Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@SilentWolf (18.09.2023 18:45): Zrovna vcera jsem na Bitvu o Gelidor koukal... koupim si k Vanocum :)

Ted jsem objednal tohle a pujdu si to nechat podepsa, protoze autorka je skoro sousedka a mimo jine taky astrobiolozka jako Petrasek a na yt ma tez velmi zajimave prednasky. Necham si pres ni pote podepsat i toho Petraska :o)
Dočtena trilogie Vzpomínka na Zemi, ještě dnes jsem běžel do knihkupectví, abych si koupil Toulavou Zem. Dost mi ten číňan sedl. Mívám problém, že téměř každá "klasika" nedostojí hajpu a já se pak při čtení nudím. Zde jsem to měl naopak, naprosto jsem nechápal jak rychle těmi stránkami prolétávám a jak málo je najednou 100 stran a kde ten čas mizí..

.. teď mám samozřejmě existenciální krizi. Jdu si ještě jako bonus pustit nějaké rozhovory a přednášky Tomáše Petráska. :D

Na databázi knih jsem díky němu mimo jiné narazil na zajímavou sérii (inu, trojici) knih, ihned ukládám do záložky a v brzké době kupuji.
https://www.databazeknih.cz/edice/jine-svety-12646/strana-1
@Hitsuran (17.09.2023 12:50): Mě naposledy YT nasralo, když jsem vyhledával "Star Trail" a robohovado si myslelo, že chci vyhledat "Star Trek" nebo "Star Rail". Myslím, že jsem to napsal dostatečně srozumitelně. Dřív to YT vyhledávání nebylo úplně na hovno, ale od té doby se to výrazně zhoršilo.
Já jsem si doporučená videa na úvodní stránce a všude nechal zablokovat pluginem, protože mě rozčilovaly rozšklebené ksichty s nápisy typu "SNĚDL JSEM 97 PALAČINEK!!!§§ CO SE MI PAK STALO?????"

Nemůžu si to vynachválit :)
Youtube mě začíná srát, moje doporučený videa sou plný spoilerů na hry atd. jen protože sem vyhledával videa co měly logicky tag "games" "anime" atd.
Vím že humor je hodně individuální ale stejně doporučím Alibi na klíč: Den D a pokud jste neviděli jedničku, tak začněte tou. Ono vůbec tahle partička má můj šálek humoru, takže klidně sáhnete po ověřených kusech,  Babysitting,  Nicky Larson: Agent amatér, Super-Blb.

Jo a od Barbie ruce pryč, ani božská Margot Robbie (a její Babylon) a frajerský Ryan Gosling (Drive) to nezachrání, jen si vzpomenu a chce se mi zvracet.
Když jsme u těch koncertů, chtěl jsem jít na koncert The Hives, zapomněl jsem si koupit lístek a teď už měsíc jsou vyprodané... damn :D
@hanak_v_exilu (12.09.2023 19:16): Na koncertech se mi bohužel už mnohokrát stalo, že to prostě z různých důvodů neklaplo a program jsem si neužil. Nejradši poslouchám sám, soustředěně v klidu a pohodlí doma do kvalitních sluchátek.
@Artran (12.09.2023 14:20): vždycky je dobré si uvědomit ty souvislosti :-)
je to tak. Ale hudba byla velká vzácnost v podstatě až do rozhlasu...

jinak takový basic rozdělení toho přístupu k poslechu vnímám horizontálu vs. vertikálu, jak jsem již naznačil. Hudbu jakožto umění v čase je potřeba vnímat v tom čase. Populární hudba spoléhá na vertikálu. Můžeš začít druhou minutou písničky a hned se chytíš. Je celkem jedno, co se dělo před deseti sekundama. Na tenhle typ poslechu je nastavena většina populace. U té renesanční hudby je úplně nejvíc potřeba vnímat tu horizontálu. Obzvlášť v té době platilo, že všechny aspekty díla začnou dávat smysl, až když zazní od začátku do konce. A to je samozřejmě mnohem těžší na poslech a platí to pak v o trochu menší míře i pro tu novější vážnou hudbu.
A vlastně takové ty hity klasiky, typu Vilém Tell, Peer Gynt, Louskáček atp., v podstatě všechny do jednoho spoléhají na tu vertikálu, stejně jako popík. Proto jsou populární a snadné na poslech. Hned se chytíš.

