Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

[neexistující příspěvek]: Drahá deska (za 3k koupíš B450 v nadstandard. výbavě, zatímco B550 má na 3k začínat s budget modely) s vidinou diskutabilního upgradu CPU (už vidím někoho, kdo si horko těžko našetří na levný PC a za rok bude cpát další prachy do novýho procesoru - v herním PC se upgraduje grafika all the way), samotnej procesor zbytčnej v dnešní době. Kwoky to napsal dobře, kdo chtěl výkonný čtyřjádro, už dávno ho má a v dnešní době cokoliv pod 6 jader nedává smysl.
Půjdu proti proudu. Do bugget PC jedině B550 desku (už jen kvůli kompatibilitě s Ryzen 4000 a PCIE 4.0) + AMD Ryzen 3300X. (ano já vím jen 4c/8t, no future-proof, etc.).

Hrozná škoda že to CPU nevyšlo už minulý rok. Časem bych to vyměnil za nějaké 8c/16t CPU Ryzen 4000 ale jen pokud by to bylo nezbytně nutné.

Ten rozdíl mezi lowend R3 1200 a R3 3300X je ve výkonu na jádro propastný. Pravda testovali s RTX 2080 Ti, což má doma málokdo. :) Samozřejmě vždy si můžete připlatit za lepší, dražší a více future-proof CPU ale něco mi říká, že pro causal gamera tohle je solidní terno. Low end CPU s výkonem které posílá do důchodu 6c/6t konkurenci v podobě i5-9400f, a všechny starší CPU obecně to je masakr.
IPC musí být parádní, když to místy konkuruje mnohem dražším CPU od modrých ale vlastně i tak trochu střílí i do vlastních červených řad.
@Cobot (14.05.2020 10:15): Já mám na Carbonu taky 8+4 pin, ale stačí jen 8 pinů.

Mě spíš překvapila cena, že prý levnější modely mají začínat na cca 3 tisících. Něco mi říká, že pro hromadu lidí bude pořád B450 nejlepší volba.
@Cobot (14.05.2020 10:15): Tak on ten jeden osmipin bohatě stačí na normální provoz i lehké přetaktování. Ty další přídavné konektory jsou tam pro extrémní OC, kdy spotřeba letí raketově nahoru.
B550 desky. Pasivní chllazení chipsetu je tedy jasné.

