Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní výzva 2024

Vše o letošním ročníku najdete na www.hernivyzva.cz. Před položením dotazu si projděte náš FAQ dokument.
@jones1240 (05.01.2023 12:36): @BUMTARATA (05.01.2023 12:34): Jako Dead Space 1 je vedený jako survival horror, ale tímto podle mne končí, na rozdíl od RE a APT, tam krom schovávaní žádný moc survival není. Většinou se nepřátelé snažíte eliminovat a vylepšujete si oblek a zbraně, ano jde tam o to přežít, ale ne podle mne v tom slova smyslu v kterým je vedena daná kategorie. To má možná společné s RE a APT, kde je navíc ještě z žánru survivalu craftění, ale tím to u těch her taky končí, žádná správa stravy, vody nebo přístřešku tam není.
Když to tak čtu, tak můžeme být rádi, že ve Výzvě není kategorie Zahrajte si RPG.

Ne vážně, možná by stálo za to ty „survival prvky“ prostě vyjmenovat a říct, že hra jich musí splňovat X, aby mohla být uznána. V opačném případě bych rád slyšel vysvětlení, proč Resident Evil jo, Plague Tale možná a Dead Space ne. Přijde mi, že to schvalování tady je hodně pocitový.
Jak si to tady pročítám, tak je pravda, že RE a A Plague mají prvky survivalu, ale nepřevládají tam. Zároveň chápu, že ne každého musí nutně bavit hry typu Subnautica atp., takže pro ty z vás koho baví kradmý postup a dle mne to splňuje kategorii, je This War of Mine a zas pro milovníky zombie apokalypsy State of Decay 2 . Kde se staráte o obydlí a sháníte zásoby. Nejsem organizátor, ale myslím si, že by obě měli na základ bez problému projít.
@Tulareanus (05.01.2023 11:48): To bude asi fakt nejspornější kategorie. Mezi survival prvky v RE1 a A Plague's Tale není absolutně žádnej rozdíl. V obou případech je hlavním úkolem přežít, v obou má člověk možnost se bránit (v obou případech omezenou) a žádný další survival prvky z popisu kategorie ani jedna z her nemá "budete si snažit opatřit potravu, pečovat o své zdraví, vyrábět si různé předměty, či budovat útočiště, stejně ale budete čelit nebezpečí a boji o život"
@GameEs (05.01.2023 08:55): plague tale je v podstate o stealthovom zabijaní nepriateľov. Dead space je v podstate akčná hra o zabíjaní nepriateľov a hra ťa k tomu núti a len si postupne odomykáš upgrady zbraní a hp. Dead space je asi taký survival ako doom, dá sa umrieť a treba prežiť.

V prvom rade sa treba opierať o doplňujúce informácie v kategóriach, ak sú vám zo základu nejasné a potom samozrejme diskusia. Napr silent hill 2 je fajn survival horror, lebo hráč sa musí schovávať a utekať. Na základ určite sedia aj resident evil hry ako 1 a 2. Asi aj ďalšie ale potom sú hry ako resident evil 6, čo je čistá akcia a nepatrí tam.

Pre HC musia survival prvky jednoznačne prevažovať .

@Vashek (05.01.2023 10:56):  bioshock je dieselpunk a RE 4 by podľa mňa mohol pasovať na základ, určite nie na hc

