Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o DH

@Zx Atari 500 (18.09.2020 14:25): Okej, díky za info a hlavně za link. Přijde mi, že tohle by mohly dobře řešit právě štítky, ale uvidíme, jak nakonec budou vypadat a kdyby pro tenhle účel nevyhovovaly, tak se můžeme pobavit o rozdělení platformy.
@Jumas (17.09.2020 21:35): Pokiaľ ide o Bondovky, From Russia with Love sa ovláda jednoduchšie. Tam ti to po stlačení L1 zamieri na nepriateľa a ty si pravým analógom namieriš kam ho chceš trafiť. Netrafiť sa v tej hre je prakticky nemožné.
@Ronik (18.09.2020 13:27):

Ono deleni Amig je asi nejlepsi takto:

1. generace – OCS (Original Chip Set) - Amiga 1000, Amiga 2000, Amiga CDTV, Amiga 500.
2. generace – ECS (Enhanced Chip Set) - Amiga 500+, Amiga 600, Amiga 3000
3. generace – AGA (Advanced Graphics Architecture) - CD32, Amiga 1200, Amiga 4000.

Treba kdyz se vydala AGA hra ciste pro A1200 tak nesla spustit na OCS,ECS. Nektere stare si nespustil na A1200. atd.. OCS/ECS tam byl kompatibilita skoro 100% Proto pro rozliseni stacej bohate ty tri, co jsem napsal. ( Pak se tam jeste sachovalo s kickstartem, ale to uz je myslim nepodstatne info)

A web ohledne her a verzi treba priklad zde : http://hol.abime.net/hol_search.php?find=ufo
@Charllize (18.09.2020 10:43): @Zx Atari 500 (18.09.2020 13:18): Upřímně se v tom nevyznám, ale kdybychom to chtěli rozdělit, tak bychom taky potřebovali odněkud čerpat informace, kdy a na jaké konkrétní varianty Amigy jednotlivé hry vyšly. Ani jedna z větších zahraničních databází (Moby, Wikipedia, OGDB) tohle totiž nerozlišuje. Existuje na to nějaký specializovaný Amiga web?

Každopádně na Moby tohle rozdělují parametrem "Minimum CPU Class Required", na což by tady jednou šly využít štítky.
Tak v první chvíli mě to skoro vyrazilo dech takový číslo, ale jak píše Jumas, jsou v něm snad i plagiáty konzolí z tržnice na hranicích :D
@Kuba1911 (18.09.2020 09:36): Jak píše Ronik. Vypadá to, jako velké číslo, ale jedná se o okrajové věci, na které vyšlo pár her a u nás nebyly moc rozšířené. Jediné, co mě mrzí, že tu není je Game & Watch od Nintendo, protože třeba Chobotnici, Vlka s vajíčky nebo chytání rybiček jsem určitě nehrál jen já.
Když už tu byla řeč o platformách, je vůbec nějaká herní platforma která na DH ještě chybí?
@M.a.t.t. (17.09.2020 20:02): Ono to otvára otázku, že prečo robiť niečo "horšie/nepohodlnejšie" (hoci sa to dá tak robiť) keď mám možnosť zvoliť si "lepšiu/pohodlnejšiu" cestu.

A argumenty typu hrám Dark Souls K+M lebo je to ťažšie ako na Gájpade sú už úplne smiešne, lebo keď to chce mať niekto ťažšie tak prečo postúpiť iba o jeden trápny level.... ad. tanečná podložka, gitara, bubny....
@Dan9K (17.09.2020 14:18): Pravý Shift jsem používal vždycky na běh, pravý Ctrl asi na to skrčování, jak píšeš a na skok tuším nulu, ale to už nevím jistě a na otvírání dveří či funkci použít Enter. Na další akce jsem používal klávesy okolo Enteru :) Myslím, že GTA III jsem ještě takhle hrál, protože ten Enter na kradení aut si pamatuju.

Teď používám v podstatě standardní ovládání tak, jak je nastavené. WSAD na chůzi, C na skrčování, mezerník na skok, E nebo F na akci (podle toho, jestli je vyklánění, protože na to používám Q a E) a ty další věci buď přenastavím nebo nechám, protože je moc nepoužívám. Ještě tedy ten běh na levý Shift, ten je totiž nastaven různě.

