Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Věda a technika

@hanak_v_exilu (06.01.2022 00:03): Nesouhlasím. Čína má velký problém, protože jak stárne, a díky politice jednoho dítěte, tak jí brzo dojdou pracovní síly. Už dlouho celý "zázrak" táhnou příchozí z venkova ale ani tenhle zdroj není bezedný. A tak je nucena se o ekologii starat, protože díky smogu a splodinám i z aut tam umírá spousta lidí. Takže ano, čína ráda přejde na elektromobily. Hlavně díky tomu, že buduje atomové elektrárny rychlostí jako nikdy jiný.

Ale kdo ví co bude, klidně muže přijít nějaká nečekáná katastrofa a my budeme mít uplně jiné problémy. Zatím bych ale byl technooptimistou. Ostatně emisní povolenky se postarají o narovnání pokřiveného trhu, kdy některé zdroje prostě neplatí své externality.
@Garret (05.01.2022 17:08): a je určitě VW 3 roky za Teslou? Vždyť Tesla prodává 10 let starý auto a je to pořád nejlepší E auto na trhu (nebo možná ne už nejlepší, ale rozhodně pořád jedno z nejlepších). Btw. moc jsem ho chtěl.
Přijde mi ale, že po počátečním boomu, co byl někdy před 10 lety, to celé dost stagnuje. Ale nevím, nesleduju to tolik.
@Garret (05.01.2022 17:08): To je hloupost. Kvůli uzavírání elektráren a postupnému přecházení na nespolehlivé zdroje bude elektřiny spíš ubývat než přibývat, Přejít masivně na elektromobily není ani odvážná strategie, je to přímo mešuge. Neexistuje infrastruktura, neexistují zdroje elektřiny a neexistují zaručené dodávky vzácných prvků potřebných k výrobě elektromobilů. A to mluvím o realitě, kdy by byly elektromobily ekologičtější a užitečnější než automobily se spalovacími motory, což v konečném součtu nejsou. Vybudovat tohle všechno by stálo neskutečné množství peněz. A to za situace, kdy mají evropské státy brutální rozpočtové deficity. Dokud se tisknou eura a automaticky kupovat dluhopisy předlužených států, tak to vypadá zvládnutelně. V momentě kdy to skončí - a skončí to, jinak eurozónu zlikviduje hyperinflace, tak na tyhle vlhké sny ekošílenců nebudou peníze.

To co se děje v Číně bych nebral jako bernou minci. Čína je premiant v ledasčem. To že vyrábí nejvíc elektromobilů je fajn pro Čínu, ale neudává to trend. Čína je pragmatická a chce hlavně vydělat. Pokud bude Evropa kupovat elektromobily, tak bude Čína vyrábět elektromobily. Pokud bude Evropa kupovat porcelánové panenky, tak bude Čína vyrábět porcelánové panenky. Čína nepřejde na elektromobilitu, stejně jako nebude budovat uhlíkově neutrální ekonomiku. Bude o tom mluvit, protože jí to nic nestojí, ale nic pro to neudělá. Má dobře spočítané, že se jí to nevyplatí.
@Garret (05.01.2022 17:08): No právě. A pokud mají emisní limity na celou značku, tak stačí obětovat jedno SUV a mohou třebas Fabie vyrábět na běžícím pásu. Jenže... Čistý zisk z jednoho takového SUV je samozřejmě jinde. Pak mi ale přijde poněkud podivné házet vše na Green Deal. Samozřejmě korporace není ničí kamarád. Jejich hlavním cílem je maximalizace vlastního zisku. A půjdou k tomu i tou cestou, že nás všechny rozpláčou, jak jim zlá EU znemožní vyrobit rodinné auto pro českého dělníka.
Mě by jenom zajímalo, kde všechnu tu elektřinu vezmeme. Principiálně vůbec nejsem proti elektrice, ale musí to být náhrada 1:1 ve všech aspektech a nabídnout to i něco navíc. Jako bonus bude super zbavit se rusaku jednou provždy.. Jenže aktuálně jsme v situaci, kdy to bude celou ekonomiku strašně bolet. Osobně tomu moc nevěřím. Respektive těm představám, že to bude někdy za deset let. Naivní.

Norsko je extrémně bohatá země. Nemají velkou část příjmu z prodejů odporný h fosilních paliv? Něco jako Německo když zavře jaderky a kupuje špinavou energii z ČR a Polska...

