Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o DH

@samorost (23.11.2020 16:37): Souhlasím, že ideální by bylo držet pouze původní platformu, jenže tuhle bitvu jsme prohráli už dávno ve dvou momentech:

1) Když se poprvé přidaly konzolové platformy, jako hlavní zdroj se pro migraci dat použily MobyGames, které každou zpětně kompatibilní digitální reedici uvádí jako separátní platformu, ať už se bavíme o NES, PS2 nebo Xbox 360 hrách. A samozřejmě ne každý, kdo se té migrace účastnil, tuhle nuanci chápal. V momentě, kdy nám tohle došlo, bylo už příliš pozdě s tím něco dělat.
2) Ještě před přidáním konzolových platforem, když se povolilo přidávání emulovaných Mega Drive her ze Steamu jako PC her. Je to maličko jiný případ než zpětná kompatibilita v rámci jedné rodiny konzolí, ale i zpětná kompatibilita je svého druhu emulace. To nastavilo nešťastný precedent.

A vzhledem k tomu, jaká je situace u ostatních platforem, rozhodli jsme se i u PS5 a Series X jít touhle cestou, která je konzistentní se zbytkem, ale určitě není ideální.
@Ronik (23.11.2020 16:11): Ad tvůj edit: to je trochu jiná věc, ale ano, to si opravdu myslím. Nezaznamenal jsem, že by fa Sony někde uvedla, že je kompatibilita PS4 her zaručena na PS5 na 100%. Tudíž se domnívám (a nejen já, diskuze na netu naznačují, že se tohoto obává více lidí a to i z řad herních novinářů), že prostě občasné problémy mohou u některých titulů nastat. Jak zásadní, to dnes patrně nikdo nedokáže říct. Pokud tomu tak ovšem nebude, či se případné trable podaří včas nějakou formou odstranit, budu samozřejmě jen a jen rád. I já plánuji zakoupit PS5 a už teď mám doma, či ve své digitální knihovně cca 500 PS4 her. :c)

Jinak jak píše Ringo, nejčistší způsob je ponechat u her označení a datum vydání jen těch platforem, pro kterou hra opravdu nativně vyšla. Ostatní nedává smysl a v podstatě to snižuje věrohodnost databáze, coby zdroje informací. Na druhé straně ale viditelné označení kompatibility napříč hrami bych jen uvítal, což o to. Mnohdy je fajn vědět, že je možné si hru zahrát i na jiné, než původní platformě.
@Solidor (23.11.2020 16:03): To máš pravdu a řešilo se to. Stejný problém je i DSi a 3DS, kde také spousta titulů je digitálně v nabídce. Ovšem tady jsme narazili na jeden zásadní problém a to ten, že PSP hry na Vitě nešly zakoupit v den vydání Vity, ale byly přidávány po vlnách během let a PS store uvádí data vydání původních PSP verzí, nikoliv data zpřístupnění na Vitě.

Takže ano, PSP hry by zde měly mít z velké části uvedenou i Vitu, nicméně u většiny se nám prostě nepodařilo dohledat data vydání a se správci jsme se nikdy nedohodli na řešení. Bohužel. :D Díky za připomenutí, můžeme to začít řešit znovu.
[neexistující příspěvek]: Reagoval jsem pouze na to, že poběží se štěstím, což není pravda. Ale ano, hry, co už na PS5 nejdou zakoupit, promažeme.

@samorost (23.11.2020 16:09): Napsal jsi, že další mohou v průběhu testování hráči přibývat, což prostě není pravda. Zmíněné pochybnosti u AC titulů vznikly z informací přímo od Sony, která je ve svém API označuje jako BOOTABLE: odkaz. Pokud hry opravdu neběží (tedy Sony je označuje jako NOT_COMPATIBLE), jako je případ těch her ve článku z Vortexu, tak u nich PS5 platformu odstraníme.
@Fritol (23.11.2020 15:41): V pořádku, jak libo. :c)

@Ronik (23.11.2020 15:44): Základním testováním hry sice prošly, nikdo ale negarantuje jejich plnou funkčnost. Sony už několikrát uvedla, že se potíže občas vyskytnout mohou a některé funkce ve hrách mohou chybět (aneb „ some features available on PS4 may be absent”). Už toto dává jasně najevo, jak je problematické tyto hry označovat jako PS5 tituly.

