Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Charllize (18.05.2023 18:45): pokud ten port bude kvalitní (jako je Zero Dawn nyní po všech patchích a ne jak byl při launchi), tak bych tipl že 3060Ti 4K na 30fps zvládne. Ale musí si s tím trochu vyhrát, ne to vydat jako TLOU, který při vydání na 8GB kartách umíralo a nyní po měsíci záplatování běží v pohodě, na 3060Ti srovnatelně s PS5 (1440p, high, 60fps).
Btw nemluvilo se také o té PS5 Pro? Nedávno jsem to někde zachytil.
Nejde o výkon té GPU, v tom bude PC přece jen pořád o něco líp, ale o optimalizaci, která u PS5 podle všeho úplně odpadá, což mi přijde jako velmi zajímavá přednost. Ale jestli K+M u většiny her na PS5 nefunguje, tak je to tím pádem pasé. Mně je dobře u stolu s monitorem, takže hraní s ovladačem mě fakt neláká. Takže se tím pádem časem zaměřím na RTX 4070 a bude po srandě. :-)
Trochu mě ten paradox větší výkon -> horší optimilizace/kašlání na optimilizace nutí fantazírovat, jak to bude vypadat třeba za dvacet let, kdy bude hardware neskutečně výkonej (možná) a přecpanej tunou technologií, tak jak budou ty hry po technické stránce vypadat, bordel z AI generování obsahu, možnej generating hry za chodu pomocí AI, takže kopie jedné hry bude u každého na disku vypadat úplně jinak, protože se bude vytvářet za chodu, tuny kódu navíc. Nakonec to bude takovej spletenec všeho, že nikdo nebude vědět, jak některé věci fungují a stane se z toho magie. :-D
@marwel (18.05.2023 17:47): Hele ja s tím mám svoji praxi, mám pc co je o fous lepší než ps4pro a plno her tam běží blbě oproti te konzoli. Ale jde o to rozlišení. V 1080p asi možná to jedno bude. Ale jakmile si pak pořídí 4K zobrazovadlo je to v háji .


@Charllize (18.05.2023 17:53): Myslim ze pod 1440p to na pro nejde. Jde o to ze proste po celou dobu existence ty konzole si prostě ty hry zahraje v ok kvalitě. U pc bych na to nesázel. Nemyslím ze to nemá smysl když pc už nebude stíhat.
@Charllize (18.05.2023 17:44): A dosáhne to proměnlivé rozlišení někdy opravdu na 4k, když se zrovna hráč nedívá do země, nebo na oblohu? FHD Nexus 35 - 50 fps...

@marwel (18.05.2023 17:47): Já třeba docela čuměl, jak dobře jede Cyberpunk na notebookové 3060... FHD, high, 60 - 80 fps, samozřejmě jsou scény, kdy to jde trochu pod 60.

@7c (18.05.2023 17:51): Naštěstí pro mě tyhle nové portované hry mě naprosto nezajímají. Ale asi by mě to naštvalo.
@Gordon (18.05.2023 17:40): Je tu asi řeč hlavně o těch "zprasených" PC verzích z nedávné doby - RE4RE, Last of Us, Callisto. Za chvíli bude AAA hra na PC znamenat asi něco jako AAA Auto...

Papírově by měly být PC verze mnohem lepší než konzolové, ale v praxi je často konzolová verze s lepší kvalitou obrazu i výkonem (což dost dobře nedává smysl - resp. dává, když autoři nejsou schopni mít ve hře nastavení, které dodá nějaký dobrovolní za půl dne).

A výmluvy na "optimalizaci na různý HW" se chápou dost těžko, když to je špatné i na absolutním high end PC.