Jo a nechci auto z garazovy dílny. Za ty roky vývoje standardních aut se vymyslelo spoustu věcí jak dělat auta bezpečná. Udělat auto naznamena smonzovat čtyři kola, elektromotor, baterku a tablet s fancy aplikaci.

Jo a ještě mě nikdo nepřesvědčil, že je hrozně cool stavět na dálnici na 30 minut na latéčko, abych mohl strčit kabel do zásuvky, abych mohl dobít a jet dal. A i kdyby, to jde dělat možná v situaci, kdy se těch aut bude dobíjet deset najednou. Fakt by zajímala ta infrastruktura až se najednom místě bude potřeba nabít třeba sto aut najednou jako to dokáže obsloužit běžná benzinka. Možná až bude ITER v každý stodole nebo fuzni články z Falloutu :)
jestli nepřejdeme na elektřinu, skončíme jak v Detroitu. Norsko není v EU a 2/3 prodaných aut u nich jsou elektro. Čína ani USA nemá žádné nařízení EU a přesto tam šlapou na elektro jako nikde na světě. hlavně Čína, která je často osočována jako největší znečišťovatel, má už nyní každé 10. prodané auto elektro. vznikají tam hromady malých automobilek, které vyrábějí elektro a o žádné jsme tady nikdy neslyšeli a oni nikdy neslyšeli o nějakém Euro7. sám koncert VW přiznal, že už dneska je 3 roky za Teslou a pravděpodobně ji nedožene... ty začátky nejsou lehké, ale někde se začít musí a my už jsme dneska pozadu.

@Jab (05.01.2022 17:03): protože spalovací motory se zatím prodávají a vyrábějí dál ;-)
@ZephyrCZ (04.01.2022 20:56): bohužel to je cena za green deal. Pro automobilku je výhodnější (rozuměj levnější) tlačit elektro, než platit v budoucnu EU brutální pokuty. Sklonit před EU se musely i korporace jako Google nebo Microsoft, kde jsou nějací automative. :)
Koncerny nezajímá jak se to prodejcům, nebo lidem líbí. Časem EU začne zdvihat daně na fosilní paliva (v sousedním Německu už to zavádějí), aby prostě všichni byli přinuceni přejít na elektřinu.
Další a další prodejci potvrzují, že koncern nemá v úmyslu vyrábět hybridy Berlingo/Rifter/Combo/Doblo a tyhle modely budou skutečně jen elektro. Dojezd je vysloveně směšný, a cena úplně mimo mísu, min. u nás v CZ/SK.

Momentálně si Toyota může dovolit vyrábět svůj model (kopie Berlingo) dál, protože mají hodně emisních povolenek z hybridů, ale i ti jednou narazí.

Buď v klidu ostatní automobilky se na EU trhu budou muset přizpůsobit také. Dřív, nebo později. Viz. odkaz
@Rapier (04.01.2022 20:40): Pokud takto zařezávají modelovou sérii Berlingo / Rifter / Combo / Doblo, je jenom otázka času, kdy zaříznou zbytek. Třeba druhý nejprodávanější model Citroenu, C3, elektrickou variantu zatím vůbec nemá. Pokud by C3 s klasickými motory takto zařízli, nemají v tomto segmentu vůbec nic, přitom nyní jsou zde velmi úspěšní. A auto velikosti a výbavy C3 si za 800 000 Kč nikdo nekoupí, tak jako Berlingo za 900 000 Kč. Kolem miliónů jsi s hezky vybavenou pětimetrovou C5, což je auto zcela jiné kategorie, za 1 200 000 Kč začíná luxusní DS 7. Tady nemá Berlingo cenově vůbec co dělat. A přesto tam jeho elektrická varianta je, vzhledem k tomu, že začíná na 915 000 Kč.

No, kdo chce kam.... Lidi, myšleno ta většina, ne firmy, tohle za tyto ceny kupovat nebudou.

