Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@AlieN (27.03.2023 12:32): To prirovnanie je fakt absurdné. Ja som Warrior Within hral a ty si hral Dark Souls? To mi príde ako taká prázdna snaha v hudbe napasovať niečo do rocku len preto, že tam hrá elektrická gitara, v našom prípade reflexy.
@Tulareanus (27.03.2023 12:04): Ne není. Takže pro tebe je Dark Souls podobnější Dungeon Masteru než Prince of Persia? Hrál jsi Warrior Within?

A já vůbec nemám problém s tím brát DS jako RPG, stejně jako za RPG budu brát i to Diablo, i třeba No Man Sky. Ale taky Dark Souls zároveň budu brát jako akční rubanici, jako toho Prince of Persia, není to ani omylem čistá žánrová hra.
@AlieN (27.03.2023 10:37): Prirovnanie je len na to, aby ukázalo, že je to rovnako absurdné ako prirovnanie Dark Souls k Prince of Persia.

Neviem prečo odo mňa vyžaduješ definíciu, keď som práve nižšie písal, že RPG vôbec tak striktné ako iné žánre nie je a preto MNE príde to vymedzovanie sa proti niektorým RPG ako zbytočné a hlúpe.

@hanak_v_exilu (27.03.2023 09:50): Skoro každá hra vyžaduje hráčovo zlepšenie, či už z hľadiska reflexov alebo myslenia, ak nepochopíš princípy, asi sa ďaleko nedostaneš. To len my ako hráči, ktorí hrávajú veľa, považujeme rôzne princípy za automatické a jednoduché, lebo ich už máme naučené. V podstate každé RPG, kde prebieha boj v reálnom čase vyžaduje určitú úroveň reflexov od hráča, niektoré hry to vyžadujú menej a niektoré viac. Dark Souls viac, ale pritom také série ako Gothic alebo The Elder Scrolls to tiež potrebujú. Na konci dňa za každým dmgom do nepriateľa v Dark Souls je excel, ktorý posudzuje čísla zbrane, čísla upgradu zbrane, ich multiplikátor viazaný na atribúty (Strength a dexterity napr) a na hráčovu číselnú úroveň skillu. Čiže bez ohľadu na skill, o zranení, ktoré hráč dáva rozhodujú čísla a nie on. Hráč rozhoduje svojimi reflexami o tom, či zranenie udelí alebo nie. A keď je to takto rozpísané, tak to nie je až tak ojedinelé v RPG.

S prince of persia to fakt nemá nič, o to viac, že v prince of persia čísla nerozhodujú, nedajú sa vylepšovať a hlavná náplň je odlišná. Keby však postavy v Dark Souls vedeli vôbec skákať a to dokonca tak ako v Prince of Persia, veľmi by to uľahčilo niektoré časti hry. :)
@Tulareanus (26.03.2023 23:29): Hrál, ale nedohrál. Jde mi o to, že u Dark Souls víc záleží na zlepšování hráče, než na zlepšování postavy - podobně jako u arkád. Pořád jde o RPG, ale filosofie je trochu jiná, no. Kdybych měl diferenciovat žánr, tak prostě vidím rozdíl mezi tím, že si musím nadrilovat sekvenci pohybů, a tím že kliknu na ikonku meče a pak na ikonku štítu.
@hanak_v_exilu (26.03.2023 23:20): Aj Mafia má bližšie k Prince of Persia než ku FIFA. :)

