Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

Inak ešte k tejto téme, odvolám sa na krátky odstavec na wikipedii.

 Companies sometimes release games knowing that they have bugs.   Computer Gaming World ' s   Scorpia   in 1994 denounced "companies—too numerous to mention—who release shoddy product knowing they can get by with patches and upgrades, and who make   ' pay -testers of their customers  :)
Já teda nevím, ale přijde mi, že i dnes, když studio vydá zabugovanou hru, která nejde hrát, tak se to dost odráží pak na jejich prodejích a ta pověst se s ní táhne dlouho, i když to třeba časem opraví. Třeba se to netýká tolik Bethesdy, ale u těch menších značek, recenze vyjdou hned, a už se nikdy nezmění...
Asi i dneska to není nic, co by studia vyloženě chtěla, ale je to prostě z nouze.

možná jsem naivní :-)
@Charllize (28.09.2023 14:11): Ja hovorím čisto o hrách na pc. Aj keď sa mi stalo kedysi na SNES, že hra len tak zamzrla a spadla. Ale následne som 20 rokov nemal doma konzolu a moje konzolové hranie sa sústredilo skôr na návštevy u kamarátov a herne.
@samorost (28.09.2023 14:15): Jediny problém s hrami z dob třeba PS1 a 2 co si vybavim a dal se považovat za větší bylo že stávalo zaseknuti hry. Ale i to bylo spiš způsobeno načítánim z média a třeba ne už úplně perfektní CD/DVD mechanikou konzole případně poškozeným diskem. Jinak si nedokazu vybavit hru která by mi zabránila díky bugu hru hrát nebo se tam děli nějaké šilenosti které vyžadují záplatovaní. Samozřejmě nějaké minoritní glitche a bugy ve věcech co člověk ani neregistroval byli.
Možná na pc kdysi byli zabugovane hry ale na konzolích to tak prostě nebylo. Nesnažte se mi vnucovat opak, já těch her hrál kdysi na konzolích stovky a až na nějaký minor bugy to bývalo proste ok. Tvrzení ze to bylo stejně jako dnes je nebetyčná lež a kravina.
@Tulareanus (28.09.2023 13:37): Jak říkám již po několikáté, vycházím jen ze svých osobních zkušeností a ty hovoří jasně ve prospěch starších her. Podložit to samozřejmě nemám čím, žádné statistiky na toto téma k dispozici nemám. Osobně se domnívám, že za tím stojí právě ta tehdejší nutnost vydat hru co nejvíc odladěnou, jelikož šíření patchů by bylo mimořádně obtížné. Dnešní tvůrci se s tím nepářou, klidně vydají totální nedodělek a spoléhají na tuny následných aktualizací a takřka bezmeznou trpělivost natěšených hráčů. Evidentně jim tato taktika úspěšně vychází. A s tou dnešní lehkostí oprav bych byl hodně opatrný. Pokud jsi hrál mnou již zmiňovanou hru Stranded Deep, tak víš, že tato vyšla v naprosto nehratelném stavu, který trval mnoho měsíců a teprve po notné době se dala hra dohrát. Přičemž platina (trofeje) se dala s návodem (!) spolehlivě získat v podstatě až letos, tedy osm (!) let po vydání a neustálém tlaku hráčů na tvůrce. Konec dobrý, všechno dobré, hra by to byla jinak zábavná, ale takto to byl doslova porod. A takových her je dnes povícero a za vším stojí právě možnost nekonečných updatů. Pokud by taková hra vyšla v roce 1994, hodili by jim lidé krabice na hlavu a mohli by svou živnost zabalit. Toliko zase pro změnu má pointa. :c))
@M.a.t.t. (28.09.2023 13:31): S tím šumem máš asi pravdu, protože když jsem ti předtím napsal, že jsi mi de facto oklikou potvrdil, že mám pravdu, tak jsi mi odvětil: „Vôbec nič som ti nepotvrdil”. :c)) Ale v pohodě, už si nejspíš rozumíme. :c)
@samorost (28.09.2023 13:17): To, že ti mizli vo Witcherovi objekty je bug na rovnakej úrovni ako v tom Terminatorovi. Nie je to gamebreaking, ale je to bug. Moja pointa je však inde. Ja netvrdím, že dnes hry zabugované nevychádzajú. Vychádzajú zabugované, ale zabugované hry vychádzali aj v minulosti, nie je to žiadna novinka. Výhodou dnes je, že sa vieme dopracovať ľahko k tej oprave, nie ako kedysi. To, že to vydavatelia a vývojári zneužívajú? Určite. Ale to, že v minulosti hry neboli skoro vôbec zabugované nie je pravda, ale mohla by byť...
@Charllize (28.09.2023 13:28): Já o tom tehdy četl a udiveně sledoval ty hromadné nářky a nadávky. :c) Z těchto důvodů už také několik let nekupuji hry v den vydání, jelikož jim nechci dělat, za své nemalé utracené peníze, ještě beta testera. Počkám, až vše odladí z toho nejhoršího a teprve pak projevím zájem. :c)