@PRIVATE MARTIN (17.09.2020 17:06): Nevím, na jakou jsem to spustil obtížnost, ale to asi nehrálo až tak zásadní roli, jen jsem asi umřel rychleji :) Zkoušel jsem to jen pár minut a zabil jsem asi pět protivníků, než jsem se poroučel k zemi. Kdyby jsi ale viděl, jak dlouho mi to míření trvalo, a když jsem těmi trhanými pohyby konečně zamířil na cíl, tak se pohnul :) To automatické míření možná zkusím, každopádně než se to nějak naučím ovládat, tak další Bondy pořizovat nebudu :) Asi si pořídím pár závodů, které jsem strašně dlouho nehrál (když nepočítám GTA IV) a na klávesnici mě to teď nějak neláká.

Baldur's Gate mě ale chytlo řádně, akorát jsem při jeho spuštění ještě neměl paměťovou kartu na ukládání, takže jsem nedosáhl ani na první level. Hrálo se mi to ale fakt skvěle, musím pak pořídit druhý PS2 gamepad, abychom si s Romčou zapařili spolu.
@jarek.p (17.09.2020 19:49): No neviem, na k+m hrám 25 rokov, na gamepade hrám viac len posledné 2 roky a diskusia je otvorená rovnako pre všetkých. A taktiež som napísal, že si mnohé žánre na gamepade neviem predstaviť hrať.
@jarek.p (17.09.2020 19:49): Ja som si ten dlhší post prečítal a žiadne presviedčanie nasilu, že má dotyčný pravdu, som tam nevidel. Vidím tam iba argumenty, prečo je gamepad občas dobrý, takže netreba hneď prechádzať do útokov. Zároveň dodávam, že môj názor sa s Tulareanovym úplne nezhoduje, pretože narozdiel od neho si taktiež myslím, že niektoré žánre, o ktorých tvrdí, že je na ne vhodnejší gamepad (a objektívne je), nie je až taký problém ovládať na klávesnici,
@Tulareanus (17.09.2020 19:43): Sorry, ale nepřestane mě překvapovat, jak se všechny snažíš přesvědčit, že jenom ty máš pravdu. Zkus se smířit s tím, že jsou lidi, kteří gamepad nežerou tak jako ty a hry se jim líp ovládají na klávesnici.
@Richmond (17.09.2020 07:35): Však to som presne napísal, že záleží od žánrov, subžánrov a herných sérii.

@Dan9K (17.09.2020 12:31): Ak by sme chceli ostať u tvojej analógie, tak by sme museli ale prehodiť nástroje. Klavír je funkčne viac ako gamepad, obe ruky vlastne robia "zrkadlené" pohyby na jednom inštrumente, ktorý vyzerá pre obe ruky rovnako, hoci jedna zvykne udávať rytmus a druhá melódiu. Na druhej strane na gitare sa jedna ruka venuje prstokladu (klávesnici) a druhá vykonáva pohyby hore/dole rukou a popritom jemne udiera o struny (kliká). Inštinktívne matáčanie gamepadu som vždy zažil len u ľudí, ktorí mali s hraním na gamepade minimum skúseností a je to len ľahko odstrániteľný zlozvyk, ktorý ale vie byť využitý, lebo sa nájdu hry, ktoré využívajú vnútorný gyroskop, čiže to nie je tak od veci. :) Občas je tá voľná manipulácia dokonca lepšia, lebo môžeš napnuté svalstvo v rukách dať jednoducho do uvoľnenejšej polohy. Ale to samozrejme nie je podstatné.
Stále podľa mňa platí, že sú žánre, subžánre a herné série, ktoré sú lepšie na gamepade a tie, ktoré sú lepšie na druhom. Mnohokrát je navyše negatívny pocit voči gamepadu alebo k+m vychádzajúci z toho, že daná osoba nie je zvyknutá na tej periférii hrať. Samozrejme v dnešnej dobe už ten rozdiel nie je tak veľký ako pred 15+ rokmi a mnohé hry, pôvodne z konzole, sa dajú hrať ok na k+m, ale moja analógia by bola, že to, že mestským autom vyjdeš v lese na kopec je síce možné, ale určite to nie je tak pohodlné, jednoduché a efektívne, ako keď na ten kopec ideš autom 4x4.