To je fakt tak ťažké sa zmieriť s tým, že nie všetky RPG sú ako Dungeon Master a hry ako Dark Souls sú RPG a preto radšej treba vymýšľať absurdné prirovnania? Keďže Dark Souls si nehodnotil, tak si to predpokladám ani nehral, ale porovnávať nemáš problém.
@Ringo (10.03.2023 07:50): Kdysi jsem četl zajímavou debatu (která se postupem času stávala spíš rýpavá). Jedna strana tvrdila, že RPG není nic kde se MUSÍ manuálně zlepšovat i hráč - tedy třeba i hry které po hráči chtějí určitou dovednost ovládání postavy. Ta druhá ve zkratce tvrdila, že je to blbost, protože hráč potřebuje určitou dovednost vždycky, a když to není schopnost osvojit si soubojový systém, tak je to nutnost vedení party, nebo schopnost rozhodnout, která vlastnost stojí za rozvoj a která ne.
[neexistující příspěvek]: ale já nediskutoval, já konstatoval. ;) myslete si co chcete, já mám svůj názor na to, jak má vypadat rpg a Diablo ani Dark souls to fakt není. :) Takže to berte jako konstatování mého názoru, nic víc, nic míň.
@feryk (10.03.2023 00:29): Definice žánru RPG na PC nebo jRPG je jasná. Jsou to hry, v kterých vedeš postavu pomocí nějakých levelovatelných statistik tak, aby se zlepšovala, nikoliv aby ses zlepšoval ty osobně, reálně, třeba v rychlém klikání, máchání mečem a pod. :-) Tohle např. tento žánr odlišuje od adventur (v kterých můžeš mít taky hluboký a komplikovaný příběh motivující hlavní postavu mít v něm danou roli, které se hráč zhostí).

Když se to někdo pokouší kroutit zobecňujícím způsobem, že RPG znamená hrát roli, tak už se v podstatě nebaví o žánru a může si tak přisoudit roli třeba pilota Formule 1 a myslet si, že v F1 simulátoru taky hraje RPG. Ale je jasné, že je v tomto pohledu mírně řečeno "nepřesný". Samozřejmě tento žánr má i další specifika a neznamená to, že hra, v které jde něco zlepšovat (třeba parametry té formule, nebo nějakou pušku v nějaké FPS akci, arkádě či jiné rubanici) je automaticky hned RPG. Na druhou stranu to nijak nezamezuje žánry míchat a v takové Castlevanii Symphony of the Night si člověk užije RPG prvků až nad hlavu, takže jde to RPG zpracovat i plošinovkovým způsobem.
@feryk (10.03.2023 00:29): Takých ľudí, ktorí považovali svoje subjektívne dojmy za fakty definujúce RPG tu už bolo. Jedna vec je o tom polemizovať alebo diskutovať, ale napísať to takýmto spôsobom ako "hotovú vec" nedáva priveľmi chuť ostatným diskutovať o tom...
Ono všechno co je na pc je jen mechanika, někde přiznaná, někde zakamuflovaná. No a druhej extrém je, jak poznamenal  Charllize,  vyprávění u stolu nebo u Discordu bez kostek a dat. Jak tady poznamenal Gordon, potenciál je právě v tom, že ai bude vyhodnocovat jakoukoliv libovolné akce, co vás ve hře napadnou a podle toho ovlivní svět. Nikoliv však absolutně, ale v nějakých proměnných. NPC by měly mít vlastní cíle a strategie a zároveň by je mělo ovlivňovat prostředí a momentální situace. Hráč by neměl být absolutním hybatelem. To bude podle mého první opravdové RPG. Zároveň ale budou určitě pořád lidé, co budou chtít hrát "hry na hrdiny" (český překlad mnohem zajímavějšího sousloví role-playing game).
@feryk (10.03.2023 00:29): A Ja dodám své oblíbené :)
A co se přesně stane z toho tvého popisu rpg když z něj dáš pryč ty čísla a předměty na kterých stojí třeba to Diablo? Asi z toho zbyde spíš taková trochu jakoby adventura. Však i u stolních rpg by bez těch čísel zůstalo akorát par lidi co si vyprávějí příběhy u stolu. Haha, definice rpg, yay, jupíí :D
Nezlobte se, ale jestli někdo považuje Diablo nebo Dark souls za rpg nebo dokonce za základ pro rpg hry, tak vůbec netuší, co to rpg je. :P Budu se opakovat, ale to je podle nich i Call of duty rpg, protože se tam taky zabíjí a něco se sbírá. :D Rpg dokonce neni ani o nějakém procedurálně generovaném obsahu pomocí AI :) rpg je hlavně o příběhu a postavě, kdy nutným základem pro rpg je možnost hrát za různé postavy, s různým charakterem a mít možnost procházet světem jak uznám sám za vhodné a plnit úkoly způsobem jakým hraji svoji Role Play Game.. :) Tohle vám Dark souls ani Diablo neumožní. Nejblíže se těmto metám přiblížil Fallout 2 a Planescape:Torment, o tom není žádných sporů. :p A co se týká zdejšího řazení, už se opět opakuji, ale nemožnost přiřadit např. rpg dungeony a třeba je i vyhledat považuji za ostudu DH. :p ale zase se opakuji, hlavně že najdu golf nebo tankový simulátor. :DD
Akční RPG nemusím, co je ale fakt, tak Diablo, které léta kritizuji jako špatné RPG, respektive spíše mi přijde arkádovitý - rubej a sbírej body, v tohle smyslu asi bylo dobré, je pro mě nakonec herně přijatelnější než Dark Souls, protože Dark Souls mi přijde ještě akčnější a ještě více vyžadující můj hbitostní skill, který nevlastním. Raději v RPg spoléhám na tu roli dané postavy, která se učí být akční za mě. Takže Diablo jsem si kdysi ze srandy zahrál a bavilo mě nakonec to nahánění statistik, protože ty byly rozhodující více než nějaké rychlé klikání na něco. Dark Souls je pro mě nehratelná věc (abych nebyl pochopen blbě, neznamená to, že je to špatná hra).
@Tulareanus (09.03.2023 19:59): Ale Diablo je vesměs čistě o statistikách - pokud klikání myši (a ok, dejme tomu nějaké to strategické teleportování) nepovažuješ za vrchol hráčských schopností .-) V zásadě můžeš stát na místě a pokud máš dostatek absorbcí, redukcí nebo uzdravování, tak nepřítel padne dříve než ty - boj můžeš simulovat čistě v Excelu.

