Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Bursoft (01.10.2023 00:02): " A klasicky FSR bude zase v závěsu s kvalitou za DLSS, takže bych od toho nějaké zázraky nečekal. "
Pusť si to video, tohle tam vyvrací - FSR upscaling je opravdu vizuálně trochu horší než DLSS, ale framegen od AMD i Nvidie vypadá úplně stejně, od AMD snad i líp.

A s těmi min 60 fps taky přeháníš - 30 fps je málo už kvůli latency, v pohodě použitelné bude už tak něco mezi tím. A dost záleží na typu hry.
@Rapier (30.09.2023 23:32): Tak zase se můžeme sklidnit trochu, protože framegen je kvalitnější, když jsou i základní FPS aspoň na těch 60 fps, pro 30 fps je to nepoužitelné, protože prostě málo informací, obraz je celý rozsypaný, aspoň takto to vypadalo na začátku u DLSS. A klasicky FSR bude zase v závěsu s kvalitou za DLSS, takže bych od toho nějaké zázraky nečekal.

A do konzolí pls ne, co koukám na DF, tak FSR dělá víc škody než užitku. Místo aby se vývojáři snažili zoptimalizovat hru, ubrali někde na efektech, tak radši frcnou FSR a nechají obraz renderovat ze 720p (a někdy i menších rozlišení) do 4k a vypadá to naprosto příšerně v pohybu.
@Rapier (30.09.2023 23:32): Witcher 3 bohužel není mezi hrami u kterých byla oznámená budoucí podpora FSR 3.0... ale tak třeba někdy na to přecejen dojde. Za to hratelné RT v něm bych se nezlobil.
@AlieN (30.09.2023 23:04): bude, ale mě by pro začátek úplně stačilo kdyby CD Project na XSX/PS5 zapnuli veškeré volby RT jaké jsou dostupné na AMD grafikách (nemusí to být nutně na Ultra, High/Medium by stačilo) na PC a pochopitelně do konzolové verze implementovali FSR 3.0 + FG. Hodně lidí by mělo velkou radost.

Myslím, že je jen otázka času kdy to implementují do XSS/XSX/PS5, a pak i The Witcher 3 s RT on pojede ve více než 30 fps, a to opět udělá hodně lidem velkou radost. :)

Za mě je to fajn technologie, protože na mé RDNA 1 (RX 5700 XT) podporují FSR 3 + FG. Troufám si říci, že lepší launch RX 7800 XT snad nemohl nastat. Tedy, pochopitelně až budou grafiky v CZ běžně skladem.
@AlieN (26.09.2023 16:39): dovolím si poznamenat: Dual Channel funguje i v konfiguraci, např: 2 x 4GB + 2 x 8GB nebo 1 x 4GB+1 x 8GB (typicky v notebooku), a dokonce i v konfiguraci s pamětmi s různou frekvencí a časováním! Jen se musí v BIOS nastavit ideálně manuálně hodnoty, na kterých mohou běžet všechny RAMky, zvládne to i automatika, ale obvykle na vyšších = pomalejších ale bezpečnějších hodnotách.
@kristmeister (26.09.2023 16:14): Dual Channel je že máš dvě stejné paměti (úplně stejné, ne jen stejná kapacita nebo frekvence), zapojíš je do desky v určité konfiguraci (ob slot) a pak běží rychleji. Proč přesně, to jsem nikdy nezkoumal.