@H34D (17.09.2020 06:55): Tak ono veľmi záleží od toho, o ktorých častiach sa bavíme. Ja som myslel tie súčasné. Nie MK 1-4 alebo Tekken 1-3, ktoré sú ešte dosť pomalé a neobsahovali také reťazenie útokov, kombá alebo blokovanie a protiútoky. Tam sa to rozbehlo v podstate až s PS2. To, že sa Tekken alebo MK predáva na pc, ale nič nevypovedá o tom, koľko z tých ľudí to hrá na gamepade a koľko nie. Napr. Injustice: Gods Among Us bolo na klávesníci nehrateľné a nie som jediný, kto ti to povie. :)
Dovolím si tvrdiť, že ak by si posadil k novšiemu MK alebo Tekkenu dvoch ľudí s približne rovnakým (ne)skillom, tak ten na gamepade aj kvôli rozloženiu kláves dopadne vždy lepšie než ten na klávesnici. Ak by som chcel ísť do detailov tak aj kvôli tomu, že je rozdiel mať pohyb na 4 klávesach wsad alebo na kríži, ktorý sa ovláda jedným prstom, pretože ten pohyb nie je len na pohyb, ale i uhýbanie a práve určenie smerovej kombinácie (napr. vpravo dole) v kombinácii s inými tlačidlami simultánne určuje útok. A to je jednoducho na klávesnici pomalšie a ťažkopádne. A to je len jeden príklad z mnohých.

@jvempire (17.09.2020 07:12): No ale v tvojom prípade mi to príde, ako píšeš, ako jednoducho fakt, že ti nešlo na to zvyknúť. Je jasné, že ak si napr. človek nezvykne na hranie na klavíri, ale naučí sa na gitare (nech ostanem v dan9kovej analógii :) ), tak ak má zahrať nejakú skladbu písanu a vhodnú pre klavír, tak ju aj tak zahrá lepšie na gitare.
@Jumas (17.09.2020 13:37): Rogue Agent bola moja prvá FPS na PS2. Začiatky boli ťažké, ale potom to už išlo. Začni na ľahkú obtiažnosť, prvých pár zásobníkov pôjde totálne mimo, ale potom sa to poddá. A keby nie, mala by tam byť aj akási forma "autoaimu", ale s tým som to nikdy nehral.
@Jumas (17.09.2020 13:37): já jsem taky tak hrál, pravý shift na skákání, pravý ctrl na skrčení (obé ovládáno malíčkem) a mezerník na otevírání dveří. V těch starších fps s mouselookem nic víc nebylo potřeba. A i teď na wsad si dávám skákání a skrčení na levý shift a ctrl a ovládám to malíčkem.
ja jednou nekde zkousil nejakej Battlefield na konzoli s gamepadem u nekoho a jasny, asi je to o zvyku, ale zlata dobra mys a zlaty dobry mireni pomoci mysi na PC pro FPS ...

jinak co se tyce FPS, tak mam pomerne unikatni (iirc to takhle pouzivaji nekteri esport profesionalove) ovladani, kdy chodim na mysi, tzn ty zakladni fps klavesy u me vypadaj takto

up / down - RMouse / RAlt
strafe left/right - a/s
primary attack / secondary (iron sights) - LMouse / shift
duck / jump - d / c
use - w
lean left / right - q / e
Já na gamepadu na PC dohrál zatím asi jen Mashed: Drive to Survive, které jsem už předtím dohrál na klávesnici a zážitek jsem měl zhruba podobný. Jinak gamepad na PC hry v podstatě nepožívám, ale chápu jeho využití. Na Wii hraju plošinovky s Wii Remote, což je takový zjednodušený gamepad a dohrál jsem s tím i GoldenEye 007, ale s pomocí Zapperu (držák na ovladač ve formě imitace zbraně). Teď, jak jsme se s Romčou dostali k PS2, tak jsem zkoušel hry z Charllizeho prodejny. GoldenEye: Rogue Agent teda absolutně nedávám, ale Baldur's Gate: Dark Alliance se na tom hraje parádně. TPS si moc neumím představit, ale určitě to bude lepší, než FPS. Takže za mě mohu říci, že gamepad je dobrý na plošinovky, akční RPG, bojovky (ty ale nehraju) a chci zkusit i nějaké závody. Tam je asi lepší volant, ale gamepad bude určitě lepší, než šipky. To mi připomíná, že když jsem začínal s hraním, tak jsem si v FPS i TPS přenastavoval chůzi z WSAD na šipky, ale dnes už nedokážu pochopit, jak jsem tak mohl hrát :)
@Charllize (17.09.2020 09:56): Myslíš si, že hraní her, které vývojářům stojí za to portovat z konzolí na PC, je anomálie? Mně přijde, že těch lidí, co hraje mlátičky na PC a klávesnici je dost. Samozřejmě mnohem míň, než u konzolí, ale přirovnání k souložení s kozou není přiléhavé :) Nebo možná pro tebe je, pokud souložíš s kozou třeba v 10-20% případů a nic to pro tebe neznamená :)
@Tulareanus (17.09.2020 05:20): máš pravdu, je tam ještě ten prostředníček. Každopádně platí to, že krom palce, ty ostatní prsty mají jasnou klávesu, kterou mačkají a v permanenci je hlavně palec, který obsluhuje zbytek, a to mi prostě nevyhovuje a je to vlastně urážka schopností mého 4. a 5. prstu :-) a konec konců i toho 2. a 3. Uznávám, že hmatový prožitek může být intenzivnější, na druhou stranu to je i frustrující, že pak člověk všelijak ten ovladač instinktivně otáčí ve snaze něčeho dosáhnout, a to nic nedělá :-) a za tou analogií si stojím, však na kytaru se hodí lépe hrát jiné věci, stejně jako na tom gamepadu, ale co se dá zahrát na kytaru, to na klavír zahraješ taky, opačně to beze ztrát ne vždy jde :-).