To není o "uznávání" - to už můžeš napsat, že "jestli někdo uznává Škodu Octavia za auto" .-) Tj. osobní preference/antipatie s tím nemají co dělat.

"kolik dmg a co můžeš mít za výbavu" - to jsou ty "oblíbené" "RPG prvky", které má dneska každý a jeho pes... Popravdě je skoro těžší najít hru, která něco takového nemá.
@Tulareanus (09.03.2023 19:59): píšu o svojí perspektivě. Necpu je do jedný škatulky. Uvědomuju si že jsou mechanicky jiný. Ale konceptuálně, PRO MĚ, maj k sobě blízko, protože jsou o tom samém (byť jinak) - zabíjení monster. Nevím jak jinak to rozepsat :)

Kdyby se Blizzard rozhodl udělat další Diablo jako 3D third person hru (jako perspektivu změnila např. Bethesda s Falloutem), tak si dovedu představit, že by nebylo úplně nepodobný Soulsovkám.
@Paul (09.03.2023 17:54): to je ale stále tak podobné ako, že tenis má bližšie k fotbalu než k plávaniu. To, že si to hral som nevedel, o to zvlášť ma prekvapuje potom snaha to nasilu a zbytočne pchať do jednej škatuľky. Však to nemá zmysel.

@7c (09.03.2023 19:01): ja by som len dodal, že ak niekto uznáva diablo za rpg, dark souls musí byť autoinclude. :D hráčov skill ti neovplyvní koľko dmg dáš a ktorú výbavu a spelly môžeš používať, okrem iného. Ale to sa asi zhodneme.
@7c (09.03.2023 19:01): však já nerozporuju že mechanicky jsou odlišný. A ačkoliv já osobně jak Soulsovky tak Diablovky považuju víc za akční hry než RPG, spousta lidí je k RPG řadí (ikdyž jako podžánr "akční RPG" potažmo "hack and slash"). Ale diskuze o definici RPG většinou nikam moc nevedou :)
@Paul (09.03.2023 17:54): Ale Soulsborne hry nejsou RPG. Jak už tu víc lidí psalo - v prvé řadě záleží na "skillu" (naučení se mechanik/časování akcí ve hře) hráče. Když už, tak mají v tomhle směru blíž k bojovým hrám.

Jasně, že dneska už lidi řadí mezi RPG snad i Doom Eternal, ale v téhle diskusi se myslím řeší spíš opravdu "hardcore" RPG.