@samorost (28.09.2023 13:17): Neviem, mne fakt príde, že máme medzi sebou nejaký komunikačný šum. :) Takže znova a poslednýkrát. Neviem prečo sa znova odvolávaš na dnešnú dobu, keď som ti dal jasne za pravdu, že hry dnes skutočne nevychádzajú v ideálnom stave. Ja som od začiatku reagoval iba na minulosť, pričom nikde som netvrdil, že v minulosti existoval rovnaký pomer nevyladených hier. Ak sa ti zdá, že áno, pozorne si prečítaj môj prvý príspevok. Každopádne, neexistoval, už len z toho dôvodu, že hier bolo celkovo menej. Reagoval som iba na to, že už vtedy nevychádzali zakaždým v bezproblémovom stave a rozhodne nešlo len o jednu dve výnimky voči zvyšku, ktorý bol technicky vyladený k dokonalosti, ako si tvrdil na základe svojich skúseností. Čiže som sa len snažil trochu obohatiť tvoj pohľad. Už sa chápeme? Snáď áno :D
@M.a.t.t. (28.09.2023 12:39): & @Tulareanus (28.09.2023 12:48): Samozřejmě nikde netvrdím, že všechny DOSovské hry byly zcela bez chyb, to by byl jasně nesmysl. Ovšem opravdu mi ten poměr vychází jednoznačně ve prospěch starších titulů (jen osobní zkušenost, nic víc). Co více napsat? Ano, občasné padání her jsem už také zmiňoval, ale u PC jeden nikdy neví, zda je to problém hry, či HW. A dnešní hry nepadají? Takové LEGO hry, než je na PS4 dohraji, mi prakticky všechny skončí bez upozornění v dashboardu snad třicetkrát. Dnes již legendární „Witcher 3” byl z počátku hratelný jen s obrovskými obtížemi. I v již údajně maximálně odladěné GOTY verzi mi hra občas spadla, objekty mizely a opět se objevovaly, Vesemir mi uháněl k vesnici na neviditelném koni jako Superfrog, Klepna si občas panáčkovala na zadních nohách metr nad Geraltovou hlavou a tak podobně. Mnoho měsíců laděná hra! Případ Kingdom Come: Deliverance známe všichni. Cyberpunk 2077 rovněž, především na PS4 byla hra z počátku takřka nehratelná a zoufalí hráči dávali protestně mizerná hodnocení na všechny strany. A tak by se dalo pokračovat do zemdlení. Ne, chlapi, v takovém stavu tehdy opravdu hry nevycházely ani omylem. Nebo jsem jen na takovou nenarazil a že jsem jich sehrál nespočet.
@Charllize (28.09.2023 13:01): Hrateľné a dohrateľné to určite bolo, nemalo to také kritické gamebreaking bugy, ale boli tam určité problémy s optimalizáciou pre PC alebo že nemŕtvi psi ti po zásahu aktivovali nekonečný stack krvácania a ty si vykrvácal do dvoch sekúnd. Ale aby sme neodbiehali od témy. Je to len jedna hra. Navyše produkcia začala v roku 2017.
@Tulareanus (28.09.2023 12:55): Tak nechceš tvrdit ze Elden byl při vydání rozesraný? Protože ja ho hrál day one 160 hodin a bylo to ok. Když si koupíš krabicovku na PS a nedáš do ni patch úplně v pohode to dohraješ se vším všudy.
Jako velkých her který jsou ok od vydání bude víc, ale většinou jsou japonský, hehe :)
Elden a výjimka, Hmm, ne, dobře odvedená práce a důkaz ze by to šlo když se chce.
@Charllize (28.09.2023 12:49): Jedna lastovička leto nerobí. Navyše sa to prejavilo na tom, že tá hra nie je po technickej stránke najmodernejšia (mne osobne to nevadí) a rovno po vydaní bolo niekoľko patchov, kde opravovali nejaké nepríjemné bugy a riešili optimalizáciu. Ak mi neveríš, tak si vyhľadaj patch notes a pozri si dátumy.
@samorost (28.09.2023 12:07): Prehistorik alebo QFG 4 dosové hry sú. Ja som sa práveže snažil napísať hry, kde sa nejednalo len o moju osobnú skúsenosť, ale skúsenosti ľudí, ktorých som poznal alebo bugy, na ktoré dokonca upozorňovali herné časopisy a návody a na niektoré som neskôr na internete nachádzal patche aj s patch notes. S DOSovkami som mal xkrát problémy, že hra len tak padla. Žiadna chybová hláška nič, jednoducho dovi. Netvrdím, že dnes je to super, ale nedá sa tvrdiť, že kedysi hry vychádzali bez bugov alebo problémov, bolo ich viac než dosť, dnes však našťastie fungujú mechanizmy, vďaka ktorým sa mnohé problémy dajú relatívne rýchlo opraviť.
@Charllize (28.09.2023 12:29): Pretože, ak by to robilo 100 ľudí, tak by to nemohol byť open world alebo by tam nemohli byť tak vymodelované budovy alebo by musela byť horšia grafika atď...