Na svém minulém stroji jsem taky skončil na mixu tří různých typů pamětí jak jsem postupně přidával kapacitu a na dual channel kašlal.
Ještě mám jednu otázku. Nejspíš jsem udělal blbost, ale přihodil jsem k tomu ještě šestnáctkovou ramku, protože když už deska bude mít 4 sloty, tak proč nerozšířit. No a teď mi vrtá hlavou, zda to bude fungovat, když původní Ramky mají nižší frekvenci.
@Bursoft (26.09.2023 10:46): Já si toho rozdílu v ceně jsem vědomý (i když ten příplatek by byl hlavně za to že na AM5 prostě tak slabé procesory nejsou), nevnucuju, jen se ptám jestli je s tou zastaralostí platformy smířený.
@kristmeister (26.09.2023 09:41): Když teď měníš základovku, nestálo by za to připlatit a měnit za nějakou na které ten procesor půjde někdy i upgradovat? AM4 socket je mrtvý, všechny nové AMD procesory jsou na AM5 socketu a ten tu s námi bude ještě hodně let.
@kristmeister (26.09.2023 09:50): M.2 je konektor, ten je stejný, ale maximální rychlost přes ten konektor se liší u A520 desky (PCIE 3) a B550 (PCIE 4). Jako nedá se říct, že by 3 byla pomalá, ale dneska už se PCIE 4 SSD prodávají za stejnou cenu jak ty starší a už je to standard.
Čaute, tak opět se na vás obracím s prosbou. Rozhodl jsem se už konečně vyměnit ten procesor s čím souvisí i výměna základovky. Nějaké tipy? Procesor mi padl do oka Tento a základovka třeba tato? Šlo by?
@LIUWIL (20.09.2023 20:34): díky za všechny informace a osobní zkušenosti. Rád slyším, že AMD na tom s vydáním RX 7800XT není tak "tragicky" jako tenkrát s RX 5700 XT, samozřejmě mám na mysli software = GPU drivers a pověstný black screen issue (Leden - Duben 2020). HW v AMD umějí dělat od počátku věků.

Přes krušné začátky se z RX 5700 XT stala časem takřka legendární AMD GPU, prakticky první jenž minimálně srovnala krok s neméně legendárním Pascalem, ovšem vyžadovalo to značnou trpělivost, ehm.
@Rapier (20.09.2023 19:01): Vůbec, to byla úplně první věc co jsem kontroloval. Jsem na to háklivý a u karty za 15 klacků bych to považoval za nepřijatelné. V Borderlands 3 jsem stáhl detaily, vytáhl FPS přes 200 a žádné pískaní jsem nezaznamenal (a testoval jsem to v noci na nízké otáčky ventilátorů).
@Rapier (19.09.2023 19:46): RX 7800XT je podle všeho nejlepší launch grafiky letošního roku. A evidentně jako vážně, protože Nvidia krátce na to zlevnila 4070 (otázka je, kdy a jestli se to projeví u nás, protože to vypadá že v Evropě byla cena už tak stažená, v některých zemích si stěžovali, že RX 7800XT pak byla za velmi podobnou cenu i když má být levnější).

Jinak to že grafické karty jsou hned po vydání všude vyprodané bývá (nebo aspoň dřív býval) velmi běžný jev. AMD údajně mají velké zásoby, ale neposlali je hned všechny do obchodů a začali je ve velkém rozesílat až podle toho kde se jak prodávají.

V den vydání měli karty skladem přímo dostupné k objednání jenom na CZC, právě tam jsem koupil tu Nitro+ za 15100 (hned po vyprodání šla na 15500 :D ). Celá řada obchodů začala zvyšovat ceny během následujících dní, a teď jsou klidně o víc jak litr dražší než by měly. Třeba toto je vyloženě brutální přepal. Alza umožnila předobjednávky a předpokládám, že od samotného začátku je plní a nic jim nezbývá "do regálu". Jestli se dobře dívám, tak Alza už skoro všechny modely stáhla, tak asi mají těch předobjednávek moc.

V TS Bohemia mají ještě jednu velkou od Gigabyte na které zatím nevytáhli cenu (respektive na ni dali "slevu"). Nedíval jsem se na recenze, ale měla by být solidní https://www.tsbohemia.cz/gigabyte-radeon ... -oc-16g_d500682.html

Mironet má taky skladem, ale už vytáhli ceny asi o litr u všech.
@Paul (19.09.2023 18:15): ano, máš pravdu. Fakt by je zajímalo jak by běžel CP77 s RT reflections a RTGI na XSX/PS5.

@LIUWIL (19.09.2023 19:02): na CZ trhu se lepší verze RX 7800 XT nedají momentálně koupit. Vypadá, že zájem o střední třídu je velký. Očividně má i Alza problém pokrýt poptávku, nebo na CZ trh prostě velcí hráči kašlou. Stačí se podívat kolik karet z nabídky zmizelo krátce po vydání, za kolik jsi koupil Nitro+ když přišlo na CZ trh?
V den vydání jsem neviděl jedinou RTX 7800 XT skladem. Z nabídky zmizely rychlostí blesku. :)

EDIT: zajímavé, prodalo se 100+ ks https://imgur.com/a/BpANav2, a např. u RTX 4070 Eagle svítí prodáno 200+ ks. Ta karta je chvíli na trhu, to vypadá, že hráči jsou hladoví po konkurenci.
@LIUWIL (17.09.2023 13:35): škoda, že marwel neudělá stejné testy před updatem, rád bych viděl přímé porovnání jak si vede RTX 4070 vs RX 7800 XT. Je mi jasné, že Nvidia s RT on je na tom v Cyberpunk 2077 výrazně lépe. Tahle hra je dělaná primárně pro Nvidia GPUs od samého začátku, takže docela věřím, že RTX 3060 Ti na tom byla lépe.

