@Fingon (14.10.2021 22:50): "Bragur" - vtipné, připomíná to anglické nápisy plné překlepů, jež jsou v Číně běžně k vidění (Bragur = Prague).
Kultura
Pročítal jsem si na stránkách filmového studia Barrandov (tedy ne televize) seznam jejich koprodukcí a filmů, které se od začátku devadesátých let za jejich asistence natáčely.
Kupodivu jsem tam nenašel turecko-maďarsko-český thriller Akrebin yolculugu (pro zájemce odkaz ), ale naproti tomu jsem tam našel čínský projekt, který není na ČSFD (zatím) a ani na IMDB. Pod zde uvedeným titulem "Unique Love In Prague" jsem nenašel nic, nicméně jsem se po chvíli dopracoval k "There Is a Bed in Bragur" neboli "Prague Romance". A co víc - film je na Youtube, dokonce i s anglickými (pofidérními, ale přesto) titulky. odkaz .
Ona tedy ta Czenglish taky není zrovna na úrovni, v angličtině hraje i jistý Oldrach Vizner (sic). Dvořákovu Novosvětskou s čínským textem jsem taky dodnes neslyšel.
Co se Prahy v méně známých filmech týče, taky bych mohl doporučit česko-italský film s Franco Nerem a Karlem Rodenem "Prova di memoria" odkaz případně akční výplach s Dolphem Lundgrenem "The Shooter/Hidden Assassin" odkaz
Momentálně se snažím dostat k Martha et moi / Martha und ich, kde režisér Weiss zpracovává svou rodinnou historii, případně na španělský film s Timem Rothem, Pavlem Bobkem, Anou Belén a Lucií Bílou "El Marido Perfecto"
Kupodivu jsem tam nenašel turecko-maďarsko-český thriller Akrebin yolculugu (pro zájemce odkaz ), ale naproti tomu jsem tam našel čínský projekt, který není na ČSFD (zatím) a ani na IMDB. Pod zde uvedeným titulem "Unique Love In Prague" jsem nenašel nic, nicméně jsem se po chvíli dopracoval k "There Is a Bed in Bragur" neboli "Prague Romance". A co víc - film je na Youtube, dokonce i s anglickými (pofidérními, ale přesto) titulky. odkaz .
Ona tedy ta Czenglish taky není zrovna na úrovni, v angličtině hraje i jistý Oldrach Vizner (sic). Dvořákovu Novosvětskou s čínským textem jsem taky dodnes neslyšel.
Co se Prahy v méně známých filmech týče, taky bych mohl doporučit česko-italský film s Franco Nerem a Karlem Rodenem "Prova di memoria" odkaz případně akční výplach s Dolphem Lundgrenem "The Shooter/Hidden Assassin" odkaz
Momentálně se snažím dostat k Martha et moi / Martha und ich, kde režisér Weiss zpracovává svou rodinnou historii, případně na španělský film s Timem Rothem, Pavlem Bobkem, Anou Belén a Lucií Bílou "El Marido Perfecto"
@AlieN (14.10.2021 20:35): Nahodou ta jeho t-rexova Godzilla je bozi :)
Na Nadaci jsem zvědav, ale počkám až to bude cele. Hraje mi do karet ze si ty knihy už prd pamatuju, tak mi to třeba bude i bavit :)
Nolan je na to moc málo technicky zdatnej, jemu by spis seděli pokračování rámy kde se řeší vztahy:) Cameron taky natočil Propast, což je podle mě přesně to tempo Rámy . Villeneuve souhlas. Mě se ten jeho Blade Runner líbil víc než ten od Scotta a na tu zadumcivost a epicnost válce ve vesmíru asi má :)
Na Nadaci jsem zvědav, ale počkám až to bude cele. Hraje mi do karet ze si ty knihy už prd pamatuju, tak mi to třeba bude i bavit :)
Nolan je na to moc málo technicky zdatnej, jemu by spis seděli pokračování rámy kde se řeší vztahy:) Cameron taky natočil Propast, což je podle mě přesně to tempo Rámy . Villeneuve souhlas. Mě se ten jeho Blade Runner líbil víc než ten od Scotta a na tu zadumcivost a epicnost válce ve vesmíru asi má :)
@Charllize (14.10.2021 19:56): Begone, devil!
