Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Bursoft (04.09.2020 09:54): V tomhle máš absolutní pravdu. Já nemám moc důvodu přecházet, počítač zvládá v 1440p absolutně vše bez problémů, ale člověk nikdy neví, že? :) A je pravda, že pozitivní hype okolo nových RTX 3xxx je vidět všude. Jestli ne v nejbližších dnech, tak kdy chce AMD hodit nVidii vidle to té atmosféry stylem "Hej, jsme tu ještě my a bylo by lepší počkat, protože naše RDNA 2.0 bude fakt vostrá...."
No jako AMD by mělo začít "leakovat", protože obecně ohlas po té prezentaci 3xxx řady je hodně pozitivní a AMD mlčí. Myslím si, že je pro ně kritický teď pustit nějaký informace, než nový geforcky půjdou na trh.

Dle Digital foundry se zvednul i rasterizační výkon opravdu hodně, jestli to potvrdí i další recenze při releasu, tak má AMD problém bez žádnýho teasingu na to bájný "big navi".
@ZephyrCZ (04.09.2020 00:21): Přesně tak. 3090 kromě toho že má kupu paměti zase nějak výkonná oproti 3080 není. Těch 20 procent vzhledem k ceně je zanedbatelný nárůst. Je to prostě Titan přejmenovaný na 3090. Však i kožený muž to říkal v tom dile Prostřena, co dávali na Twitchi v úterý v 18 hodin :-D.

@Gordon (04.09.2020 02:44): Tak tomu kamarádovi prosím vyřiď, že jsem štědrý a dám za ní 3 a půl :-D.
@Paul (03.09.2020 23:39): Myslím že by stačilo, kdyby AMD vydalo soupeře pro RTX 3070 a RTX 3080 (RX 6700 XT a RX 6800 XT?). RTX 3090 je nosense za ty peníze a v takovém výkonu a s takovou pamětí už bude AMD dle mého tlačit grafiky architektury CDNA, než RDNA 2.0. Ale až čas ukáže... :)
@ZephyrCZ (03.09.2020 22:34): aha tak se dívám na alzu, že jsem za ní tenkrát dal 13,2 tis! Já jsem se svou RX 5700 XT také spokojený, karta je podobně tichá jako ten ASUS ROG, a to se týče i té stabilní frekvence.

Kwoky, Toaleťák: takovou cenu bych spíše čekal, nicméně to je ale cena jako za nový Xbox Series X ne? :)
@Rapier (03.09.2020 22:26): A teď si vem, že já za tu Asus ROG Strix RX 5700 XT dal přes 14K :) Chtěl jsem to nejlepší, takže jsem musel přitlačit. Ale zase, karta je ultra totálně tichá, vůbec o ní nevím, a frekvence drží bez problémů přes 2 Ghz permanentně... :) Takže veliká spokojenost. Jinak, ovladače teď naopak absolutní TOP, té kartě hodně vyrostl výkon za tu dobu co je na trhu... A taky se mi jí díky tomu nechce měnit... :) :) :)
@ZephyrCZ (03.09.2020 22:16): já jsem s RX 5700 XT po jistém rozčarování s ovladači na začátku roku 2020 velmi spokojený. Mám Sapphire Nitro +, což je určitě jedna z těch lepších. Jen mě děsí představa že GPU za 12,5k bych měl vyměnit ani po roce, pokud chci mít pocit, že mám doma stále to nejlepší. :)
@Rapier (03.09.2020 22:06): Z mého pohledu nV čeká co AMD. Vem si, že RX 5700 XT má téměř poloviční velikost čipu oproti RTX 2070 / RTX 2080, přičemž má podobný výkon. Z hlediska výtěžnosti a ekonomického ukazatele výroby na tom tedy AMD bylo daleko lépe než nVidia. Navíc, daleko menší čip se stejným výkonem jako velký Turing? = jasně lepší návrh. Kdyby před rokem AMD představilo nějakou RTX 5900 XT s velkým čipem jako měla RTX 2080, namazala by si nVidii na chleba. Ale nepředstavila. Proč, to se nedozvíme. Finance? Vývoj zaměřený na Ryzeny? Těžko říct.

