Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

Hmm, takže čistě dle utracených peněž jsem tu největší EGS "fanboy" já, paráda :D Ikdyž samotnej Epic na každý mý koupi peníze prodělal.
Děláte mi radost.

@Kwoky (22.07.2022 01:53): EGS už odehraný čas ukazuje, když klikneš na ty tři tečky v knihovně u daný hry. A překvapuje mě že máš o tolik víc aktivováno než já, měl jsem za to, že mi nic neuniklo.

Jinak z těch freebies jsem dohrál jen DLC k Batman Arkham Knight a Close to the Sun.
@Paul (21.07.2022 22:41): 136 vlastněných, zakoupených 0
Už ani ty hry zdarma neaktivuju poslední dobou. Nechce se mi to zapínat, stejně až si budu chtít něco zahrát, tak si to zahraju na Game Passu nebo si to koupím na Steamu.

Remnant je jedna jediná hra, kterou jsem kdy z Epicu hrál.
Asi rok mám nainstalované Mutazione, no nikdy se k tomu nedostanu tho.
@JohnCZ (21.07.2022 22:54): Vlastněno 304 (poctivě aktivuju skoro všechno).
Utraceno závratných 7 eur za Far cry primal.
Hráno asi jen Rocket league (EGS pokud vím neukazuje odehraný čas, tak si nejsem jistý).
Zajímala by mě popularita Epic Game Store na DH.
Kolik tam máte her, kolik jste jich koupili, a kolik jste tam utratili?

Za mě:
- 294 vlastněných her (dá se zjistit když si v knihovně sjedete dolů)
- 9 koupených her, všechny s kuponem (Control, Far Cry New Dawn, Gamedec, Ghostrunner, Outer Wilds, Outriders, Division 2, Breakpoint, Tony Hawk)
- utraceno 80 eur
@Richmond (20.07.2022 18:16):teletext byla pro mě vždycky hrozná nouzovka u babičky, když jsem tam musel být jako malý 14 dnů, nebo i dýl, každý prázdniny a fakt nebylo co dělat (víme, jak snadno se děti nudí), tak jsem zapnul tříhodinové Sama doma, což je samo o sobě šílený a do toho zapnul teletext. Pamatuju si, že někde okolo čísla 670 byly každý den nové vtipy, nějaká křížovka a takovéhle blbosti :D
Ale teletexty na ostatních stanicích než na ČT1 mi připadaly vždycky naprd. ČT 1 to měla nejlepší.
Ale to už jsme trochu v kultuře spíš :-)

@Samariel (20.07.2022 12:05):  tohle provádím maximálně s ohledem na samotnou cestu. Možná s ohledem na nějaký večer, ale to už si radši vezmu deskovky. Ale nedělám to u videoher, videohry na dovolený nehraju nikdy. Ale muziku, případně nějaký film možná. Jinak čtení knížky na notebooku nebo mobilu obzvláště například u moře je dost za trest. Má to teda jednu výhodu, že vítr neotáčí stránky, ale má to zase podstatnou nevýhodu, že se ty písmenka při tom okolním jasu nedají vůbec přečíst a pokud už náhodou jo, tak to baterka moc dlouho nedá. Čtečka v tomto ohledu asi nejlepší (nevadí vítr a dá se to přečíst), ale kniha je kniha, bez té vůně to není ono :-)
Mám neklamný dojem, že nám S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl odloží, ale to mi ani neva. Ještě nemám dohráno ani S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl , v zásobě na notebooku knihy v .pdf formátu , do toho PERNÍKOVÝ TÁTA, PRAVÁ KREV, ŘÍM, VOLEJTE SAULOVI a herní videa stažená z YouTube.

Taky si syslíte obsah, když víte, že pojedete někam kde není net? Já už tak na noťasu přečetl 4 díly z Temné věže od Stephena Kinga.


A těším se na Asprinovu sérii Mýtus.
@Pluto (19.07.2022 22:25): možná kdybys zanotoval :-))


@Bragi (19.07.2022 14:35):  ok, chápu, taky zajímavá otázka, rozhodně platí v tomto ohledu ten Atlantis, co jsem psal, to asi hodně souzní s tím, na co ses ptal, ačkoliv mě tedy uspokojuje i na samostatný poslech, ale s obrazem je to ještě mocnější. Podobně je na tom třeba závěr Outcast , kdy zaznívají tóny (na poměry herní hudby) neskutečně propracované skladby Heaven of Adelpha, ale opět tam platí, že to u mě funguje i na samostatný poslech. Nicméně mě velmi u této skladby překvapilo, že ačkoliv jsem ji znal dvacet let předtím, než jsem hru hrál (jakože jsem ji slyšel třeba 30x), tak mě dostala na maximum až při té hře.