Představa zfilmovaného Rámy mě trochu děsí když teď sleduju zmršenou Nadaci... ale na druhou stranu, pár let stará minisérie konec dětství byla hodně fajn. Ale na Camerona v libovolné době je to moc málo akční, všechny Clarkovky jsou. Nolanovi by to sedět mohlo, kdyby se vzal svého věčného šaškování s nelineárním vyprávěním, boží by byl Villeneuve, ten se tomu duchem v Arrivalu dost přiblížil. Ale ten bude doufám dalších deset let točit jenom Duny :)
Představa zfilmovaného Rámy mě trochu děsí když teď sleduju zmršenou Nadaci... ale na druhou stranu, pár let stará minisérie konec dětství byla hodně fajn. Ale na Camerona v libovolné době je to moc málo akční, všechny Clarkovky jsou. Nolanovi by to sedět mohlo, kdyby se vzal svého věčného šaškování s nelineárním vyprávěním, boží by byl Villeneuve, ten se tomu duchem v Arrivalu dost přiblížil. Ale ten bude doufám dalších deset let točit jenom Duny :)
Tak ja vidím, že aj režisérie sa nejako posúvajú, napr, teraz mám rozpozeranú "9-ocasú mačku" od Argenta a je to viac mysteriózne krimi-thriller, než Démoni (Týpek s motorovkou jazdí po kine na motorke a masakruje démonov) a zober si Pítra Jacksona, to je sínusoida, začal absurdnou hovadinou "Bad Taste", dotiahol to na pána prsteňov a potom to zabil "Hobitom"
Nějak jste v tom spěchu zapomněli na Blade Runnera, Blízká setkání a E.T. :)
Me hrozne štve ze nikdo nezfilmoval Clarkovu Rámu, za mne by na to byl dobrý Cameron svého času, ale ten se už utopil v modrých hopsinkach a je marnej. Mimochodem myslím ze v žánru prave on udělal mnoho prelomovych kroku. Aspoň z mojeho pohledu. I ten Avatar vzasade takový měl být.
Jednou sem tu prohlásil ze SW je sci-fi a málem tu utloukli cepicema. Ne ze bych změnil názor :)
@AlieN (14.10.2021 18:52): Jo, Godzilla od Emmericha je super :D
Me hrozne štve ze nikdo nezfilmoval Clarkovu Rámu, za mne by na to byl dobrý Cameron svého času, ale ten se už utopil v modrých hopsinkach a je marnej. Mimochodem myslím ze v žánru prave on udělal mnoho prelomovych kroku. Aspoň z mojeho pohledu. I ten Avatar vzasade takový měl být.
Jednou sem tu prohlásil ze SW je sci-fi a málem tu utloukli cepicema. Ne ze bych změnil názor :)
@AlieN (14.10.2021 18:52): Jo, Godzilla od Emmericha je super :D
@Dan9K (14.10.2021 18:05): K těm sf z padesátých let - určitě Den kdy se Země zastavila. Varování před jadernými zbraněmi, studenou válkou, humanoidní robot (i když ten byl už v Metropolis) a mám dojem že snad první filmové zobrazení přátelských mimozemšťanů, do té doby ve velkém jely spíš ty invaze.
A imho i Godzilla - ta byla mnohem víc než jen variace na King Konga, a zrodila nejdelší filmovou sérii ever.
Hodně se vzpomíná taky Zakázaná planeta, není to špatné, ale beru ji spíš jen jako předskokana Star Treku. No a Moucha, to je pionýr body hororu.
A imho i Godzilla - ta byla mnohem víc než jen variace na King Konga, a zrodila nejdelší filmovou sérii ever.
Hodně se vzpomíná taky Zakázaná planeta, není to špatné, ale beru ji spíš jen jako předskokana Star Treku. No a Moucha, to je pionýr body hororu.
@Dan9K (14.10.2021 18:05): Proto jsem to omezil jen na scifka. Myslim ze, fanda zanru to dokaze obsahnout takrka v kompletu. Ono tech opravdu dobrejch scifi, zas tolik neni.
Pro mne to zacina prave v tom obdobi Odyssey, Opicaku... ty starsi "scifarny" nedavam :)
Pro mne to zacina prave v tom obdobi Odyssey, Opicaku... ty starsi "scifarny" nedavam :)
Zajímavá diskuse k ničemu o přelomovém sci-fi filmu, škoda, že jsem ji minul :-)
Ohledně té přelomovosti, je trochu problém, kdo o čem řekne, že je přelomové? Mainstream má za přelomové mainstream a nic jiného, včetně názoru odborníků, ho nezajímá. A koneckonců ani ti odborníci nemusejí mít nutně pravdu a ti zase striktně budou označovat za přelomové to, co mainstreamem není, jenom aby se nesnížili k mainstreamu.