Když jsem se podíval, že Berlingo za 915 000 Kč má dojezd 280 km, tak se mi chce brečet. S mojí C5 III s turbodieselem ujedu na jeden zátah 1 300 km.
@Garret (04.01.2022 19:08): ano, je možné, že v tom hrají roli emisní povolenky +/ a nebo přechod na Euro 7 tzn. jak zmiňuješ hybridy. Toho prvního prodejce neznám osobně, toho druhé ano, a od něj mám tu potvrzovací zprávu. Koncern jim žádné další podrobnosti bohužel nesdělil. Radost z toho každopádně nemá ani jeden, stačí letmý pohled do ceníku e-Rifter/Berlingo, a spol. + u Citroenu fakt, že 50% jejich prodejů dělá Berlingo. 980k bych za to nedal ani kdybych mohl.

PS: souhlasím, že první prodejce to mohl více rozvést, nebo jsem to špatně pochopil a mělo mě dojít že mluví o Berlingo/Rifter/Combo/Doblo.
@Rapier (04.01.2022 18:40): škoda, že nenapsali i důvody, protože tohle mohli obchodníci vědět už dříve. přijde mi nepravděpodobné, že by se Stellantis rozhodl takhle rychle - auto není kobliha a zastavit dodavatelský řetězec trvá nějakou dobu, to nejde udělat za týden. druhá věc je, že mohou mít problémy s plněním emisních kvót a pokud by to neudělali, platili by velké pokuty EU. samozřejmě to jsou jen moje spekulace.

euro7 má platit až od roku 2025 a hned to neznamená, že ji spalováky nesplní - jen to budou muset být hybridy, resp. tam bude muset být nějaká forma elektrifikace.

přišlo mi jen trochu senzacechtivé prvotní sdělení, neber si to zle, ale jeden prodejce něco řekne a druhý "kontakt" prodejce to musí opravovat a vlastně pořádně ani jeden neví, jak to je, ale už nadávají co je to za bordel :-)

@H34D (04.01.2022 17:49): chceš mě dostat do postele? už jsem ti říkal, že se mnou nic nebude - nikdy bych nemohl být s někým, kdo utíká z boje předčasně!
@Garret (04.01.2022 16:43): psal jsem, že dnes na 100% si ověřím pravdivost té zprávy, stalo se. Včera večer jsem napsal zprávu tak jak mi byla sdělena.

Info z Peugeotu: "Bohužel Vás musím informovat, že z nabídky modelu Rifter byly vyřazeny spalovací motory. Vůz je dále nabízen jen jako elektromobil pod obchodním označením e-Rifter.Základní informace o elektrické verzi naleznete v jejím doporučeném ceníku https://peugeot.ecpaper.cz/.../Peugeot-e-Rifter-cenik.pdf"
@Rapier (04.01.2022 09:14): v konfigurátoru si Berlingo už nejde vybrat, takže to pravda asi bude, ale - nejprve píšeš, že je to okamžitý zákaz všech spalovacích motorů Stellarisu (není), pak je to vlastně zákaz jen dvou modelů (zatím?) a ve výsledku to může být dočasné pozastavení objednávek (těžko říct) kvůli krizi na trhu.

ze srandy jsem napsal na ten chat podpory a odpověděli, že zastaveno to bylo ke konci minulého roku a že neví, jestli bude prodej znova obnoven. já bych tipoval, že bude ;-)
@ZephyrCZ (04.01.2022 09:11): věř čemu chceš, já tu informaci mám přímo od prodejce Citroen. Je ověřená. :) Nechtěj ani vědět co majitel (prodejce) včera pronesl, nedá se to veřejně publikovat. Porušoval bych tím pravidla DH. Oni mají 50% prodejů právě z Berlingo, je to pro ně MEGA průser tohle oznámení.
@Rapier (04.01.2022 07:45): Stále tomu nevěřím, počkám si na ofiko informaci.

Jak píšeš, pokud Citroen u modelů Berlingo a SpaceTourer (zde předpokládám pouze klasický SpaceTourer, protože C4 SpaceTourer se v elektrice vůbec nenabízí) zruší naftu / benzín (a Peugeot a Fiat a Opel u svých příbuzných modelů také). tak si podříznou větev v prodejích, protože jak sám píšeš, Berlingo je (společně s C3) páteř prodejů Citroenů a zároveň jedno z nejvíce prodávaných MPV v Evropě, nejenom u nás. A pokud klasické Berlingo, které začíná na cca 500 000 Kč bude najednou stát v základu 900 000 Kč, protože Ë-Berlingo, NIKDO si ho nekoupí.

