@
Paul (23.09.2021 16:57): Četl jsem úvod, a pak raději přeskroloval na ty "rejpavé" otázky. Obecně je to jeden velký blábol a celé je to napsané manipulativně.
Zkusme se podívat aspoň na ty první. Většina těch studii má problém v tom, že nedokáže opravdu zodpovědně spočítat externality a celý užitkový cyklus vozu. Pokud ale neposkytne konkrétní studie, které myslí, nejde to potvrdit ani vyvrátit.
Nikdo nemluví o tom, že se auta začnou vyřazovat. Úplně stačí je přestat vyrábět. Pro většinu se pak nic nezmění. Své auto koupi v bazaru stejně jako před 5 a 10 lety. A pokud budeme počítat s tím, že průměrné auto v ČR má cca 15 let, pak myslím, že ještě 2 až 3 auta tak lidé koupí.
O kapacitě baterií se toho hodně namluvilo. Co jsem zaznamenal já, tak jsou to řádově desítky procent po najetí několika set tisíc kilometrů. Samozřejmě, situace v mrazivých krajinách bude horší, ale taková data jsem nedohledal. A pokud se nepletu, pak např Tesla má garanci, že do 8 let (nebo 150 mil) neklesne kapacita pod 70 %. Navíc, v posledních měsících jsem zaznamenal několik zpráv, že se podařilo baterie zrecyklovat z více než 90 %.
To samovznícení je asi pravda a nic o tom nevím, takže...
Likvidace baterie viz víše. Navíc s rostoucím množstvím baterii se bude recyklace vyplácet víc a více.
Těžba je obecně problém, dneska ale se dělá hodně kultivovaně. A například jeden ze zdrojů lithia jsou staré odpadní haldy a kaly. Takže něco, co je třeba ekologicky zlikvidovat by se využilo a rekultivace by se zaplatila... Hned to zní líp.
a takhle by šla rozporovat většina článku. Ale na to nemám ani chuť ani energii.