Mít TV a hrát "normální" (tj. v současné době vycházející) single player hry, tak asi taky koupím PS5.
@Charllize (18.05.2023 17:28): Tak je fakt, ze na 3060ti nikdo neoptimalizuje narozdil od PS5. Na druhou stranu ale verim, ze 3060ti bude schopna vyplivnout 30 fps v 1080p po cely zbytek zivota PS5, spis i 60, s nejakym snizenim detailu tuhle a tamhle. Takze pokud se nebude Chuck stehovat od stolku na gauc pred televizi, nema PS5 jako upgrade pro nej zadny smysl.
@Charllize (18.05.2023 17:28): No, chce PS5 protože si myslí že jeho GPU nebude stačit, ale jeho GPU je o něco lepší než PS5, (reálně tedy spíš na stejno, optimilizace). Takže jestli ho k smrti nefrustruje si trochu pohrát s nastavením, kdy sníží náročnější prvky, které mají menší dopad a naopak zvýší méně náročné s pro něj velkým vizuálním dopadem, tak to bude vypadat trochu líp a možná se i hýbat trochu líp než PS5, fakt nevidím potom tu logiku další investice.

Samozřejmě tu jsou hry, co jsou zprasené na PC, ale to je přece jen několik her, které původně na PC ani neměli být.
@Gordon (18.05.2023 17:13): Tak si znovu přečti svůj příspěvek o optimalizaci, pak ti to smysl dávat začne :D



@Chuck (18.05.2023 17:00): Chapu ze většina lidi co přejde z pc na konzoli zajímá K+M, ale ne, zapomeň, gamepad nebo nic :) Existují výrobky třetích stran které jakoby emuluji funkce gamepadu přes mys a klávesnici ale je to dost kostrbaté. Ani nevím jestli to existuje pro ps5. Jak psal Bumta, ty hry nativně z valné většiny k+m nepodporuji. Ta podpora konzole pro K+m je jen doplněk když to náhodou některá hra využije nebo na psaní a podobně.
Když už se tady mluví na tohle téma, tak bych se rád zeptal na zkušenost se hraním na PS5 při připojení klávesnice a myši. Přítelkyně, která začala zhruba předloni se hraním her na PC pomocí ovladače, si pořídila právě PS5 a vzhledem k tomu, že jsem se já o tuhle platformu absolutně nezajímal, udivilo mě, že lze na PS5 hrát tak, že lze vyměnit ovladač právě za K+M. Je touto výměnou nějak třeba potlačen výkon nebo nějaký jiný problém, nebo lze bezproblémově tímto způsobem hrát? Ptám se proto, že jakmile moje RTX 3060 Ti za nějakou dobu začne nestíhat většinu PC her (i když vzhledem k tomu, že hraju výhradně ve FHD rozlišení, mohl bych s ní snad po teprve roce používání ještě nějakou dobu vydržet), zvažoval bych neprovádět upgrade GPU, ale spíše pořízení PS5 a hraní přes K+M, čímž bych se mohl vyhnout hraní na ovladači, zároveň bych si připadal, že se vlastně pro mě ve hraní na PC v podstatě nic nezměnilo a hlavně bych už konečně jako většina hráčů na PC nemusel řešit HW náročnost a optimalizaci.
Ono než o nedostatek výkonu si myslím, že je to hodně o autorech her a jejich optimilizacích, když máte k dispozici takovej výkon, kterej se každej rok zvyšuje, nebo vás jen zajímá to, aby to jelo na konzolích, tak do optimilizace nebudete dávat velké zdroje, stačí se podívat na staré hry, kde se optimilizovali i jednotlivé textury aby se ušetřilo pár kb na paměti, dnes naopak se rve na padrť 4k textur paměť nepaměť , je taky pravda ale, že to bylo jednoduší, když těch textur bylo pár desítek oproti dnešním tisícům, do toho shadery, RTX, postprocesing a milion dalších věcí. Osobně si ale myslím, že kdyby se autoři her opravdu snažily, tak 4k je už plně standart při 60 fps, na 3/4060.

Místo toho tu máme DLLS, aby se autoři museli snažit ještě míň. :-D
@Malignus (18.05.2023 10:28): tak kompetivni mulťáky jasně, ale to je trochu jinej sport. O tom, že by si lidi hromadně snižovali detaily u single FPS nic nevím.