U mě je to asi trochu obtížnější v tom, že se u hudby tolik nenechávám strhávat emocemi a fyzickým prožitkem, což sebou nese spoustu společenských nesnází (například mám neskonalý odpor k tanci) a tím pádem se nenechávám tolik strhnout ani tím audiovizuálním prožitkem. Mně zkrátka stačí ta muzika samotná a naopak se mi takřka vždy stává, že ta hudba samostatně mě zaujme mnohem víc, než v součinnosti s hrou. To se mi třeba aktuálně stalo s Child of Light, kdy jsem si říkal při hraní, že je to docela fajn muzika, ale i jsem ji v komentáři lehce zkritizoval, a když jsem si to pak pouštěl samostatně, tak jsem zjistil, že je to mnohem lepší, než jsem si při hře myslel. Já si zkrátka dovedu u té muziky představit obrazy, kterým se žádná hra nemůže rovnat :-)

Nicméně mě napadá v tomto ohledu rozhodně Fallout (spolu s Fallout 2), kdy v rámci hry je to neskonale funkční a moc fajn, ale na samostatný poslech mi to moc smysl nedává.

A třeba zrovna takový System Shock 2 je relativně podobný případ (ačkoliv tam jsem si pár tracků do výběru dal :-) )

Asi obecně to bude muzika dvojího typu, buď velmi ambientní záležitost, která funguje ve hře, ale jinak ne, nebo naopak velmi rozmáchlá záležitost, jejíž rozmáchlost je obhájená nějakým monumentálním obrazem či souvislostí v té hře, ale samostatně je to třeba až nepatřičné.
@Dan9K (19.07.2022 03:18): Souhlasím, že je to žánrově jednotvárné. Ale z dalších žánrů, které hrávám (hlavně strategie a závodní) mě nic zásadního v paměti neutkvělo. Já 3D adventury neodsuzuju, ale víc se mi líbily ty skokové adventury jako Myst nebo Atlantis. Nemám tam rád příliš volnosti na chození, jen to odvádní od příběhu/logických puzzlů. Atlantis patří k mým nejoblíbenějším hrám a uvažoval jsem o jejím zařazení do původního seznamu, stejně tak hudba v Rivenu a nebo jazzové skladby v Grim Fandangu. Ale takhle bych se mohl rozepsat mnohem šířeji. Plus teda ještě z pradávných dob mi pořád zní v hlavě jedna melodie, nejspíš ještě dělaná ve formátu MOD, ale zaboha ji nejsem schopen přiřadit ke hře.
@Tulareanus (19.07.2022 14:53): Mal som tú otázku lepšie sformulovať. Napadla ma v súvislosti s diskusiou o soundtracku k System Shocku. Viacerí užívatelia tento soundtrack označili ako jeden z najobľúbenejších. Ja som pre zmenu v hre samotnej musel hudbu stlmiť, pretože ma vôbec neoslovila a skôr mi v tej hre prekážala. Po čase som si aspoň trochu na ňu zvykol, ale samostatne je to pre mňa nepočúvateľná záležitosť.

No a bez patričného kontextu som potom tú otázku položil v inej diskusii. Aspoň si ju ostatní mohli vyložiť po svojom a necítili sa obmedzení vo výbere. :)
@Bragi (19.07.2022 14:35): Ja som to bral tak, že si sa pýtal, ktorá hudba mi prišla pre rôzne scény, situácie a prostredia v hre výstižná a tie dané momenty mi vypálila do pamäte.

Ja inak rád počúvam samostatne soundtrack k Arcanum a aj Silent Hill 2, ale tam skôr tie melodickejšie gitarové a klavírne skladby.

Opačný prípad je Myst 3 a 4, kde zbožňujem soundtrack, ale hry som nikdy poriadne nehral, lebo ma nelákali.
@Dan9K (18.07.2022 22:59): Asi som mal byť konkrétnejší. Mal som na mysli situácie, keď ma pri hraní hry mimoriadne upúta hudba. Ale keď si soundtrack pustím samostatne, ten magický moment sa nezopakuje. Akoby k tej hudbe niečo chýbalo. Čo je v mojom prípade napríklad aj spomenutá hra Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura. Zádumčivé tóny violy, ktoré nádherne ladili s hrou, ale pri samostatnom posluchu mi pripadali trochu jednotvárne. Opačným prípadom je zase soundtrack k hre Silent Hill 2. Pri jeho počúvaní som mal pocit až akéhosi znepokojujúceho diskomfortu. Dokonalý impakt v hre, ale v realite hľadám v hudbe odlišné emócie.