Lepšie a efektívnejšie technológie nejdú dokopy s desiatkami rokov praxe. Veď tie technológie ani vtedy neexistovali, tak s nimi nikto nemohol mať prax. Tie hry nie sú na enginoch alebo postavené na kóde, ktoré by vôbec mohli mať desiatky rokov alebo desať rokov. Samozrejme, že skúsenosti sa zídu, ale veľakrát začínajú tie projekty kódovo od nuly. Všeobecný problém v IT je to, že sa IT už vyžíva v tak veľa odvetviach, že je nedostatok dostatočne kvalifikovaných a šikovných ľudí.
@Charllize (28.09.2023 12:29): Asi preto, že v stovke ľudí by im to trvalo podstatne dlhšie? Ani si nie som istý, či by to v konečnom dôsledku šetrilo náklady. Najskôr nie. Lepšie a efektívnejšie technológie, samozrejme, sú, no aj podstatne náročnejšie na naučenie a používanie. Sú i výnimky ako Unity, ktorý je údajne relatívne jednoduchý, no tiež v ňom všetci nevedia pracovať, plus sme nedávno riešili tú kauzu ohľadom poplatkov.

@samorost (28.09.2023 12:38): Znova, ja tvoje skúsenosti nespochybňujem. Po krátkom prieskume som však našiel i ďalšie názory, ktoré ukazujú na opak a tým potvrdzujú, že to nie také čiernobiele ako si myslíš. To je celé. Že je dnes mnoho zabugovaných hier, ktoré vychádzajú v nie veľmi dobrom stave, som nijak nespochybňoval, ani neobhajoval, pretože sa mi to taktiež nepáči. Reagoval som len na to, že v minulosti to bolo takmer bezproblémové, pretože nebolo.
@M.a.t.t. (28.09.2023 12:13): & @Tulareanus (28.09.2023 12:11): Ale vždyť já nic netvrdím paušálně. Vycházím jen ze svých osobních zkušeností, z čeho taky jiného. Vy snad rovněž, nebo ne? Nebo máte v rukou nějaké globální statistiky? Já jen prostě hraji hry mnoho let a myslím si, že vcelku mohu srovnávat. Ano, drobné chyby, či dokonce pády her se odehrávaly i tehdy. Otázkou je, nakolik to bylo samotným programem a nakolik konkrétním HW. Většinou to ale byly naprosté prkotiny bez většího vlivu na hratelnost a vše jsem vždy dohrál bez nutnosti cokoli zásadního řešit. Když si vezmu třeba nedávné patálie se „Stranded Deep”, kdy jsme hru vysloveně znásilňovali, aby šla dohrát, tak toto jsem nikdy předtím nezažil.