Základem RPG jsou mechaniky dané pravidly, které nejsou přímo ovlivněné dovedností hráče. Extrémní zjednodušení a příklad za všechny - boj a zásah cíle - v RPG se to, jestli je cíl zasažen nebo minut řídí pravidly, mimo přímý vliv hráče. Tj. jestli je to "headshot" nebo ne nezáleží na tom, jak přesný je hráč s myší, ale na vlastnostech jeho postavy a vybavení.

Dodatek - nesnažím se otvírat nějakou nekonečnou debatu co je a není RPG, a ani si nemyslím, že "RPG" je něco jako "šlechta" mezi hrami :) Koneckonců, můj nejoblíbenější žánr v posledních letech jsou akce s nějakými RPG prvky.

@Richmond (09.03.2023 18:18): Dungeon Master (2) mi pravda vypadl - za mě ideální hranice mezi klasikou a moderním pojetím (dostatečně user friendly a zároveň dostatečně blízko předchůdcům).
@Richmond (09.03.2023 08:33): Já si taky dovolím malinko rozepsat své volby :)
Ultima IV - asi první rpg, které kladlo důraz na chování hlavního hrdiny, otevřený (navíc relativně složitý) svět, mnoho způsobů cestování.

Pool of Radiance - pro mě nejlepší soubojový systém v crpg žánru, více způsobů řešení questů, klasické AD&D, svět Fogotten Realms. Hodně se mi líbil způsob získávání questů, dopad rozhodnutí na svět (včetně grafiky, byť pochopitelně jednoduché).

Dungeon Master - tady asi se nemá cenu rozepisovat :)

Wizardry VII - pro mě nejzábavnější vývoj postavy všech dob, ohromný svět, fantastické textové popisky prostředí a děje v dungeonech, legendární souboje (navíc tahové), více konců atd.

Ultima Underworld 1/2 - pro mě nejlepší 3D dungeony všech dob. Pvní díl simulátor přežití v podzemí s neuvěřitelně vtahující atmosférou. Druhá díl stavím o jedno procentíčko výš. Nabízí něco, co jsem dosud nikde jinde v takové míře nenašel  - bohatou adventurní složku, zahrnující dialogy s postavami, kombinace předmětů, řešení puzzlů (více můj komentář), několik odlišných světů k prozlkoumání.

Dark Sun 1/2 - atraktivní pouštní svět, propracované souboje (navíc s úžasnou paletou kouzel včetně psionických) Především ve druhém díle opět silná adventurní část, kdy jsem zažil vtipné momenty (pojídání mozečků), originální použití předmětů přímo v boji (nemyslím teď zbraně/zbroj a nemyslím na nepřítele) nebo několikahodinové detektivní vyšetřování bez jediného souboje.

Betrayal at Krondor - dle mého ojedinělé crpg, kde sice nejsou nějak extra skvělé souboje, dungeony tam nestojí za moc, ale celé je to zvláštně výpravné, zaměřené na příběh a putování, že to jako celek poskytuje jedinečnou atmosféru. Navíc notně rozsáhlé (bodíky přidává znalost knih samozřejmě).
@Tulareanus (09.03.2023 15:50): cože? Dohrál jsem Diablo 1 a 2, a Dark Souls 1/2 a Bloodborne. Já to nemyslím tak, že jsou ty hry identický. Ale z vyššího konceptuálního hlediska, o čem jsou - combat a mlácení potvor - jsou pro mě podobný, jen z jiný perspektivy. Samozřejmě že ta perspektiva dělá moc co se mechanik týče, a loot má výraznější roli v Diablu. Ale konceptuálně má pro mě Diablo a Souls blíž, než třeba Diablo a Baldur's Gate 2 (kterej má dokonce taky top down perspektivu).
Na druhou stranu je asi fakt ze do Souls asi lip zapluje hráč diablovek než třeba hráč crpg :)
@Paul (09.03.2023 15:26): No a práve z toho vidno, že si to vlastne nehral, lebo takisto by som mohol napísať, že arma aj unreal sú o strieľaní, dokonca aj z rovnakej perspektívy. :D
V žiadnej soulsovke by si sa diablo štýlom nikam nedostal, to, že tam nie sú košaté dialógy neznamená, že to nemá svoju špecifickú, hlbokú a hlavne odlišnú hrateľnosť. :)
@Paul (09.03.2023 15:26): On ten loot v souls hrách zas tak primární není. Ne ze by nebyl důležitý ale asi tak nastejno jako v jiných rpg. Kdežto diablo hry na tom prakticky stojí. Taky u diablovek je skill hráče minimalni a jde hlavně o čísla. Souls hry lidi dohravaji na lvl 1 nahaty, což u diablovek vzasade nejde.