@Drolin (18.07.2022 22:12): Vďaka za upozornenie na soundtrack k Umineko no Naku Koro ni. Znie úchvatne.

Ďakujem aj všetkým ostatným za tipy. Väčšinu poznám, ale našiel som aj pár neznámych, na ktoré sa pozriem bližšie.
@Ringo (18.07.2022 22:28): Za mě to je tedy o level výše i jak skvělé OST k FF (7), Neverhoodu nebo SS :)). Nebýt Umineka, tak je to pro mě na prvním místě neohrožené spojení vidoehry a hudby. A to vlastně až tak velký fanoušek titulu Crya, po stránce hratelnosti, nejsem.
@Pluto (19.07.2022 02:36): sice žánrově jednotvárné, ale moc hezký výběr i s popisy! :-)

Když jsme u těch adventur, musím vzpomenout (u tebe ne tolik oblíbený žánr 3D adventury) na Atlantis: The Lost Tales , skladba Sunriders, která zněla vždy při vzletu oné létající lodě ve mě vždy spolu s těmi záběry vyvolávala extatické pocity a je to použito perfektně. Stejně jako La lune v outru, která vtipně odkazuje na pop song Atlantis od Donovana.
@Bragi (18.07.2022 20:23): Tak u mě jednoznačně vítězí Gabriel Knight 2: The Beast Within s atmosférickou temnou hudbou provázanou s Wagnerem a korunované pro hru napsanou operní árií. Jako druhá mi na mysl vyvstane první Phantasmagoria a její charismatické Consumite Furore. Samozřejmě nemůžu zapomenou iMuse v Monkey Islandu 2, Pheloungův Broken Sword 1, A Pirate I Was Meant to Be z Monkey Islandu 3, zpěv Heleny v Komkolzgradu v Syberii II, když April poprvé vstupuje do Arkádie v The Longest Journey, setkání s Wolfgangem v Gabrielu Knightovi 1, stylová hudba prakticky v celém Neverhoodu a z poslední doby třeba hodně povedené a přesně zasazené melodie Iona Zura v poslední Syberii. Pokud bych měl zmínit hudbu u intra, která dokázala správně navnadit, tak mě napadá úvodní skladba z Full Throttle nebo Rippera.
@Bursoft (18.07.2022 20:44): Já k tomu pristupuji tak ze jdu hrát starou hru a počítám s tím ze to nebude koser. Ale když jdu hrát novou hru co je rozmazana tak mne to samozřejmě vadí. Třeba skoro všechny Switch hry. Je to jako s tím dosboxem, ten člověk už dopředu vi ze bude hrát hru která se proste na to dnešní nechyta ( nemyslím estetiku atd) a proste ten mindset si nastaví jinak. Jakoze jo, já chci hrát starou hru a vím ze to bude horší. 
Ale jak píše Jumas, ps1 hry se už nedají, ale ty ps2 mi přijdou ještě snesitelne. Připomínám ze mluvím o velké moderní TV a originál hw. Na emu jsou ps1 hry ok.
Navic tam jsou, pro mne, bozi hry které případnou problemovost obrazu prebiji.
A jako správný fanboy si užívám ze hraju na originálním hardwaru :)
jen bych rád připomněl, že otázka nebyla na 5 vašich nejoblíbenějších soundtracků (což už tu bylo stokrát), ale otázka byla specifikovaná, proto bych se rád jejího autora @Bragi (18.07.2022 20:23): zeptal, jak ji přesně myslí. To jak je otázka položená, by mě vedlo k tomu, že je směřovaná na kvalitu hudební adaptace na to, co konkrétního se ve hře děje, čili není až tak směrovaná na kvalitu samotné hudby, ačkoliv se to s tím samozřejmě taky pojí.
Ale taky to může znamenat ono prosté jakože podporuje atmosféru, nebo že mě osobně tam subjektivně sedí. Ale to jsou hrozně vágní pojmy, které každý bude vidět jinak a nevím, jestli to má nějakou hodnotu takové sdělení :-)
Například hudbu z Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia, což tu zaznělo, považuji hudebně za to skoro nejlepší, co kdy na poli herní hudby vzniklo (a rozhodně pro mě a můj hudební vývoj nejdůležitější muzika vůbec), co se týče ale jejího propojení se samotnou hrou, je to v podstatě katastrofa, protože každý hrad, každý souboj, každý povrch, má úplně jinou hudbu a není výjimkou, že člověk poslouchá 3 sekundy tuhle skladbu, 1 sekundu další skladbu, pak teda slyší tři minuty skladbu z boje, které má nejvíc pokrk, protože jsou jenom 4 a pak zase následuje střídačka mezi hrady a povrchy.
Pak tady zazněl třeba Morrowind, kde úplně jinou cestou došli ke stejnému problému. Tam se Jeremy Soule snažil o již tzv. adaptivní hudbu, kdy při souboji začne jiná hudba, než mimo souboj a nějak by to mělo do sebe v reálném čase přirozeně vplývat, ale moc se to vlastně neděje a jsou to ostré střihy a úplně stejně jako v Homam hraje tři sekundy třeba hlavní klidné téma, ale pak svým klasickým sekaným pohybem přileté skalní létavec a následuje 3 sekundy bojové skladby, než ho člověk sestřelí a takhle to může být klidně šestkrát za minutu. Nepřijde mi to jako "najlepší prepojenie hernej hudby a toho, čo sa dialo na obrazovke".