@Charllize (17.09.2020 09:56): dobře, budu si pamatovat, že diskuse s tebou je zbytečná :-).
gamepad je super na spoustu her, ale u těch FPS je to fakt pain in the ass :), tam si přijdu i po desítkách (stovkách) hodin pořád jako dřevák, to míření tam je prostě o dost pomalejší... jakože hry ve stylu Bioshock jsou ještě v pohodě, ale takové Call of Duty, tam to člověk hodně pocítí...
@Dan9K (17.09.2020 04:46): ztrata casu, to by bylo jako presvedcovat psa aby zacal nastalo chodit po zadnich. A takoveto kecy v kleci, ti jasne naznacilo co si myslim, a myslim ze to tak zustane, pac me to tak staci :)

@H34D (17.09.2020 06:55): vzdycky se obejevi nekdo ze radsi soulozi s kozou, nebo ze hraje puvodni verzi DS na K+M, ale v konecnem vysledku tyhle anomalie nic neznamenaji :)



@Richmond (17.09.2020 07:35): Tak v tvem pripade je jasne ze klavesnice a obcas mys je jedine reseni, to je v pohode. Osobne (kdyby to slo) bych taky Wiz IV gamepadem nehral :)
@Ringo (17.09.2020 08:04): Souhlasím, létání na joysticku a auta na volantu, to je mnohem lepší.

Já proti gamepadu také vlastně nic nemám, jen mi to s ním ani po letech moc nejde a nevydržím ho mít delší čas v ruce. Tam kde na klávesnici a myši vydržím dlouhé hodiny v kuse, tak gamepad musím po hodince odložit. Dohrál jsem na nich také dlouhé hry, ale vždy to bylo právě kvůli tomu přerušované a nepohodlné.
@jvempire (17.09.2020 07:47): No, já plošinovky joystickem taky nikdy neuměl a takyj sem je hrál klávesnicí, ale profíci to prostě hráli joystickem :-) Já v podstatě na těch herních ovládačích nevidím žádné zlo, vždy to ke hrám patřilo. třeba u Wing Commandera jsem pochopil, že tenhle typ her hrát bez joysticku a jen k+m je holý nesmysl, nikdy nedocílíš s raketou takového pohybu, jako joystickem.

Co se týče jRPG, jichž jsem spousty odehrál taky na klávesnici, tak od té doby, co jsem si později pořídil gamepad, tak už jen s gamepadem, pohodlně opřený v křesle :-)
Ono třeba, pro příklad, kombinace úderů u jedné z postav ve FF6 se na gamepadu dá dělat v pohodě. Na klávesnici jsem se vždycky spletl a proto jsem tuhle featurku vlastně po celou hru nevyužíval.
@Dan9K (17.09.2020 04:46): Jak dvěmi prsty? Na gamepadu máš zapojeny prsty takřka všechny a smysluplně, nemusím v hektických situacích hledat na klávesnici nebo řešit, že jsem se překlepl (když to řeknu zjednodušeně, chápu, že se člověk časem nějaký prstoklad vždycky na klávesnici naučí), když mám tlačítka k danému prstu k dispozici na gamepadu.