Řekl bych, že zrovna ohledně filmové sci-fi mám relativně dost přehled a fakt nevím, jak bych to pojmul. Určitě je přelomová Cesta na Měsíc 1902, prakticky ve všem. Zas na druhou stranu není to první film Meliese, není to první film s příběhem, není to první film s triky. Takže určitě je to přelomové?
Pak bych určitě řekl, že je přelomovým sci-fi Metropolis (1927). Ale kdybych to měl zase vysvětlit, tak bych byl možná na vodě, protože před Metropolisem vznikla třeba Aelita, kde jsou taky tyhle monstrózní sci-fi výlevy, nevím.
Ve třicátých a čtyřicátých letech se na poli sci-fi moc nedělo. Jako Neviditelný muž je boží, možná je i přelomový, co se týče triků a tahu na branku, ale vlastně nevím.
Sci-fi z padesátých let, tam bych se zdráhal brát jako přelomové cokoliv, i když tam pár vynikajících sci-fi vzniklo (hlavně teda Invaze lupičů těl (od té doby asi tak milionkrát přežvýkaná) nebo Incredible Shrinking Man, ale to je taky taková spíš sranda, než že by to byl nějaký přelom).
No a pak už je rok 1968 a dva filmy, které jsou podle mě pro sci-fi dost přelomové, a sice Vesmírná Odysea - "artový mainstream", totální akcent na vědu, filosofie. Je to pro mě skoro nadfilm.
A Planeta opic, která si myslím přivedla ke sci-fi spoustu lidí, který z něho měli předtím srandu, ale těžko říct. Hlavně si toho filmu vážím pro dost přelomové (ale ne moc napodobované) použití prvků soudobé vážné hudby do filmu.
Naopak bych ani náhodou nepovažoval za přelomové sci-fi ty od Tarkovského (Solaris, Stalker), neboť Tarkovskij sci-fi neměl rád a vůbec sci-fi ani netočil. On si z toho jen vzal pár drobků, ale soustředil se úplně na jiné věci.
Pak jsou tu ty Star Wars, ale tam mám zásadní problém je vůbec brát jako sci-fi, ačkoliv jsou pro sci-fi zásadní, ale vesmír a technologie je jen kulisa pro fantasy příběh. Vůbec to nemá atributy, které by podle mě sci-fi mělo mít. (což ale taky každý má od sci-fi jiné nároky a očekávání).
Pak Vetřelec, který dost zásadně změnil techniku a způsob, jak pracovat s napětím a strachem diváka a inspirovaly se jím tisíce dalších filmů (ačkoliv taky určitě není prvním, to je jasný).
no a pak ten Matrix.
Z těch novějších bych se zdráhal říct cokoliv. Ano, jsou tu skvělé věci jako Potomci lidí, Počátek, Interstellar, District 9 nebo Na hraně zítřka (to si ještě šetřím, neviděl jsem). Možná bych to přiznal tomu Počátku a Interstellaru, že jsou přelomové v té naoko komplikovanosti, aby měl běžný divák pocit, že je chytřejším, než je :-)
Nejlepší je asi neřešit, co je jak moc přelomové, protože každý se akorát bije za to, co zná, nebo co viděl první, nebo co na něj zapůsobilo nejvíc.
Ohledně té přelomovosti, je trochu problém, kdo o čem řekne, že je přelomové? Mainstream má za přelomové mainstream a nic jiného, včetně názoru odborníků, ho nezajímá. A koneckonců ani ti odborníci nemusejí mít nutně pravdu a ti zase striktně budou označovat za přelomové to, co mainstreamem není, jenom aby se nesnížili k mainstreamu.
Řekl bych, že zrovna ohledně filmové sci-fi mám relativně dost přehled a fakt nevím, jak bych to pojmul. Určitě je přelomová Cesta na Měsíc 1902, prakticky ve všem. Zas na druhou stranu není to první film Meliese, není to první film s příběhem, není to první film s triky. Takže určitě je to přelomové?
Pak bych určitě řekl, že je přelomovým sci-fi Metropolis (1927). Ale kdybych to měl zase vysvětlit, tak bych byl možná na vodě, protože před Metropolisem vznikla třeba Aelita, kde jsou taky tyhle monstrózní sci-fi výlevy, nevím.
