Ahoj. Všiml jsem si, že se asi v rámci doplňování platforem přidaly platformy Browser, Android, iOS k textovým adventurám
Adama Cadreho. Je to trochu zavádějící (zvláště u toho browseru). Většina současných textových adventur (to jsou typicky ty, které jsou naprogramované v prostředí Inform, TADS, HUGO a ADRIFT a lze je stáhnout z jejich profilů na
https://ifdb.tads.org) nejsou vydávané pro určitou konkrétní platformu, ale je k dispozici soubor (*.z5, *.z8, *.gam, *.zblorb, *.gblorb atd.) , který se musí načíst do programu (interpretu), a pokud tenhle interpret hru přečte, můžete hrát (a bez něj to obvykle nejde, většinou se např. nedodává instalační balíček nějaké textové adventury s exe souborem). Vtip je právě v tom, že tyhle interprety existují pro mraky platforem (kromě Windows, Linuxu, OSX, iOS a Androidu, jsou např. i nadšenecké porty pro ZxSpectrum a Amigu), takže textové adventury jsou vlastně platformě nezávislé. Typicky jsou ale určené pro hraní offline, takže i když zase existuje interpret do browseru (jmenuje se Parchment), ve kterém lze tyto adventury spustit (ne vždy ale Parchment hru interpretuje dobře!), moc se nečeká, kromě nějakých krátkých věcí, že se to i v browseru bude hrát. Spíše je to na těch stránkách
https://ifdb.tads.org příležitost, jak si ji hned vyzkoušet. Pro hraní v browseru jsou ve výchozím stavu naopak určené hry vytvořené v systému Twine. Ale i hry ve Twine už se šíří komerčně offline (přes Steam, Google Play atd.). Podobě i hry v ChoiceScriptu (např.
Choice of Robots) byly nejprve pro browser, ale dnes je lze běžně koupit na Steamu nebo pro iOS a Android. A pak jsou určité výjimky jako
Cypher, který vznikl nezávisle na scéně kolem ifdb a ten se skutečně musí instalovat. U toho Adama Cadreho je to asi jedno, ale to spíš do budoucna. Píšu to hlavně jako určitou osvětu pro schvalovatele, protože je to poměrně exotický a minoritní žánr, takže se v tom nemusí každý orientovat.
Rekapitulace: v případě textových adventur vytvořených v Inform, TADS, HUGO a ADRIFT (lze zjistit na stránce hry na
https://ifdb.tads.org) bych asi volil jenom výchozí platformu PC a ostatní jen v případě, že to autor vysloveně sám portuje (typicky, že to prodává, jako např. hra
Hadean Lands). U her ve Twine bych zase volil jako výchozí platformu Browser (a zase, pokud existuje nějaká komerční hra jako
Open Sorcery, tak tam to řešit individuálně dle systémových požadavků na stránkách hry).