Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Jab (14.04.2023 11:14): sleva je jen do neděle. Pak zas bude za devět.

@Bursoft (14.04.2023 11:17): nedávno jsem koukal na video kde typek popisoval jak používá ipad s tím perem ve škole. Místo notebooku. Na zápisky, nahrávání přednášek což ve spojení s internetem a podklady pro studium vypadalo extrémně prakticky. Proto pomrkavam i po tom ipadu. Byt je to asi spíš softwarová věc. Té ale může uzavřené systém vyhovovat víc. Minimálně na to psaní rukou s rozpoznávání textu je to super. Konec popsanejch papíru. Já s tím ale takhle pracovat nepotřebuji. Ale takhle funkčně se mi to hodně líbilo.

Ji promiň blbě jsem si tvůj koment přečetl. Vidíš tohle by mě nenapadlo.
Tablet na konzumaci obsahu. Xiaomi pad 5 za 7600,- je to OK? Pred rokem to byla dobrá volba. Teď už nevím. Ještě koukám po to nejlevnějším ipadu 2021, ale od applu nic nemám a asi nevím jestli chci.
@Gordon (13.04.2023 12:36): Hlavne ty porty nejsou zase tak spatne. Tedy TLOU ano, tam je to zprasene uplne od zakladu, dokonce je voser to na PC i jen stahnout, nedej boze nainstalovat update (ten posledni mel 15 giga a u me se instaloval 4 dny, na 1 gigabitovy optice, PC jsem ale nemel zaple celou dobu). Ale Hogwarts Legacy mi jelo i pred poslednim patchem celkem v pohode, Resi 4 jede take v pohode a i s Wo Long jsem nemel zadne problemy. Dead Space jsem zatim nezkousel.
@Cobot: to se tak někdo má, když hraje jen mainstream věci co vycházejí na konzole. :) Bohužel letecké, a z části i automobilové simulátory na konzolích nejsou, u těch leteckých s jedinou výjimkou potvrzující pravidlo v podobě MSFS 2020, ovšem bez VR supportu.

Ceny jsou hrozné, a to jak za novou RTX 4070 (lepší verze atakují i 18k), tak za její výkonnější verzi RTX 4070Ti. Ovšem šance, že by někdy v budoucnu byly ceny zpět na úrovní Pascal (GTX 1000 series)/Navi 1.0 (RX 5000 series) GPUs jsou očividně už jen zbožným přáním. :(
Nižších cen se dočkáme u RTX 4060/4060Ti (8GB VRAM, 128 bit sběrnice) a RTX 4050 (6GB VRAM, 96 bit sběrnice). No nižších, takových jako dříve pochopitelně ne.

@Bursoft (13.04.2023 12:50): z technologického hlediska máš pravdu, ale zrovna Metro Redux, nebo zmíněný CP77+TW3 vypadají na konzoli výborně. Pokud nemáš přímé srovnání, nebo se zrovna nedíváš na DF analýzu, téměř nezaregistruješ rozdíl. :)
@Rapier (12.04.2023 21:11): Mám aktuálně 3070 a pro upgrade v nejbližší době nevidím důvod (vesměs hraji spíš starší věci, vzhledem k backlogu - ke všem těm novým hrám se dostanu nejspíš až v době, kdy budou v 90% slevě :). VRAM jsem nějak neřešil (zatím žádnou náročnou hru nemám), spíš mi vadila kvalita obrazu a obecně, jak je všechno "odfláknuté" - jak psal Paul - u AAA hry v roce 2023 bych neočekával, že to bude na úrovni indie východoevropské produkce. Možná chyba v překladu a když se dnes řekne "polish", vývojáři si myslí, že jde o CP2077. Tím chci říct, že tady nevidím nic, co by autory omlouvalo...

Obecně i u té VRAM mi to přijde dost vynucené - kdyby ty assety alespoň vypadaly dobře :( Hlavně že hry nejsou schopné pořádně využít ani 16 GB RAM...
@Bursoft (13.04.2023 12:50): Tak zrovna tyhle hry, co teď vychází zpětně i na PC, na PC nikdy bejt neměli. Jinak by mi bylo zvláštní u zaběhnutého studia, co dělá od začátku hru jak na konzole i PC kašlalo na PC, když tvoří polovinua a víc zisků.
@Gordon (13.04.2023 12:36): Tak jde o to, že multiplatformní hry se prioritně vyvíjejí pro konzole a PC se optimalizuje nakonec a taky to tak vypadá posledních pár let. Ony ty problémy, co přišly s DX12 jsou fakt hrozný, hlavně ten shader compilation stutterfest, kterej ani nepřebiješ nějakou top sestavou. Přijde mi, že vývojáři na PCčko serou čímdál víc. Čest výjimkám. Ono hlavně, kdyby ty hry fakt dobře optimalizovali pro PC, tak 12 GB grafárny fakt nepotřebuješ na normální hraní, vždyť ten TLOU je krásnej případ totálního failu optimalizace.