Docela by mě zajímalo v čem je takový rozdíl mezi enginem CP77 a TW3, protože u next-gen verze The Witcher 3 na XSX a PS5 je zapnuto min. RT Reflection (odrazy ve vodě, apod.) a RTGI (Global Illumination) a hra vypadá skvěle! Samozřejmě Jab by namítl, že textury jsou více rozmazané, než v režimu Performance (RT off) ale to mi nevadí, není to téměř vidět.
Zatímco CP77 má na XSX/PS5 zapnuto jen RT Reflection ale nikoliv RTGI, možná to upraví nový patch pro Phantom Liberty, klidně ať mají dynamické rozlišení a 30 fps, na konzoli mě to přijde úplně v pohodě.

Prosím tě jaký máš zdroj pro RX 7800 XT?

@Kwoky (17.09.2023 17:59): MPO to údajně fixuje, vyzkoušej. Je to záznam v registrech, odebrat jej můžeš vždy, případně si udělej manuální zálohu regedit.exe před změnou.
@Kwoky (17.09.2023 14:04): v korporátním laptopu mám Intel Xe Graphics G7 (Tiger-Lake U GPU with 96 EUs). Chová se to podobně. Vždy při připojení externího monitoru, několikrát zhasne a rozsvítí se obrazovka laptopu, poté i připojeného monitoru kde se navíc obraz jakoby strečuje (rozuměj: zmenšuje a zvětšuje) na rozlišení obrazovky. Primární monitor jsem navolil pochopitelně laptop a volbu si notebook pamatuje.

YT přehrávání video: zkusil bych vypnout AMD Overlay https://www.thewindowsclub.com/disable-r ... altr-to-open-overlay

A co se týče hraní doporučuji zhlédnout https://www.youtube.com/watch?v=Yt7NTP4AD9Y + https://www.youtube.com/watch?v=F89Xs_0ak38 + https://www.youtube.com/watch?v=NPE-GUEgKvw

@marwel (17.09.2023 13:30): bude zajímavé sledovat, jak se s vyššími nároky Phantom Liberty popere užší paměťová sběrnice RTX 4070 a menší kapacita VRAM v 1440p a 4k.

@LIUWIL (17.09.2023 13:35): dík za tip, já jedu celou dobu jen Ultra present.
Mám za sebou asi dvoutýdenní zkušenost s Ryzenem 5700G, který se stal mým hlavním procesorem, včetně grafiky. A cítím značné rozčarování. I když mám poslední ovladače, nejnovější BIOS a 32 GB RAM, stejně se PC místy chová divně.

Hodně tomu nechutnají dva monitory. Když zamknu PC a zase ho odemknu, objeví se nejdřív obsah primárního monitoru, ten pak zhasne, pak se rozsvítí oba monitory a všechna okna jsou na primárním.
Pokud na jednom monitoru přehrávám video a na druhém mám vzdálenou plochu, okno se vzdálenou plochou na okrajích bliká. Když přehrávač videa zavřu, tak blikání přestane.

Během hraní (Quake, Rocket League) se občas objevují výrazné zámrzy. A to nejen že by hra jela v menších FPS. Ale chvilkama se zasekává i zvuk a to je na poslech hodně nepříjemné. Stává se to úplně náhodně. RAM mám nastavené na 3200 MHz, propustnost by měla být dostačující.

Zajímalo by mě, jestli se tyhle věci dějí i u nižších CPU (třeba 4600G) a u Intelů s integrovanou grafikou.
@Rapier (17.09.2023 12:44): No právě že v Cyberpunk mi 3060ti s tím RT světlem dávala lepší výkon, takže konkrétně v Cyberpunk je to hodně velký propad. Ale jak jsem psal předtím, v Control je ten výkon celkem slušný a to ta hra nemá FSR.
Obecně RT výkon u AMD opravdu není až takový průser jak mohl být, a pro mě asi největší faktor v tomto je, že u Nvidie RT výkon taky není zrovna zářný pokud nemáš aspoň RTX4080, a do toho jejich střední třída má menší VRAM a RT má zvýšené nároky i na ni.

