Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Fritol (27.08.2023 09:09): Nejzásadnější věc bude ovládání a zpětná vazba - v Duviri (což je na první pohled trochu takový betatesting ve Warframe) je to hodně slabé (chybí pocit, že mají zbraně nějakou hmotnost/hybnost).
Goblin Slayer Another Adventurer: Nightmare Feast má nový trailer kde je trochu víc gameplaye. Šílený budget, ale stejně jsem na to zvědavý.
Nebylo by lepší mít všechny Square Enix hry pod vývojářem Square Enix, než některé rozmělňovat na jednu z původních dvanácti Business Division či jednu z pěti Creative Business Unit (které se navíc neustále slučují a rozdělují, jak se firma reorganizuje)? Chápu, že je to správně, ale je tu 5 her zařazeno pod Divisions/Units a cca 80 pod Square Enix.
@Dan9K (05.07.2023 19:51): Předpokládám, že ještě lépe to zní, když postava sedí za deště na dětské houpačce na prázdném hřišti, samozřejmě bez deštníku :) (kdo tohle vymýšlel?)

Ok, díky za seznam, některé zní opravdu pěkně. Mně je celkem jedno, ze kterého období pochází ta která skladba, protože já mám dost omezený pohled na hudbu obecně. Ale ty latinské/severské-like písně mi vrtaly v hlavě už delší dobu a znám je spíš z japonských her, ty západní mi moc neříkají. Herní Zaklínač jde úplně mimo mě a WOWko taky. Vlastně jsem to chtěl řešit v JRPG vláknu, ale v tomhle je DH sto let za opicemi :)

Ty severské prvky mě napadly z intra Legend of Mana, ale to je vlastně jenom nazpívaná písnička ve švédštině.
No, když už jsem začal něco přidávat, tak si (spíš pro sebe) rovnou udělám malý seznam. FF tedy znovu přidávat nebudu. Taky ne všechno je RPG, ale snad neva.
Octopath Traveler - Daughter of the Dark God (spoilery ve videu) - pozměněná latina, smyšlená řeč
Octopath Traveler - Song of Hope - smyšlená řeč, ale vlastně to ani není chorál
Bravely Default - Serpent Eating the Ground - tady nevím
Xenoblade Chronicles DE - Final Battle theme reversed - tohle je zajímavý případ. Fanoušek zjistil, že když se ta zvláštní píseň připomínající latinu pustí pozpátku, tak je z toho normální angličtina :D (druhý díl v sérii nejvíc upomíná na latinu latinskými názvy a i tematicky, ale hudebně tam je paradoxně asi jen normálně zpívaný anglický text v nějakých chorálových skladbách).
Xenoblade Chronicles DE - Satorl Marsh - prý latina, ale zas je to jen poklidné
Xenoblade Chronicles 3 - Moebius Battle - asi jen pseudo popěvky v pozadí
Xenosaga ep. 3 - Godsibb / Boss Battle - smyšlená řeč, hra má i další skladby, pokud vím
Nier: Automata - Opera Singer Boss Battle - smyšlená řeč
Super Smash Bros - Main Theme - prý latina
Ace Combat 4 - Megalith Agnus Dei - mno, Agnus Dei... ta série by měla mít i další podobné skladby
Našel jsem i mnoho dalších, co ale znějí jako nějaké chorály, a přijde mi to všechno dost podobné. Co taky pořád vymýšlet, že jo.
Panejo, teď jsem strávil dlouhou dobu poslechem chorálů, to bych tedy do sebe neřekl.

Jinak já mám raději poklidnější nebo vyloženě melodické rytmické soundtracky, v tomhle mi vyhovuje nejvíc asi Octopath Traveler.
Na túto tému mali dobré eseje Umberto Eco v jeho zbierke esejí Skeptikové a těšitelé (o gýči) a Roland Barthes v zbierke esejí Mytologie o vzniku a postupného prerodu z archetypu do klišé a pátosu.