@DeCode89 (05.01.2023 09:29): ohľadom adrift sa ešte poradím v tíme, ale ja by som bol proti. Hru som hral a prišlo mi to ako adventúra s umieracím gimmickom, ktorý nie je ani veľmi prísny.
Jako idealni hru na 8.kategorii doporučuju Pac-mana. Ale so takový Alien Isolation... survive horror ale docela pacifistický : D
@Vashek (05.01.2023 10:56): odkázal bych tě na diskusi, čile se to zde řeší (kvůli neznalosti Ctrl+f bohužel opakovaně)… Bioshock do dieselpunku sedí. O možnost zařazeni Residenta jsme se tu bavili jen asi dva komentáře pod tvým dotazem. Viděl bych to tak, že poslední slovo budou mít proste autoři výzvy…
Zdarec, hele google mi pro SteamPunk vyhodi hry jako Dishonored nebo Bioshock ... vas nazor? A dalsi dotaz je na survival, co Resident Evil 4 (co vyjde letos)? Dik!
@DeCode89 (05.01.2023 09:56): Já to chápu a nesnažím se přít, taky sem díky výzvě loni vyzkoušel velmi zajímavý hry co bych si normálně nezahrál, jen bych to v popisu napsal jasnější, nebo zařadil do FAQu, každopádně počkejme až se k tomu vyjádří někdo ze zakladatelů výzvy, ať nepředbíhám :) já to vzal v tomhle konkrétním případě taky tak, že využiju tenhle rest, na kterej se chystám už dlouhý roky, a bral jsem tak nějak automaticky, že hry z kategorie "survival" budou splňovat tuhle kategorii skrze fakt, že tam jednoduše jde primárně o přežití.
@GameEs (05.01.2023 09:43):  Chápu, že si člověk spoustu věcí interpretuje po svém, ale lepší je si zde v diskuzi ověřit, zda tebou vybraná hra splňuje podmínky, pokud ano, víc bych neřešil. Každému nemusí nějáký žánr úplně sednou a proto chápu, že si lidé zvolí, to co je pro ně přijatelné. Osobně si myslím, že letos jsou podmínky celkem jednoznačné, avšak proč nezkusit něco, co třeba není i něčí šálek kávy? Osobně beru výzvu, jako možnost vyzkoušet hry, které bych si asi primárně nevybral. Osobně třeba nepreferuji horovou tématiku, avšak pokud by to bylo součástí výzvy, tak bych třeba i změnil názor, kdo ví....
@DeCode89 (05.01.2023 09:38): No jak říkám, chtělo by to explicitně vyřadit survival horory, pokud do kategorie nepatří, protože tím směrem určitě spousta hráčů půjde. Já už si kvůli tomu The Last of Us i pořídil :D
@GameEs (05.01.2023 09:27): Za mě jsou survival horory trochu “ochcávka” pro základ (chtěl jsem pod to hodne naroubovat remake Resident Evilu 4), které dle doplňujícího popisku úplně neplní původní myšlenku autorů výzvy. Za sebe si nakonec zahraji něco ve smyslu Subnautica, i když mě žánr moc neláká. Survival horory se spíše hodí do HC verze, byť tam je výběr omezen na ty, kde se nedá aktivně bránit (Outlast , SOMA , Amnesia: The Dark Descent ).
@GameEs (05.01.2023 09:27):  Doplňující informace pro normální obtížnost uvádějí: Budete si snažit opatřit potravu, pečovat o své zdraví, vyrábět si různé předměty, či budovat útočiště, stejně ale budete čelit nebezpečí a boji o život a kdo ví, třeba to nakonec dobře dopadne. Snažte se vyvarovat hraní běžných stříleček, strategií, nebo různých RPG, kde sice také hrozí smrt, ale přežití jako takové není hlavním nosným kamenem gameplaye.