Ve třicátých a čtyřicátých letech se na poli sci-fi moc nedělo. Jako Neviditelný muž je boží, možná je i přelomový, co se týče triků a tahu na branku, ale vlastně nevím.
Sci-fi z padesátých let, tam bych se zdráhal brát jako přelomové cokoliv, i když tam pár vynikajících sci-fi vzniklo (hlavně teda Invaze lupičů těl (od té doby asi tak milionkrát přežvýkaná) nebo Incredible Shrinking Man, ale to je taky taková spíš sranda, než že by to byl nějaký přelom).
No a pak už je rok 1968 a dva filmy, které jsou podle mě pro sci-fi dost přelomové, a sice Vesmírná Odysea - "artový mainstream", totální akcent na vědu, filosofie. Je to pro mě skoro nadfilm.
A Planeta opic, která si myslím přivedla ke sci-fi spoustu lidí, který z něho měli předtím srandu, ale těžko říct. Hlavně si toho filmu vážím pro dost přelomové (ale ne moc napodobované) použití prvků soudobé vážné hudby do filmu.
Naopak bych ani náhodou nepovažoval za přelomové sci-fi ty od Tarkovského (Solaris, Stalker), neboť Tarkovskij sci-fi neměl rád a vůbec sci-fi ani netočil. On si z toho jen vzal pár drobků, ale soustředil se úplně na jiné věci.
Pak jsou tu ty Star Wars, ale tam mám zásadní problém je vůbec brát jako sci-fi, ačkoliv jsou pro sci-fi zásadní, ale vesmír a technologie je jen kulisa pro fantasy příběh. Vůbec to nemá atributy, které by podle mě sci-fi mělo mít. (což ale taky každý má od sci-fi jiné nároky a očekávání).
Pak Vetřelec, který dost zásadně změnil techniku a způsob, jak pracovat s napětím a strachem diváka a inspirovaly se jím tisíce dalších filmů (ačkoliv taky určitě není prvním, to je jasný).
no a pak ten Matrix.
Z těch novějších bych se zdráhal říct cokoliv. Ano, jsou tu skvělé věci jako Potomci lidí, Počátek, Interstellar, District 9 nebo Na hraně zítřka (to si ještě šetřím, neviděl jsem). Možná bych to přiznal tomu Počátku a Interstellaru, že jsou přelomové v té naoko komplikovanosti, aby měl běžný divák pocit, že je chytřejším, než je :-)
Nejlepší je asi neřešit, co je jak moc přelomové, protože každý se akorát bije za to, co zná, nebo co viděl první, nebo co na něj zapůsobilo nejvíc.
@Kunick (14.10.2021 15:11): A jo, mám tam preklep, a já co máš :)
@Tulareanus (14.10.2021 11:33): heh :D tenhle překlep mě nenapadnul.
Každopádně není třeba být zbytečně sarkastický. To je něco co patří do "O všem a o ničem" a ne do "Kultury".
Každopádně není třeba být zbytečně sarkastický. To je něco co patří do "O všem a o ničem" a ne do "Kultury".
Výborné Balónky oběšenců a další hororové příběhy (a další mangy) za fajn ceny.
@Zx Atari 500 (14.10.2021 13:26): Na ten jsem zvědavý.
@Zx Atari 500 (14.10.2021 13:26): Na ten jsem zvědavý.
@Drolin (14.10.2021 13:06): Pulnocni kovboj, par mesicu z5 jsem si ho zase dal. Ten film mam rad.
@Charllize (14.10.2021 13:12): To byl velký rest, ale tento rok padl - samozřejmě výborné :). Trochu více se bojím La Dolce Vita, ačkoliv Osm a půl (které jsem tedy viděl v Rudolfinu, což byl zážitek) patří mezi mé nejoblíbenější.
@Drolin (14.10.2021 13:06): Tenkrát v Americe je také můj oblíbeny film. Rio Bravo se mi taky líbilo.
Tak nakonec by jsme se i přes nepřízeň u Kurosawy nějak filmové objali a posmrkaly si limce :)
Tak nakonec by jsme se i přes nepřízeň u Kurosawy nějak filmové objali a posmrkaly si limce :)
@Charllize (14.10.2021 11:29): Vše mám pečlivě zálohované, aneb členství v karagarře je požehnání - případně to řeší MUBI, která je dnes nejlepší streamovací služba.