Vůbec hrát plošinovku na klávesnici byla vždycky vlastně taková prasárnička, odjakživa na to byly joysticky. Tam bys teprve hrál dvěma prsty :-)
@Tulareanus (17.09.2020 04:06): Nemohu mluvit za ostatní, ale i z výpisu platforem níže (kde to vlastně začalo), je jasné, že jsem na konzolích a tím pádem gamepadech odehrál mnoho her. A když vezmu konkrétní příklad, Resident Evil jsem hrál nejdříve na PS1, pak na GameCube a nakonec na PC s k+m. A nejpohodlnější byla pro mě právě ta k+m. Dříve jsem si také myslel, že si na gamepad zvyknu, ale teď už tomu nevěřím. Z tohoto důvodu často sáhnu po emulaci a hraji třeba Sonica raději na klávesnici než na originál MegaDrivu. Ale proti gamepadům vlastně nic nemám, jen mi nevyhovují.
@Tulareanus (17.09.2020 05:20): Nevím, jestli má Tekken více tlačítek pro ovládání než Mortal Kombat, ale já hrál MK vždycky na klávesnici a nemyslím si, že hůř než na gamepadu. Možná i tohle je o zvyku?
@Dan9K (17.09.2020 04:46): Nemyslím si, že je to dobrá analógia, pretože hoci hráš hry, tie mechanizmy a s tým aj ovládanie je natoľko odlišné, že sa vo väčšine prípadov nesnažíš robiť/hrať to isté, čiže napr. melódiu/riff/part, preto sú žánre a hry, ktoré sú lepšie na k+m a naopak na gamepade. Hlavne v dnešnej dobe na gamepade hrávaš skoro všetko 6 prstami palce, ukazováky a prostredníky na obidvoch rukách. Hlavne Dark Souls alebo Tekken by si bez 6 prstov nezahral poriadne. Ja som práve vďaka Tekken a Dark Souls začal oceňovať gamepad za ten pocit, keď máš v hre na špecifické tlačidlo a tým pádom aj prst namapovanú v tekkene končatinu a v dark souls máš zvlášť ľavú a pravú ruku postavy, tak mi to dodáva pocit, že tam som viac, silnejšie immersion. Brat hral takto dark souls na m+k a aj ja keď som to skúšal tak som videl, že hoci je v prípade novších dielov a verzií už to rozloženie hrateľnejšie, tak máš skrátka ľavú aj pravú ruku na myši a ostatné veci na klávesnici a ten feeling sa nielen stráca, ale aj to rozloženie kláves sťažuje efektívne využitie viacerých mechaník ako napr. notorické vyblokovanie a vrátenie úderu. Ono v momente ako máš dve ruky na takmer symetricky postavenom ovládači pre dve ruky, je ten pocit iný, ako keď máš pravú a ľavú ruku na dvoch samostatných a úplne inak fungujúcich perifériach. V mnohých hrách som nedal napr. dopustiť na klávesové skratky a makrá (hlavne WoWko a RTS).

Veľa TPS má úplne inú (menšiu) citlivosť mierenia oproti FPS a častokrát sa tam aj bojuje melee, kde funguje podobný, i keď asi jednoduchší princíp ako vyššie spomínaný pri Dark Souls. Skákanie a rôzne "triky" u platformerov mi vždy viac išli a vyhovovali na gamepade, či už to bolo pred 24 rokmi blbnutie na NES alebo neskôr hranie série Metal Gear Solid. Veľakrát sa na hre podpíše aj to, na akú platformu je primárne robená a to aj logicky usmerňuje výber ovládania. :)
@Charllize (16.09.2020 22:31): oceňuji kvalitní argumentaci!


@mazar1234 (16.09.2020 22:31): @Tulareanus (17.09.2020 04:06): no je fakt, že tyhle hry, zatím, vůbec nehraju. A když už hraju TPS, tak mi to přijde, že je to to samý jako FPS, akorát čumím na záda protagonistovi.
Co se týče plošinovek pořád prostě platí, že mi vadí hrát jen čtyřmi (ale spíše dvěma) prsty.
Přijde mi to jako kytara versus klavír. Na kytaru prostě víc jak šest tónů nezahraju, ale je to možná víc cool a můžu u toho skákat, můžu ten tón ohnout a můžu si ji vzít, kam chci. Ke klavíru musím přijít, tón zahraju a už s ním nic neudělám (podobně jako na klávesnici), ale zase s ním můžu zahrát celý orchestrální part. A to je pro mě to hlavní. A na elektrických klávesách je ten ohýbač tónu a volume pedál, takže mám i to, a proto bych analogicky na ty herní klávesnice klidně ty vibrace a páčku přidělal.
@Dan9K (16.09.2020 22:29): No chcel by som ťa vidieť hrať Crasha Bandicoota, Tekken, Dark Souls ale i kopec iných hier na myši a klávesnici. :)