Přijde mi, že hry, co se dělají primárně na PC a následně se optimalizují na konzole, jsou poznat na první pohled. Viz Witcher, CP77, Metro série, Dying light.. dlouhá podpora všech možných technologických fičur, na konzolích je ten zážitek nic moc. Takových her je fakt málo dnes, aspoň těch mainstreamových.
@Cobot (13.04.2023 10:52): Já třeba skákat ze střechy kvůli dvoum hrám nebudu, konzolové porty na pc jakékoliv hry mě nechávají naprosto chladným, protože mě jednoduše nezajímaj. Takže bych s tím koncem PC byl trochu opatrnější.
@Cobot (13.04.2023 10:52): +1

To bych podepsal. Už je to fakt jen dření těch pár zainteresovaných výrobců. Hry vypadají na top PC stále nejlépe. Ale ta cena za každou novou grafickou fičuru je nemístná.
Mě to přijde, že je to jen o odfláknute optimalizaci. Ať už je to záměr, lenost nebo neochota tím trávit čas. Ano na PC mohou běžet v lepší kvalitě, ale všechny ty hry běží na konzolích relativně v pohodě. Port TLOU je prasárna. Pokud to vyladi OK, ale ta analýza z DF mi přijde víc než jasná.

Každopádně s tímhle přístupem už pc hraní nikoho zajímat nebude a každej, včetně mě, bude hrát na toustru. Zřejmě jsem zjistil, že mi hraní na 30fps na TV nevadí. Dojel jsem teď spidermana na ps4 pro a v pohodě. Koupím si ps5 pro a pc si nechám na backlog. To co se poslední roky děje na trhu s grafarnama je fakt komedie.
@marwel (13.04.2023 01:21): co jsem četl tak v DX12 už není ten starej exclusive fullscreen. Ale DSR lze podporovat i tak perfektně, třeba Cyberpunk to umí ideálně. Ale je tedy asi potřeba aby o tom danej programátor věděl a věnoval tomu pár hodin.
Imho jestli to není celé o tom, že Nvidia chce přimět lidi, aby vlastně tou 4070 začínali. A nižší modely tak prakticky nikdo nekupoval. Dávalo by to smysl. Takové kreativní odstupňování dělá Apple a víceméně i všechny ostatní firmy.
@Paul (12.04.2023 22:01): Hmm, tak me to udelat nenapadlo. Duvod proc to v nekterych hrach nejde je ale jasny no. At se ty hry tvari jak chteji, proste neumi exclusive fullscreen. Nektere hry se to ani maskovat nesnazi (Hogwarts Legacy, God of War) a nabizeji rovnou jen borderless windowed, ale jine ano. Kazdopadne diky za info. V RE4 to asi stejne nevyuziji, pouzivam 130% image quality coz je mene nez 1440p, ve 1440p bych s mym nastavenim asi stabilnich 60 fps nemel. Ale kdybych tu 4070 kupoval, tak je to fajn znat.
@Rapier (12.04.2023 21:58): Zas děláte, jak kdyby dnes nešlo bez 12 GB VRAM hrát proboha. Vyjde jedna doprasená hra (TLOU) a už je tu apokalypsa 8 GB karet. Ono stačí nehnát nastavení na ultra u každé hry. To, že ty hry jsou na PC v hrozným stavu, jakože padají, stutterují apod je jiná. Ale vážně bych z dvou tří her, kde je 8 GB issue nedělal problém. Snad o tomto PC hraní je, že si tu grafiku ponastavuju tak, aby to sedlo na konkrétní HW a zároveň mi to vyhovovalo.
@marwel (12.04.2023 21:14): DLDSR funguje v každý hře pokud před jejím zapnutím zvýšíš rozlišení desktopu na požadovanou hodnotu. Proto jsem si udělal přes qres shortcuty, před zapnutím hry jeden doubleclick a je to. Těch her co bohužel nepodporujou DSR nativně je poslední dobou dost. Ptal jsem se Duranteho proč tomu tak je (a dokonce v rámci her na stejném enginu, kdy spousta Unreal 4 her to podporuje a spousta ne), a odpověď:

It depends on what types of APIs you use. Back in the "real" exclusive fullscreen mode days it would "just work". These days, you need to be slightly aware of what you are doing to make sure it works.