Jinak k hraní her mám stejnej přístup. Moc nechápu lidi co si kupují hry day one a za 60€+ dělaj vydavateli ještě testery a kazí si zážitek . Ale pokud někdo touží hrát novinky tak mu holt nic jiného dnes asi nezbývá. Hnusně trend, kterej se asi navíc na PC zhoršuje. Já hraju až na výjimky hry léta od vydání v kompletních edicích.
@Cobot (18.05.2023 09:52): V mých očích to vliv má. U akčních her si dost lidí snižuje grafiku, aby měli co nejnižší lag a co nejvyšší FPS. A to i u single-player titulů (nemoc z hraní mulťáku?). U survival hororů či RPG si nechci nastavovat grafiku na minimum (vypínat stíny, odlesky apod.) kvůli atmosféře. Samozřejmě, záleží i na optimalizaci, což je třeba důvod, proč s koupí klidně rok čekám, protože vím, že třeba z The Callisto Protocol, Dead Space nebo The Last of Us Part I chci mít zážitek a nechci dělat kompromisy v grafice. Samozřejmě, pokud max nastavení způsobuje bugy, tak si ho nenastavím, ale to jsem zatím zjistil jen u jedný nebo dvou her.
@Malignus (17.05.2023 20:07): co má co žánr hry společného s grafikou? V ideálním případě chci všechno na max. Jde spíš jen o to jak je hra optimalizovaná a taky zda jsou vůbec nějaké viditelné rozdíly mezi médium, high a ultra, aby to ospravedlnilo nárůst HW požadavků. Zdaleka ne vždy je to pravidlem.
@Rapier (16.05.2023 20:33): "Zkrátka na PC jsou kladeny trochu jiná kritéria než na konzole. :)"

Nejsou, jen absolutní minorita hráčů vyloženě trvá na tom mít všechno na max, většině světa je to ale úplně jedno a bez problémů jdou do kompromisu, tak jako u těch konzolí. Jen ti co chtějí ten úplný top jsou na internetu zdaleka nejhlasitější - a půlka z nich jsou rovnou herní novináři, nebo lidé na ně si hrající.
Statisticky nejvíc lidí pořád jede na GeForce 1060 generaci karet, a i s těmi 4GB VRAM s takhle starou kartou se třeba i nové náročné Hogwarts Legacy dá na medium v QHD hrát úplně v pohodě
@Bursoft (16.05.2023 20:15): souhlasím to je řešení, ale ne když si koupíš novou GPU za 15+ nebo 20+k (RTX 4070/4070Ti) a za dva roky budeš muset v QHD/4K snižovat kvalitu textur. Věřím, že jsou hry kde to téměř nepoznáš a pak tu jsou hry kde snížení kvality textur ve hře poznáš okamžitě, na rozdíl od snížení kvality efektů, detailů, stínů a různých dalších serepetiček co moderní hry nabízejí.

Sám sobě se divím, proč mi 8 nebo 12GB VRAM u nové GPU vadí, když jsem schopen a ochoten hrát next-gen TW3 na Xbox One S, kde pochopitelně je nejen nižší rozlišení (cca 720p nativně), zcela nepochybně i snížená kvalita textur v pozadí a hra je tak na 4K monitoru lehce mázlá v pozadí.
Jenže u PC master race za 15-25K (tzn. nižší až vyšší high-end GPU) člověk tak nějak automaticky očekává, že si užije max. kvalitu min. po dobu 4+ let.
Možná chci moc, ale se současnou RX 5700 XT v QHD jedu CP77 i next-gen TW3 v nativu na max. možné detaily. Pravda, i díky FSR 2.0 v režimu Quality, pravda není to na 60 fps všude, ale i po skoro 4 letech od koupě GPU (kriste pane ten čas letí!) je to stále na ultra! Jiné moderní hry pro srovnání nemám leda, že bych si z Gamepassu něco opravdu moderního nainstaloval.

Zkrátka na PC jsou kladeny trochu jiná kritéria než na konzole. :) Můj názor.

