Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

Vyšel vůbec v tom editoru Grimrocku nějaký titul/mód, který by nevypadal jako Grimrock? Já už to nesleduju, ale po vydání obou dílů jsem pořád hleda a furt nic. Všechno byla ta naleštěná grafika původního Grimrocku.
Jinak dělat rpg v jednom člověku bych řekl, že je skoro odsouzené k neúspěchu. Nebo ne snad přímo k neúspěchu, ale rozhodně bych od toho neočekával nějaký přelomový titul.
@CeBrk (22.04.2020 07:52): Ono jedna věc je, naučit se s editorem a úplně jiná je, mít ten talent udělat kvalitní hru. To že má člověk editor v malíku ještě vůbec neznamená, že jeho hra nebude hrozný průšvih.
@CeBrk (22.04.2020 07:52): No, jde o to, že ne každý hráč je hned programátor nebo designér a pod. Navíc mě by nebavilo hrát hru, kterou bych si vytvořil, kdybych to uměl. To je jako si číst knihu, kterou jsem napsal.
A co se týče editorů nebo nějakých modů do již existujících her, to taky ne každý vyhledává. To bych si v editoru Unlimited Adventures mohl naeditovat nekonečné množství Gold Box RPGček a byť to zní pro milovníky Gold Box her lákavě, tahle neomezená možnost, ale myslím že všichni tak nějak cítí, že to není ono. Je to jako číst Shannaru místo Pána prstenů.

@hanak_v_exilu (22.04.2020 07:56): Vidíš, a zrovna Grimrock mě těžce nebavil, navíc se mi hnusily ty naleštěné zdi. Raději si zopáknu originál Dungeon Mastera :-)
@Ringo (22.04.2020 00:09): Grimmrock je boží, hlavně jednička je kopie Dungeon Mastera jak vyšitá.

@AlieN (22.04.2020 00:37): Krokovací dungeony možná vznikly kvůli technickým omezením, ale v současnosti je krokování i znak specifické éry a posiluje dojem ze hry. Tedy pokud se správně udělá a má smysl. Takže hrát dungeony není jako žrát dřevěnou lžící, ale jako poslouchat Beatles na gramofonové desce.
@Ringo (22.04.2020 07:43): Taková menší podpásovka tě může jenom zocelit, abys byl řádně drsnej a cupoval své soky v diskusích jako medojed... tak ne, tak drsnej být nikdo nemůže.

Pokud jde o editory, sám mám máslo na hlavě. V Grimrocku 2 nějaký byl, ale já ho ani nespustil. Možná by to ani nemuselo být tak obtížné. Kdysi dávno jsem si hrál s Unreal editorem, ale vyjma poskládání nějakých stěn, pohlah a stropů a použití nějaké té lampy a dalších připravených předmětů jsem se nic nenaučil :-)
@CeBrk (22.04.2020 07:35): Tak kdyby to vytvořili v kvalitě Might and Magic 10 a mohlo by to klidně být v grafice věčně vyvíjené Cardhalie 2, tak stroj času opravdu netřeba. Takové úvahy mi podsouvat fakt nemusíš.
@CeBrk (22.04.2020 07:35): No to mi taky v nějaké základní rovině tak přijde. Mezi fandy dungeonů je určitě dost lidí, kteří by se do toho mohli položit. Však viz i ty Rapierovy simulátory, které se také tvoří pro relativně malou skupinu a mají zajisté násobně vyšší náklady.