@Tulareanus (28.09.2023 12:11): Přidal jsem doplněk k předchozímu příspěvku...
@M.a.t.t. (28.09.2023 12:03): Aha, tak proč nedělá AC jen sto lidi když to je lepší na koordinaci která je tak klíčová? :) Prostě ne. Serou na to jelikož vědí ze to muzou záplatovat roky po vydání, kdyby nemohli udělají to mnohem lip, určitě by to šlo. Taky oproti kdysi dneska mají k dispozici mnohem lepší a efektivnější technologie, lidi co mají desítky let praxi atd. Člověk by fakt řekl ze to bude lepší a lepší ale opak je pravdou.
@samorost (28.09.2023 12:07): Vôbec nič som ti nepotvrdil, niektorým problematickým miestam sa hráč môže vyhnúť či na jeho konfigurácii sa nemusia prejaviť (i dnes sa nájdu ľudia, ktorí tvrdia že taký Cyberpunk 2077 bol po vydaní takmer bezproblémový). Čiže trochu vtipný argumentačný kotrmelec, tvoje skúsenosti ti neberiem, no si iba jedna osoba z mnohých.
@M.a.t.t. (28.09.2023 11:30): Tak jsi mi v podstatě oklikou potvrdil, že mám pravdu. :c) Jinak konkrétně „Terminator: Future Shock”, „Rise of the Triad” a „Crusader: No Regret” (i „Crusader: No Remorse”, ten mám ještě v originál krabici doma) jsem v té době hrál a nic jsem řešit nemusel. Pamatuji si jen na vtipný moment u „Terminator: Future Shock”, kdy jsem se jednou propadl skrz textury a chodil chvíli za domy, které ze zadní strany vypadaly jako ploché kulisy (tak trochu Potěmkinova vesnice). :c) Stačilo ale nahrát starý save a příště se vyhnout kritickému místu. Dodnes nevím, zda šlo o chybu, či nějaký easter egg zamýšlený tvůrci. Jinak si na nic dalšího nevzpomínám. Takže na běžném pořádku nějaké zásadní bugy nejspíš nebyly, přičemž je ovšem samozřejmě zcela nevylučuji. Co se týče dead endů v adventurách, to jsem vždy považoval za normální vlastnost, nikoli chybu programu. Prostě se holt některé hry s hráčem právě nemazlily a nechaly jej při špatných rozhodnutích dojít až do bezvýchodné situace. Smůla, no, hry byly mnohdy opravdu náročné až nemilosrdné. Takže, suma sumárum, mám opravdu pocit, že hry dříve vycházely v mnohem lepším stavu, nejspíš právě proto, jelikož tvůrci nemohli spoléhat na snadno dostupné opravy. Dnes se na tuto možnost (díky internetu) vysloveně hřeší a s postupným laděním hry za pochodu se nezřídka přímo počítá.

@Tulareanus (28.09.2023 11:58): Ovšem ty vyjmenované už nejsou DOS hry, jakmile se začalo s instalacemi do Win, začala jedna velká tragédie. Zlatý DOS! (+ Volkov Commander) Vše pěkně do jednoho adresáře, nastavit rutinně muziku a zvuky, případně zvolit VGA, či SVGA a jelo se. Po skončení hry celý adresář do koše a na HDD čisto jako v pokojíčku. :c)) Potom už to byl jen bordel v registrech, spousta ponechaných roztroušených zbytků po instalacích a po pár hrách reinstal zaneřáděného systému. Tfuj... :c)
@Charllize (28.09.2023 11:46): " Na komplexitu a náročnost vyvoje her bych to nesváděl. Dneska ty hry dělá mnohem víc lidi takže se to kompenzuje. "

Toto je tak brutálne zjednodušenie, že si snáď ani nezaslúži komentár. Vlastne ani neviem prečo na to reagujem :D Tul ti to to napísal dobre, vytvára to naopak ešte viac problémov čo sa týka koordinácie medzi oddeleniami.
@samorost (28.09.2023 11:06): Lenže ja nemyslím hry zo Score, ja myslím pôvodné verzie hier a tých hier je takých viac. Prvý Gothic bol strašne zabugovaný a padavý, ešte aj po patchoch. Morrowind je známy svojimi bugmi, takisto Arcanum sa skoro nedalo hrať bez neoficiálnych fanúšikovských patchov.

@Charllize (28.09.2023 11:46): Vidno, že sa nepohybuješ v IT, ten počet ľudí ti to nekompenzuje, naopak zvyšujú sa rozdiely v kvalite a porozumení tej časti, ktorú riešia, zrazu sa veci delegujú a neriešia priamo, informácie strácajú. Takú predstavu o efektivite ľudí mimo IT vyjadruje jeden klasický vtip, že je to ako predpokladať, že 9 žien dokáže porodiť dieťa za mesiac.
Já prošel hraní třeba na konzolích skoro od začátku a fakt nepamatuju ještě do doby ps3 ze by tam vycházeli hry který potřebovali update aby šli vůbec hrát. Jasně, občas tam nějaké menší bugy byli. Bylo to tím ze výrobci nemohli spoléhat na internet a ty hry museli být co nejvíc perfektní. Berlicka internetu zapříčinila tenhle šlendrián a všichni se tváří že to tak je v pořádku.