Nevěřím tomu, že by byli v Citroenu (Stellantisu) takto hloupí. Jedna věc jsou emise, chápu - Gréta, EU a spol., druhá věc je zastřelit svojí nejlepší dojnou krávu jenom proto, že se sousedovi (EU) nelíbí...
@ZephyrCZ (03.01.2022 23:18): Právě mě kontakt u prodejce Citroen tu informaci bohužel potvrdil, je to pravda. Obdrželi to včera večer, platí to pro modely Berlingo a Space Tourer, tedy rodinné MPV. Berlingo, alias Rifter alias nový Fiat Doblo, alias Opel Combo. Toyota je mimo hru, protože není součástí koncernu.
Ostatní Citroen modely zatím mají naftové a benzínové motory.

Zatím protože: https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logi ... y-na-baterie-1381990 Tahle zpráva je začátek. Emise kvůli nové normě Euro 7. Spalovací motory nemají šanci ji splnit.

Berlingo min. na CZ/SK trhu patří mezi nejprodávanější MPV. To už bude očividně minulost. Naštěstí jsme si jedno rodinné koupili v roce 2020. Moc aut podobného typu na trhu už není, předražený WW a nově i nová 7 místná Dacia. Rodiny co mají více členů si budou muset sakra připlatit, nebo jít pro novou Dacii.

EDIT: v CZ/SK kde je nejprodávanější Citroenem Berlingo je to pro prodejce značky mega průser.
@Rapier (03.01.2022 22:34): Novou generaci C5 (X), která se má začít prodávat tuším příští měsíc, Citroen oznámil i s klasickými motory (pravda, pouze benzin). A i když na tohle auto mám časem veliký zálusk, jakožto spokojený vlastník současné generace Citroën C5 III (X7), tak pokud by to pustili do světa pouze v elektrice, tak budu muset jít k jiné značce... Takže si pořád říkám, že to co píšeš, prostě pravda nebude...
@ZephyrCZ (03.01.2022 22:02): oznámil to jeden z prodejců koncernu Stellantis na FB před 2 hodinami v soukromé skupině jejíž jsem členem, tuhle informaci dnes měli dostat ostatní prodejci.
Zítra mě můj člověk tu informaci na 100% ověří. Obávám se, že to je pravda.

A, nebo u Stellantis mají smysl pro vtip a vyhodnotili 3 ledna jako aprílový žertík.
@Rapier (03.01.2022 21:46): Tomu sám nevěříš, že by Citroen, Peugeot a spol. udělali podobně pitomé rozhodnutí ze dne na den.

Sám vlastním Citroen vůz a chystám se v tradici značky pokračovat, ale pokud by dělali jenom elektriku, tak si to v současném stavu trhu, cen, možností dobíjení, dojezdu apod. rozmyslím a půjdu jinam. A stejně tak by to udělala další hromada lidí.

Tohle si Stellantis nelajzne... ;)
Mám neoficiální informaci (od jednoho prodejce), že koncern Stellantis s okamžitou platností zakázal prodej naftových a benzínových motorů. Pokud je to skutečně pravda, zítra se pokusím získat oficiální informaci díky známostem u Citroen prodejce, tak rok 2022 nezačíná zrovna optimisticky viz. https://www.citroen.cz/modelova-rada/oso ... ingo/motorizace.html

Lépe už bylo, ať žije green deal! ironie Bůh žehnej Grétě!
@Cobot (30.12.2021 14:02): Psal jsem, že mi vadí nadsázka a humor? Kde? Chlape, uklidni se, nějak ti to celé dává zabrat, jsi do toho nejspíš hodně „ponořen” a začíná ti chybět nadhled. A to ti píši zcela (!) přátelsky a bez sebemenšího úmyslu tě nejak dráždit, nebo čílit. Dej si něco dobrého na zub, třeba domácí cukroví, jako momentálně já a hoď se do klidu. :c)