But it's really not something that takes any notable amount of time at all, and like to many things, it should be on the pre-release checklist of absolutely everyone who does PC versions of games for a living, IMHO.
@marwel (12.04.2023 21:49): upřímně, když kamarád za covidu koupil RTX 3060 12GB, prakticky novou z druhé ruky za 9,5K, gratuloval jsem mu k výborné koupi, s dovětkem, že má totéž co mám už 2 roky doma, tzn. RX 5700 XT ale on má navíc k dispozici RT, což jsem mu upřímně trochu záviděl. :)

Tenkrát před +/- rokem se zdálo, že těch 12GB VRAM je téměř zbytečných, nenapadlo by mě, jak rychle se může změnit situace. :(

Já to zatím registroval reálně u jediné hry: MSFS 2020 kde je napsáno v setup, že pro vyšší FPS na max. detaily vývojáři doporučují GPU s co nejvíce VRAM. Tady jsem narazil na limit 30 fps v 1440p, přes které nejede vlak, trochu tomu pomůže FSR 2 na Quality. Hratelné to je, ale na 60 fps mohu zapomenout, jakmile je více objektů na scéně tak to ždíme každý kousíček mého HW.
@Rapier (12.04.2023 21:16): Ceny docela ok, jen ale jde o dost zakladni modely. ASUS Dual, Gainward Phoenix apod., dalsi uz jsou predrazeny (17+ tisic). Grafika sice moc nezere, nejakych 190W, ale i to bude trochu moc na tyhle zakladni modely. Undervoltem se da usetrit nejakych 30W, tak to trochu pomuze tem provoznim vlastnostem.

Jo docela jsem to vyhral no. :) Sam, jak jsem tu v minulosti zminoval, jsem necekal, ze bude 8GB VRAM v nejblizsi budoucnosti velky problem a ono to nakonec prislo docela brzo.
Ceny RTX 4070 v českých e-shopech https://www.czc.cz/herni-spicka/produkty?graficky-cip=geforce-rtx-4070 +  https://www.alza.cz/graficke-karty-nvidia-geforce-rtx-4070/18903273.htm Co na ně říkáte? Vyplatí se nebo koupit dražší RTX 4070 Ti?

Stále čtu o tom jak je silná koruna vůči EUR a dolaru, je šance, že během roku reálně ceny nových GPU klesnou?

@marwel (12.04.2023 21:14): to mě připomíná, že jsi to s RTX 3060 12GB VRAM proti majitelům RTX 3060Ti/3070/3070Ti s pouhými 8GB VRAM nakonec vyhrál. :)
@Paul (12.04.2023 20:32): DLDSR v RE nefunguje, tady alespon me ne, nejde tam zvysit rozliseni nad native. Ale tak je tam ten jejich resolution scale (image quality) a narozdil od mnoha jinych jde i nad 100 procent (proc to jini nedelaji nechapu), Antialiasing je uz dlouhou dobu problem toho jejich enginu a jaksi se stale nemaji k tomu to vylepsit. Uz RE2, 3 remaky a 7 jsem musel hrat se zvysenym resolution scalem aby se na to dalo koukat. Plus to, ze neimplementuji DLSS no, skoda.
@7c (12.04.2023 17:40): úplně nestíhám sledovat všechny analýzy DF, ale u HW Unboxed videa mě překvapilo jak nedostatek VRAM má podíl na, pouhým okem viditelné, zhoršené kvalitě textur (!) + nejrůznější grafické chyby, ale u 16GB konkurence (platí i pro GPU s 12GB VRAM) tyhle problémy nejsou u FHD ani 1440p rozlišení.

Jen ze zajímavosti, na jaké GPU hraješ?
@Charllize (12.04.2023 19:09): to zas není pravda. Když to nastavíš na stejnou kvalitu jako to běží na PS4, tak 12GB VRAM fakt nepotřebuješ. Já to hrál ve 4K na max a k vytížení vramky jsem se nepřiblížil.

@7c (12.04.2023 20:18): kvalitu obrazu řeším přes DSR a DLDSR, je fakt že to jejich TAA je nic moc pro hraní v nativu. A blbouni tam zapomněli naimplementovat DLSS.
@Paul (12.04.2023 18:49): Já měl na mysli hlavně kvalitu obrazu (a RT - dneska je očividně módní mít RT, i když vypadá hnusně a jediné, čemu prospěje, je snížení výkonu). Ad paměť - a celé to chování okolo (od struktury souborů, komprese, nevyužívání RAM, atd.) - je taky bída. Vývojáři nejspíš na PC hry ani nehrají nebo co...

