Objevil jsem ve starých hrách EAX zvuk, ale na nových systémech jeho emulace bohužel není úplně ono. Koupil jsem za litr z aukra starý malý kancelářský Dell Optiplex s Ivy Bridge processorem, Dal tam kvůli tomu EAX zvuku Soundblaster X-Fi Titanium z bazoše za pětikilo, za pár stovek starý Radeon HD 7770 a nevyužité SSD. Nainstaloval Windows XP. No jednoho člověka bordel pro druhého poklad. Totální overkill na Windows XP hry se skvělou podporou starých her bez nutnosti řešit kompatibilitu. Maximálně sem tam nějaký widescreen patch (ale Radeon HD 7770 umí přepočítat původní nabízená rozlišení hry se zachováním poměru stran i pro širokoúhlé monitory).
Teď mám třeba z Mafie úplně nový zážitek, nativní hardwarově akcelerovaný EAX v Mafii je bomba. Vždycky jsem hrál i v éře xpéček na integrovaný zvukovce a nezažil to. Každá místnost má jiný profil ozvěny, takže když jdete venku, zní to jako venku, když jdete v chodbě, zní to jako chodba. Často takhle vymakaný zvuk nemají ani novější hry. :) Se zapnutým binaurálním zvukem pro sluchátka CMSS-3D, který počítá se 128 směry zvuku, je to ve starých hrách něco, o co se "nově" snažil PS5 se svým prostorovým zvukem. Člověk se až diví, proč Microsoft od Visty a vejš zaříznul takové low level api pro zvuk, který umožňoval super HW akcelerované výpočty. Trvalo dlouho, než se to softwarově ve hrách dohnalo.
Ani jsem nevěděl, co to ve starých hrách z přelomu milénia v nastavení EAX u zvuku vlastně znamená a proč mi to nejde zapnout. Jednou mi ale skočilo na youtube
video a hnedka jsem začal laborovat se softwarovou emulací, nakonec se rozhodl postavit si Windows XP mašinu. Nemá cenu jít úplné "retro" a kupovat tehdejší high end třeba z roku 2006, Za pár stovek se dá sehnat úsporný HW z doby dávno po éře DirectX 9 a xpéček, který má podporu ovladačů a výkon jako tehdejší přímotopy.