@Drolin (30.12.2021 14:02): Já mám většinou otevřených lahví hned několik a dle nálady se léčím tou, či onou. :c) Jako zase nechci působit jako nějaký alkoholik. Jen tak trochu sem tam lemtám... :c))
@samorost (30.12.2021 13:49): Tak pokud už máš otevřené tři flašky, tak se k tomu asi tak rychle nedostaneš! :)) Ale nepochybně jednou za čas, zvláště jak byly před pár dny teploty pod nulou, je to nejlepší (nejchutnější) lék.
@samorost (30.12.2021 13:58): tvl nikdo z tebe třídního nepřítele nedělá. Jen nechápu že reaguješ přesně tím způsobem, který ti jak si psal vadí. Co asi tvůj příspěvek měl vyvolat? Další dementni hádky o očkování? Tam totiž tyhle popichnuti přesně vedou. Bylo by super, kdyby se lidi dokázali nevyjadrovat k věcem ke ktejm nemaj co říct

Hele radši dost. Mě zajímala zkusenost s případnou kombinaci očkovacích látek. Ovšem klasický se řeší hovna. Zdar
@Cobot (30.12.2021 13:37): Kolikrát si, kupříkladu mě, zde viděl o očkování diskutovat? Mně je celé „tečkování” zcela ukradené, ať si každý dělá, co mu libo. Nikomu nic netlačím, jen pobaveně a snad lehce s podivem sleduji, jak jsou lidé schopni se na internetu servat i o svůj názor třeba na smažený sýr. Někdy mi už dokonce přijde, že mnozí na tu „hozenou kost” doslova čekají a den bez pořádné hádky pro ně nemá smysl. Za mě dost divná doba v tomto ohledu.

@Drolin (30.12.2021 13:42): Tak je to správné, tak to má být! :c)) Jinak moc hezká lahev a k tomu nádherná sklenička, na ty mám obzvláště slabost. Samotný „lék” jsem ještě nepil, ovšem nebránil bych se! :c) Já zase dostal po jedli tuto nádhernou soupravu, už se nemohu dočkat, až ji podrobím důkladnému rozboru... ;c)
Jo jo furt to řešit, přesvědčovat, rozporovat, brblat. To je pro lidi co maj s očkováním problém tipicke. Já vám váš názor neberu. Jen ten rozdíl je v tom, že já si to šlehnu a nikomu svoje rozumy do hlavy necpu, protože tu potřebu nemám.
@Charllize (30.12.2021 13:17): Ale to si piš, že se to bude řešit i potom. ;c) Lidi se budou pořád mezi sebou handrkovat. Osmnáctidávkaři budou spílat patnáctidávkařům, jak jsou nezodpovědní a do měsíce zcela jistě umřou. Nekonečný kolotoč, navíc vydatně živený zainteresovanými médii. Ale máš naprostou pravdu, že to nemá cenu hrotit, já si taky z toho zde dělám čirou bžundu, jiný účel můj příspěvek neměl. :c)
@samorost (30.12.2021 13:00): Chtěl jsem napsat taky něco v tom smyslu ale nechtěl jsem tohle tema zbytečne hrotit. Ale je mi jasný ze to neslo vydržet, sám jsem odolával jen ztezi :)
Ale v pohodě on to už nikdo po 10te 20te dávce řešit nebude :)
Já včera kombinoval „The GlenAllachie 12y”, „Highland Park 12y” a „Loch Lomond 12y” a úplně v pohodě. Bez teplot, žádná bolest ramene, či hlavy, jednoduše naprostá lahoda. A narozdíl od vás, amatéři, jsem zvládl čtyři dávky jedním vrzem! Tomu říkám dát si pořádnou večerní „tečku”... ;c)
Kombinovali jste pfizera s modernou? Já jdu ve středu po dvou pfizerech prave na modernu. První dvě byly kromě lehké bolesti ramene bez příznaků. Covid, před očkováním, ale taky extrémně lehký průběh.
@Jab (29.12.2021 17:17): já mám třetí vpich za sebou 21.12., stejně jako po tom druhém zcela bez příznaků. Možná by mohli tu vodičku pro mě klidně i zesílit :-)
Byl jsem na Bulovce, registroval jsem se hned, jak to šlo (11.), takže za deset dnů bylo hotovo.
Třetí dávka tedy trochu horší. Ruka bolí méně, ale zase mám teplotu. Nic vážného ale. Zítra jsem fit. :)

Nicméně šel jsem večer po párty předchozí den. Je možné, že jsem měl ještě zbytkový alkohol v krvi (byť spíše asi už neměl) a ten trochu zhoršil vedlejší příznaky.

Každopádně doporučuji očkovací centra bez registrace. Ty s registrací mají kolikrát strašné čekací lhůty třeba i v řádu měsíců.