Tenhle rok si ale myslím, že AMD už velký čip vydat může. Takže teoretická RX 6800 XT by výkon RTX 3080 mít mohla, pokud budeme brát v potaz že GPU může AMD zvětšit klidně 2× a narvat tam o hodně víc všeho (a dostane se zároveň na velikost čipů od nVidie). Pokud navíc v AMD zvednou IPC RDNA 2.0 o 15 procent vůči současným RX 5xxx, co se šušká, máme tu konkurenci a to je Win:Win jak pro fandy tábora červených, tak zelených... :)
@Rapier (03.09.2020 21:51): 10K 3070 ani omylem stát nebude, to si každej jenom maluje dle toho co řekla nV. Ale realita bude u kvalitních karet jiná. Jinak, mám také RX 5700 XT (Asus ROG Strix) a vzhledem k tomu že ta karta všechno tahá zcela bez problémů, tak si říkám, jestli vlastně chci kartu měnit...
@Kwoky (03.09.2020 18:18): S takovou cenou, hlavně za tu 3070 postavíš PC docela dobře na AMD okolo 30 000 a co stavím počítače, tak nevím proč, ale 30 000 bývá často taková hranice zákazníků, kolik chtějí dát do kompa (bedny). Navíc si nedělám iluze, že dostupnost těch karet bude v počátečních měsících prodeje kdovíjaká.
@Toaleťák (03.09.2020 18:16): S tím že budou na konzolích teď nově RDNA 2.0 grafiky s HW podporou raytracingu, tak očekávám masivní nástup DX 12_2 her. Takže i kdyby byl výkon v DX11 slabší, myslím že to s tím výkonem nikomu vadit nebude... :)
Teď budu možná trochu mimo. Po hraní Death Stranding a TLoU 2 musím říct, že stabilních 30 fps je mnohem lepší než když hra propadává a zvedá se třeba od 30 do 50 fps. Když se to drží pořád stabilně, neměl bych pocit, že by mě ovládání nějak limitovalo oproti 60 fps. A to ani v akčních místech, kde se musí mířit.
@Paul (03.09.2020 09:43): Ten input lag je znat oproti game modu v kterym to vyhlazovani pohybu zapnout nejde. Ale neni to tak hrozny. Ono ten TruMotion ma jeste dva posuvniky kde to jde ladit a ziskat tim lepsi odezvu, problem trosku je jen v tom ze to chce u kazdy hry delat separatne coz je krapet oser. Jeste tam je separatne prepinani pro lepsi odezvu takze kdyz to clovek naladi a pozapina tak se to da normalne hrat aniz by ta slabsi odezva byla otrava.
Samo s tim game modem se to srovnat neda tam ma ta TV asi 14ms, coz je na TV dobry cislo.
@Charllize (03.09.2020 09:41): Já ten motion smoothing zkoušel u Days Gone, jestli by to neeliminovalo mojí nechuť to hrát protože 30fps sucks, ale bohužel..stejně se to občas potrhávalo a ten input lag byl hroznej. Ale klidně to může bejt už dědečkem plazmou, věřím že na novejch TV ta funkce může fungovat líp.
@Luďa (02.09.2020 21:26): Me to napadlo hned ze by se u toho nekomu mohlo delat zle. A jasne je to to takovy 60fps šidítko. Ale me osobne se to celkem libi. Kdyz to prepnu na normal prijde mi to hrozne trhane, aspon u tech filmu a serialu, ale po chvili si na to zvyknu. Uplne dokonaly to samozrejme neni, ale vyuzivat to budu kdyz k tomu budou ze zdroje dobry podminky.
Nevím, jestli je to teď už lepší, ale já tohle dopočítávání snímků vždycky vypínal. Motá se mi z toho hlava. Nějak můj mozek rozezná, že to není opravdových 60 FPS, ale že je to jen jako a občas se tam něco divně pohne a jakoby to pluje v prostoru nebo jak to popsat - sice se to hýbe, ale nezmění se tomu v tom mezisnímku přesně perspektiva, nejvíc je to samozřejmě vidět u blízkých předmětů, kde by měly být vidět i „boky“ nebo když se nějak hýbe do toho ještě kamera. Když někde v dálce letí pták nebo se hýbou větve na stromech, tak tam to poznat není.