Hlavný problém pc hráčov ohľadom gamepadu je, že nie sú na naň zvyknutý. Samozrejme, že fps, point and click adventúry alebo všetky stratégie by som na gamepade hrať nechcel, lebo na to nie je ani určený. Ale keď si človek naň zvykne sú hry z pohľadu tretej osoby, bojovky alebo skákačky oveľa príjemnejšie než na myši a klávesnici. Čiže väčšina toho tu prítomného odmietania gamepadu znie ako "skúšal som to v jednej hre a neexceloval som v tom od začiatku, tak si myslím, že je to zlé". Samozrejme, ak niekto hráva len stratégie alebo fps, samozrejme, že by gamepad neuživil.

Každopádne ten gamepad pri hrách, ktoré sú preň určené naozaj posilňuje feeling z toho hrania, človek v bojovke viac precíti tie kombinácie úderov ktoré dáva, viac dokáže vnímať aj skákanie a uhýbanie v hrách, nehovoriac o jazdení.
Je to jednoduche, cim vic hrani na gamepadu tim vic si na to clovek zvykne a nauci se to, a pak uz jen kouka jak ho pouziva cim dal tim vic. A jednoho dne na nej prejde uplne :)
Pravda hry co maji interface jako klikani ve win se vzdycky budou lip hrat mysi. Pak tu mame ty fps. Jo je to rychlejsi mysi, ale pohodlnejsi a vic vtahujici? Nemyslim.
Tvl dyt na klavesnici nejde chodit ani dokola, ale jen do pi.. kosoctverce, kde to jsme vroce 1988? :D
Já jsem zjistil, že třeba jRPG jde v pohodě na klávesnici, nicméně gamepadem jsem docílil méně překlepů. Ale kde to bylo fatální, tak u Ori a Hollow Knight, to si na klávesnici neumím představit. Čili proti Gamepadům nic nemám, nevidím u nich žádný prostor pro kritiku. Mají svůj účel.
@Dan9K (16.09.2020 22:29): gamepad má ještě pár výhod - analog triggery, vibrace (což zní jako prkotina, ale dost to zlepšuje pocit ze střelby nebo závodů) a hlavně..tu pohodlnost. Taky hraju z gauče na TV, klávesnici a myš jsem zkoušel, ale z hlediska pohodlí se to nedá srovnávat. Ale samozřejmě ať si každej hraje na čem chce, od toho je PC otevřená platforma.
@jvempire (16.09.2020 22:39): No práve, ale gájpad je vo všetkých smeroch iba pohodlnejší, to že sa to dá hrať ešte neznamená, že je to lepšie a to ja som K+M do krvi kovaný. Ale Pragmatik, aspoň sa za pragmatika považujem.

BTW - kecy o gájpade na automobili sú nezmysel, na to sú tie pedále a volant, na lietadlá sú tie HOTASy...... na TPS bez mierenia je gájpad, to že to niekto dohral na gitare neznamemá, že je to rozumne efektívne.
já taky nesnáším gamepad. Gamepad má 2 objektivní výhody - je malej a sedne tedy do ruky a má páčky, což nikde na klávesnici nebo myši není.

Na druhou stranu, používám počítač asi spíš jako konzoli, jsem na gauči a čumím na plátno, takže klávesnici mám normálně na sobě a myš vedle sebe. A páčka se asi dá celkem nahradit myší, ale i tak si myslím, už jsem to někam psal, že by možná stálo za to na herní klávesnice tu páčku dát.

Gamepad má pro mě 2 zásadní nevýhody, ale ty jsou mnohem větší než ty výhody. 90% věcí se dělá pouze palci, zbytek ukázováčkem. To za prvé není zdravé, za druhé je to strašně omezující, jelikož mám prsty šikovné všechny. Za 2) ovládání, zejména 3D prostoru, je strašně přibližné a nepohodlné.

Gamepad bych viděl jako výhodu pouze pro žánr závodní, ale na ty mám volant. A na letecké simulátory, ale ty nehraju a na ty bych použil tu páčku na klávesnici :-)