Ve druhém bodě rozporuješ něco, co jsme nenapsal, přičemž mi následně dáváš zapravdu. Zaznamenal jsem už seznam několika PS4 her, o kterých se píše jako momentálně PS5 nekompatibilních, přičemž tvůrci některých z nich už údajně na úpravách pracují. Nějaké pochybnosti se objevily u pár dílů série Assassin's Creed atd.. Nikdo prostě v tuto chvíli nic určitého neví, konzole je mezi lidmi pár dní a vše ukáže čas. Každopádně je snad všem jasné, že se stále jedná jen a pouze o zpětnou kompatibilitu, nikoli nějaký remaster, konverzi, či cokoli podobného. Jakákoli, byť nakrásně třeba i 100% funkčnost, z těchto PS4 her nedělá PS5 kousky.
@Fritol (23.11.2020 15:41): Já jsem třeba diskuzi k převádění nikde nezaregistroval. Nicméně it is done, je to jedno. Jenom mě napadá elegantnější řešení už teď..

V databázi byste si interně vytvořili nový platformy (např. PS5_comp, XSX_comp), který by nebyly uživatelům nikde přístupný, nešlo by na ně hodnotit atd., ale ty aktuální PS4/Xone hry by se převedly na ně s tím, že v profilu hry by byl banner "PS5", třeba méně výraznou barvou s popiskem "kompatibilní".
@samorost (23.11.2020 15:34): - To, že budou nejspíš fungovat i na PS5 je spíše příjemný, ovšem nikým negarantovaný bonus.
Není pravda, každá PS4 hra ještě před launchem konzole prošla testováním od Sony a přímo na PlayStation Store je u každé hry uvedený disclaimer, zda na PS5 funguje (cca 96% her), funguje s problémy (cca 3,5% her) nebo nefunguje (cca 0,5% her).

- Už nyní existuje několik her, které jsou v tuto chvíli vedené jako na PS5 nefunkční a další mohou v průběhu testování hráči přibývat.
Není pravda, zatím se nenašla jediná hra, kterou by Sony ve svém API pro zpětnou kompatibilitu uvádělo jako funkční a nebyla by. Naopak často je API pesimističtější než realita, našly se hry, u kterých Sony avizuje možné problémy a bez problémů fungují.

- A samozřejmě to platí i naopak, kdy se může tvůrcům podařit své zatím nefunkční produkty na PS5 rozběhat. Kdo toto bude průběžně evidovat?
Jak píše Fritol, bavíme se maximálně o desítkách her, což není problém pohlídat. Stejně jako se u dříve přidaných her přidávají nové platformy.

- Tudíž, kdo si podobné hry zakoupil dříve, může mít to štěstí a na PS5 mu poběží
Opět, i u her, co se už oficiálně neprodávají, Sony zaručuje zpětnou kompatibilitu. Včetně zmíněného Driveclub.
@samorost (23.11.2020 15:34): Tyhle tituly se pak ručně upraví a admini je budou muset smazat. Že tam bude spousta nefunkčních her se dalo očekávat, nicméně vyřadit je pak ručně je už menší problém než přidávat ručně platformy k jednotlivým hrám, proto se to automaticky přidalo všude.

Pokud o takových titulech víš (a nejen ty), tak budem rádi, když je nahlásíte do Hlášení chyb v profilech her a vývojářů.
@Fritol (23.11.2020 14:46): To má ovšem hned několik háčků. Budu se držet situace na PS4/PS5, jelikož v Xbox záležitostech se moc neorientuji. Hry pro PS4 prostě vyšly jako hry pro PS4 a tam je jejich funkčnost zaručena. To, že budou nejspíš fungovat i na PS5 je spíše příjemný, ovšem nikým negarantovaný bonus. Už nyní existuje několik her, které jsou v tuto chvíli vedené jako na PS5 nefunkční a další mohou v průběhu testování hráči přibývat. A samozřejmě to platí i naopak, kdy se může tvůrcům podařit své zatím nefunkční produkty na PS5 rozběhat. Kdo toto bude průběžně evidovat?

