnával jsem to s obdobím od konce 70.let cca do první půlk let 90. A porovnával jsme pouze nenažranost firem, nic víc. Jaké období mám v oblibě (z pohledu zábavnosti) je snad jasné :)

Ten import postav z jiných her umožňuje třeba Bard' Tale (z Wizardry či Ultimy 3). No a se Sadako jsme se neshodli na tom, že to dělali/nedělali ze zištných důvodů. A taky jsem zdůrazňoval, že to nebyl běžný jev (čteš ty příspěvky?? :).
Datadisky byly běžné, co jsem přece uváděl, ale ne u cRPG titulů, kde hra končí příběhem. A tenkrát určitě už dopřed než vyšla hra, neoznamovali, že vydají dalších deset...

@Kunick (15.10.2019 22:56): v tom případě Wizardry 2 - 3 samozřejmě měli určitě nižší náklady, protože engine byl upraven jen minimálně. ale přece tím spíš bych to nedělal restriktivně tak, aby bylo nutné ne vlastnit, ale dohrát (!) předchozí díl(y). To srovnání s Witcherem jsem v posledním odstavci nepochopil (nebo myslím si že ne :).
Prostě další Silent Hill produkt, nebojte priste udělají deskovku, to se bude líbit:)
@Kunick (16.10.2019 11:04): Nevykrucuji se, ty mi podsouváš něco, co jsem tak ani formulovat nechtěl. To zahlcení platí pro sandbox hry, proto je Minecraft tam, kde je, né pro FPS, kde tvůj jediný cíl je rostřílet nepřítele na sračky.

Chci ti jen taktně naznačit, že bych rád tuhle diskuzi ukončil.

Mimochodem zastřelit při zákroku ozbrojeného medika, (byly běžně ozbrojení, třeba pistolí) by v reálu bylo pořád považované za válečný zločin.
@Gordon (16.10.2019 10:58): Tak se nevykrucuj a přiznej, žes to napsal jinak než jsi to myslel. Takhle formulace je zásadně jiná než ta níže.


Pokud však debatu opět zobecníme. Myslím, že právě omezení jsou důvodem kreativity. Ostatně zahlcení velikostí výběru je známý problém.
@Gordon (16.10.2019 10:10): formulace "...omezováním se jaksi ta zábavnost zpravidla vytrácí. Ostatně proto tu máme mód na zabíjení dětí ve Skyrimu... " jasně implikuje, že díky módu ej Skyrim zábavnější
@Gordon (16.10.2019 00:55): ve videu má medik na zádech zbraň - tudíž, se nejedná o nebojující osobu.

na jednu stranu si pochvaluješ, že se objevil mód na vraždění dětí a na druhou lsi stěžuješ, že hry ještě nedospěly.
@Fritol (15.10.2019 06:10): Deus Ex som hral len prvý ale nedohral, Dishonored s toho čo som hral bolo fajn, ale nie nejak úžasné, Alien Isolation som už stiahol a mal v pláne hrať. Zo Stealth ešte vyšiel Styx, ale ten je tak trochu nedorobený. Outlast ma moc nebavil, SOMA vyzerá zaujímavo, ale je to odlišné od ich predošlých hier. Podobne to je ale aj so závodnými a spomenutými RTS hrami, dobré hry dnes jednoducho nemajú dostatok marketingu.

@Paul (15.10.2019 08:54): Niekto teraz utratil 150,000 dolárov Transformers hre. Regulácie nie sú riešením, ale ľudia budú vždy vyhadzovať peniaze na blbosti a s tým sa nedá nič robiť.

@orromis (15.10.2019 09:20): A ty už tu konečne prestaň so svojim arogantným chovaním, len som tu vyjadril svoj názor že moderné hry nie sú pre mňa tak zaujímavé a že dobrých hier nevzniká toľko ako predtým napriek tomu vyšším rozpočtom a vylepšenej technológii. Viem aké hry stále vychádzajú ale len málo z toho vyzerá zaujímavo.
Tyi si ale dal 90 a 100% preceňovaným cinematic veciam ako Bioshock Infinite a God of War tak tvoj názor aj tak neberiem vážne.

@Samariel (15.10.2019 17:34): Nie, pretože ako Extra Credits povedali hrať za naciztov v hrách ich normalizuje.

@Kwoky (15.10.2019 21:03): Na kontroverzii sa teraz ale dobre zarába.
Richmond: nějak mi z tvých příspěvků nevyplývá, které časové období považuješ za to lepší dneška. Devadesátá léta, první, druhá polovina? Jak dnešek, tak všechna předchozí období měla svá pro i proti a asi je na každém, co komu víc vadí.

Zaujala mě poznámka o možnosti importu postav z her od jiných tvůrců. Export/Import postav se obecně moc nevidí ani dnes, pokud odhlédnu od her od Bioware. Napadá mě snad jen Quest for glory, ale to jsou stejní autoři. Možnost převodu postav je samozřejmě v Dungeon Masterech, Wizardry a pak ještě u her na Goldbox enginu, na kterých se sice podíleli různé vývojářské týmy, ale snad vše bylo vydané stejným distributorem/držitelem licence?

