@
Richmond (21.04.2020 17:05): Pokud je problém čistě v nějaké zákysové složitosti (ve smyslu hádanek a hlavně obecně hledání další cesty), tak by imho vznikaly dungeony, kde by tohle nehrálo takovou roli a důraz byl kladen toliko na jednoduchou hratelnost (nestál na tom třeba úspěch prvního Lands of Lore?). A pak jsou tu nadále veleúspěšné hry, které na překonávání obtíží (až frustrace) přímo stojí. A založily celé nové subžánry. Z jakého jiného důvodu tedy dungeony dnes neletí? Nenašly třebas nový soubojový systém, který by byl dostatečně komplexní (aniž by byl zase přespříliš složitý) a zároveň zábavný? Tohle asi jde vyřešit a už se to imho i vícekrát povedlo... Nebo vyhrála (nějakou dobu paralelně běžící) linie "open world" a lidé dali přednost TES like hrám, kdy je onen svět náhle zaplněn ručně dělaným obsahem?
Můj názor je ten (jak asi víš), že deviza dungeonů byla v hratelnosti. Systém měl svá omezení, z kterých dungeony vycházely. A díky oněm omezením přišla určitá kreativita, jak se s nimi vypořádat. To vedlo právě k nějakému kompaktními celku.
Jak se ale technické možnosti změnily k lepšímu, odpadly i původní "zdi" a RPG se vydaly cestou, kterou mnohdy měly naznačeno i tou či onou hrou už před rokem 1995.
Tohle je pak i ve zkratce, proč bych dungeonům neupíral právě onu hratelnost a invenci vycházející z omezení doby. Ale přijde mi vždy nerealistické, když se úpadek dungeonů svádí na "zjednodušování herní zábavy" a hledá se úlitba v tom, že žánr šel sice do čerta, ale "naše skupinka" u něj zůstala, páč jsme "elita" (tady pak nikdo neodmítnu vrazit svým generačním souputníkům onu dýku do zad - často opakovaně). Zase "tam venku" je dost her i celých žánrů, které mají na své uživatele nemalé nároky a stejně mají širokou oblibu.
Jak výše zápolím s tím, co vlastně byla výhoda žánru dungeonů (a napadá mě právě ona hratelnost vycházející z tehdejších omezení - což nutně pak nemohlo ustát změnu podmínek), tak by mě zajímalo, pokud to podobně osekáš, v čem sám tu přednost vidíš. A jak ta mohla odolat případnému zubu času.