@Richmond (22.04.2020 07:06): Já ti nevím. Máš i System Shocky, Deus Ex, Prey (ten nový). Vždyť i ty z těch UU těží. Asi si některé z nich už ale také zkoušel... Asi ti neporadíme no. Máš to příliš úzce vymezeno a když tě jiné RPG subžánry tolik nechytly, tak to máš těžké. :(
Kdyby každý, kdo zde hořekuje a lamentuje nad nedostatkem RPGček a dungeonů, raději sedl k nějakému editoru a něco vytvořil, hned by jich bylo pro každého dostatek. Tedy pro Ringa ne. To byste si museli postavit i stroj času a vytvořit to nejpozději na začátku devadesátých let, jinak by to byla kravina :-)
@Jab (21.04.2020 22:43): UA byla/je katastrofa, sliby chyby autorů. S UU1 to má pramálo společného (a s UU2 už vůbec nic). Arx Fatalis se ze všech těch post-DOS her blíží k UU1 nejblíže, ale pořád to je daleko. K UU2 to oět mocně daleko. Nenajdeš prostě podobnou hru, nevyjde taková hra. Muselo by se sejít takovýho množství náhod, že tomu nevěřím (koneckonců mi to potvrdil i v komentáři ugraugra). Ne že by se na té hře nedaly některé věci vylepšit. Ale ten fundament, to core hratelnosti, to je vypilované k dokonalosti. Je to marný, on ten případ s UA je možná varující. Ukousnout si velké sousto nechce každý.
@AlieN (22.04.2020 00:37): Vieš čo, prišiel som na lepší príklad:
@valcik (21.04.2020 22:48): Lyžica je niečo, čo sa používa neustále a pravidelne každý deň. Ak je tu stále, tak to znamená, že sa nám vyrábajú stále nové lyžice, hoci môžu byť z iného materiálu a v trochu odlišnom tvare. Takže ak sú tu stále a my ich používame, tak problem solved a Richmond má čo hrať, lebo nových lyžíc je dosť.

btw: https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_chess
"The history of chess can be traced back nearly 1500 years..."
"...The queen and bishop remained relatively weak until[12] between 1475 AD and 1500 AD, in either Spain, Portugal, France or Italy, the queen's and bishop's modern moves started and spread, making chess close to its modern form."
"...The first known publication of chess rules was in a book by Luis Ramírez de Lucena about 1497"
" In the 19th century, many major clubs published their own rules, including The Hague in 1803, London in 1807, Paris in 1836, and St. Petersburg in 1854"
"In 1924, Fédération Internationale des Échecs (FIDE) was formed and in 1929 it took up the task of standardizing the rules."
Pozrime sa na to z tej lepšej stránky. 30 rokov po transformácií ekonomiky sme sa dostali do stavu, ktorý sa dá opísať iba ako - 1st world problems. Nie je čo hrať!
@Tulareanus (21.04.2020 23:42): Tak. Dungeony vznikly jako žánr definovaný technickými omezeními, takže hrát teď krokovací dungeon je jako žrát dřevěnou lžící - což je tedy obojí věc kterou dělá docela dost lidí, za správných podmínek i já, a tedy bych to nikomu z nich nevyčítal :))
@Richmond (21.04.2020 22:35): Co si budeme vykládat, v dnešním zdebilnění automatickými rozhovory s výběrem odpovědí A, B, C, prostě klasické dungeony s nějakými puzzly nemají dnes šanci uspět :-) Já už se s tím úpadkem smířil a na PC už nehledám. V izo RPG ani náhodou, u dungeonů jen na echo, že se něco konečně povedlo, a to ještě s nejvyšší ostražitosti. Kdybych měl jmenovat 3 poslední modernější dungeony,, které se dají přirovnat ke klasice, tak to bude Arx Fatalis, Wizardry 8 a Might and Magic 10.

@valcik (21.04.2020 22:48): V herním pojetí by se dalo použít šachy. Přes dva tisíce let stará hra. Mrmlá někdo, že je to zastaralý koncept? Ani náhodou. Navždy královna všech stolních her.
@Richmond (21.04.2020 22:35): Zavrhnúť dungeony je rovnaké, ako zavrhnúť lyžicu. Lyžica je koncept starý tisíce rokov, mantinely sme medzitým posunuli až po presne dávkovanú stravu v tubách pre astronautov, ale aj tak každý z nás sŕka doma stravu lyžicou. Dungeony sú lyžica, ktorou sa duševná potrava chlípe rovnako dobre, ako pred rokmi!
@Richmond (21.04.2020 22:35): Co Underworld Ascendant? A dřívější Arx Fatalis? Já myslel, že jde de facto o pokračování?
Jak to ale popisuješ, tak mi to připomíná dost moderních RPG. New Vegas nejvíce. Mínus zase ty hádanky, které by ve větší míře dost narušovali uvěřitelnost. Byť tuším některá hesla do počítačů člověk tuším hledal prostřednictvím hádanek.
@Jab (21.04.2020 22:27): UU2 tedy koridor určitě není (ač to není ani open world) a do modernch diablovek nacpat herní mechanismy z UU2? To pochybuju, že by někdo z fanoušků akčních rpg přijal. Já tam ty mantinely necítím vůbec. Tam máš stále velké možnosti řešení, fůru NPC, spousta dialogů a navíc ty dungeonvé prvky jako puzzly, hádanky atd. To je jako zastaralej koncept hodnej opuštění a zapomění? Že hra s podobnou hratelností se od té doby neobjevila je moje vina že chci doo woopu?? Dyk to mi přijde jako úplnej základ rpg, jak vyšitej! :)
@Richmond (21.04.2020 22:12): I ta nejvíce koridorovitá novější RPG, co znám (namátkou KotOR, Dragon Age, Mass Effect), jsou stále podstatně více otevřená, než většina dungeonů. Ten gameplay, co ti sedí, by tam fungoval jen občasně. Ale pokud by na něm hra stála, tak popře sebe sama. Nenapadá mě, jak to do nich nacpat. Leda snad jen do moderních diablovek. Ty jsou koridorovité sice stále, ale obávám se, že by to i tak citelně narušilo dynamiku hry. :)

