@
H34D (02.02.2022 22:42): možná bys to viděl trochu jinak, kdyby ses dostal více i na tu druhou stranu barikády :-)
samozřejmě, že hudba má v sobě více věcí než jen melodie, rytmus a harmonie. Například různé tempo udělá taky svoje. Mám ale na mysli zejména ten záhadný pojem z hudební nauky jménem barva a barva, ač často podceňovaná, je vlastně zcela zásadní. Je dána poměrem vyšších harmonických frekvencí nad základní frekvencí konkrétního tónu (a tyto vyšší harmonické zní u všeho krom základních zvukových vln), no a to dělá proč jeden nástroj vlastně zní jinak než ten druhý, proč tenhle zpěvák zní jinak než ten druhý, proč tenhle žánr zní jinak než ten druhý. Takže hodně zásadní věcí jsou instrumentace, aranžmá, použité technologie atd.
Jenomže si nemůžu pomoct, je to vlastně jenom takové to pozlátko a svým způsobem iluze, že je to vlastně jiné. Ten základ je vždycky melodie, rytmus a harmonie (přičemž není nezbytně nutné, aby tam byly všechny tři složky a pořád je to hudba) a bez toho to prostě nejde (pokud vynechám hudebně hraniční věci typu "zvuková procházka" nebo nějaké koláže různých hluků). Je to taková kostra, kterou můžu vždycky nečím novým přebalit, ale ta kostra tam pořád zůstane, a o to mi jde.
Konkrétně metal má tu výhodu, že je velice pestrý. Přesto i on sám o sobě se neuvěřitelným způsobem často melodicky omezuje, aby to pořád působilo jako metal. Je to zejména půltónový pohyb směrem nahoru či dolů od základního tónu (hlavně nahoru), přičemž harmonie obvykle zůstává statická, což to všechno dodává té hudbě potřebné temné vyznění. Ale melodicky je to často (neříkám, že vždy) jeden z těch nejvíc repetetivních žánrů. (a samozřejmě mi můžeš argumentovat melodic a progressive metaly, které to mají jinak).
A taky vlastně neřeším až tak skladby jako celek. Řešil jsem vlastně mnohem menší část, a sice jeden takt. Možnosti kombinací různých taktů pak samozřejmě astronomicky rostou - takže když udělám 1. takt z Ovčáků čtveráků a 2. takt ze Scornful of Decadence od Inferi, tak jsem vlastně stvořil úplně novou věc a přesto jsem to vykradl :-)
Já jsem žánrově všežravý a nemůžu říct, že bych byl v sedmém nebi, a možná právě proto, a protože tak bažím po originalitě, jak u sebe tak u ostatních.
Co se týče srovnání s filmem, to už je tenký led. Dopustil bych se přirovnání, že melodie v hudbě je něco jako příběh ve filmu. Pro většinu lidí u obou věcí patrně to nejzásadnější a to první, co vnímají (přitom to tam vlastně ale ani nemusí být ve výjimečných případech). A navzdory tomu, co plácá evropský rakovinový árťák Bélla Tarr, že nemá smysl ve filmu dělat příběh, protože už byly všechny vyčerpány zabitím Abela Kainem, tak příběh není, narozdíl od hudby, matematickofyzikální záležitost. Není podle mě možné definitivně omezit množství možných příběhových variací, protože příběh není tvořen nějakými standardizovanými veličinami typu frekvence nebo délka.
Máš ale pravdu, že se filmy, stejně jako hudba, omezují na pár zažitých modelů, které se používají stále dokola, což vlastně jsem řešil i v tom svém neúspěšném dotazu ohledně
tajemství . Ale nic to nemění na tom, že jeho potenciál je prakticky nekonečný, ne?
omlouvám se za délku...