Tak ako máme niekedy radi predvídateľnosť v príbehoch (napr. formou odmeny, kde po niečom nasleduje vtipná scéna alebo scéna zbližujúca postavy), tak inokedy nám zas príde otravná alebo robí príbeh slabý svojou predvídateľnosťou (typické fantasy záchrany sveta pred prastarým bubákom, ktorý chce svet zničiť, pretože jednoducho chce alebo veľmi jednoznačné príbehové zvraty, ktoré človek očakáva od začiatku). Tak to isté platí aj pre hudbu, obzvlášť pre soundtracky k filmom a hrám. A tá lacnosť niekedy spočíva v tom, že sa z archetypu stal taký pátos, že miesto umocnenia môže scénu kaziť alebo robiť nevýraznou, či nechcene komickou. Naopak dobre použitá odlišnosť vie niekedy ten zážitok umocniť. Ono aj ten One-Winged Angel vo FF VII nebol vo svojej dobe vôbec niečím bežným pre videohry. Nehovoriac o tom, že tá skladba je aj kompozične zaujímavá tým, ako vlastne pozostáva z "troch odlišných skladieb", kde sa sám Uematsu vyjadril, že pri skladaní vlastne skladbu zložil z viacerých rozrobených skladieb a napr. úvodnú pasáž tuším skomponoval ako poslednú.
@Dan9K (05.07.2023 19:51): To by mně zajímalo co bys k tomu oknu dal aby to laciné nebylo :)
Mne to přijde jakoby bylo vždycky zcela jasné ze existuje něco co laciné není. Jakoze by pak úplně všecko mělo hudbu co by bořila svoji nelacinosti a originalitou svět. Vždyť to nejde, pak by jsme neměli ty význačná hudební díla co se táhnou svojí uzasnosti věky a ačkoliv by všechno bylo nelaciné tak by to stejně působilo lacině. Asi se tomu nejde vyhnout ne? :)
@Tainaru (05.07.2023 19:30): tak právě všechno je to laciný trik :-) je to úplně stejně laciné, jako když dám romantické zreverbované piánko pod scénu, kdy se postava smutně dívá z okna jak prší :-)

tyhle věci budou spíše ve hrách 2000+, protože předtím bylo omezení technologií. Je to období, které už nemám tak dobře zmapované, takže nabídnu spíš exkurz do těch starších. Ikonické jsou určitě právě věci z Final Fantasy typu Liberi Fatali nebo One Winged Angel . Mraky toho jde najít v HOMAM 4 a HOMAM 5. Nejtypičtěji asi hudba z menu v pětce, kde vyloženě jedou svoje Dies Irae , které teda vychází z toho prapůvodního středověkého Dies Irae. Musím zmínit první herní soundtrack se skutečným orchestrem a sborem, a sice Outcast, což sice není RPG, ale v podstatě se tak hraje :-), kde je nejvíce sborů v krásné Havens of Adelpha , ale to je posluchačsky náročná skladba a tam třeba nedokážu úplně jasně říct, jestli je to latina. Oni většinou zpívaj možná jen na vokál, což je asi věc, která je taková nekonfliktní, ale pak tam určitě nějaký text jedou, akorát tomu vůbec nerozumím. Ale působí to na mě přesně jako latina, mám pocit, že tam na konci slyším nějaký Pie Jesu a hned první slovo je requiem :-) Jednodušší na poslech je Main Title, kde to asi latina je, ale moc jim není rusákům rozumět :-) V Wowku toho jde najít taky spousta, co mám celkem rád. Akorát tam maj strašný samply, zvlášť ty nejstarší věci se už nedaj moc poslouchat, ty smyčce jsou hrozný :-)
A ještě si dám příklad jeden z ne RPG a sice úžasný soundtrack z Black Moon Chronicles, kratičká skladba Lux Perpetua, kde i ze samotném názvu je jasná latina :-) Ale tam to dává dost smysl, protože jakoby středověk.