Měly export/import i jiné herní série jako Eye of the Beholder nebo první tři Bard's Tale? Ishary?

Co se Might and Magic týče, tam jsem pořádně hrál jen 6-9 a ty import/export nevedly. Docela bych se divil, kdyby to měly Ultimy, Lands of Lore nebo Realms of Arcania, ale třeba se pletu -a jiné RPG série více částech si nevybavuji.

Jinak rozšiřující (a placený) obsah (ať už ve formě DLC, datadisku, extra epizod) se dělal léta a léta, kolik jich měly střílečky už od Wolfensteina 3D. To Ti jistě nemusím připomínat.

Souhlasit by se dalo s tím, že čím hlouběji do minulosti člověk jde, tím nižší jsou průměrné náklady na vývoj her, tedy i nižší risk pro producenty a větší ochota k experimentům. Dnes se experimentuje především v indie scéně, kde jsou opět budgety v nižších řádech než u AAA titulů.
@Richmond (15.10.2019 22:43): sry to jsem špatně nadkliknul odpověd Gordymu.

No myslím, že konzolí se prodalo takřka 100 milionů kusů (pokud sečteme Nintendo a SEGU). Našel jsem udaj, že NESu se do roku 91 prodalo v US přes 30 milionů kusů. Apple 2 se prodalo 6 mega. C64 asi 15 mega. prodeje PC těžko odhadnout. Ale myslím, že to je prostě vliv toho, že u nás jsme konzole tolik nikdy neměli.

Jo, zdánlivě to nesmysl je. Jenže pokud jsou díky využití enginu a hotové grafiky minimální, i tak se to vyplatí. Hlavně pokud je hype ze značky velký. Ostatně pokud bys bral jen Witchera 3 a jeho datadisky, které jsou dost bohaté, tak srovnání s W 1-3 sedí ne?
@Gordon (15.10.2019 22:13): myslím, že to je hodně individuální. A většinu toho co popisuješ jde připsat na vrub FPS žánru. Jiné žánry se s tím vypořádávají lépe.

Jen k těm odlišným prostředím - tak to určitě kreativita není. Kreativní by bylo zpracovat tyhle části jako ústup, kdy bys musel narušovat zaběhlá klišé žánru.

Tak naštěstí je většina z nich ve hrách ozbrojených :) Ale chápu jak to myslíš a je to taky problematická věc. Obecně to ale beru jako menší zlo, protože to není systematické. Mít ale stranu, která za svou ideologii prohlašuje vyhlazení všech nediků tak bych to za zrůdné považoval.

Jenže tebou navrhnuté řešení by bylo na ukor zábavnosti, na kterou se odvoláváš.

Jinak mi trochu kolidují prohlášení: "Ostatně proto tu máme mód na zabíjení dětí ve Skyrimu... " a "áš ale pravdu, že hry ještě do takového bodu vyspělosti nedospěli."
@Kunick (15.10.2019 21:50): A proč by o peníze němělo taky jít? Já tu snad ty firmy prezentuju jako nějaké donátory nebo filantropy? :) Ano protipiráské ochrany tu byly, některé mám dokonce i ve fyzické podobě :) To přece ale není forma vylákáváné dalších peněz nebo snad ano?
90% konzole?? Mám docela dost bigboxů z 80.let a na všech je buď Apple 2, C64 a v drtivé většině PC...
Wizardry 2/3 jsou skutečně specifikum. Ale to je řekl bych z komerčního hlediska právě nesmysl ne? Aby sis mohl zahrát jejich novinku, pak musíš nejen vlastnit, nýbrž i DOHRÁT předchozí díl (nebo rovnou dva díly)!! A ještě připlácnou nálepku na krabičku, že určeno pouze pro hardcore hráče :) Prodejnost zajištěna řekl bych. Si představ, že by Zaklinač 3 si mohl zahrát jen ten, kdo dohraje první dva díly. Kolik by se prodalo kousků? :)

Ta druhá část předpokládám není na mě, FPS nehraju ani se jim valně nesměju :)
@Kunick (15.10.2019 21:50): 1) Já právě myslím, že to nepotvrzuje vůbec nic... :)
2) No, ono ta dvacetiminutovka ale právě moc nefunguje, proto jsem to dal do uvozovek. Což je ale problém celé sp kampaně v BF V, tvůrci chtěli vyvolat emoce a dojetí, vrhají na hráče v krátké době nespočet charakterů a dojemných scén, které jednoduše nemůžou fungovat, protože hráčovi nevytvoří k postavám žýdný vztah. Na citlivějšího člověka to možná může nějak zapůsobit, na většinu to ale působí kvůli časové tísni právě nijak, naopak u toho hráč pak přemýšlí, že celá ta kampaň je strašná zhovadilost, ale to už je jiné téma.
3) Tak hlavně v kampani za němce mě napadá třeba to, že se můžou použít bojiště ze začátku války, kdy němci všem kolem sebe strašně natrhávali prdel, například invaze do Polska, jelikož mám v herním prostředí rád poušťě, tak by bylo hodně zajímavé vidět pouštní kampaň v africe, Obléhání Leningradu, nebo zimní válka za Finy, boj s Řecky. Možností je spousta, kdyby tehdy COD II nabízelo takovou kampaň i za němce stejně jako za Rusy či brity v Africe, vůbec bych se nezlobil.