PS: jasně dost možná to pár desítek patchů doladí. Ovšem pak si kladu otázku k čemu kupovat na PC hry, které si mohu zahrát na konzoli, že ano? :) V podstatě souhlas, jak Nvidia, tak AMD to s malou kapacitou VRAM u mainstrem GPU (RTX 4060/Ti) v kombinaci s malou kapacitou sběrnice malinko zvorali. Kdyby alespoň ty grafiky byly levné jako za dob Pascala tak nemám námitek.
... nebo stáhnout textury z ultra na high :)

Ne fakt, celej problém s VRAM je jen last priorita při vývoji PC verzí her. Samo 8 GB na 4k bylo málo vždycky, ale když vývojáři chtějí, tak to jde. Myslím, že nV ani AMD nepočítali, že nový hry na PC jsou v podstatě alpha verze, který budou potřebovat aspoň 30 patchů, než budou hratelný..
@Jab (16.05.2023 19:57): s tím na 100% souhlasím, je to jen otázka času.

Jenomže u některých svých nových čipů má Nvidia BIG problem. RTX 4070/4070 Ti má 192 bit sběrnici + infinity cache. Takový čip osadíš jedině 6, 12 a nebo 24 GB VRAM, a to je průser jak cy., páč mají drahé GDDR6X paměti.
S kožeňákem a jeho cenovou politikou by už tak drahá RTX 4070/4070Ti byla ještě dražší a to možná akceptuje pár zákazníků ale ne většina.
A nebo udělají oje. jako u GTX 970, apod. kde část VRAM běžela na nižší frekvenci, což se tenkrát zákazníkům hrubě nelíbilo. Nerad to říkám ale současným návrhem čipu se sami dostali do pasti. Mají špičkovou energetickou efektivitu ale chybí jím ta možnost dát tam 16 GB. Museli by čip úplně předělat. Nejsem Nvidia engineer ale každému kdo se o HW zajímá je jasné kde jsou fyzické limity.
O 3 posty níže jsem to zmiňoval. Průser nastane jakmile GPU (bez ohledu na to jak je výkonný čip) dosáhne max. kapacity VRAM, a ruku na srdce 8GB v roce 2023 bud sotva stačit na QHD, natož 4K. Ve svém okolí, bez ohledu na steam statistiku neznám nikoho kdo by hrál na FHD rozlišení, snad s výjimkou pár šílenců co paří CS na 144+ Hz.

Naneštěstí (!) Nvidia i AMD snižují počet PCI linek u mainstream GPU (alá RTX 4060/4060Ti) z 16 na 8, což nezachrání infinity cache (neboj jak to kožeňák pojmenoval u konkurence) jak si lidé myslí, ta pomůže jen vyrovnat nižší paměťovou sběrnici (tragických 128 bit místo 192bit/256bit jako v minulosti), která se stará o dodání dat k vykreslovací jednotce, nikoliv pro přenos dat s RAM přes PCIE sběrnici jakmile se zaplní fyzická VRAM na GPU.

Pokud nastane scénář kdy se zaplní kompletně VRAM dojde k masivnímu propadu výkonu. Nvidia fans se to snaží bagatelizovat ale už nyní je to real problem. Novou grafiku jedině s 16GB+ VRAM.