Docela mě překvapily ty napájecí konektory na procesor. Asi to nemá nic dělat s tím, že jsou to nové desky a je to i jinde, ale myslel jsem, že je standard jeden osmipin. Taky jsou někde dokonce dva osmipiny nebo kombinace čtyř a osmipinu.
Lidi neblázněte. Kdyby nové Nvidia a AMD GPUs byly 4x výkonnější než dnešní generace tak by to poslalo cokoliv pod RX5600 XT / RTX 2060 6Gb do předčasného důchodu. :)
Pak by se hráči dělili na dvě kategorie: ti kteří si mohou koupit a zahrát novou next gen hru, a ti kteří to už vzdali. :)
Tak klidně be mohla bejt, ale pak by 3060 stála tak 20k+ ... bohužel si nemyslím, že by Nvidia změnila ten trend, kdy poměr cena výkon při nové generaci zůstává stejnej jako u té předchozí a přidanou hodnotou je jeblej raytraycing ...
@Paul (13.05.2020 14:08): Tak si tyhle stránky někam ulož. Nevěnují se zdaleko jen notebookům. A je to původně německá stránka, takže spoustu věcí mají dost detailně rozebraných. ;) Ne že by to byl nutně případ těhle článků na základě "rumors/leaks".
@Jab (13.05.2020 13:55): viděl jsem tam notebookcheck tak jsem na to neklikal, měl jsem za to že se to týká nepřekvapivě notebooků. Nicméně za tím, že je naprostá blbost aby 3060 byla stejně výkoná jako 2080Ti si stojím, jakkoliv by to bylo super.
@Jab (13.05.2020 12:37): bylo by to dobrý, ale je to blbost. Jinak nejnovější rumor tvrdí že 3080Ti bude cca o 40-50% výkonější než 2080Ti. Což by celkem odpovídalo. Ale je to všechno jen nepodloženej rumor mill.
@Cobot (13.05.2020 11:49): V tom leaku psali, že 2080ti by byla cca na úrovni 3060. Což by byl skok jak blázen. Blízko opravdu těm pascalům. Stran raytracingu píší, že ta nová generace bude až čtyřikrát výkonnější.
Ten leak je prý vycucanej z prstu, nebral bych to zatím vůbec vážně. A pokud se nepletu, tak teď někdy mají být Nvidí představeny jen profi výpočetní grafiky, ty herní až mnohem později.
@Jab (13.05.2020 10:42): A jak to vůbec vypadá v kostce z toho leaku. Nějak nemám čas to číst. Bude to výkonovej skok jako mezi Maxwellem a Pascallem nebo spíš evoluce (= nic moc)?
@Gordon (13.05.2020 10:29): Čert ví. Ale ta nvidia generace 30xx už snad bude za pár dní. Začnou nejvýkonnějšími a jako vždy budou postupně představovat nižší třídy. Taková 3050 se klidně může objevit až příští rok. Stejně tak notebookové verze budou mít citelné zpoždění.
No nevím. Mám i5-2400 Sandy Bridge, taktovanou: 1 core na 3,8 Ghz, 2-3 cores na 3,7 Ghz a 4 cores na 3,6 Ghz. Z testování u známé co má R5 1600 (netaktovaný) vím, že můj Sandy Bridge podává jen o trochu nižší výkon na jádro než první generace Ryzenu, což mě tenkrát nemile překvapilo. Samo, i tu R5 1600 lze taktovat.

Podle mě R3 3100 (default) bude i s 128 bit grafikami jako RX 5500XT/GeForce 1650S nebo lépe s 192 bit RX 5600XT/GeForce 1660S/RTX2060 6GB podávat ve hrách zcela jistě vyšší výkon (max. fps) ale také už zde několikrát zmiňované min. fps než R3 1200 (default). Možná že průměrné fps budou podobné. Rozdíl v IPC je docela velký, to se někde musí projevit.

Jako hráč leteckých simulátorů (ano té menšiny v herním průmyslu) vím že rozdíl v IPC je poznat. Jak máte simulátor co vytěžuje jedno jádro tak se každý snímek navíc počítá a to obzvláště u náročných scén v dynamické kampani kde CPU počítá každý objekt na mapě.

Nicméně ten test bych rád také viděl. :)
Docela bych chtěl vidět srovnání výkonu ve hrách mezi Ryzenem 1200 a 3100. Samozřejmě v kombinaci s nějakou rozumnou grafikou, ne 2080 Ti :) Něco mi říká, že ten rozdíl bude ve většině her jen velmi malý.

Nemáte někdo 3100 na půjčení? :)
Bez debat, hráčů ostatních žánrů je mnohem více než hráčů leteckých simulátorů. Je mi jasné, že open world RPG alá Witcher, Skyrim nebo Assassin's Creed hraje nepoměrně více hráčů než nějaký Falcon BMS.

Mě prostě jen samotný výkon R3 3300X přijde velmi zajímavý, vlastně to platí i pro levnější R3 3100 ale chápu, že to není pro každého. :)
@mrazikcomp (12.05.2020 00:18): Proč myslíš, že to je v uvozovkách? Myšleni jsou hráči hrající tyhle kompetetivní online blbosti, jako celek, ne ti co jsou vážně profi. Těch je určitě mnohem víc, než hráčů leteckých simulátorů :)
@Kwoky (11.05.2020 13:52): To je zaprvé dost subjektivní a za druhé nejen že to neodporuje tomu, co jsem napsal, ale ani nechápu, jak je to relevantní. To jako že pokud bude 40 % ceny PC grafika a 25 % ceny procesor, tak pak nevadí, že místo levnějšího koupím stejně výkonný procesor, ale o několik tisíc dráž?
@Charllize (11.05.2020 21:16): Na PS2 běžela spousta her v 60fps. I velkejch, např. MGS2. 30 se stalo standardem zas u PS3 a 360. Jinak nevím koho máš tím divením na mysli. Já bych si přál aby konečně po tolika letech, když už na to bude výkon, vývojáři prioritizovali hratelnost před grafikou/fyzikou/množstvím AI, ale rozhodně mě nepřekvapí a nebudu se divit, pokud tomu tak nebude.