Jinak vřele doporučuji mrknout na Digital Foundry a jejich rozbor výkonu. Je to už sice nějaký pátek, ale někdo to testoval v novější verzi a pořád je to relevantní. Dopad na vizuály minimální ale můžeš mít o hodně lepší výkon. A tohle upřímně platí u většiny dnešních AAA her. Některá nastavení lze shodit na High, někdy i Medium a v podstatě nevidíš rozdíl.
https://www.youtube.com/watch?v=pC25ambD8vs
@LIUWIL (16.09.2023 12:32): díky za data! Obrovský rozdíl ve výkonu mezi tím co (zatím) mám k dispozici.
Porovnej se 4 roky starou Sapphire RX 5700 XT Nitro+ https://imgur.com/p1hn1ox, nicméně já mám default Ultra present a GPU BIOS v Silent mode (spotřeba do 200W, o cca 3-5% nižší výkon). Procesor máme +/- stejný.

EDIT: RT Lightings na Ultra, tzn. s RT globálním nasvícením pokud tomu dobře rozumím, máš dle výsledku minimální fps téměř 54 fps v 1440p, to vypadá, že AMD RT výkon v generaci 7000 není zas tak špatný jak se snaží všichni v diskuzi na pctuning.cz naznačit. :)

EDIT2: teď bych poprosil @marwel: zdali by nemohl na své RTX 4070 udělat stejné testy jako @LIUWIL: pro porovnání, je mi jasné, že Nvidia má speciálně v CP77 s RT on navrch.
@Rapier (15.09.2023 18:41): https://imgur.com/a/KEJOhRn
Zběžně jsem zkoušel ten Cyberpunk, používám optimalizované nastavení od Digital Foundry kde jsou stažená nastavení která s vizuály moc nedělají. Pustil jsem pár těch benchmárků ať můžu něco přímo poslat, viz ten odkaz. Bez RT to jede super a FSR Quality dokáže výkon ještě výrazně vytáhnout (cca 37%). S RT je to blbé :D Jen samotné osvětlení (které na 3060ti jakž takž jelo) totálně položí výkon (bez FSR o 63% nižší výkon, s FSR o 55% nižší). S FSR je to asi hratelné, ale podle mě to za to nestojí. Komplet RT bez FSR výkon krouhne o víc než 80% a to jsem radši ani nezapínal ten Path Tracing.

Jinak zkoušel jsem i ten FSR Boost jestli by to nezlepšilo RT výkon. Možná nechápu jak přesně to má fungovat, ale moc velký rozdíl ve výkonu to neudělalo a občas bylo vidět že některé objekty jsou hodně kostičkované.
@Rapier (15.09.2023 18:41): Já třeba měl RX570 z druhé ruky pár let zpátky a ovladače byly naprosto v pohodě. Bylo to poprvé co jsem měl v PC hardware od AMD a byl jsem dost mile překvapen (a jelikož jsem byl na Intel Haswell, tak to oproti GTX1660 byl v podstatě upgrade). 5700XT byl velký průser z hlediska driverů, ale rozhodně to není norma. Asi jediné co se dá u AMD vytknout obecně je, že nemají tak pohotové updaty a optimalizaci výkonu pro specifické hry, a s funkcemi jsou hodně pozadu (viz třeba ten Anti-Lag, Nvidia má Reflex už celkem dlouho).
Nvidia však v ovladačích taky není bezchybná. V 30 řádě měli jeden podobný průser (tuším že RTX3080, i když to fixli mnohem pohotověji) a za posledních rok v těch ovladačích měli problémů celkem dost. Jako třeba když jeden update pokazil v Cyberpunk mapu, nebo když několik ovladačů po sobě dělalo v Control tearing v cutscénách. A do toho ten jejich driver overhead, který může znemožnit upgrade na starších procesorech.

Zatím se snažím nechat v nativním rozlišení co jde. I Starfield teď hraju v nativu, i když v Atlantis jen kolem 60FPS na high. Uvidím co ten Cyberpunk.