Asi taky dává smysl, když je to středověké fantasy, tam dát latinu, to se tím pojí celkem samo. Asi, když je to něco z budoucnosti a fouknou tam latinu, tak je to lacinější :-)

Z těch novejších samozřejmě třeba ten třetí Zaklínač. Tos asi měl na mysli, tam přesně jsou ty severské prvky zase :-) ale to mi přijde dobrý :-)

ale já mám právě nejradši herní hudbu, která nejede tuhle absolutní inspiraci něčím jiným. Miluju právě herní hudbu 90s, protože prostě nic takový předtím nikdy nebylo. A moc ani potom. Ale vzniklo to asi úplnou náhodou a omylem.


jinak ticho je fajn, ale přesně, koukněte se na 20 filmů od Bergmana a pak budete nadšený z hudby a tyhle nápady na hry bez hudby opustíte :D
@Charllize (05.07.2023 16:53): Ty smyšlené jazyky jsou asi kapitola sama o sobě, ale máš pravdu, že se tam hodí. V Nier: Automata to prý taky stojí za to (nehrál jsem, něco jsem poslechl). Octopath Traveler má zase dvě skladby, kde text používá základ v latině, ale je foneticky pozměněný, aby vynikl zpěv - to je možná jeden z důvodů, proč taky použít latinu jakožto mrtvý jazyk; aby to nikoho neurazilo, když se přemění do významového nesmyslu.
A jo, ticho má něco do sebe, ale taky to nedokážu pořád. Pozoroval jsem to na sobě při koukání na němé filmy. Moc dlouho jsem to potichu nevydržel. Ve hře to dokážu snést jen na nepříliš dlouhotrvajících místech, kde to spíš značí "ticho před bouří." Tuším, že s něčím podobným ráda pracuje Xenoblade série, obvykle někde kousek před finále hry. Vzniká z toho pěkné napětí :)

@Dan9K (05.07.2023 17:04): Ha, tohle vysvětlení mi celkem dává smysl, ale pokud je celá hra v jiném jazyce a pak zničehonic zazní chorál v latině (nebo něčem na ten způsob), není to spíš laciný trik, jak zaujmout pozornost (laciný s nadsázkou, protože zvláště na latině nevidím nic jednoduchého), nebo není to příliš vytrhávající pro hráče?
Ale máš pravdu, že takové skladby slýchám především v těch důležitých osudových momentech (FF7, FF8, Xenoblade apod.), které mají působit epicky. Nemá třeba použitá latina směrovat podvědomě ke kořenům kolébky civilizace, jak ji známe? Něco na ten způsob, že pokud neporazíš toho superbosse, tak bude všechno zničeno a parta zůstane taky navěky mrtvá jako ten jazyk.
A ještě by mě zajímalo, jestli máš nějaké takové oblíbené skladby z herního prostředí?
@Tainaru (05.07.2023 16:46): Dle mého jde o vliv vážné hudby.

Latina má ve vážné hudbě monopol na skladby duchovní. To znamená, všechny mše (spolu s těmi zádušními), moteta, stabat matery, oratoria atd.. A to jsou často ty nejmonumentálnější skladby z celé vážné hudby, jsou to ty největší sbory + sólisté, největší orchestry a skladatelé byli z důvodu duchovních motivováni dělat ty skladby opravdu velkolepé. Takže laický posluchač má tyhle velkoleposti spojeny s latinou a podle mě se to pak používá proto v těch hrách, protože to působí vznešeně, honosně a epicky a většinou to bývá i hudebně stejný žánr vlastně. (pro příklad si můžeme dát třeba provařené ale boží Verdiho Dies Irae)

Herní a filmová hudba jsou v podstatě zneužívači podmíněných a nevědomých hudebních zkušeností. Hudba je 100% naučenou věcí. Skladatelé pracují s klišé, archetypy a očekáváním a ví, co v posluchačích tím a tím vyvolají. V podstatě skladatel dělá něco podobného jako zvukař. Zvukař vidí na obrazu, že postava krájí mrkev, tak sáhne do banky pro zvuk krájení. Skladatel vidí monumentální scénu, ve které hoří město a probíhá bitva všech bitev, sáhne do knihovny pro monumentální orchestrální skladbu se sbory v latině.