Ale když jsem to říkal někomu jinému, tak si jenom klepali na hlavu, že to moc hrotím. :D Já jsem všeobecně moc citlivej na takovýhle podivnosti jako deformace obrazu, chromatická aberace, 2:3 pulldown apod, takže mám asi hendikep, že si takovýhle technologie nemůžu užít. :(

EDIT: @Charllize (02.09.2020 21:14): U toho Avatara od 1:30 se mi začalo dělat fakt šoufl. :D Na těch „houbách“ při pohybu kamery je to hrozně poznat (asi protože je to jednoduchej tvar a má velkej kontrast). Připadám si jak opilej když se na to dívám. :(
@samorost (02.09.2020 14:58): Asi zalezi na modelu televize. Ja treba zkousel Final Fantasy 15 ve steady obrazovem modu kde drzi 30fps na 100% a bylo to perfektni. Barvy mi prisly porad stejne. Nektere hry jsou v Trumotion ale prakticky nehratelne, treba Skyrim ktery na ps4 pro bezi v nativnim 4k a miva propady i k 20fps. Kazdopadne dost her s tim hrat jde. Ta plynulost obrazu je az neskutecna.

@Gordon (01.09.2020 17:07): U filmu jde o zvyk ale vypada to asi takhle (pokud ti teda yt zobrazuje 60fps) jen mozna jeste o fous plynulejsi.
https://www.youtube.com/watch?v=zDFwGOsqCnM
@Charllize (01.09.2020 12:23): Taky jsem to doma zkoušel, je to sice fajn, mám pak ale mdlé barvy a chvěje se obraz. Chvění sice po chvíli v podstatě ustane, barvy se mi ale nepodařilo vrátit do původního stavu. Takže jsem tuto funkci zase vypnul. :c)

@Gordon (01.09.2020 17:07): Filmy s tím vypadají jako jihoamerická telenovela, takže pro mě osobně nic moc. :c)) Jsem holt za ta léta až příliš zvyklý na 24 snímků za vteřinu. ;c)
@Rapier (01.09.2020 23:44): Tu dobu Adlibů, SB16, SB Pro, Gravis Ultrasoundů, SB AWE 32, SB Live 5+1 apod. velmi dobře pamatuji. Přesně vím o čem píšeš, když popisuješ EAX v Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II. Nikdy nezapomenu když jsem přešel právě z Adlibu na stereo Sound Blaster, byl jsem z toho nadšený. Dneska ale paradoxně, když poslouchám OST ke starým hrám, vyhledávám Adlib verze, líbí se mi více... :)
@ZephyrCZ (01.09.2020 22:57): ano zkoušel jsem to měřit, a ACL1220 nad SB Audigi RX i SB-Fi vyhrál na celé čáře.
Nejsem ale profesionál, je možné že jsem se u měření zmýlil, nebo to špatně pochopil.
Každopádně jsem náročný na zvuk a hudbu, ať už na Audio Technica ATH-M40x sluchátkách nebo těch bednách (oboje je více méně studiové Hifi, záměrně bez zvýrazněných basů jako např u Koss Porta Pro) nelze reálně rozeznat rozdíl. Zkoušel jsem to ve hrách, ve flac hudbě, i filmech. Nikdy předtím jsem nezažil Realtek integrovaný kodek s takovou kvalitou, je to dost možná i proto že Realtek využívá na desce hifi komponenty, a dokonce i sluchátkový výstup má papírově stejné parametry jako Sound Blaster Rx nebo Z. Mám Audigi RX více méně jen kvůli hrátkám s hudbou a Alchemy pro staré hry.

Na dobu kdy jsem doma nejprve na SB AWE 64 (ISA?) poslouchal v General Midi hry nelze nezapomenout. Takový The Terminator: Future Shock byl na General Midi úplně jinou hrou. Kvalitní muzika podtrhovala už tak dokonale stísněnou atmosféru. Později výměna za SB Live 5+1 Value a 2 x stereo ve předu a vzadu. EAX a Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II byl zážitek. Laserové střely lítaly kolem Tebe, doslova. Nebo koneckonců i taková strategie jako tenkrát populární StarCraft byl na EAX jiný zážitek. Dalo by se pokračovat. System Shock, Thief...s EAX 5.0 na X-Fi a patchem pro Battlefield 2 který podporoval EAX 5.0 jsi najednou slyšel zvuk odkud na Tebe kdo ve hře střílí, doslova.

Později to ale Microsoft zazdil, omezil přístup HW k paměti čímž sice omezil počet modrých ale hrozná škoda, od Windows Vista výše už jedině přes Alchemy.