Ja chápu ze ti jde primárně o tu naraci a příběh kde to muže působit podobne, souls vs diablo, ale jinak to přirovnání moc vztycnych bodu nemá.

Dejme tomu ze třeba Nioh je podobnější co se toho lootu týče. Ale tam už se zase narazí na to ze ti dost lidi Nioh jako čistého zástupce Souls žánru neuzná.

Navic Souls vychází ideově z Kings Fieldu a nemám pocit ze by si vybíral nějakou vzorovost z Diabla.
Já se teda taky rozepíšu. Souhlasím s Tulem, jeho výběrem a zdůvodněním víceméně souzním.

Disco Elysium - zástupce nebojových RPG, každá vaše vlastnost vám umožní jiný prožitek příběhu, váš postup je řízen vašimi vlastnosti a rozhodnutími, nikoliv schopnostmi s tlačítky. Navíc zdaleka nejlépe napsaná a do jisté míry tak supluje i odnož textových RPG.

Kingdom Come: Deliverance - za mě nejlepší zástupce akčních a openworld rpg typu Gothic či TES, navíc i s nebojovými vlastnostmi a historickým rozměrem.


Mutanti:
Cardhalia/Lands of Lore - zástupce dungeonů by podle měl být ten nejsnadnější, hratelný a pěkný i dnes. To obě hry splňují a Cardhalia je zadarmo, takže na vyzkoušení proč ne.
Deus Ex/System Shock 2 (?!) -kontroverzní zařazení do RPG, ale opravdu gameplay záleží na zvolené specializaci
Diablo II - nejlepší zástupce hack-n slash žánru a také do jisté míry předvede i vlastnosti rogue a proceduálně generovaných her
Heroine's Quest: The Herald of Ragnarok -zástupce RPG adventur, asi nejlepší Sierra like z originálu Quest for Glory
Expeditions: ... - unikátní mix rpg a strategie na mapě, o ten předělový políčko blíž k RPG než k strategiím než CK či JA
Last Scenario -jrpg japonci neumějí, tak proč se trápit a nevyzkoušet nejdřív fanouškovskou tvorbu, co krade to nejlepší a zadarmo. Právě po této hře jsem ke starým jrpg klasikám získal pozitivnější vztah.
Mount & Blade: Warband - unikátní mix akce, rpg a strategie.
Princess Maker 2 - simulátor vývoje hrdinky
@Tulareanus (09.03.2023 12:02): tak Arma je vojenská simulace, UT je arkádová scifi vybíjená. Ale u Dark Souls změň perspektivu nahoru a máš z toho Diablovku, u obou her jde primárně o zabíjení potvor a loot :)
@Fritol (09.03.2023 09:04): Chrono Trigger a kdesi cosi. V te době hrálo jrpg na západě par lidi a byla to úchylka něco jako být pedofil. Ten skutečný boom a zájem přišel až s Final Fantasy VII. A teda netuším jak si na tom v té době stal Chrono v Japonsku ale tipuju ze proti Dragon Questu to bylo spis slabší. Chrono Trigger často také uvádějí původem PC hraci což působí taky podivně vzhledem k tomu ze na pc žádný jrpg prakticky nebyli a zřejmě to dobre běželo přes emu a musí mít vždy něco extra. Vždycky mne dojme něčí žebříček pc rpg a někde tam strašící Chrono :) Proste v seriózním žebříčku musí být FF7, její důležitost zásadně převyšuje cokoliv jinyho :)

A to radši nezmiňuji ze tak 50 - 70% hráčů jrpg se zrekrutovalo z řad lidi co sledovali na západě japonské anime seriály a nemá to nic společné ani s Chrono ani s FF nebo DQ :)
Ako píše Fritol je jasné, že každý si to napíše podľa toho, čo hral a čo ho bavilo, preto má podľa mňa možno skôr zmysel, keď už si nejaké RPG vyberám pre iných, tak napísať nejaký ten jeden dôvod, že prečo to podľa mňa bolo alebo je niečím výnimočné, napr. uvediem za seba:

Fallout - zaradil by som ho pretože i dnes má veľmi ľahko použiteľný interflace a gameplay a napriek tomu, že je to open world, kde sa od začiatku hry dá ísť v podstate (takmer) úplne všade, hra je relatívne dobre streamlinovaná na to, aby človek vedel čo má robiť. Fallout 2 mám síce radšej, ale v podstate z toho hľadiska "bigger, better, more", lenže zároveň sa tam človek vie viac "stratiť" a je tam toho priveľa. Čím vyniká je veľmi silne vybudovaný celý ten lore sveta, nielen v rámci postapokalyptickej prítomnosti, ale aj tá minulosť silne inšpirovaná sci-fi víziou 50. rokov.
Albion - unikátna hra v kombinovaní izometrického a 1st person hrania, ktoré však nie je samoúčelné a funguje hrateľnostne, aj v rámci worldbuildingu, ktorý je unikátny a polovážne by som až povedal, že Cameron pri točení avatara vlastne v mnohom vykradol Albion, akurát ten má oproti Avatarovi v sebe menej klišé a viac priestoru na lore a prieskum unikátneho sveta na pomery videohier
Baldur's Gate 2 - za mňa jednoznačne najlepšia realizácia D&D a sveta Forgotten Realms vo videohernej podobe. Čo je ešte na hre výnimočné, je, že jednotlivé questy a sidequesty ovplývajú tak veľa nápadmi, že v dnešnej dobe (A aj pri neskoršej Bioware tvorbe) z toho množstva nápadov použijú ani nie polovicu.
Might and Magic VI - dungeon hra pre ľudí, čo nie sú zvyknutí na dungeon hry. Je to výborný vstup do dungeonov, pretože rieši niektoré ich technické a hrateľnostné neduhy, vďaka voľnému pohybu a veľa možnostiam ako byť efektívny, vie byť hra aj pomerne rýchla a hráč teda neostáva niekde zaseknutý a pritom je hra stále obrovská, s množstvom veľmi detailne a netriviálne navrhnutých dungeonov, ktoré sú vo väčšine prípadov nelineárne nadizajnované. Nájdená výbava a systém vyvoja postáv sú sami o sebe tiež odmeňujúce a dostatočne motivujúce.
Vampire the Masquerade: Bloodlines - Opäť asi najlepšie prevedenie pen & paper licencie na obrazovky. Hra je silno zameraná na príbeh, dialógy a postavy a vo využívaní svojej licencie nejde po povrchu, ale čerpá z bohatého upírskeho loru, ktorý dáva do atraktívneho urban fantasy v Los Angeles. Viaceré možnosti plnenia mnohých úloch sú samozrejmosťou, ale hlavný príbeh plný intríg, ktorý nie je o záchrane sveta, nie je nič primitívne a postupné skladanie mysterióznej mozaiky je odmeňujúce a hra sa tak dá brať vážne ako médium.

Zvyšných 5 by som prípadne doplnil neskôr...

@Paul (08.03.2023 20:01): " Soulsovky jsou pro mě takový 3D third person diablovky.. " Toto je riadna hláška. :D To je také ako keby "ARMA je preskinovaný unreal tournament...". :D
@Fritol (09.03.2023 10:35): No psal RPG, ne jRPG :-) Jelikož já si obě kategorie striktně odděluji, nenapadlo by mě jmenovat japopnské RPG, obzvláště když tuhle kategorii tady očekávám jen od pár málo jedinců, kteří se jRPG opravdu věnují a jinak dotazy na RPG obvykle směřují na ty západní PCčkové. Možná to je právě důsledek toho nedělení západních RPG od těch japonských konzolových. Jinak bych tu takových 20 jRPG vypsal :-) Takhle jsem vyjmenoval, obdobně jako feryk, jen pár PC RPG, které přede mnou ještě nikdo nezmiňoval :-)
@S4TW (08.03.2023 15:05): Za mě je pro průřez žánrem slušný následující: Dungeon Master, Elder Scrolls, Mass Effect, Zaklínač, Baldur's Gate, Fallout 1/2, Chrono Trigger, Final Fantasy, Diablo, Albion.