Ale jsem si jist, že něco s cca podobným stylem by se snad mohlo najít na konzolých. ;)
@Jab (21.04.2020 21:45): Já ale nevím, proč padnutím mantinelů musí nutně přijít opuštění něčeho, co bezvadně fungovalo? (já vím, říkám to asi jen já a pár lidí)
NWN2 mám koupený včetně té masky. Doufám, že to bude o dost jiné než jednička!
Disco elysium - není pro mě :) Ač autorům fandím i za odvahu, ale já toužím po něčem prostodušším, obyčejný dorbrodružství :)
@Richmond (21.04.2020 21:15): Podľa mňa je základ v tom, začať viac experimentovať a skúšať tie hry. Nemusíš hrať všetko. Ani všetko v jednom žánri. Ani ja nedostanem teraz hru ako Might and Magic VI, lebo je to veľmi špecifická hra, ale to je to isté, ako keby som chcel vidieť nového Forresta Gumpa, tiež taký film nie je, ale v žánri dráma/tragikomédia/feelgood filmov je viac.
@Richmond (21.04.2020 19:49): No to by stále spadalo do toho, o čem jsem mluvil. Tzn. v rámci mantinelů (byť zase o něco posunutých) přijali omezení a rozvinuli v nich tvůrčí představivostí nějaké pole možností. A jak zase další mantinely padly, tak jsme se dostali jinam. Vždyť i ty novodobé "baldurovky" působí dnes trochu hloupě. Ale...! níže hledáš hru pro sebe. A tuším, že NWN 2 si ještě nezkoušel. Je to v mnohém více "oldschool" jak i samotné IE hry. Imho by se ti to mohlo líbit. Má to takové to rustikální kouzlo. :)

P. S. Chápu tedy, že pokud máš to gró v hledání další cesty ve hře, tak to RPG dnes ve většině nenabízí. Základ je dnes (a už delší dobu) v tom rovnou ti dát možnosti a zvolit vlastní cestu.
@Tulareanus (21.04.2020 21:06): Nedostatek dungeonů tu řešil primárně Charllize, já to pak rozšířil v jedné odpovědi Jabovi i o jiné typy cRPG her. Ano mám možná specifičtější požadavky na cRPG, ale pořád to je cRPG. Doba, kdy jsem hrával úplně všechno je pryč. Času není moc, chci se soustředit na ty rpg hry, které mi přinesou to, co od nich potřebuju. Takže je fajn, že jsou karetní rpčka, ale mě je to k ničemu. Dohrávám 5 titulů ročně. Rád bych mezi to zařadil nějaké to novější rpg, které splňuje ty moje požadakvy. Jenže není...Co dělám špatně? :)
@Red (21.04.2020 20:39): zkus pred to dungeon crawler pripsat first person, vysledky vyhlefavani jsou pak o dost lepsi.