Filmů je ale stále moc, takže po Hlavě Garcii to zase bude něco úplně jiné!
Filmů je ale stále moc, takže po Hlavě Garcii to zase bude něco úplně jiné!
@Tulareanus (14.10.2021 12:16): U Elemira byla v te době diskuze na tema důvodu odchodu z DH, to je pravda. Účastnilo se ji vícero uživatelů a když chceš můžeš tomu říkat vyplakavani. Je to věc názoru a pohledu na věc.
A jestli jsem ti nějak ublížil diskuzi s Drolinem, tak promiň, ale holt lidi mají na věci různe názory a na fóru kam různí lidé chodí nemůžeš čekat ze vše bude sedět do tvého názorového spektra.
A jestli myslíš ze v mem věku mám nějaké traumata z diskuzi na internetu tak to je směšné.
Koneckoncu jako moderator mas určitě práva a možnosti, tak pokud ti vadí můj zdejsi přístup, dej to k projednání a třeba dosáhnes nějakých výsledku a budeš si moct přidat další zářez likvidace nepodlneho. Já to preziju, neboj :)
A jestli jsem ti nějak ublížil diskuzi s Drolinem, tak promiň, ale holt lidi mají na věci různe názory a na fóru kam různí lidé chodí nemůžeš čekat ze vše bude sedět do tvého názorového spektra.
A jestli myslíš ze v mem věku mám nějaké traumata z diskuzi na internetu tak to je směšné.
Koneckoncu jako moderator mas určitě práva a možnosti, tak pokud ti vadí můj zdejsi přístup, dej to k projednání a třeba dosáhnes nějakých výsledku a budeš si moct přidat další zářez likvidace nepodlneho. Já to preziju, neboj :)
@Charllize (14.10.2021 12:12): Vyplakával si verejne u elemira na fóre. :D Ale to je jedno. Každopádne, ak sa ti v kultúre alebo inej téme nechce diskutovať, tak nediskutuj, nikto ti nekáže písať drísty a sabotovať diskusie. O to zvlášť, že máš čo najmenej čo rozprávať o nejakej ublíženosti nejakých slniečkárov, keďže len z prejavov na DH z tej ublíženosti máš minimálne PhD. :)
@Tulareanus (14.10.2021 11:33): Odešel jsem jednou a důvody jsem nesdělil, takže nevíš.
A zatím jsem v hospodě po hube od nikoho tady nedostal, tak nebude tak zle :)
A zatím jsem v hospodě po hube od nikoho tady nedostal, tak nebude tak zle :)
@Kunick (14.10.2021 11:27): Čo si tak skunickovo preclitlivený? :D Mal by si byť tvrďák ako charllize, ktorý 2x odišiel ublíženecky z dh po tom ako ho nahnevalo a rozplakalo, že ľudia na dh neberú každý brept, ktorý napíše, ako železnú pravdu. :)
Ale ako fakt, o "sluníčkovskej ublíženosti" naozaj spravidla píšu len ľudia, ktorí prví kričia a plačú, keď s ich "alternatívnym pohľadom" niekto nesúhlasí. :D
Ale ako fakt, o "sluníčkovskej ublíženosti" naozaj spravidla píšu len ľudia, ktorí prví kričia a plačú, keď s ich "alternatívnym pohľadom" niekto nesúhlasí. :D
@Drolin (14.10.2021 11:16): Ano, co film to perla. Chce to ale rychle než si agitační komanda uvědomí existenci a spali jeho filmy na prach :)
Nejradsi mám Wild Bunch a The Getaway.
Nejradsi mám Wild Bunch a The Getaway.
@Charllize (14.10.2021 11:01): WTF? to se z mého nicku stala nadávka? :D
@Charllize (14.10.2021 11:01): Jasně! Zrovna Přineste mi hlavu Alfreda Garcii jsem si před pár dny dával na disk, takže ten mě brzy čeká. Divoká banda v Ponrepu také stála za to.
@Drolin (14.10.2021 10:56): Jo, zboznuju když při streamu někdo čte texty, to je na zabiti :)
Ale doporučim ti tvorbu Sama Peckinpaha, obvzlast v dnešní době skunickoveho precitliveni to je doslova balzam :)
Ale doporučim ti tvorbu Sama Peckinpaha, obvzlast v dnešní době skunickoveho precitliveni to je doslova balzam :)
@Charllize (14.10.2021 10:51): Nebo speciálně pro tebe, komentovaný průchod (někým z DH!) Discolandu Sylvie na Twichi.