Taky přece nepíšu, že by ta hra nemohla mít i jiné kampaně, než ty za němce.
Mimochodem jsem přehlédl, že si psal o té největší produkci, to souhlasím, že tam je to složitější.
Btw zastřelit neozbrojeného medika, nebo při jeho zákroku, je pokud vím, válečný zločin, což mi přijde celkem stejně špatné jako hrát za nácka a ve hře by to klidně šlo jednoduše pořešit tím, že by se spustil script, který zčerná obrazovku a napíše že "we dont do that there", stejně když napálíš zásobník do frienda.
Navíc, je to ale pořád hra a ta má být především zábavná, a omezováním se jaksi ta zábavnost zpravidla vytrácí. Ostatně proto tu máme mód na zabíjení dětí ve Skyrimu...

@Kunick (15.10.2019 21:50): Well, tak blizzard už není jen negativní reklama, to je přímo fuck up.

@Shoggot (15.10.2019 22:11): Právě kvůli tomu co si v prvním odstavci napsal, bych tu hru za němce chtěl, bylo by to něco hlubšího, pokud by se to zpracovalo bravůrně. Nejspíš máš ale pravdu, že hry ještě do takového bodu vyspělosti nedospěli.
Jde o to, že téma a pohled německého péšáka na zemi, který historicky měl ohromný, nezanedbatelný a neodmyslitelný podíl nejen na holocaustu, ale i zcela a systematickém týrání populace a válečných zajatců a současně byl součástí velmi, velmi politizované a ideologizované armády, je velmi náročné na zvládnutí. O to více, pokud se do toho musí zakomponovat bombastický spektákl a patos, který taky u military FPS je silným prodejním faktorem.

Je to nesmírně citlivé téma, které vyžaduje scénáristickou a writerskou úroveň, která ve hrách zatím zkrátka není.

Přitom tolik odmítaný Battlefield V už singleplayer za Němce má a je takovým prvním výkopem, je to celkem citlivě zpracováno.

Celá singleplayerová kampaň je ale větší sousto a je to věcí času a úsilí do toho vloženého, které není malé.

Je to ale mnohem těžší téma, vývojáři si toho jsou velmi vědomi a tak se pochopitelně drží dál. Bude lepší počkat až hráči dospějou, což bude buď dlouho nebo nikdy. I tahle diskuze k tomu něco říká.
@Richmond (15.10.2019 20:38): Tak i tehdy šlo o peníze - viz jejich protipirátské ochrany. Co se týče trhu tak netuším. Nicméně 90 % byly konzole a tam je situace o dost jiná. Obecně to platí i pro Atari a pod. kde nebyl harddisk.
A PC bylo tehdy hodně okrajová záležitost.

Tak zrovna DM:Chaos strike back je už rok 1988. A němělo by být Wizardry 2 spíš datadisk? Pokud jsi teda potřeboval jedničku abys mohl vytvořit postavu.

@Richmond (15.10.2019 20:38): tak pokud se budeme bavit v klidu, tak snad flame nehrozí.
ad 1) nejsou potřeba a tedy tam nejsou, myslím že to jen potvrzuje to, prož to u nich jde.
ad 2) jde o to, že srdcervoucí 20minutovka funguje. Ale hrát tak 5 hodin nikdo nebude. Myslím, že rozdíl je ten, že otočit stranu znamená umožnit hráčům, kteří k tomu mají sklony - a ne nemyslím si že bys byl nacista - využívat hru k projevům, které jsou za hranou zákona. A to vrhne negativní obraz na hru, potažmo na vývojáře = ztráta zisku.
ad 3) zkus nějaký kreativní nápad jmenovat. Obecně se FPS za ten nejvíc kreativní žánr nepovažuje. navíc jak sám píšeš, že u těch co se jen otáčí strana yb se nic měnit nemuselo a nečekal bych tedy žádný přínos.

ad marketing) Pokud chceš budovat značku, tak ji chceš spojovat s pozitivními věcmi. Snaha šokovat dnes, kdy už v podstatě nic neni tabu nefunguje, a je tedy méně efektivní než dřív.

To že někoho můžeš zastřelit je trochu jiný problém, než to že bys mohl hrát za nacisty.

@Gordon (15.10.2019 21:09): to že negativní reklama je taky reklama ve většině případů neplatí. Kolik lidi si myslíš, začne Blizzard podporovat díky banu toho čínského Prohráče?