Obávám se že ve zvukových kartách už dnes asi žádná revoluce nepřijde. Tenkrát hrát bez Sound Blasteru bylo jako hrát bez akcelerované grafiky. :)

@mrazikcomp (01.09.2020 23:40): Roland MT-32 jsem nikdy neměl ale chtěl bych. :) Nicméně shánět jej raději nebudu, něco mi říká že cena bude hodně vysoko.
@ZephyrCZ (01.09.2020 23:26): dneska ma zvukova smysl bud pro audiofily nebo pro ty co pouzivaj pc k praci s hudbou , pripadne mozna pro progamery ze si vytahnou to 3D na maximum a slysi odkud jde nebo strili nepritel presneji, pro normalniho clveka uz extra zvukovka v podstate nema smysl, max. leda jeste kdybys poustel filmy z pc do domaciho kina , samozrejme do retro stroju je sb awe 32 povinnost pokud nesezes roland MT-32 :)
@mrazikcomp (01.09.2020 23:17): Také díky. Víceméně jste mě oba utvrdili v tom, že kort pokud mám ALC 1220, tak není třeba zvukovou kartu řešit. Také nejsem žádný hudebník, ale říkal jsem si, co kdyby se mi to z nějakého důvodu vyplatilo. Obecně si myslím, že se dneska zvuk ve hrách, z hlediska technologií, neřeší tolik jako dříve. Pamatuji si doby, kdy začalo EAX a já to poslouchal s vyvrácenou čelistí... :) Dnes mě v tomto směru nic nebere, vlastně obecně mi všechno přijde tak nějak normální a stále čekám na ten wow efekt, kterých bylo dříve XY, jestli ještě někdy vůbec přijde...
@ZephyrCZ (01.09.2020 22:57): vykonove to asi meritelny bude v jednotkach procent ale pri dnesnim vykonu systemu asi nema smysl brat ohled na to jestli kodek zere 3% nebo zvukovka 2% z vykonu procaku , ja skoncil kdysi u AWE 32 , pak sem sice premejslel nad 64/128 , ale nez sem se rozhoupal tak se ALC dostalo na takovou uroven ze pro moje hluchy ucho to postradalo smyslu brat zvukovku
@ZephyrCZ (01.09.2020 21:34): Mám doma SB 16 (ISA), AWE 32 (ISA), SB 64/128 (PCI), SB Live! (PCI), SB Audigi (PCI), SB X-Fi (PCI), SB Audigi RX (PCIe) a ještě pár dalších PCI zvukovek jiných výrobců jako Vibra, apod.

Na základní desce mám ten nejlepší integrovaný zvukový čip co lze koupit, zmíněný ALC 1220. Ve stejném PC mám i SB Audigi RX. Když jsem to zkoušel na hifi bednách AQ M-24, tak mě zvuk na integrované zvukovce ohromil. Kvalita je stejná, ne-li lepší (podle měření určitě). než u SB Audigi RX a dokonce než u SB F-Xi.
Rozdíl je už v tom že ALC 1220 má 32 bit, SB Audigi RX umí "jen" 24 bit ale zase má jiné features, které využijí spíše nadšenci do hudby.
Jen pro zajímavost, starší SB X-Fi kterou mám v druhém PC mi umožňuje ve Windows 10 také zvolit 32 bitů 192000Hz (studiová kvalita).
Vždy, když se snažím slyšet na bednách nějaký rozdíl mezi SB Audigi RX a ALC 1220 tak nejsem schopen poslechem rozdíl najít, subjektivně hraje asi o něco lépe ten ALC 1220. Každopádně SB Audigi RX má smysl pokud hraješ starší věci a přes Alchemy si chceš užít 3D zvuk.

EDIT: ještě je dostupný i relativně levný Sound Blaster Z do PCIE. Kvalitativně na tom oba SB (Audigi RX a Z) budou podobně ale jeden mixuje na HW úrovni (Audigi RX), druhý (Z) má na to vlastní procesor a software.
@Gordon (01.09.2020 20:49): V nízkých rozlišeních ano, ve vysokých moc ne.

@Paul (01.09.2020 18:34): Tak sama nVidia prohlašuje o 3080 že je vlajková loď. Takže 3090 je jen takový frajerský kousek Titan like. Viz to, že 3080 bude asi jen o 20 % slabší ale cenově o více než půlku levnější. Navíc 3080 půjde snad ještě taktnout a myslím lépe než 3090. Takže se jí přiblíží.