@M.a.t.t. (21.04.2020 20:39): Ale ono neni nic podobne ani Wizardry 8 nebo Wizards and Warriors. Vsichni delaji vzasade klony prvnich dilu Wizardry nebo Dungon Mastera. Jedina hra ktera se s odrenyma usima da zaradit jako podobna je ten Bards Tale 4. A to ji dost fandim :)
@Richmond (21.04.2020 20:37): Tak riešil si tu nedostatok dungeonov, nie nedostatok rpg, nie nedostatok souls-like hier, nie nedostatok jrpg, nie nedostatok partybased príbehových rpg, nie nedostatok ťahových rpg....
Tvoja analógia s mäsom je zlá, pretože tvrdíš, že to jedlo, ktoré ponúkajú, je homogénne, ale ono nie je, ono je variabilné, len nemajú ten konkrétny recept, ktorý chceš. Alebo dva. Ale to je stále málo a pointa je rovnaká. Nevedieť si vybrať napr. z 200 rôznych RPG, ktoré vyšli za posledných 10 rokov je takmer rovnaký príklad ako to jedlo, len je zamenené slovo....

A to s tou reštauráciou, kde neočakávaš, že to budú mať. Jasné, ja v tomto s tebou súhlasím, však to prirovnanie dal Pluto, ja som len napísal, že je hlúposť chodiť do reštaurácie, ktorá je špecializovaná na niečo, čo nechcem. :)

DA:O je moja najneobľúbenejšia (a podľa mňa aj najslabšia) hra, ktorú som od Bioware hral. Hral som BG 1 a 2, NWN, KOTOR, Jade Empire, Mass Effect 1-3, Dragon Age: O, 2, Inquisition.
@Fingon (21.04.2020 20:46): Hele já jsem možná DA:O ukřivdil. Fakt to bylo tenkrát spontánní rozhodnutí po malé sérii dialogů ještě v té akademii, které jsem prostě nerozdejchal. říkal jsem si, že tohle asi bude už po zbytek hry a na to fakt nemám. Takže to šlo pryč. Možná to bylo jen slabá partie hry, klidně to tak může být. Protože jinak na papíře to vypadalo vše celkem obstojně.
Kdo hraje japonské RPG, tak má z poloviny vyhráno, protože i když už mi taky nepřijde, že je to to, co se mi kdysi zalíbilo na SNESu a PS1, tak tam pořád na výběr je. Na PC je výběr nula, nula, nic, sem tam záblesk. Sice snaha u nějaké té indie produkce je, od Vaporum si slibuje hodně, možná jej konečně koupím a zkusím, ale co dál?

Jediné, co mi zbývá, co dělám a užívám si zároveň naprosto parádně, je znovu hraní stařešin, které už jsem dohrál, když chci klasickou kobkařinu beholderovského typu.
@Richmond (21.04.2020 20:13): Dragon Age: Origins (a Mass Effect a dokonce i Jade Empire) si pořídila ségra. Trvalo mi dlouho, než jsem se k tomu odhodlal, měl jsem strašné problémy s prvními dvěma tituly - DA:O mě třeba chytla až po dvaceti hodinách (přičemž jsem pak nahrál asi sto bez DLC). Mass Effect mě chytil rychleji, ale taky to trvalo.

No, a za ty roky jsem nakonec dohrál ME 1,2,3, DA:O, DA2 se všemi single-playerovými DLC a momentálně mám v DA:I nahráno 70 hodin - a jediný důvod, proč jsem DA:I (a Andromedu, na tu se těším) nehrál dřív byl ten, že mi to starý noťas neutáhl.
Tak jsem zjistil, že žánr dungeonů je v angličtině těžko googlovatelný. Jako Dungeon crawler je hodnocený i Darkest Dungeon, Baldurs Gate či Diablo...jako nejlepší je podle IGN nějaká Etrian Odyssey II. Ech.
@Tulareanus (21.04.2020 20:20): Proč zase do toho pleteš point-and-click adventury?? A proč to omezuješ na retrodungeony? Tak jednoduchej zase nejsem. Já nevolám přece čistě po dungeonech proboha? Kam na to pořád chodíte? V případě Serpents in Staglands jsem měl pocit, že se zablýskalo na lepší časy, žádnej pitomej dungeon. Takže to jde. Dle mého ten můj příměr s masem sedí.