Ještě edit, například v HOMAM 2 použili skladatelé zcela netypicky němčinu (v dalších dílech už byla právě latina) a víc než do duchovních skladeb to bylo směřováno do opery, kde zase hraje prim většinou italština. A ta němčina je v těch Heroesích fakt divná a působí to nepatřičně do fantasy světa nějaký takovýhle konkrétní národní jazyk. U latiny se nikdo nediví.
Možná off topic, ale proč se v tolika RPG objevují epické písně zpívané v latině nebo v nějakém exotickém jazyce foneticky připomínající latinu - případně okrajově v severských jazycích? Má to mít nějaký zvláštní význam pro prožitek hráče, nebo si jen tak skladatelé řeknou, že to zní cool, tak to tam frknou? Jakože co k tomu může vést z pohledu tvůrce?
Ja som žil v predstave, že pepetitívna frustrácia je niečo, kvôli čomu človek mení zamestnanie alebo ukončuje vzťah a nie si ešte za to platí, aby to mohol mať vo voľnom čase. :D
@Solidor (02.06.2023 10:10): Přesně no, ono podle i detailnějšího popisu gameplaye to zní jako typ hry kde ti nesmí vadit že ti hra nepůjde na ruku a budeš muset věci opakovat či se více snažit. Sám jsem na to zvědavý, protože to skloubení s časovou smyčkou a odkrývání toho kdo byl posednutý démonem, zní zajímavě.
Nebo chtějí jen navodit frustraci kterou zažívají samy herní postavy! Mysli out of the box FRITE!
@jones1240 (02.06.2023 08:22): Frut to samé opakuješ dokola v hodně hrách, ale ve výsledku nejsou repetetivní. Pokud tady ten koncept opakování nějaké smyčky udělali tak, že to je repetetivní, tak bych to neviděl moc jako záměr, ale spíš jako neschopnost. Nemyslím si, že někdo udělá záměrně hru, která nudí repetetivností a pak si řekne "Jo, přesně takhle jsem to chtěl". :D

Samozřejmě já bych byl rád, kdyby se mi to ve výsledku líbilo a ty recenze byly mimo.
@Fritol (02.06.2023 07:56): Vždyť to ta hra od začátku promovala že to je o tom že opakuješ furt to samé. Plus ta frustrace asi bude tím že ti tu permenetne umírají partaci a ta hra se s tebou nesere a musis tam dbat na hodne aspektu. Jsem zvedavej, cekal jsem ze to bude chill hra pohodova :D

Ale uvidime, kazdopadne te chapu. Ono to ve sleve podle me bude uz ke konci roku :D
@jones1240 (02.06.2023 07:49): Že je to repetetivní a frustrující zmiňuje víc recenzí právě, to mi asi bude vadit nejvíc. Nevim, tohle na launchi vynechám, kor když nejsou PS4 krabice. Počkám na nějakou bazarovou Switch krabici nebo slevu spíš.

Ale dej vědět jaké to je pak.
@Fritol (01.06.2023 18:49): Já se na to mega těšil, vypadalo to skvěle, i tak day one buy. Neverim tem recenzim.

Tahle recenze to vystihla, prostě věc pro menší okruh hráčů: Loop 8: Summer of Gods is an enjoyable game but it is not for everyone. If you are a fan of strong narratives, then we’d recommend picking it up. If you are a fan of traditional JRPGs then it might be better to watch some gameplay first. If you don’t like a challenge or repetitive gameplay, then we suggest avoiding it.

Takže hra co má ne moc player friendly gameplay s následky a prý neuvěřitelně mnohavrstvý příběh = většina recenzentů odpad!
Já teda vůbec zřetel na něčí žebříčky nebo web žebříčky neberu. Vím jaký mám preference a nejvíc mi napoví gameplay video jestli mi to sedí. Nějaký doporučování od lidi sice může pomoct ale mám zkušenost že to pak většinou vidím jinak. Ty vztyčný body s někým si spiš vytvořím až potom co to hraju. Samo proti hype imunní nejsem a určité účinky na mně má. :)
Tak nejlepší máme asi vyhledávat hry k zahrání kombinací svého vkusu a toho, co doporučují přátelé a stalkovaní. Každý má své "koně" na DH a jinde, jejichž vkus je do nějaké míry podobný vlastnímu.

