@
Bellerofontes (06.09.2022 00:30): Vědecký konsensus v tom určitě nepanuje, protože významnější genetické odlišnosti mezi největšími a dlouhodobě od sebe nejizolovanějšími skupinami lidstva existují, zpravidla se ale i na českých vysokých školách našlapuje opatrně okolo toho slovíčka rasa, protože je to prostě příliš citlivá věc, a samozřejmě existují již i katedry, kde se neexistence ras v nejlepší progresivní tradici učí jako objektivní fakt a rasa pouze jako sociální konstrukt. Ač by se mohlo zdát, že přejmenování těchto odlišností z "ras" třeba na ony Jabem zmíněné "etnické skupiny" na realitě fakticky nic nemění.
Jinak k té debatě tady, dost mě pobavilo zlehčování levicově progresivních proudů, které přitom vytvářely obzvlášť poslední dekádu takové mediální tlaky a pseudo-kontroverze, že velcí hráči filmového průmyslu radši naskočili na vlak povinné multietnické inkluze, aby o nich někdo náhodou neprohlásil, že jsou rasističtí a nepřišli o bambiliony investic. Opravdu si někdo myslí, že by se takový Hollywood evolvoval na základě něčeho jiného, než pod hrozbou ztráty peněz? :D Jaksi to implikuje, že progresivní proudy nebudou na západě až tak bezmocné, jak se je mnozí vždy snaží vykreslit. Ne, nevidím nikde žádnou QAnon konspiraci a ucelený plán "negroizace světa", byl bych však slepý, kdybych neviděl jasný trend. A whataboutismus typu "ale co všudypřítomněji zakořeněný bílý rasismus" si strčte za klobouk.
Že progresivismus není majoritním náhledem na svět je opravdu asi velmi pravděpodobné v USA i UK, nicméně takovým aktivistům bývá tradičně poskytován velký prostor v médiích, protože ta bývají často liberální a nadto tyjí z kontroverzí. O internetu nemluvě, twitter byl stvořen pro kulturní války, pro uřvané, heslovité informace.
Vtipné na současném protěžování obzvlášť herců tmavé pleti ale je, že je vždycky nacpou do něčeho typicky evropského, což je asi to úplně nejhorší řešení. :D Nikde nenatočí historický seriál o africkém králi, o africké kultuře, kde by na základě vhodného castingu hráli pouze černoši, místo toho vždy minimálně narvou dva ve formě komparzu do záběru (ano, i ve zmíněném Outlaw King, kde evidentně tvůrci nebyli ochotni přistoupit na větší kompromis), aby bylo pokrytectví učiněno zadost. Ale čím dál tím častější už bývají i nějaké podstatné vedlejší a dokonce už hlavní role, i když je takový casting jako pěst na oko a devalvuje historickou zkušenost Afričanů s Evropany. Co si však budeme povídat, ty černochy, co dostanou přednostně roli na základě své pleti, to neurazí, budou rádi za peníze, co z projektu získají. A jakmile to není dílo zobrazující historii, multietnický trend bývá ještě patrnější. Zatraceně, vždyť žijeme v době, kdy i štáby mívají kvóty na etnickou a genderovou diverzitu, místo toho, aby job dostal prostě ten nejschopnější. :D
Že je pak ten backlash, který to s sebou přináší, nechutný, je taky jasné. Ve chvíli, kdy oponenty tohoto přístupu ale progresivisté škatulkují zásadně jako rasisty, není divu, že se kulturní války vyostřují. Snad se dospěje k nějaké rozumné syntéze, ale mám své pochybnosti - o výsledku rozhodne především sledovanost a návštěvnost kin.
Ještě bych se však zasmál nad tím tuším Cathanovým tvrzením, že většinu diváků casting třeba Rings of Power nezajímá. Ano, nezajímá, většinu lidí nezajímá v konzumerismu nikdy nic moc, důležité je produkt sežrat a zapomenout.