@Tulareanus (21.04.2020 20:20): Opět další špatný příměr s restaurací. Když mám přece nějaké konkrétní požadavky na jídlo, tak nepůjdu do restaurace, kde bych ani neočekával, že ho tam budou mít (což je tedy v tomhle přpadě pizzerie versus řízek). Příměr úplně mimo. Půjdu tam, kde ho očekávat budu (což je v mém případě souhrnd určitých nároků na crpg). A ty moje nároky nejsou fantasmagorie, protože už tu ve velkém byly.
@Richmond (21.04.2020 20:13): No každopádne, čo sa ti presne nezdá na tom prirovnaní k reštauráciám? Vyberáš si výhradne čo najviac retro tituly a to až tak retro, že sú na poväčšine na okraji záujmu hráčov, ktorých inak niečo podobné vyhľadávajú. :) Nevravím, že je to zle, lebo asi najlepšie vieš, čo najviac baví. No práve preto tá analógia sedí, nakoľko nič iné v zásade ani neskúšaš :)

@Pluto (21.04.2020 20:15): Tak nechoď do pizérie, keď si chceš dať rezeň so zemiakmi. Chyba je v tomto prípade výhradne u teba :)
@Richmond (21.04.2020 20:13): Prirovnanie s reštauráciou sedí, je kopec žánrov a subžánrov a ty si ideš stále to svoje. Ja netvrdím, že ťa to automaticky má všetko baviť. Nikoho nebavia všetky hry a všetky žánre a subžánre, ale ak si dookola točíš retrodungeony a pár point and click adventúr, tak je to vymedzenie a obmedzenie, ktorým si ty sám znižuješ potenciálny počet zaujímavých titulov, vina nie je na strane hier a vývojárov. Nikto netvrdí, že máš na svoje obľúbené hry rezignovať, ale rozšíriť. To, že si zahráš niečo iné ti automaticky nevylúči/nezakáže to, čo si hral predtým. Jednoducho povedané, obmedzenie si vytváraš sám.

A prirovnanie s mäsom je zcestné, pretože tie hry a žánre a subžánre sú od seba oveľa odlišnejšie, než tomu bolo u hier v 90. rokoch, len to tam nechceš vidieť. Prirovnanie s vegetariánstvom a mäsom je práveže úplne opačné. Ponúka sa ti veľké množstvo úplne odlišných jedál(z ktorých som časť načrtol nižšie), ale ty trváš dookola na tom istom.

@Pluto (21.04.2020 20:15): Čiže je chyba pizzérie, že si tam vošiel, sadol si, pozrel si jedálniček a oni svine tam majú pizzu a nie starý dobrý řízek? :D Je to tvoja chyba, že si šiel do reštaurácie, kde nič nechceš jesť. A opäť by príklad sedel, keby ti bol predkladaný len jeden žáner alebo subžáner, ale ich je mnoho. Mnoho subžánrov/žánrov = mnoho rôznych druhov jedál, to je asi to najjednoduchšie a najpriamejšie prirovnanie, ktoré sa dá urobiť. Ak by si prišiel niekam, kde sú len dungeony, to je pizzéria. Ak by si prišiel niekam, kde sú len souls-like hry, tak tam majú len sushi. Ale ak si vezmeš trh ako celok, tak to nie je v žiadnom žánri homogénne...
@Tulareanus (21.04.2020 19:59): A hlavne, ak prídem do reštaurácie, kde majú na výber z 50 jedál a nie je tam akurát to jedlo, ktoré som naučený jesť dookola, chyba bude asi vo mne a nie vo výbere tej reštaurácie...

