Btw koukal někdo na budoucí vrtulníky, které armáda koupila? Jde 8
UH-1Y Venom a 4 bitevní
AH-1Z Viper. Silueta Viperů se vám možná vybaví, pokud znáte jejich předchůdné Cobry (/SeaCobry/SuperCobry).
Mně celá ta akvizice vhání trochu úsměv do tváří. A to jakkoliv malý chlapec ve mně, který si na Kobry pamatuje z modelářských časopisů devadesátek, plesá, že něco takového budeme mít u nás. A navíc VHÚ navrhl i pěknou a účelnou
kamufláž.
Už jen zadávací dokumentace výběrka zněla cca ve smyslu "bitevní vrtulníky schopné převážet až osm pasažérů". Jakkoliv chápu, že jsme chtěli nahradit naše postarší
Mil Mi-24, kterým končí životnost (a náhradní díly je stále horší a horší sehnat vzhledem ke vztahům s Ruskem), tak mi přijde fascinující, že se nikdo v armádě nechytil za nos či to alespoň neprojel googlem. Jinak by taková zadávací dokumentace vůbec nemohla vzniknout, anžto žádný moderní bitevní vrtulník takové parametry nemá. A bylo by to i proti logice. Mi-24 jsou cool monstra. To bez debat. Ale jejich obří profil je na škodu ochraně ve smyslu detekci radary a i ve smyslu ochrany proti střelám země-vzduch.
Akvizice Venomů (které budou sloužit pro transport vojáků) a Viperů je pak smysluplná. Neb spolu sdílí většinu dílů, US mariňáci je používají v tandemu a jsou odolné za ztížených podmínek. Jejich vyšší odolnost proti korozi (dáno použitím na lodích) se pak paradoxně hodila i v Afghánistánu, neb se přetočila do vyšší odolnosti proti vlivům počasí obecně. Tady pak ale zase vhání úsměv do tváře počet vrtulníků. Není pravda, že by čtyři bitevníky byly na houby. Argument, že by byly na houby proti ruské armádě a letectvu je logický. Ale platil i kdyby jich bylo čtyřicet. Nicméně úkolem české armády v rámci NATO není zachytit útok Ruské federace, Číny atp. Pro nějaké výsadkové mise speciálních sil někde přes půl planety ale v kombinaci s Venomy cca obstojí. Problém je, podobně jako u Gripenů, že případné vyslání do zahraničí v podstatě po dobu mise úplně přerušuje výcvik. I u Gripenů to platí. Pošleme je na Island / do Pobaltí, pár jich nadále hlídá náš vzdušný prostor. A na výcvik pilotů už vlastně nic nezbyde. Prý se ale chystá budoucí akvizice dalších dvanácti v opačném gardu (tedy osm Viperů a čtyři Venomy). Tam pak nezbývá než doufat, že půjde rovnou o modernizované verze (viz dále)
Za další pak sice asi dává smysl, že byly koupeny v podstatě systémem "vláda-vláda" (což je ale dosti pravděpodobně proti pravidlům EU). Mělo by tak být zajištěno, že budoucí vylepšení, kterých se dočkají američtí mariňáci, se dočkáme i u nás. Problém je, že ta vylepšení probíhají v současné době a kupujeme tak vrtulníky bez datalinku. Tedy bez v současné době prakticky nutné výbavy pro sdílení elektronických údajů napříč počítači (v jednotlivých vrtulnících, letadlech, na základnách atp.). Chápu, že životnost stávajících vrtulníků prostě končí. Ale jen mám pocit, že se ten "upgrade" ještě hodně prodraží (tak armádní zakázky koneckonců u nás dopadají poměrně často).
Abych nebyl ale negativní. Jde o hodně fajn vrtulníky, byly asi zvoleny správně. Sdílení dílů mezi oběma znamená poměrně značné úspory. Je fajn, že se zapojí i státní podnik LOM (stará se o opravy a úpravy armádní techniky) a VTÚ (ten přesně nevím, co bude dělat - snad je nebude pronajímat jak Vrbětice :)). Najdete btw lepší bitevníky než Vipery. Nicméně budou stát více a nebude u nich úspora v náhradních dílech vzhledem ke sdílení součástek s příbuzným víceúčelovým vrtulníkem. A to, že za nás vývoj budoucích upgradů zaplatí USA, se samozřejmě také hodí. Jakkoliv jejich instalaci už si logicky zaplatíme sami.
Btw doufám, že to nepíši zbytečně. A nějaký fanda "letecké techniky" se tu najde a zareaguje. :) Osobně tématu samozřejmě nerozumím. Něco jsem pochytil z médií a něco od kamarádky, která má za manžela leteckého technika. ;)