@hanak_v_exilu (12.09.2023 19:16): pust si to dostatečně nahlas :-) To je vlastně většinou ten hlavní problém :-) Lidi si to daj na nějakou úroveň, která vůbec neodpovídá tomu, co uslyší na koncertě :-)
Já mám rád to i to. Naživo už mám tu deformaci, že jsem často nespokojený s tím, jak to zahráli no...kdežto na nahrávce na Spotify je to většinou dobrý :-)
@S4TW (12.09.2023 16:49): Do té jsem se ještě vůbec nepouštěl. Možná na to někdy bude čas, teď mám ale pocit, že jsem rád, když si oddechnu u nějaké hry nebo seriálu. Už aby zase byla dovolená :D
@Kunick (12.09.2023 16:30): to já zase rád přečtu víckrát... akorát dočítám poslední díl Esslemonta (Malazská říše), nicméně přemýšlím, jestli si dát tento nový díl, případně si přečíst první dva díly z Kharkanas trilogie a nebo si zase po letech dát Abecrombieho, kde se mezitím nakupily nové díly...
@S4TW (12.09.2023 16:01): předobjednávky první trilogie prý byly dobré. Škoda že se jim stala ta nehoda s druhým dílem. Proto jsem taky tohle hned predobjednal. Abych je v tom vydávání podpořil. Ale hned to asi číst nebudu. Počkám na další díly. Ať to nemusím číst vícekrát
@Artran (12.09.2023 14:20): samozřejmě s tímto naprosto souhlasím a já se k ní takto přistupovat snažím, proto si to dávkuji, max 1-2-3 skladby za týden :)... jen místo bych tyto staré vokální náboženské skladby proložil nějakou bardskou hitovkou :D


@Artran (12.09.2023 14:05): zatím toho mám hodně co naposlouchat, nějakou dobu mi to určitě vydrží, pak se z toho nejspíš vykristalizuje nějaká část, ke které se budu pravidelně vracet... asi za mě nebude 100% posluchač vážné hudby (já už jsem měl asi 2-3 období, kdy jsem nějaký čas vážnou hudbu naposlouchával, většinou to souviselo s nějakým sběratelstvím, jeden čas to byly takové ty cd knížky s jednotlivými autory, co ti jednou za měsíc přišly :)), na to moc miluji i ostatní žánry
@S4TW (12.09.2023 13:08): Ještě bych reagoval na toho Pérotina a tu starou hudbu. Vezmi si, jaká to pro lidi tenkrát byla vzácnost, slyšet něco takového. Museli jít mnoho kilometrů do nějakého kostela či chrámu, kde se takováhle hudba provozovala. Navíc to bylo spojené s nějakým duchovním prožitkem - hudba byla součástí mše. Mohli to slyšet tak maximálně jednou za týden, ale určitě to mnozí slyšeli s mnohem delšími časovými rozestupy. To je samozřejmě něco úplně jiného, než když se dneska na člověka hudba valí ze všech stran. K takhle staré hudbě se musí i posluchačsky přistupovat jinak. Tahle hudba potřebuje určitý prostor, aby v tobě zarezonovala, nesmí se konzumovat, jinak ztratí svoji magii.
@S4TW (12.09.2023 14:01): Tady v Tchaj-peji mají popeláři jako znělku Beethovenovu Elišku, tak jakápak hereze :-D

Jinak já jsem začínal jako ty, na Orffovi, Dvořákovi, Hostovi atd. Vlastně ti závidím :-) Máš před sebou úžasné objevy, jestli vytrváš.
@Artran (12.09.2023 13:29): věřím, že to tak je, ale vy už na to koukáte moc z pohledu znalců a lidí, co hudbu nějakým způsobem studují... já si chci prostě jen pustit něco, co se mi líbí, případně mě to nějak lehce obohatí... proč se mi to líbí, to je mi asi vlastně jedno... třeba u Rachmaninoffa se mi hezky usínalo, není to už hereze? :D
@Artran (12.09.2023 13:29): jen jsem tě chtěl podpořit v tom, co píšeš S4TW. Přesně tak :-)
jo a je to komplikované. Hudba je už tak 100 let hlavně písnička že jo. A ta je spojená s tím popem. Přitom ale písnička vznikla v tý klasice. A když si člověk pustí písničku od Schuberta a představí si pod tím normálnější zpěv, nějaký modernější podmaz a možná trošku víc pravidelnosti ve frázování (ale vlastně možná ne až tak moc), tak je to normální popík :-) Schubert by 100% dneska klasiku nedělal :-)



@S4TW (12.09.2023 13:30): chápu :-) na to teď nemám chuť :D
@Dan9K (12.09.2023 13:15): Nene, nevylučuje. Jen jsem tě chtěl doplnit.