Co se týče koupě. Sony zatím své hry vede na PS Store vždy s označením daného typu konzole, pro kterou jsou primárně určeny. Jednoznačně odděluje PS4 a PS5 tituly. Některé hry jsou postupně z distribuce vyřazovány a existuje řada PS4 titulů, které se v digitální podobě éry PS5 vůbec nedočkaly. Kupříkladu řada sportovních, či závodních her (starší ročníky fotbálků atd.), tituly, kterým končí jakákoli licence, nastaly problémy s autorskými právy a podobně. Jeden příklad za všechny, třeba Driveclub zde nyní figuruje jako PS5 titul, přičemž se fyzicky PS5 verze nikdy neprodávala a v digitální podobě byl dávno stažen z prodeje. Tudíž, kdo si podobné hry zakoupil dříve, může mít to štěstí a na PS5 mu poběží, ovšem stěží se dají označit za PS5 tituly. Tolik tedy jen k logice věci, samozřejmě jak to zde bude ve finále řazeno, je věc jiná...
@Všivák (23.11.2020 10:59): To pak můžeš ale udělat to samé i pro hry na Apple ][, Amigu, C64...a skoro všem nacpat rovnou PC, protože dneska je spuštíš na PC. Dokonce některé si i koupíš na PC ačkoliv je hra dělaná pouze na Apple ][ a k tomu dostaneš emulátor.
Už to tu bylo vysvětlováno asi 100x, ale tak teda ještě jednou.

Aby hra měla uvedenou platformu v profilu, tak na ni musela jít někdy koupit. V případě zpětně kompatibilních her to znamená, že musí jít koupit digitálně. Což (téměř) všechny PS4 hry na PS5 splňují, stejně tomu tak je i u XOne a XSX. To, že jde spustit disk ze staré konzole na nové, není pro tohle podstatné.

Ano, není to úplně ideální, nicméně se to nějak zapomnělo řešit při první vlně migrace (což jsou tisíce profilů) a abychom zůstali konzistentní, tak se držíme tohoto pravidla. Ať se to někomu líbí nebo ne. Jakékoliv změny tohoto systému by nadělaly asi víc škody než užitku.
Pokud dosavadní označování reflektovalo platformu a datum vydání, na které a kdy hra skutečně vyšla, je automatické označení všech PS4 her jako PS5 nesmysl (jen příklad...). To, že na nějaké konzoli hra funguje je fajn, ale podstatné by mělo být, pro kterou platformu hra opravdu vyšla. Přitom by stačila poznámka, že hra běží i na jiném stroji ve zpětné kompatibilitě. Možná právě zde by ony legendární veřejné štítky našly své uplatnění.
A také to vypadá, že neupravené hry z PS4 budou mít pořád stejné trofeje. Hrajete na PS5 a plníte trofeje jako při hraní na PS4. Možná se pletu, ale vypadá to, že tohle na PSN zatím ošetřené není.

@rikuhahl (23.11.2020 11:38): Když koupíš starou krabičku na PS1, spustíš jí i na PS3.
@rikuhahl (23.11.2020 11:38): No jako je pravda, že to převedení všech PS4 a Xone her není úplně šťastný. Když sem přijde někdo neznalej, tak si bude myslet, že ta hra vyšla speciálně pro nový konzole, přitom to není pravda. Naprostá většina her je jenom kompatibilní, některý dostaly patch, ale důležitý je, že vyšly pouze pro ty starý konzole.
Neměli by všechny hry, co vyšly na PS1 být automaticky i na PS3? Tam je také zpětná kompatibilita.
[neexistující příspěvek]: dobrá. Tak příště nemazat své komentáře, netuším co se stalo a mimochodem na MS Store je od včerejška Black Friday, takže např. GRID s DLCs (2019 ) za hezkých 340Kč.
Co se vlastně stalo s Hrajte jako...? Už dlouho jsem nezaznamenal žádný nový článek /rozhovor...
Zajímavé zjištění, když na DH jeden uživatel druhého pošle veřejně do prdele, nebo ho jinak nevulgárně urazí, tak je to v pořádku, ale když já urazím jednoho nejmenovaného člena DH týmu, tak přijde okamžitě cenzura. :) Ale tak co už, stýskalo se mi. :)
V db chybí zásadní hra letošního roku BUGSNAX! Kde jsou ti přidavači, když je člověk potřebuje!
@Red (22.11.2020 08:20): tady jsou urcite house rules ktere se musi dodrzovat, coz je proste dobre ... minusy v komentech jsou spis vzacne, nemluvime-li skutecne o 2-3 radkovych komentech na urovni prispevku do diskuse u jednotlivych her .. je teda pravda, ze ja jsem mnozstvi minusek v komentech nasbiral za sve odvazne nazory a nemilosrdna hodnoceni nekolika mistnich 80%+ her, ktere jsem hodnotil v cervenych cislech
@Red (22.11.2020 08:20): To mám na tom teoreticky taky rád. Můžu si tam psát co chci a rejt i do veteránů a pak to dny a dny nikdo neřeší jako by se určitě stalo tady. CSFD je fakt opak DH. Ani u tech nejslavnějších filmů nikdo nediskutuje.
zajimave, jak jste vsichni nejak online aktivni ... ja ajtak nemam fejsbuk, twiter, instagram, na csfd jsem nenapsal jedinej koment (pac to tam je desna zumpa) ackoliv tam mam account .. vrchol me online aktivity je tedka DBH .. napsat 2000 komentu na CSFD chce strasnyho casu ..
@hanak_v_exilu (21.11.2020 20:56): myslel jsem si to, ale nechtěl jsem tě vyhlásit.