@Drolin (14.10.2021 10:48): Jo, to se mi taky moc nelíbilo :)
@Zx Atari 500 (14.10.2021 10:32): Nepředstavitelně trýznivého? To mi zní jako nekonečná smyčka The Intouchables v poloze "na pomeranč". To bych nepřál ani Charlimu.
@Charllize (14.10.2021 10:21): Tak toto byla chyba. Ronin Drolinsan prave vyrazil na cestu krve! Bejt tebou, spacham rychle seppuku, protoze to co chysta Drolinsan, bude neco nepredstavitelne tryzniveho :o)
dlouho sleduju Kay and Peel .... todle musim sdilet .. ted meli asi nejvic epic epizodu za poslednich par mesicu :D ...
@Drolin (14.10.2021 09:56): Jo, hlavně ty. Bohužel fanoušek se ze mě nestal, chvílemi mi to přišlo až komické. To už mám radši posledního samuraje s Tomikem Cruisu :)
@Charllize (14.10.2021 09:23): Solidní! A budu hádat, že primárně ty samurajské? Já mám tedy nejraději jeho noir období situované do korporátního prostředí, kde tedy i překonává kolegy z východu (USA) a jde o to nejlepší z žánru.
@Drolin (14.10.2021 07:46): z těch 22 filmu jsem jich viděl 8. A dal doplňovat to nejspíš nebudu. Zas tak odvareny jsem z nich nebyl :)
@Charllize (13.10.2021 23:37): Měl by si si doplnit tento kulturní zážitek.
Za mě tedy vůbec nejlepší AK :).
Za mě tedy vůbec nejlepší AK :).
@AlieN (13.10.2021 15:25): Kdyby to byli lidi co se dívají striktně na doporučené filmy, tak ano. Ale předpokládám že lidi nejdou filmovou vědu studovat za trest a mají nějaký všeobecný rozhled. Filmy milují a ty nestárnoucí klasiky znají. Očividně už tam ale nepatří Forrest Gump a Matrix.
@AlieN (13.10.2021 23:25): Jo a je mi to úplně jedno. SW byli bezva.
@Charllize (13.10.2021 23:07): Viděl jsi ten film? Já mluvím o trochu větší "inspiraci" než je žánrová spřízněnost nebo použití nějakých archetypů.
@AlieN (13.10.2021 22:56): A někdy v době kdy to Kurosawa natočil se někde na světě pravděpodobně našel člověk co tvrdil ze to někde vykradl, a to co vykradl někdo vykradl odněkud před nim, a pomalu se dostáváme do doby kdy jsme žili na stromech a opicily jsme se jeden po druhem skrabanim na zadku a házením soplu jeden po druhem. Lidstvu to je vlastní napodobovat, tak nevím proč to pořad někdo řeší. Buď ten film je dobrý a baví nebo ne, kolik kde po cestě posbiral soplu je jedno :)
@Bursoft (13.10.2021 22:58): Ten tvůj popis zní jako jednička....
Mě sere že v IMAXU nebudou normálně dávat Dunu - jen ve 3D konverzi.
Mě sere že v IMAXU nebudou normálně dávat Dunu - jen ve 3D konverzi.
Tak jsem dnes v Imaxu viděl Venoma 2 a musím říct, že už jsem dlouho neviděl, tak nehoráznou číčovinu :D Zkratkovitej, nelogickej, rádobyvtipnej digibordel. Už jsem asi zapomněl, jak blbá byla jednička..
@Zx Atari 500 (13.10.2021 21:03): "aby bylo neco prelomoveho, tak se to prave musi dostat k tomu mainstreamu"
S tímhle dost výrazně nesouhlasím. Byla přelomovou práce Rutherforda, a nebo odpálení atomovky nad Hiroshimou? Toho prvního si masy asi moc nevšimly...
Že jsi něco neviděl ještě neznamená že tě to neovlivnilo - skrze díla lidí kteří ty originální zdroje viděli, obdivovali, a pak to dokázali zjednodušit a zaobalit tak aby to snadno přijal mainstream. Jak říká Tulareanus, bez Kurosawy (hlavně Hidden Fortress) by žádné Star Wars nebyly. Nebo možná byly, ale mnohem víc by připomínaly svůj originální předobraz který Lucas původně chtěl natočit, Flashe Gordona.