Takže bych spíše navrhoval hry, které mají stěžejní obsah opravdu postavený na prvku survival, jako třeba :
Ark: Survival Evolved
Subnautica
Forrest
Green Hell
Standed deep
Chtěl bych se zeptat, zda-li se dá u herní vývy č.7 - Silnější přežije varianta HC, lze započítavat ztrátu a posléze smrt z nedostatku kyslíku, za hrozbu, jak je tomu v případě třeba v ADR1FT ?
@Yokolobuna (05.01.2023 09:22): To by asi teda chtělo víc upřesnit, pokud to tak je, protože tím pádem by do survival kategorie odtud větší část nepatřila (Dead Space, Alan Wake, série RE, The Last of Us co jsem si vybral já a mraky dalších...). Všechny hry nějaké survival prvky obsahují. " Dohraj hru, ve které se objevují survival prvky. "
@GameEs (05.01.2023 08:55): Ze způsobu, kterým se zeptal, zcela zjevně myslel HC variantu… podle mě to ale úplně ideálně nesedí ani na základ. Stačí si přečíst doplňující informace autorů. Podle nich je sporný i Resident Evil (proto jsem se na nej ptal). Zadání sedí spíše na klasické survival hry, kde jde primárně o přežití ve světě jako takovém… v Resident Evil si alespoň musíš pečlivě střežit zásoby munice, spravovat inventář a pod. V A Plague Tale toto zcela chybí… zdrojů jsem měl prakticky neustále maximum a Crafting je tam vyloženě do počtu. Skoro bych řekl, ze jde o hru, kterých se máme vyvarovat, myslel bych si, že by s odřenýma ušima mohla do základu, ale jestli správně chápu, Tulareanus se vyjádřil ve smyslu, že do konceptu nesedí vůbec…
@Yokolobuna (04.01.2023 21:34): dvojku sem nehrál, ale jednička je teda mnohem víc survival než kdekterej díl resident evilu.. pokud by se nepočítalo plague's tale tak se nemůže počítat většina her co sou obecně považovaný za survival horory ale máš tam k dispozici zbraň. Náboje máš pořád dost omezený, a většinu času hry utíkáš a snažíš se přežít. https://en.wikipedia.org/wiki/A_Plague_Tale:_Innocence "A Plague Tale: Innocence is an action-adventure survival horror stealth game..." na HC to samozřejmě není, ale základ to splňuje nezpochybnitelně.
@Jumas (04.01.2023 22:15):
@themacs (04.01.2023 22:32):  Potvrzuji, že jsme zatím vždy uznávali, že u her, které na DH nejsou, tak komentář nebyl povinný. Nicméně jestli správně koukám, tak to nikde uvedeno není. Takže možná, že se tým rozhodl toto změnit, to nevím, ale pokud ano, tak bych to asi i podpořil. Výzva je bytostně spojená s DH, tak by mi i takové pravidlo dávalo smysl a teoreticky by to zabránilo i nějakému vykukovi naházet si do výzvy jen hry které tu nejsou a nebude pak muset psát komentáře, i když se to zatím nestalo. Každopádně by bylo dobré toto někam uvést, buď přímo na web nebo alespoň do FAQ.
Vietcong 2 asi neni nejlepší volba pro Pero mocnější meče co? :D
Je tam novinář Jimmy Davis ale místo pera tam potom má v ruce M1911 :)
@Yokolobuna (04.01.2023 21:34): Aha, já zapomněl na ten prak přece ... moje chyba ;) díky za info

@Tulareanus (04.01.2023 21:45): Jojo, já tu hru blbě pochopil, jsem na úplném začátku a myslel jsem, že se tam nebojuje. 

@Jumas (04.01.2023 22:15): Máš pravdu, taky to tak pamatuju, dokonce jsem měl hry, které tady nebyly a nechtěl jsem je přidávat a koment jsem prostě napsal na nějakém externím webu a odkaz hodil tady do výzvy. 

@jones1240 (04.01.2023 22:15): Jop, žánr Vizuální novely si ohlídám ;)
@Dan9K (04.01.2023 21:35): To s tím přidáním není tak úplně pravda. Je to o dobrovolnosti. Pokud tu není hra, co si zařadíš do výzvy, můžeš si napsat komentář do svého profilu ke kategorii, do které spadá anebo ho nemusíš psát vůbec. Alespoň tak to fungovalo za dob Crashe. Samozřejmě pokud tu hru někdo přidá, tak je to jenom dobře.
@themacs (04.01.2023 21:31): hry k remeselníckej kategórii ti sedia.