Jako základní záležitost co se týče propojení de facto hudby a hry jsou brány hry Asteroids a Space Invaders , pak se hodně dlouho nic nedělo. Dalším zásadním titulem v tomto smyslu je hra Monkey Island 2: LeChuck's Revenge , kde byl poprvé použit softwarový nástroj IMUSE, který právě umožňoval do té doby nevídané propojení hudby a hry a následně se podobný systém začal užívat v podstatě ve všech dalších hrách LucasArts. Další významnou sérií v tomto smyslu je série Halo, kde se začalo používat monumentálního počtu vrstev hudby (začalo se třeba nejdřív u dvou, ale pak jich bylo násobně více), které se různě zapínaly a vypínaly podle potřeby hry. Samostatnou kapitolou je generativní hudba a tam nejspíš vede hra Spore , kde slavný skladatel Brian Eno vytvořil technicky neskutečně komplexní záležitost, co se týče hudby.

Pokud bych ale měl vybrat jeden titul, který je mému srdci v tomto ohledu nejbližší, pak je to nezávislá gamesa využívající chiptunovou hudbu, BIT.TRIP RUNNERDvojka. Tam je tak nějak všechno dohromady. Adaptivnost, generativnost, interakce a zároveň super muzika a zároveň pekelně těžká záležitost. Chtěl bych poděkovat jednomu neznámému uživateli tady na databázi (on není neznámý, ale já jsem zapomněl, kdo to byl), který mi ji před asi deseti lety doporučil. Díky němu jsem totiž v podstě i dostudoval, neboť toto téma, co tu teď řešíme, bylo mou magisterskou prací a tahle hra mě naplno přesvědčila, že toto téma musím zpracovat :-)

Konec elaborátu :D
1. Umineko no Naku koro Ni 
2. Dune 
3. Fallout 1 a 2  
4. Dear Esther 
5. Shadow of the Colossus 

Každou ze zmíněných her hudba ještě významně povýšila. Zvláště tedy Umineko, které beru ze stovek poslechnutých OST za to vůbec nejlepší, co vzniko na poli videoherních soundtracků. Ani po devíti letech se neoposlouchalo, naopak je to stále studnice něčeho nového.

A je toho hrozně moc, a vlastně herní hudba mě provází už od začátků u Croca a Crusaders of MaM, až po v současné době Obru Dinn nebo Pathologic a Disco Elysium.
@Bragi (18.07.2022 20:23): Jako je toho více, takže jen namátkou

1. Final Fantasy 7 (beru jako prezentačního zástupce všech japonských RPG u kterých mě hudba absolutně rozsekala, protože bych jich tu musel napsat minimálně 10 jen z této kategorie)

Might and Magic 6
The Elder Scrolls Arena
System Shock
The Neverhood

Ale vyjmenovat jen 5 na stovky her je trochu pekelně málo, asi bych rád ještě zmínil UFO Enemy Unknown, Ambermoon, Homeworld nebo Battle Isle 2, klidně bych je mohl napsat místo některých ze zmíněných pěti, ale zase bych musel nějaké z těch pěti vypustit.
@Bragi (18.07.2022 20:23)

Mám hromadu oblíbených herních soundtracků, těžko vybrat TOP5, ale když to vezmu z hlediska toho propojení, tak bez hlubšího přemýšlení z hlavy:

1. The Witcher 3
2. To the Moon
3. Life is Strange
4. Journey a Abzu (neumím si tady vybrat)
5. Assassin's Creed II

Speciální čestné místo: Skyrim, protože tenhle soundtrack u mě funguje daleko lépe v kombinaci s mou vlastní imaginací, než-li přímo ve hře samotné.