A změnit se to dá, ale musíš prosit na kolenou Barta či Poma (např. Renton býval KarelS)

A ok, už končím s tím OT, když vám to tak vadí.
@Fingon (21.11.2020 18:39): a to si několikrát psal, že máš na tyhle věci jen dvě hodiny denně :-)

To já když mám dvě hodiny času, tak to promrhám, protože než začnu něco dělat, tak je hodina a půl v háji a pak už nemá smysl nic začínat.
@Paul (21.11.2020 18:23): samostatně jsem hodnotil jen epizody Sherlocka a teď po patnácti letech majora Zemana. Je tedy fakt, že mám třeba ohodnocené všechny epizody Krtečka (protože to nebyl původně seriál, ale série krátkých filmů různé délky od deseti minut do hodiny), filmy Kříženeckého a Lumiérů (často jen minutové), nebo teď reportáže Hanzelky a Zikmunda, ale většina z toho jsou celovečeráky. Po maturitě jsem měl jeden den rekord šesti celovečerních filmů denně. Teď jsem rád za jeden...

A aby to bylo do DH, v počtu komentářů či hodnocení na DH jsem třeba taky celkem na špici:-P
@hanak_v_exilu (20.11.2020 21:09): já to tak nemám, ale já jsem divnej. Hry si právě až tolik nevybírám, ony si vybírají mě :-) respektive jedu systematicky (co se týče 3d her) a snažím se dohrát všechno, i když mě to nebaví :-) Trochu mi to nabořila herní výzva, tak se to vždycky snažím nějak skloubit dohromady :-). Ale pořád mi zůstává pár žánrů, kde si skutečně vybírám a mám volnou ruku :-)
Vase starosti... jsem tam od 2.1.2007 a presne 0 komentaru :D Kdysi jsem blbe odpovedel v tom jejich testu a na nejaky 3 vzorove komentare .... pejsek :D
@Dan9K (20.11.2020 20:41): Mám tam jiný nick.

Ono hry si člověk mnohem víc vybírá. Když už do něčeho investuju dva nebo pět týdnů času, tak to bude něco, u čeho nechci trpět. Takže tu hru budou hrát a s komentářem polemizovat pravděpodobně lidé, kterým se taky zalíbila. Kdežto u filmů si řekneš "Mám chuť na horor, tak co si pustím?" A po hodině a půl nudy tomu dáš dvě hvězdičky kvůli krásné hlavní hrdince, a v komentáři to prohlásíš za škvár.
@hanak_v_exilu (20.11.2020 20:32): nějak jsem tě neidentifikoval teda :-)

já nemám iluzi, že existuje byť jediný člověk, co by si u některého z mých komentářů nezakroutil očima. V momentě, kdy jich má člověk skoro tisíc a jde to až do roku 2005, kdy mi bylo 16. Beru to jako zajímavou sondu mého filmového vývoje. Tady na databazi to nějak dejmetomu opravuju, kontroluju, stojím si i za těmi komentáři z roku 2008. Už třeba jenom proto, že si ty hry všechny fakt dobře pamatuju, narozdíl od těch filmů, které jsem viděl jednou před 12 lety třeba. Taky si myslím, že u těch her existuje taková větší univerzální shoda, než u těch filmů, tam je ten vkus daleko individuálnější.