@Charllize (13.10.2021 22:05): 2001 rozhodně dost masově navštěvovaná byla, ostatně Kubrick už v té době byl věhlasný režisér. Ale slyšel jsem takovou perličku že na film ve velkém a velmi opakovaně tehdy chodili hippíci, aby se u scény portálu sjížděli na LSD.
S tímhle dost výrazně nesouhlasím. Byla přelomovou práce Rutherforda, a nebo odpálení atomovky nad Hiroshimou? Toho prvního si masy asi moc nevšimly...
Že jsi něco neviděl ještě neznamená že tě to neovlivnilo - skrze díla lidí kteří ty originální zdroje viděli, obdivovali, a pak to dokázali zjednodušit a zaobalit tak aby to snadno přijal mainstream. Jak říká Tulareanus, bez Kurosawy (hlavně Hidden Fortress) by žádné Star Wars nebyly. Nebo možná byly, ale mnohem víc by připomínaly svůj originální předobraz který Lucas původně chtěl natočit, Flashe Gordona.
@Charllize (13.10.2021 22:05): 2001 rozhodně dost masově navštěvovaná byla, ostatně Kubrick už v té době byl věhlasný režisér. Ale slyšel jsem takovou perličku že na film ve velkém a velmi opakovaně tehdy chodili hippíci, aby se u scény portálu sjížděli na LSD.
@Rapier (13.10.2021 19:30): Můj komentář směřoval hlavně na Forresta Gumpa, Matrix je minimálně v tom jak kombinuje své inspirační zdroje (resp zdroje které těžce vykradl :D) o dost zajímavější.
Každopádně - jakou myšlenku myslíš? To že stroje používají lidi jako baterky originální pravda je, taková blbost doufám moc lidí nenapadla (nenech se mýlit, Matrix pořád miluju :D), ale téma simulace světa, virtuální reality a lidí v ní nevědomky žijících bylo předtím zpracované mnohokrát, a to už dávno před vznikem cyberpunku jako takového. I ve filmech, zajímavý je třeba World on a Wire ze sedmdesátých let od Fassbindera, bylo to i ve Star Treku nebo třeba to zmíněné Dark City - paradoxem je že krom shodných myšlenek z něj pak v Matrixu použili i postavený set na natáčení.
A všechno v Matrixu mimo té virtuální reality je prostě klasické sci-fi o válce robotů s lidmi, trochu jiný Terminátor. Proto se taky dost vášnivě diskutuje jestli Matrix vůbec cyberpunkem je, když těch žánrových prvků vlastně moc nemá.
A bullet time už se taky používal dřív, jen ne tak extenzivně - ale ta technika je známá od počátků kinematografie.
"Originalita" Matrixu je v tom že tyhle tropes zkombinoval a prodal širokému publiku které je do té doby neznalo, protože anime bylo v té době v US jen pro pár magorů nadšených pro Japonsko, komiksy ze kterých si půjčoval taky nebyly zrovna superhrdinský mainstream, a ani na styl natáčení akčních scén jako v HK kung fu filmech si do té doby v Hollywoodu nikdo netroufal
Každopádně - jakou myšlenku myslíš? To že stroje používají lidi jako baterky originální pravda je, taková blbost doufám moc lidí nenapadla (nenech se mýlit, Matrix pořád miluju :D), ale téma simulace světa, virtuální reality a lidí v ní nevědomky žijících bylo předtím zpracované mnohokrát, a to už dávno před vznikem cyberpunku jako takového. I ve filmech, zajímavý je třeba World on a Wire ze sedmdesátých let od Fassbindera, bylo to i ve Star Treku nebo třeba to zmíněné Dark City - paradoxem je že krom shodných myšlenek z něj pak v Matrixu použili i postavený set na natáčení.
A všechno v Matrixu mimo té virtuální reality je prostě klasické sci-fi o válce robotů s lidmi, trochu jiný Terminátor. Proto se taky dost vášnivě diskutuje jestli Matrix vůbec cyberpunkem je, když těch žánrových prvků vlastně moc nemá.
A bullet time už se taky používal dřív, jen ne tak extenzivně - ale ta technika je známá od počátků kinematografie.