Plague's tale ja survival však nesedí vôbec, postup hrou je postavený predovšetkým na likvidácii protivníkov, to že časť toho prebieha zo stealthu na tom nič nemení. Idea kategórie sú dokonca aj survival hry, ktoré sú doslova o prežití ako napr Don't Starve alebo Valheim .

Vizuálne novely môžu byť aj 18+, len nezabudni, že ak na dh tá vn nie je, tak ju treba pridať. :)
@themacs (04.01.2023 21:31): chválím za přečtení diskuse před vynesením dotazu :-)

Plague's Tale neznám, ale co se týče porna, jdi do toho! :-)

jen je dost možné, že tu taková hra nebude přidána, a pak ji tedy musíš přidat.
Tak jsem pročetl celou diskusi o letošní výzvě a měl bych pár otázek, na které tady odpovědi nepadly.

Počítám, že do třetí kategorie HC  "Dohraj hru, ve které hraješ za postavu řemeslníka."  by měla asi jako úplně nejlepší příklad sedět např. hra House Flipper a její DLCčka, protože v té hře jsi instalatér, údržbář, zedník, malíř, apod ... popř. taky ideální je Car Mechanic Simulator a podobné simulátory ... kdyby náhodou někdo nevěděl tu HC variantu.

Kategorie 7 - patřily by tam hry ze série A Plague's Tale? Zatím jsem je nehrál, ale co jsem pochopil, tak ti tam hrozí nebezpečí, ale ty se nemáš jak bránit? Nebo to chápu blbě?

No a poslední dotaz, kategorie 8 HC, vizuální novely. V pravidlech o tom není zmínka, takže spíš si jen potvrdím. Je možné zařadit i hry (vizuální novely) 18+ ?

Díky předem za reakci.
@Peach (04.01.2023 12:25): Souhlasím s Peach. Bylo by možné, aby tvůrci použili sekci FAQ a hodili tam věci, které zazněli v diskuzi a byli nejasné a zaujali k nim nějaké pevné stanovisko?
Ta Syberie tady koluje pořád, ale myslím, že definitivní slovo nepadlo. Navíc
- lidi se opakovaně ptají na věci, co zdě zazněli. Když to bude ve FAQ, tak toto snad odpadne
- z diskuze nejde poznat, kdo je člen teamu a kdo ne a "názor" se tu snadno smíchá s "verdiktem"

Padlo tu, že jde o osobní přístup. To nemusí být uplně pravda. Pokud se chceme účastnit soutěže, probíhá tam nějaká kontrola. A taky třeba jako v mém případě steampunku a Syberie - moje povědomí o steampunku je velice povrchní. V dobré víře si tam dám Syberii, která pak neprojde. Proto aktivně nechci, aby některé věci byli "na mém osobním přístupu", ale chci radu zkušenějších.
@Gordon (04.01.2023 12:08): Ano, buď se tu bude takto debatovat celý rok nebo se udělá seznam sporných her (ano/ne) posvěcený organizátory nebo se to nechá na zodpovědnosti a úsudku účastníků. Jsou to povětšinou inteligentní, dospělí lidé, co už mají něco nahráno a nevidím důvod, proč by měl někdo někomu vymlouvat, že třeba Final Fantasy IX není dostatečný steampunk, ačkoliv hráč tam viděl evidentní steampunkový prvky a chce to zařadit do výzvy.
Jiná věc je samozřejmě, když se tu někdo chce doptat na doporučení her pro danou kategorii, protože třeba žádné takové (co ještě nehrál) nezná. To se mi líbí, že tu pěkně funguje.
@S4TW (04.01.2023 00:03): Arcanum je hybrid steampunku a fantasy a v podstatě celá ta hra, mechanicky i příběhově je o střetu obou žánrů. Podobně třeba Shadowrun je hybrid cyberpunku a fantasy. Jestli se tady ty hybridy počítají nebo ne jsem z diskuze taky zatím nepochopila. Padají tu totiž i návrhy ze série Final Fantasy, která obdobně pojí více žánrů fantasy i sci-fi, jen to není na první pohled tak zřejmé.