Tady bych se do toho trochu vmísil. Nemusí být chyba jen ve mě, může být i ve výberu restaurace. Pokud si chci dát řízek s bramborem a zajdu do pizzerie, tak mi ani těch 50 různých druhů pizzy či nějaké těstoviny nepomůžou. V tom případě není chyba ve mě, ale ve špatném výberu restaurace.
@Tulareanus (21.04.2020 19:59): Počet mnou ohodnocených her není dobré měřítko. Já nehodnotím hry, pokud jsem v nich neodehrál podstatnou část. Hrál jsem kupříkladu Dragon Age : Origins a po dvou nebo třech hodinách jsem to raději odinstaloval, ale body jsem neudělil. Hrál jsem Serpents in Staglands (spadá do toho období), tam zase díky bugům nemůžu pokračovat. Opět jsem nedal hodnocení. Hrál jsem i Dark Souls, ale tenhle typ spíše akce moc nemusím, čímž Ti odpovídám i na podivný druh akčních rpg (vyloženě nemám rád diablovky) :) O drtivéí většině novějčích her mám povědomí, typově ví každej člověk, které rpg by ho mohle bavit a které stoprocentně jde mimo jeho zájem. japonské rpg jsem taky zkoušel, stačí? Já fakt nechci hrát karetní rpgčka, proč bych měl? Co tam máš dál? Co se týče mého "vkusu", jsem holt sveřepej, potřebuju něco speciálního, co dříve bylo relativně běžné a není. Mám to kvůli tisícům dalším pidižánrům opustit a rezignovat? Příměr s restaurací se mi moc nezdá, já nechci jedno jediné jídlo, to se snažím Ty mě vltačit do této pozice. Je to spíš jakoby restaurace všechny přešly na vegetariánskou stravu, nabízely úžasných 150 jídel v menu a já chtěl něco s masem...
@Tulareanus (21.04.2020 19:59): "A hlavne, ak prídem do reštaurácie, kde majú na výber z 50 jedál a nie je tam akurát to jedlo, ktoré som naučený jesť dookola, chyba bude asi vo mne a nie vo výbere tej reštaurácie... K tomuto môžem napísať len + 1

Dnes vychádza také množstvo hier, vrátane RPG a dokonca aj dungeonov, že pokiaľ si z nich niekto nedokáže vybrať, chyba rozhodne nie je v nedostatočnom výbere, ale v nerealistických požiadavkách dotyčnej osoby.
@Richmond (21.04.2020 19:49): No ale ty tie hry ani neskúšaš. Máš na DH 7 ohodnotených hier z rokov 2010-2020, z toho okrem jednej sú všetky vyslovene retro. Ak to nemáš odskúšané a hrám nedávaš šancu, tak asi nemáš priveľmi relevantný pohľad na to, čo vychádza a aké to je. A skvelá doba je a vyberie si každý, kto si vybrať chce. Mne táto výmena strašne pripomína ľudí, ktorí vyplakávajú nad tým, ako nevychádza dobrá hudba a pritom dookola počúvajú 10 starých skupín a nič nové sa ani nepokúsia vyskúšať.

Sú izometrické rpgčka, ktoré nie sú ako Bioware, je kopec jrpg, konzolové veci začali viac vychádzať na pc, sú pixelartové akčné rpgčka, sú souls-like hry, sú ukecané party-based rpgčka, sú ťahové rpgčka s retrografikou, sú kartové rpgčka, sú rôzne rogue-like rpgčka, sú rpgmaker rpgčka a občas sa vynárajú aj tie dungeony. Ale koľko z tých hier si bol vôbec ochotný vyskúšať?

A hlavne, ak prídem do reštaurácie, kde majú na výber z 50 jedál a nie je tam akurát to jedlo, ktoré som naučený jesť dookola, chyba bude asi vo mne a nie vo výbere tej reštaurácie...
@Tulareanus (21.04.2020 19:28): Pořád špatně :) Pořád Ti nedochází ta základní poučka směřovaná kdysi mně uživatelem, kterého nebudu jmenovat. Tvrdil, že je skvělá doba a že si každý už dnes z těch rpg her vybere. A já na to konto říkám, že každý ne-e. Netvrdím, že si nikdo nevybere, netvrdím, že nevychází kvanta her. O dalších žánrech tu nebyla řeč, jsme v sekci rpg, nevím proč je zmiňuješ.

@Jab (21.04.2020 19:25): engine byl revoluční, nikdo jiný podobný v té době lepší neměl. Z hlediska hratelnosti měl vše potřebné. To, že by snesl lepší uživatelské ovládání je dle mého marginalita. Nevím, jestli oba díly měly komerčních úspěch, nikdy jsem po tom nepátral. On to nebyl čistej open world, ale dost to tak působilo. Zmiňuji tuto hru i proto, že se naprosto vymyká těch škalulkám udělaným pro dungeony, že to jen o soubojích a mechanických puzzlech (=lobotomie). A přesto nikde žádne následovník. Proč sakra?

A ano, druhý odstavec vystihuje celkem dobře to, co jsem měl na mysli (i včetně toho PS:T, kterému jsem dal 90 mimochodem)