Smůlu budou mít také majitelé starších PC s deskami s PCIE 3.0, protože na nich nejde zapnout Resizable BAR (alias Smart Access Memory. vyžaduje desku s PCIE 4.0) a tak dorovnat ztrátu 8 PCIE linek. Zlatá, a to by mě nikdy dříve nenapadlo, RTX 3060 12GB s plnými 16 PCIE linkami.
Ahojte, chcela by som sa opytat, ci nahodou niekto nepozna nejaky bazar na internete kde by sa za rozumne ceny dali zohrat nintendo konzole ( ds, 3ds, gameboy advance a pod.) Vcera sa mi stala velmi neprijemna vec a boli mi ukradnute dve z vyssie spominanych konzol. Velmi je mi to luto a preto zhanam nieco co by sa dalo za rozumny peniaz kupit. V tejto dobe je to ale dost tazke. Za kazdu radu budem vdacna.
Přináším jednu čerstvou informaci komunitě DH. Jak jsme se zde onehdy bavili o reklamacích gamepadů DualSense k PS5, tak jsem se tedy konečně dokopal k odeslání čtyř ovladačů do servisu. Právě před pár minutami jsem obdržel z Alzy krabici, obsahující čtyři zcela nové originál zabalené kusy, navíc v původních barvách. Samotná reklamace trvala, od chvíle odeslání zásilky do servisu po obdržení nových kusů, rovný týden. Za mě tedy naprosto ukázkový přístup servisu a plná spokojenost. Pokud byste tedy někdo měli podobný problém, nebojte se toho, funguje to na jedničku s hvězdičkou. :c)
@Rapier (12.05.2023 22:25): hlavní problém je váha. Už Oled Switch je těžký - 420g. A tohle je o polovinu těžší. K tomu ber pouzdro, adaptér a najednou to není až tak přenosné zařízení. Ale výkon to má impresivní o tom žádná.
@Jab (12.05.2023 07:52): AMD jede bomby. HW je opravdu špička, ale cena bohužel také.

Dokud v těchto zařízeních nebude OLED není to pro mě, za tuhle cenu vyžaduji to nejlepší. U SteamDecku mě paradoxně nejvíce odradil obyčejný IPS display, jinak je to fajn konzolka.
Pomaličku to začíná vyplouvat na povrch. Koupě nové Nvidia GPU může být podobná loterie jako v minulosti u řady RTX 2060, 2070, kde Nividia přišla ihned po uvedení AMD RX 5700, 5600 se Super verzemi svých nejnovějších GPU, pochopitelně s vyšším výkonem a u jednoho modelu (2060) i s větší VRAM.
https://www.cnews.cz/geforce-rtx-4060-ti ... -s-geforce-rtx-4060/ 
To jsem zvědav co na to budou říkat majitelé RTX 4070 a 4070Ti s pouhými 12 GB VRAM, nepochybně budou skákat radostí.
asi to nikoho nezajima, ale vnimam jako povinnost kdyz uz sem to nacal co se tyce toho Corsairu Xeneon Flex zakoncit abych svym predchozim komentem neodradil nektere potencialni zajemce......tak nakonec menim sve rozhodnuti, protoze ten defekt je viditelny jen v tmavych mistech kde je vetsinou stin ve hre, ja mel taky vse posnizovane co se tyce kontrastu a brightness, kdyz se to spravne vyladi na monitoru, zvysim kontrast a hlavne vypnutim stabilizatoru brightness ktery jej hodne srazi a upravim brightness jen ve hre tak se vyskyt techto tmavych lokaci ve hre redukuje a tim i uroven tohoto zluteho overshootu. A treba u Someday youll return ktera je ve tme a stinech skoro porad to paradoxne neni skoro nikde ten zluty prepal, nevim cim to je ale dost mozna hraje roli i rok vydani hry vzhledem k pouzitym texturam, verze DirectX, proste kvalita povrchu ve hre,apodobne. Ja zkousel jen stare hry jako HL2,Bioshock,MW3,Singularity a Colonial Marines kde to bylo videt vice. Singularty ktera je zamkla na 121FPS to neni ani naznakem ten overshoot. Zas instatntni odezva a infinitivni kontrast (black uniformity) je zasadni vyhoda pro me potreby FPS her hranych v noci a taky je tady u toho bendable monitoru velke plus to ze si muzu udelat kurvaturu jen jedne pulky monitoru a druha zustane rovna coz je idalni pokud je zbran ve hre moc umistena na pravou stranu a ja musim monitor posunou tak abych se vice dival jen na tu pravou stranu monitoru kterou tolik neohnu. Takze si monitor nechavam a jen je teda skoda ta cena ktera je extremni, sice je to revoluce v monitorech ale kvuli tem par nedostatkum jako overshoot a flickering je to fakt moc. Ale co, za par let tady bude takovy chaos ve svete ze nejake prachy opravdu resit nebudu..... btw: co rikate na dnesni korunovaci Antikristoveho otce. Valecny stvac generalissimo si ho chce pozvat do ceska a nikdo nic, ja rikam ze to bude velky pruser pro cesko pokud se tak stane, je to spiritualni pasovani do urcite role o ktere radsi psat ani nebudu tak jako kdyz William navstivil Polsko. Uz jen to ze tam za nim na tu korunovaci odjel- kdo vi co to prinese :( ..... paradox je ze ten Charles slozil prisahu na Bibli..... ktera o nem sama pise :)))
Po výměně za novou SIM naneštěstí stejné chování, zbývá už jen reklamace. Příští fa. telefon beru Apple.
@Garret (06.05.2023 09:33): zkoušel jsem úplně vše co strejda google doporučil, včetně factory resetu, dokonce jsem měl i několik hovorů s technikem O2 co nás má na starosti, mazal a přidával jsem internetové O2 APN (přístupový bod), nepomohlo.
Nejlepší perla na tom je, že to dělá jen s fa. O2 SIM kartou, kterou když ovšem dám do starého fa. Huawei P20 tak vše jede bez problému (hovory i internet)! Těch videí a článků popisující problémy s výpadky volání a internetem na Samsung telefonech je na internetu celá řada. Trpí tím obvykle nejdražší modely co jsem tak vypozoroval a nezdá se, že se jedná o softwarovou chybu.