Jako tvl proč vůbec mít v nastavení možnost "low" u textur? Když vidím, kolik snahy na optimalizaci assetů je v různých hrách (např. Warframe), tak je tohle vážně k pláči.
@7c (12.04.2023 18:36): Tak bizárek to je. Když na tu hru musíš mít 16GB ram a 12 vram aby běžela a přitom běží v podobný kvalitě na konzoli co má deset let a 8GB sdíleny paměti :)
@7c (12.04.2023 18:36): zrovna RE4 mi přišlo jako špičková PC verze :) Ale je fakt že mám 12GB na grafice, padání na kartách s menším množstvím je neomluvitelný - hra by nikdy neměla spadnout když dojde paměť, měla by prostě dynamicky snížit kvalitu.
@Rapier (12.04.2023 16:23): A přitom je kvalita obrazu na pěst :) Občas to vypadá, jak kdyby některé hry vyvíjela parta diletantů :( - píšu vypadá, předpokládám, že problém bude někde jinde.

Když jsem sledoval analýzy z nedávných her na DF (RE4 remake, Last of Us nebo Callisto Protokol), tak to je slušné WTF. Jedna věc je opravdu HW náročná hra, kde alespoň obraz odpovídá nárokům a druhá rozmazaný trhaný pokus přiblížit se roky starým konzolím na současném PC HW.

Očividně by PC hrám prospělo, kdyby měli uživatelé k dispozici zdrojové kódy a možnost modifikovat/vydávat vlastní patche. Koneckonců, Bethesda by mohla vyprávět...
V souvislosti s otázkou zdali postačuje na hraní (dnes a řekněme následující 2-3 roky) cokoli v řady RTX 3000 co má "jenom" 8GB VRAM, napadá mě doporučení zhlédnou následující Hardware Unboxed video https://www.youtube.com/watch?v=Rh7kFgHe21k Názor si udělejte sami.
Je to paradox, ale pomalejší RTX 3060 12GB v některých titulech nabízí stabilnější a lepší fps, než výkonnější, ale VRAM limitované RTX 3060Ti/3070/3070Ti s 8GB VRAM.

V komentářích pod videem výše se lze dočíst, že řada majitelů RTX 3070/Ti má problémy s VRAM u her již (trochu překvapivě) u FHD rozlišení, natož dnešních 1440p nebo 4K.

Mám trochu obavy zdali těch 12GB VRAM u RTX 4070/4070Ti bude za 2 roky stačit.
@Jamajčan47 (12.04.2023 06:43): Zatim jo. ja mam non-ti na 1080p hrani a je to ok. Sem tam nejake to nastaveni musim snizit (treba v Hogwarts Legacy), ale jinak pohoda. Jenze na tech 1440p uz to neni. Tedy pokud hra umi DLSS tak to bude jeste v pohode, to je jak hrat v 1080p native, ale pokud ne, tak to bude problem.
@Jamajčan47 (11.04.2023 19:03): No uvidime jak velky propad vykonu tam bude ve srovnani s 4070ti, jak si povede ve srovnani se 6800xt, a jak pujde podvoltovat. Pak se rozhodnu zda radeji nepriplatit za 4070ti ci naopak radeji neusetrit a koupit pouzitou 6800xt. A nebo se na upgrade nevykaslat uplne. :) Ale uz fakt chci prejit na 1440p a 3060 na to nestaci.
Jaký HW e-shop s konfiurátorem PC sestav byste mi doporučili? Alza, czc.cz, či TS Bohemia. Poraďte jestli máte zkušenosti.
Zdravím, mám dotaz nebo spíš bych rád poprosil o radu. Jde nějak rozumně vyfotit či nahrát obrazovka nebo televize, za pomoci mobilu nebo foťáku ? Hledal jsem na internetu, ale marně. Všude byli rady typu printscreen, což samozřejmě znám, taky znám různé programy, což je mi ale v mám případě k ničemu. Jde o to že přítelkyně kreslí obrázky přes grafický tablet a chce nahrávat krátké reels jak před tím tabletem jezdí rukou a ono se to pomalu vybarvuje a dokončuje, ale klasicky když fotí nebo nahrává obrazovku tak to pixeluje, zrnkuje a jsou tam nejrůznější artefakty. Je to vůbec nějak možné ? Co se týče focení a filmování mám celkem mezery.