"Originalita" Matrixu je v tom že tyhle tropes zkombinoval a prodal širokému publiku které je do té doby neznalo, protože anime bylo v té době v US jen pro pár magorů nadšených pro Japonsko, komiksy ze kterých si půjčoval taky nebyly zrovna superhrdinský mainstream, a ani na styl natáčení akčních scén jako v HK kung fu filmech si do té doby v Hollywoodu nikdo netroufal
@Zx Atari 500 (13.10.2021 21:46): Zrovna nedavno jsem koukal na grafické znázornění výdělku filmu napříč dobou a Space Odyssey se tam v době premiéry a v následných obnovenych premierach držela dost let hodně vysoko. Takže zřejmě na to do kin chodilo hodně lidi. Počítám ze to bylo dane tím ze do te doby byl málokde vidět tak dobre zpracovány vesmír a život na kosmické stanici a podobne. Asi to chtěl každý vidět, podobne jako později dinosaury v jurskem parku.
Moc netuším co kdo za slovem mainstream vidí, ale vzhledem k tomu zájmu ve své době bych taky řekl ze ten film byl mainstream. Ono taky tenkrát ten film stal 10m dolaru což bylo asi docela dost aby to nemělo cilit na masy.
Mne osobně to někdy před dvaceti lety když jsem to viděl poprvé hodně zaujalo prave tím jak dobre to bylo udělané a přišlo mi ze to tenkrát ještě obstálo proti tehdejší aktuální sci-fi filmové produkci. Ale ten film byl trosku nuda. :)
Moc netuším co kdo za slovem mainstream vidí, ale vzhledem k tomu zájmu ve své době bych taky řekl ze ten film byl mainstream. Ono taky tenkrát ten film stal 10m dolaru což bylo asi docela dost aby to nemělo cilit na masy.
Mne osobně to někdy před dvaceti lety když jsem to viděl poprvé hodně zaujalo prave tím jak dobre to bylo udělané a přišlo mi ze to tenkrát ještě obstálo proti tehdejší aktuální sci-fi filmové produkci. Ale ten film byl trosku nuda. :)
@Zx Atari 500 (13.10.2021 21:52): ehm, to mi nedáva zmysel. čo ja ignorujem? :D
@Tulareanus (13.10.2021 21:51): napodobne :)
@Zx Atari 500 (13.10.2021 21:46): No ok, stoj si na čom chceš, ale tým, že si za tým budeš stáť, z toho pravdu neurobíš. Hlavne ak budeš ignorovať to, kde tie prelomové veci už boli použité pred tým, len preto, že si tie filmy nevidel.
@Tulareanus (13.10.2021 21:30): Ale to ze neco pouzijou od jinech lidi prece neznamena, ze ten film samotnej jako celek nemuze bejt prelomovej :) Ja vim ze mi budes oponovat do roztrhani tela, ale tady si budu pevne stat na svem :) Pro mne Vo mainstream je a nic s tim taky neudelas :)
Co pro mne treba neni mainstream je takovej Solaris nebo Stalker :D A taky proto jsem to nikdy nezvladl dokoukat :)
Co pro mne treba neni mainstream je takovej Solaris nebo Stalker :D A taky proto jsem to nikdy nezvladl dokoukat :)
@Zx Atari 500 (13.10.2021 21:17): Vesmírna odysea nikdy nebola a nebude mainstream. Lucas okopíroval a použil (sám to povedal) veľa kamerových a strihových a aj naratívnych postupov od svojho obľúbenca Akira Kurosawy. Dokonca aj tá základná myšlienka na rytierov jedi je odtiaľ. :) Star Wars je každopádne skôr tá výnimka potvrdzujúca pravidlo.
@Tulareanus (13.10.2021 21:10): Ani ne. Treba ty filmy co jsem napsal jsou prelomove a vysoce ovlinily filmy, ktere v ramci zanru prisly po nich :)
@Zx Atari 500 (13.10.2021 21:03): Ani nie. Prelom sa stane väčšinou mimo mainstreamu, kde nemá pochopenie u širokého publika, pretože prelom znamená niečo inovatívne, nie komerčne úspešné. Mainstream si potom z toho zoberie malé odrobinky a pomaly to dávkuje bežnému divákovi, lebo viac by nezvládol. Mainstream je zvyčajne len slabší derivát. Na nápady sa musí chodiť mimo neho. :)
@mazar1234 (13.10.2021 20:55): To si dobre urobil. Ušetrili si si niekoľko hodín toho, ako strieľajú do plafóna. :D
@mazar1234 (13.10.2021 20:55): To si dobre urobil. Ušetrili si si niekoľko hodín toho, ako strieľajú do plafóna. :D