Nicméně na základě jedný (navíc crossgen) hry je brzy vyvozovat závěry, jakýmkoliv směrem. Ale taky čekám že bude 30 spíš opět standard, bohužel.
@Paul (11.05.2020 18:13): Tady to mas :(
Co se týče nedávno představené akční hry Assassin’s Creed Valhalla, Ubisoft nyní potvrdil, že poběží v nativním rozlišení 4K a 30fps.

Ja nevim cemu se porad vsichni divi. Uz od dob PS1 a prvniho xboxu bylo pro kazdou nasledujici generaci majoritni fps 30 u vetsiny her, hlavne u AAA her. Proc porad nekdo ocekava ze se to s dalsi generaci nejak zmeni nechapu :)
@Rapier (11.05.2020 16:00): Prakticky všechny dnešní open world hry využijí minimálně 6 jader a některý silně benefitujou i z osmi (Kingdom Come, RDR2..). Ve starých konzolích je 8 jader, ale developeři mají k dispozici jen 7 a využívaj je do mrtě, jinak by se tam nic nehejbalo ani na těch ubohejch 30fps.
Do budoucna bude 8 core rozumný minimum, pokud člověk bude chtít držet 60fps. A to ještě předpokládá, že tvůrci multiplatformovek budou na konzolích cílit taky na 60, protože pokud budou cílit 30, tak se obávám že bude na PC dost problém 60 nějakou dobu rozjet (bez nějakýho snižování detailů/množství AI na scéně atd), vzhledem k tomu jak dobrý procáky v konzolích teď budou.
Už zase ti hráči simulátorů, kteří tvoří naprosto zanedbatelnou skupinu hráčů?

Najdi si více testů porovnání 4/6/8/x jader ve hrách a zaměř se nejen na avg FPS, ale také na 1% a 0.1 % a framtimes ...

Do nově skládaného PC zaměřeného na "profi" hraní nějaké hry, která 100% nebenefituje z víc jader asi ok, ale do herního PC, které má nějaký čas vydržet to podle mě není dobrá volba.
Jen další hříšná myšlenka při pondělku. :) Není náhodou současný procesor v Xbox One AMD Jaguar 8 cores CPU? A nemá být náhodu CPU v Xbox Series X "pouze" 8 cores, pravda s SMT Viz. odkaz? Co brání současným programátorům her na konzolích využívat všech 8 cores CPU?

Náhodou řada lidí co hraje hry kde programátoři nedokážou využít více cores/threads. Bavíme se tu o bugget lowend CPU. Samozřejmě koupí R5 3600 chybu určitě neuděláte, ale např. hráči leteckých a jiných simulátorů se asi nemají čeho bát. S výjimkou moderního Flight Simulator 2020 neumí nic využít více než 1-2 cores.

Kolik her ze současných konzolí (Xbox One, PS4) využívá 8 cores? Kolik her z PC využívá opravdu 8 cores, respektive více než 4 cores (to platí i pro konzole)? Nehraji moc jiných her než simulátorů, proto se Vás ptám co hrajete opravdu intenzivně.
Vyměnit 6c/12t za 4c/8t i když třeba s o trochu lepším výkonem ve hrách v době, kdy 4c/8t CPU už někde přestávaj stíhat ... tak to by udělal jenom blbec.