Podobné žebříčky po internetech jsou opravdu jen pro zajímavost. Ale jak říkám... Po nějakém tom nedávném, kde Planescape nebyl, je tohle alespoň pozitivní.
@Jab (29.05.2023 15:38): Akýkoľvek web, ktorý používa tento freeware template na rebríčky, sa nedá brať vážne. Ja som dokonca cez víkend rozmýšľal, že weby game/screenrant, ktoré sú tým najznámejšie, si normálne zablokujem v googli, lebo svojimi clickbaitami mi zahlcujú výsledky vyhľadávania. V súvislosti s tým som aj cynicky rozjímal, že kam sme sa to z hľadiska "prehľadnosti" získavania informácii za pravidiel googlu dostali - k tomu, že na prvých priečkach sú absolútne prázdne články s negatívnou informačnou hodnotou.
U všech zplozenců, ten DAO tam působí jak pěst na oko. I xenosagu a tyranny dohraný tento měsíc bych řadil výš, takový shadowrun je samozřejmě ještě úplně jinde.
FNV skoro akceptovatelný, ale jakýkoliv vyprávění je tam rozpuštěno v tom gameplayi a jeho kvalita se spíš se projevila v DLC.
Outer Worlds jsem nehrál.
@hanak_v_exilu (19.05.2023 17:17): Možnosť pridať do podzemia napríklad predmet z modernej doby bola už v tej prvej verzii Dračáku z roku 1990. V časti určenej pre PJ. Spolu s poznámkou, aby predmet opisoval slovami primerane zodpovedajucimi fantasy prostrediu.

@hanak_v_exilu (19.05.2023 08:41): My sme raz takto našli gramofón. Taký ten archaický, s kľukou na naťahovanie a veľkou mosadznou trúbou. Chvíľu trvalo, kým nám vôbec došlo, čo to je. :)
@jvempire (19.05.2023 08:48): Tuším že možnost přidat do vytvářené jeskyně nějaký neobvyklý předmět je už v původní verzi pravidel dračáka. Teďka nevím jestli v těch červených, nebo v modrých, ale tipl bych si že už v těch červených.
@jvempire (19.05.2023 07:54): Je to tak, nevím čím to, ale vždycky mi právě imponovalo více Dračí doupě jeskyně, než pod otevřeným nebem. Proto mě fascinují na PC dungeony a i pro stolní hru mi přišlo ideální si kreslit ten uzavřený prostor, chodby, místnosti, dávalo to i ten imaginární pocit hmatatelnosti. Vyprávění typu - procházíš se po otevřené louce, v pozadí vidíš hory, to mi na stolní hru už právě nesedí a tohle jsem přijal u RPGček právě až v té počítačové podobě hlavně díky Gold box hrám od SSI, kde jsou postavy jasně do toho venkovního prostoru umístěny a v podobě nějaké grafiky vidí, kudy prochází, kde s čím bojují, co je okolo, do jaké lokace jde vejít atd.



@hanak_v_exilu (19.05.2023 08:41): Tady už je to hodně o tom, co komu sedí. Třeba to co popisuješ je přesně to, co mě při mé účasti u několika seanci nad stolním RPG nebavilo. Řešit "voloviny", které nakonec někdo jen tak za pochodu vymyslí a může to i za pochodu měnit v případě potřeby a ve snaze o tenhle typ ukecané volnosti v počítačové podobě tomu říkám mlácení prázdné slámy. Takže taková volnost pro mě přestává být přidanou hodnotou (podotýkám pro mě, někdo to má jistě úplně opačně)
@hanak_v_exilu (19.05.2023 08:41): Když jsme začali u nás, tak maximální zápletka byla - na hradě žije zlý čaroděj nebo v jeskyních parta goblinů, zbavte nás jich. A vrcholy interakce spočívaly v hledání pastí, tajných chodeb, případně využití prostředí na porážku přesily. A když se podívám na staré DnD moduly jako Tomb of Horrors nebo české Prokletí Karaku tak se to moc neliší. Postupné rozšiřování světů a vtipné zápletky přišli později.