Na komplexitu a náročnost vyvoje her bych to nesváděl. Dneska ty hry dělá mnohem víc lidi takže se to kompenzuje.
@samorost (28.09.2023 11:06): Je, samozrejme, možné že sa tebe aj iným ďalším dostávali do rúk hry, ktoré netrpeli žiadnymi či minimálnymi problémami, no podobné problémy boli bežné už v deväťdesiatych rokoch, čo bolo o to horšie, že neexistoval internet a riešiť to nebolo jednoduché. Na bežnom poriadku boli i veci, že niektoré firmy skrátka vypúšťali do sveta hry s vedomím, že obsahujú bugy. To tak bolo následne neprekvapivo kritizované z viacerých strán a rozhodne sa podobné problémy nedotýkali iba neznámych alebo zlých hier (Terminator: Future Shock, Rise of the Triad, Final Fantasy VI, Myth II: Soulblighter, Crusader: No Regret, Phantasmagoria a podobne, to len čo som narýchlo našiel). U hier od Sierry boli bugy vraj pomerne bežnou záležitosťou, ich adventúry navyše obsahovali dead endy (či už to bolo úmyselné alebo nie, dnes by to bolo patchami opravované) a spomeňme si taktiež i na to ako na tom bola z tohto pohľadu domáca adventúrna scéna.

Píšeš, že stav hier v deň vydania teraz a dnes je nezrovnateľný, no zabúdaš do toho zarátavať hneď niekoľko faktorov. Prvým je, že hier je v dnešnej dobe omnoho viac ako kedysi a sú mainstreamovejšie, takže sa o nich píše ďaleko viac (v minulosti sme o mnohých prípadoch ani nevedeli, keďže neexistoval internet). Ďalej je tu i fakt že sú nezriedka omnoho komplexnejšie, väčšie a z viacerých dôvodov náročnejšie na vývoj (vydať open world RPG bez bugov je prakticky vylúčené, tie sú na niečo podobné najnáchylnejšie, nech už ich budú testovať ako dlho). Zmieniť musím aj to, že existujú early access či live service hry, ktoré sa priebežne vyvíjajú a dopĺňajú nový obsah. To že patche neboli v minulosti samozrejmosťou je dané či už problematickejšou distribúciou, alebo faktom, že to autori neriešili z kapacitných dôvodov a tak podobne.
Ten EA Launcher je čímdál lepší. Při každém startu se rozhodne jaký hry mi zobrazí v levé liště že mám nainstalované. Někdy tam dá všechny. Někdy jenom půlku. V knihovně je zobrazí a umožní spustrit. Co je ale horší někdy mi ani nezobrazí vlastněné hry v knihovně a pokud bych na to zapomněl, tak bych si vlastně myslel, že je nemám. Většinou se to týká starších věcí.

Nedávno jsem to chtěl řešit kompletnímn reinstalem. Což se nepovedlo, protože launcher si buví kam ukládá všechno včetně přihlašovacích údajů. A veselé je, že už vám to nedovolí aplikaci instalovat kam chcete, ale i když si při instalaci zvolíte cestu na což je tam klasicky výběr, tak vám to stejně nacpe do program files na céčko. To šlo naštěstí ojebat dle rady jednoho uživatele z EA fóra.

