mám problém, s kterým si nevím rady. Mám monitor Samsung Odyssey G7 32 palců. Jde o defekt jménem Inverse ghosting/overshoot, tedy jev který vypadá jakoby bílá záře za pohybujícími se objekty (viz. odkaz na reddit.com pod textem), který tento monitor má i bez zaplého FreeSync, kde ať jsem v jakémkoli rozpětí frameratu, je tento defekt minimální.Já obyvykle používám FPS limiter přímo v Adrenaline software(Radeon software), kdy hávám s FPS lockem 1 FPS po limitem frekvenc monitoru, tedy v případě 240 HZ mám zámek na 239 FPS- Zjistil sem že pokud framy dosahují této hodnoty, resp. GPU, pak je inverse ghosting minimální při zaplém FreeSync. Jenže čím méně FPS dosáhne grafická karta, tím je inverse ghosting větší, takže když hraju např. na 100-120 FPS, je tento defekt extrémní, jako v odkaze na videu a hra je tak prakticky nehratelná, opravdu to překáží a otravuje vidět třeba za postavami, spíše kolem postav nebo objektů bílou záři (i při hodnotě 200 FPS při 240 HZ je defekt dost viditelný, opravdu až od cca 220-240 FPS je minimální a prakticky neviditelný, pokud se na něj nesoustrředím.
Je tu sice řešení a to zapnout funkci VRR (variable refresh rate) v OSD monitoru, která vrátí inverse ghostin na tu stabilní minimální hodnotu jako bez FreeSync, jenže zas nastupuje další jiný defekt, a to microstuttering a také to že zkrátka FreeSync nejede jak má (jako bez VRR)-nůž po másle, pocitově je to jakobych hrál bez FreeSync (u některých her je to jakobych hrál na 144 HZ místo 244 HZ). VRR dělá FreeSync trhající se a nehladký.
Tohle vím i z reddit.com, že plno dalších majitelů G7 to mají stejné a to mám poslední firmware 1010.3
Zkoušel sem už nemožné různými úpravami jak v Radeon software, nastavením monitoru nebo s CRU utility kde sem zkoušel měnit rozsah a hodnoty rozsahu FreeSync,nebo přetaktovat monitor, ale buď mám extrémní inverse ghosting (obvykle od 100 - 200 FPS) nebo stuttering.
Podařilo se mi dosáhnout toho, že jsem měl na půl Inverse ghostinga na půl stuttering, kdy sem pokud si dobře pamatuju měl nastavený rozsah FreeSync na 240 a frekvenci monitoru na 240.495 přes CRU (custom resolution utility), jen proto, že buď OS,GPU nebo monitor hodnotu 240.500 zaokrouhluje na 241, kde už je stuttering. Ale na 240 už je zas inverse ghosting. Takže sem to asi nějak zmátl, tak to zkrátka systém nějak bral jako něco mezi a dostal sem obojí, tedy o něco menší inverse ghosting, ale s trháním(nehladkostí).
Pokud monitor přetaktuju na 250 hz a zvýším rozsah FreeSync na 250, tak je inverse ghosting dokonce i když dosáhnu snímky za sekundu do 250 fps, což u defaultu 240hz/240fps není (overshoot je minimální). Pokud nastavím rozsah FreeSync pod hodnotu frekvence monitoru byť jen o 1 jednotku, inverse ghosting/overshoot zmizí ale nastupuje opět trhání obrazu... atd.
Tohle jsem u monitoru za 17-18 tisíc nečekal že budu řešit. Funkce VRR sice inverse ghosting vyhladí/vrátí na defaultní hodnotu monitoru, takovou jakou má bez aktivovaného FreeSync, ale přichází trhání-nehladkost-stuttering, i když překvapivě u některých her ne tak velký jako když sem si hrál s CRU utility. V některých hrách sem ani nepoznal rozdíl (Borderlands 1), ale u některých to bylo daleko horší (Borderlans : Presequel, Aliens: Colonial Marines,..). VRR funkce zkrátka změní chování FreeSync, není tak hladké a u některých her pomalejší pocitově, jak sem již zmiňoval. Je to pak poznat při pohybu myší a míření celkem razantně.
Dokonce sem i předčasně s nadějí, že je to třeba slabou GPU ( v té době RX 570), koupil RX 6700 XT za 18 tisíc, naformátoval SDD, udělal fresh-instal OS, aktualizoval všechny ovladače,včetně OS, ale ať nastavuju Radeon software, OSD monitoru a kde koli a cokoli, je to pořád ten stejný problém. Zkoušel sem i různé verze ovladače GPU.
Ale grafickou kartou nebo HW to skutečně není, neboť jiní uživatelé na reddit.com s úplně stejným problémem píší v kontextu G-sync a nvidie.
Mám verzi firmwaru 1010.3, který je od doby, kdy sem monitor před cca měsícem zakoupil, ale flashnout starší firmware mi monitor zamítá, zkoušel sem tak proto, že by údajně inverse ghosting něměl u starších firmwarů než je verze 1009.3 být přítomen. Ale tohle nemám možnosti si ověřit vzhledem k tomu že monitor downgrade firmwaru neumožňuje, ale tady na videu typek v dobe kdy cca monitor vyšel, tedy jistě se starým firmwarem žádný defekt při zaplém G-sync nemá :
G-SYNC ON Vs OFF Samsung Odyssey G7 - Doom Eternal - On Screen Gameplay - YouTube
Nevím jestli to má nějakou spojitost s Flickeringem (blikáním), které se snažili právě firmwarem 1009.3 skrze VRR opravit, ale já žádný flickering nemám ani se zaplou funkcí VRR, protože vím že stačí frameratem zůstávat v rozmezí hodnoty FreeSync (tedy defaultně od 60-240hz), paradoxně přesně naopak oproti Inverse ghostingu, kde napak tím že v rozsahu FreeSync snímky za sekundu zůstávám, je přítomný tenhle nepříjemný overshoot/inverse ghosting.
odkazy na zmiňovaný problém:
www.reddit.com/r/Monitors/comments/no746a/samsung_odyssey_g7_overshooting_with_gsync/
www.reddit.com/r/Monitors/comments/ljn6y2/samsung_g7_massive_overshoot_inverse_ghosting/
Jestli je tu někdo kdo tento monitor má se starým firmwarem a tento defekt opravdu nemá, monitor koupím