Když dám od dcery SIM kartu jiného operátora, Samsung telefon je jako nový, hovory i mobilní internet funguje jak má, tzn. vždy!

Nicméně stačí dat zpět O2 SIM kartu a jsem tam kde jsem byl. :( Lidé se mě nedovolají, jsem nedostupný. dovolaj se mi až na druhý, třetí pokus, po nějaké chvíli (jakmile telefon chytne konektivitu) dostanu SMS o tom, že se mi nemohlo dovolat číslo x, NFC obvykle funguje pokud jede net (teď už vím proč mi to v alzaboxu nešlo), a samotný mobilní internet funguje třeba minutu až tři zcela bez problémů (ovšem 5G síť v Ostravě téměř vůbec) a pak zas nejede-jede-nejede... ty rady z článku o přepnutí sítě z 5G na LTE (4G) jsem taky zkoušel, vůbec nic z toho nepomohlo.
Čeká mě nejspíš reklamace, jediné štěstí je, že jako fa. zákazníka nás neodbydou, protože jim děláme takový objem, že proti tomu je jeden nový telefon nic. Nicméně ještě si skočím pro novou SIMkou, třeba se stane zázrak a je to SIMkou ale moc tomu nevěřím.
@Gordon (06.05.2023 02:39): no tady je OSD hodne jednoduche s velice malo moznostma, neni tady ani moznost si nastavit overdrive abych si mohl treba snizit dobu odezvy a tim padem snizit i ten prepal. JE tu jen jakesi zapnuti upravy brightness kdy se razantne snizi ale to nepomuze. To je proste vlastnost monitoru tento pro me uz nechutny halo defekt, nektery to ma min nektery vic, nektery to ma vyladene, a vetsinou aspon pomuze ten overdrive ktery tu ovsem neni. Resi to modul G-sync ktery ovsem jde jen s RTX grafiky a ja mam radeon, a co sem se dival na ty monitory s modulem tak zas nemaji parametry ktere by me vyhovovali. Musim rict ze jeste pred 3 rokama kdy sem hral na starem LCD 15 nebo 17 palcovem tak sem takoveto problemy neresil, zadne defekty me nevadili a ani si nepamatuju ze by byli, odezva me nevadila na oci, zadne motani hlavy a nutnosti to ladit skrze FOV abych se adaptoval apodobne, sice sem nic nemel hladke jako na FreeSync ale to je tak cele.