Chtěl bych navrhnout, zda by zdejší rada starších nezvážila úpravu barevných odstínů (a zaokrouhlování) zdejší hodnotící stupnice.
Už dlouho jsem měl pocit, že DH nedělá dobrou službu slušným hrám okolo 70-79%, protože je obarvuje žlutě. Ale popíchl mě až článek
Devalvace číselného hodnocení v současném herním průmyslu od Aleše z Games.cz. Doporučuji přečíst, případně i
můj názor pod článkem. Aleš má podle mě pravdu v tom, že sedmičkové hry jsou automaticky shozeny tím, že dostanou žlutou barvu místo zelené, ačkoliv se stále jedná o výtečné hry, jenom zmlsaný a marketingem zmanipulovaný mass-market má pocit, že cokoliv pod 8 (nebo i 9) je ztráta jejich času, a hodnotící škály se této masové hysterii přizpůsobují. Následně se toto přesvědčení v cyklech utužuje, až pak lidé automaticky hodnotí 9-10=super, 8=ok, 7=nic moc, a cokoliv níže=odpad, a vyžadují dané hodnocení i od recenzentů. Pak jsou komentáře pod recenzemi plné osobních útoků. Taková černobílost je hodně špatný cílový stav pro herní ekosystém.
Zrovna DH, Metacritic, recenzentská média a podobné projekty by přitom měly vést k vyrovnanému hodnocení a pokusit se lidem ukazovat cestu, ne podléhat zkratkovitosti. Občas stačí i malé krůčky, jako je barevná paleta. Na DH mi to aktuálně přijde dokonce horší než na kritizovaném Metacriticu, protože zde i hra s hodnocením 79% je stále žlutá, zatímco na Metacriticu je už 75% zelená.
Rád bych proto navrhl trochu si tu pohrát s barvami. Aktuální škála na DH je:
0-10% černá
11-49% červená
50-69% oranžová
70-79% žlutá
80-100% zelená
Je z ní bohužel cítit popsaný syndrom "pod 8 nezájem", protože žlutá/oranžová komunikují "pozor, radši zastav", jako na semaforu. Moje osobní škála je popsaná na mém profilu, případně v odkazovaném komentáři, ale v principu věřím tomu, že hry okolo poloviny stupnice a lehce nad jsou stále dobré hry, jen ne skvělé. Barevných schémat, jak to vyjádřit, je mnoho kombinací, ale rád posunul zelenou barvu (vnímanou jako pozitivní) směrem dolů. Zároveň si myslím, že by se mělo změnit zaokrouhlování, protože různě nabarvit hry co mají jedna např. 69% a druhá 70% mi nepřijde fér, oboje je to vnímáno jako "sedmičková hra" (i matematicky by se to zaokrouhlilo stejně). Takže barevná škála by se podle mě měla dělit na koncových pětkách, nikoliv nulách (69% by mělo stejnou barvu jako 74%, oboje je sedmičková hra).
Jedna z možností jak změnit škálu by mohla být třeba tato:
0-24% (jedničky, dvojky) - černá
25-44% (trojky, čtverky) - červená
45-64% (pětky, šestky) - žlutá
65-84% (sedmičky, osmičky) - zelená
85-100% (devítky, desítky) - fialová
Toto splňuje, že sedmičky a osmičky se tváří jako výborné (zelené) hry, což jsou, a ty opravdu nářezové hry (devět, deset) dostávají vlastní, speciální a vysoce výraznou barvu (fialová, ale snadno lze použít tyrkysovou nebo jinou svítivou).
Lze samozřejmě použít i dvojité odstíny u vybraných sekcí. Například můžou být dvě zelené:
65-74% (sedmičky) - světle/bledě zelená
75-84% (osmičky) - tmavě/sytě zelená
Pak se lze i zcela oprostit od klasického semaforu a vzít to například od studených barev k teplým:
0-24% (jedničky, dvojky) - fialová
25-44% (trojky, čtverky) - modrá
45-64% (pětky, šestky) - zelená
65-84% (sedmičky, osmičky) - oranžová
85-100% (devítky, desítky) - červená
Opět lze odstupňovat ve variantách bledá + sytá. Možná by to pro některé lidi byl zpočátku velký skok, ale není těžké si zvyknout, že s vyšším hodnocením nadšení i teplota roste ;-) A opět to lidi vytrhává ze zažitého zkratkovitého vidění.
Nebudu tady uvádět další příklady barevných škál, dá se toho vymyslet kvantum. Spíš mi jde o to, zda to ostatní také vnímají jako problém (herního světa) a zda je zde nějaký zájem to zlepšit. Už jen změna zaokrouhlování by byl krůček správným směrem, ale celková změna barev by byla ještě lepší.