Bral bych to spíše jako druh hry, Dungeon Msater klidně lze nahradit Eye of Beholder... Také volba konkrétního dílu je volnější, třeba u FF bych doporučil VII nebo IX, ale lepší jakýkoliv jiný než nic.
[neexistující příspěvek]: mě se docela líbilo Bound By Flame, je to takové béčkové Dragon Age, možná místy céčkové, ale mě prostě baví, jak Spiders dělají hry a je u nich krásně vidět ten vývoj, kdy jsou s každou hrou lepší a lepší...


@Drolin (08.03.2023 23:38): no paráda, konečně někdo, komu se to povedlo obsáhnout víc široce
@Red (09.03.2023 08:55): Tak jasné, nejzákladnější je asi Dragon Quest, nicméně u toho Chrono Trigger se nebavíme ani tak o JRPG, jako o nejdůležitějším/nejlepším/nejmilovanějším/whatever RPG vůbec. Na spoustě těch novinářských seznamů nejlepších RPG ever bere první místo, u hráčů to je podobné. Proto mi pak přijde úsměvné, že někdo s omezením na západní CRPG by tady chtěl určovat definici RPG žánru pro DH. :D Tohle prostě nemá smysl, protože je tu každý děsně zaujatý dle vlastních preferencí a prosté "RPG - nezařazeno" je tak ve výsledku nejlepším řešním pro všechny. :)
RPG je vlastně každá hra, protože obvykle hrajeme za někoho jiného. Change my mind :D
@Fritol (09.03.2023 08:24): Tak někdo řekne, že jrpg není rpg a druhej řekne, že Chrono Trigger není ani základem jrpg, tím je FF a DQ přišly dřív, třetí řekne že Chrono Trigger se zpronevěřil zásadám jrpg, což jsou náhodné souboje a grind a čtvrtý tě ujistí, že právě kvůli tomu je to rpg:)
@S4TW (08.03.2023 15:05): Pokud bych měl jmenovat pro mě zásadní/přelomové cRPG, doporučil bych tyto (z těch, co jsem hrál trochu víc):
Ultima IV, Pool of Radiance, Dungeon Master, Wizardry VII, Ultima Underworld 1/2, Dark Sun, Betrayal at Krondor
@feryk (08.03.2023 18:37): Mně se líbí, že tady vyjmenuješ nějaké RPG hry, které nazveš "základem pro všechny RPG hráče", přičemž nezmíníš to obecně nejzákladnější RPG ze všech základních RPG, tedy Chrono Trigger, a pak chceš ještě řešit co a je a není RPG.

Tohle je přesně důvod, proč zde RPG nerozdělujeme. :D
@Paul (08.03.2023 20:01): Myslel jsem to obtížností. Fakt jsem od Elden Ringu čekal víc Gothicu, mě ty Soulsovky vrací do doby, kdy jsem právě trpěl u Gothicu. Akorát že Soulsovky se dají tak nějak systematicky naučit a je to v pohodě - v podstatě jsou na mě až moc basic. Vím jaké animace bude mít nepřítel, vím jak daleko od něj cca můžu jít, vím kde tak asi bude umístěn boss, už to prostě ztrácí čaro. Ale nedokážu si představit například v 2. kapitole Gothicu 2 v kolonii zabíjet ty armády orků kolem hradu. Kéž by vznikl nějaký adekvátní mix těchto dvou her.

@Charllize (09.03.2023 00:43): Je přeci čtvrtek, oficiální den diskuze o definici RPG. :D
No, spousta uváděných her žádné čisté rpg není, to už může být rpg i Battlefield :D už se nedivim tomu divnýmu řazení žánrů, kdy je zde rpg žánr doslova ohlodán na minimum. :)
@S4TW (08.03.2023 15:05)

80s, DM, Rogue
90s, Albion, Ultima VII, Final Fantasy VII, Chrono Trigger, Fallout 2, PST
00s, BGII, Bloodlines, Gothic, Arcanum, Diablo II
10s, Disco Elysium, Witcher 3, Cyberpunk, Divinity, Persona 5, Dark Souls
20s, Elden Ring, Pathfinder 2