@S4TW (12.09.2023 13:08):  Naučit se poslouchat klasiku je o tom pochopit, že ve vážné hudbě je hodně důležitá forma a to, jak tahle forma utváří komplexní hudební emoce, které při poslouchání máš. Symfonie, kvartety, koncerty atd. mají nějakou stavbu, která není náhodná. Tady se ale bohužel dostávám na šikmou plochu rozdílu mezi vážnou hudbou a tou "populární" hudbou a do toho se nechci pouštět, protože to vždycky končí blbě :-D
@Dan9K (12.09.2023 13:15): já to mám většinou tak, že když mi někdo říká, co by se mi mělo líbit, tak tím spíš si k tomu tu lásku nevytvořím :)... hudbu určitě poslouchám instinktivně, to je taky možná důvod, proč si klidně po poslechu klasiky hned pustím nějaký echt punk a baví mě oboje :)
@S4TW (12.09.2023 13:08): jen mám obavu, že Carmina Burana lidi ke klasice nepřivede, protože je to právě někde trochu jinde. To, co najdou tam, jinde tolik není a zatímco Carmina Burana jim jde na ruku svou jednoduchostí, nijak to posluchače nepřipraví na tu jinou klasiku se obávám. To už je mnohem lepší cestou ke klasice si poslechnout Williamse nebo Goldsmithe
Tvoje líbí nelíbí ti neberu.
Vždycky se ale snažím, aby v tom měli lidi aspoň špetku té racionality. Tím líbí nelíbí a nic víc podléháš svým instinktům a tomu, co ti diktuje tvůj mozek na základě tvé poslechové zkušenosti. Jestli si v pohodě s tím, že vlastně nejsi "in charge", tak cool. Já potřebuju vědět, proč něco rád mám a proč něco ne :-)



@Artran (12.09.2023 13:12): ano, což se nevylučuje. Ty texty opravdu jsou středověké. Ale nacisti se dívali do minulosti a potřebovali probudit velikost německého národa.
@Dan9K (12.09.2023 12:47): Jestli si to dobře pamatuju, tak jde o poezii potulných středověkých studentů. V češtině vyšly i překlady z latiny - Písně žáků darebáků se to myslím jmenuje. Jinak byl Orff taky samouk, myslím.
@Dan9K (12.09.2023 12:47): říkám, já jsem prostě čistý lajk, já hodnotím jen na základě líbí x nelíbí a Carmina Burana se mi líbí hodně :) a teď jsem si jí dal komplet a vlastně mě to bavilo celé... já jsem si tak nějak myslel, že to bude kontroverzní autor nebo autor jednoho díla, nicméně i tak si myslím, že je fajn poukázat na to, že i tohle se dá řadit do klasické hudby a dá se pak do ní díky tomu více ponořit... jak říkáš, má to velmi blízko k dnešní filmové hudbě, čili další argument k tomu, proč by si to měli zájemci o klasiku pustit :)

Teď jsem si třeba pouštěl ty úplně první středověké autory (Bingen, Pérotin, Léonin) a ty čistě vokální skladby se rychle omrzí (já obecně v hudbě dost upozaďuji zpěv, text), nicméně když jsem si pustil verze jejich písní na kytaru, tak to mělo úplně jiný šmrnc :)
@John Mirra (12.09.2023 08:15): však jsem to trochu rozebral v tom spoileru. Ale má to dobré tak, jak to má! To jsou jen takové subjektivní dojmy.



@S4TW (12.09.2023 09:33): Carl Orff je jeden z těch autorů, které laická společnost oceňuje mnohem víc, než ta odborná. Orffův zásah je mnohem větší na poli vzdělání. Možná si slyšel pojem Orffovy nástroje. Jde o to, že každej může do něčeho bouchat a bejt v kapele. Na tomhle je postavenej i celej Tap Tap, kde už 11 let hraju.
Jako skladatel se připomíná vždy a pouze jedním dílem, a sice Carmina Burana, jehož první dvě části jsou skvělé a zbytek je o ničem (ano, existují i nějací fanoušci celého cyklu :-) ). Navíc celé to dílo má pachuť díla objednaného na zakázku nacisty (musím ještě ověřit, jak moc je to pravda, ale říkali to ve škole a celkem to dává smysl). A ty první dvě části, co jsou skvělé, jsou skvělé proto, že jsou tak monumentální a jdou na dřeň toho hudebního buranství (Carmina Burana v překladu písně venkovské), ta hudba měla velký vliv zejména na filmovou hudbu o 30-40 let pozdějš, ale jako kompozičně je to vlastně hrozně obyčejný no :-) celá legrace je o tom, že tam používá třeba mollové dominanty, místo durové, dělá tam paralelismy (kvinty, oktávy), a to dodává ten středověký, monumentální šmak. Šmak, kterému se skladatelé cíleně vyhýbali 350 let. Ale lidi ten šmak mají rádi, takže dneska se třeba ta mollová dominanta ve filmech používá hodně, Zimmer tu durovou podle mě ani neumí :D
@S4TW (12.09.2023 09:33): Není tam, protože ten kamarád, pro kterého jsem to sestavoval, ho znal, a navíc to neměl být seznam přístupných věcí (o to ten kamarád ani neusiloval, on skočil třeba rovnou do soudobé hudby, která ho nadchla, např. Xenakis nebo Nørgård), ale významných a reprezentativních skladeb daných období a významných skladatelů.

Jinak by to samozřejmě vypadalo jinak. Tohle je už leckdy trochu hardcore seznam :-)