Největší sračka aplikace ever. Navíc tam za roky není vidět absolutně žádnej vývoj. A oni odstrihnou Origin aniž by udělali nějakej major update. Origin nebyl nic moc, ale aspoň fungoval.
@Tulareanus (28.09.2023 09:53): Nevím, vycházím pouze ze svých vlastních zkušeností. Prošlo mi rukama poměrně dost krabic z té doby, dodnes mám některé doma a všechny tyto hry jsem dohrál bez toho, že bych potřeboval jakýkoli opravný patch, či aktualizaci. Ani nevím, jak bych je v té době sháněl a do DOSových her implementoval. Ovšem, pokud máš na mysli hry z příloh časopisu Score, tam je to zcela jiná, ale to padá na jejich makovice. Byli to příšerní patlalové a břídilové, je zázrak, že tak chaoticky vytvořené disky vůbec fungovaly. Kamarád, už v té době dlouholetý zkušený programátor, se vždy chytal za hlavu a říkal, že něco takového se jen tak nevidí. Vím, že s některými hrami z příloh byly potíže, dokonce jsem i narazil na nutnost použít save na překlenutí chybového místa. U originál her jsem ale potíže nikdy nezaznamenal. Neříkám, že se výjimečně vyskytnout nemohly, já na nic podobného ovšem nenarazil. Bohužel, s příchodem internetu se postupem času staly patche naprostou samozřejmostí, dnes se bez nich neobejde takřka žádná hra. Spousta titulů vychází v tak tristním stavu, že jsou hráči nuceni čekat dlouhé týdny i měsíce, než je hra alespoň jakž takž hratelná, mnohdy se nedočkají vůbec. Stav her v den vydání tehdy a dnes je naprosto nesrovnatelný.
@Bursoft (28.09.2023 10:15): Dle toho, jakou cestou se PlayStation ubírá poslední roky bych řekl, že dobrá. Ale realisticky je to spíš jedno, protože nový CEO určitě bude pokračovat tímhle směrem. Minimálně dokud se jim bude dařit.
@samorost (28.09.2023 07:50): Tak to ti spomienkový optimizmus vytlačil asi spomienky o tom, koľko hier v 90. rokoch malo gamebreaking bugy a ľudianemali doma internet, aby zohnali patch, prípadne neboli nikdy opravené. Ja som musel zháňať a sledovať a požičiavať si level a score cd, aby som si mohol opatchovať hry, v ktorých sa nedalo pokračovať alebo strašne veľa padali. A tie časopisy dávali tie patche na cd naozaj vo veľkom. Quest for Glory: Shadows of Darkness , I Have No Mouth, and I Must Scream , Albion , Prehistorik , Fallout 2 , Blade Runner a to je len pár príkladov, ktoré mi napadli ihneď.
@Ringo (28.09.2023 08:52): Ano, zcela souhlasím. Pro mně by byl nejspíš naprostý ideál, pokud bych ke krabi(čk)cové hře dostal ještě časově neomezený kód na přihlášení hry do digitální knihovny. Takovy mix nosiče a digi distribuce v jednom, samozřejmě bez DRM (GOG styl). Pohodlí a dlouholetá dostupnost, co více chtít. :c)

@Richmond (28.09.2023 09:04): Aha, tak já Daggerfall nikdy ve verzi z originál krabice nehrál. Nicméně, toto byla v té době nejspíš opravdu výjimka, mně osobně se nic takové nepřihodilo a že jsem těch her tehdy odehrál nespočet. :c) Nuž, každopádně, stane se. Dnes je to ovšem spíše naprostý standard, prakticky ke každé hře přistane časem hned několik aktualizací a jen zcela ojediněle hra zůstane ve stejné verzi, jako při vydání, po celou dobu.
@samorost (28.09.2023 07:50): " U starých DOS titulů nepamatuji jediný případ, kdy hra nebyla plně funkční přímo z krabice a já musel shánět nějaký update, patch apod.. " No hned jsem si vzpoměněl na Daggerfall, krabici jsem si přinesl domů a musel shánět kritické patche, protože verze z krabice nešla dohrát. Ale jinak souhlas, tohle je těžká výjimka.
@samorost (28.09.2023 07:50): Přesně proto je pro mě pocitově digitální distribuce placeným warezem :-) Jediný rozdíl mezi tím, že si hru sáthnu z warezu nebo koupím, pro mě představuje to, že ji zaplatím, což po přechodu ze studentských let do let pracovních pro mě začala být zásadní pocitová záležitost, zaplatit za to, co si chci zahrát. A proto jsem lpěl vždy na té fyzické podobě při koupi hry, nechci moc platit za stahování, které člověk může učinit i zdarma, byť samozřejmě nelegálně. Argumenty o aktualizacích apravidelných opravách v případě placené distribuce mi přijdou jako obhajoba špatné hry, která potřebuje opravovat. To je jako půjčit si na delší dobu poruchové auto a být závislý na tom, že se to sem tam kdykoliv pokazí a že vlastník si přijede každou poruchu sám opravit a já si to ještě budu snad pochvalovat :-)
@Dan9K (28.09.2023 08:12): Tak on je to právě problém spíše těch starších her, tam je větší šance, že už funglovku v obchodě nekoupíš a z digitální distribuce může z nějakého důvodu vyfičet. Ti, kteří nakupují zásadně v den vydání, jsou v podstatě v klidu. Ovšem kdo na to má čas a peníze, aby vše nakoupil okamžitě? ;c) Každopádně, pokud dokážeš daný titul oželet, jsi šťastný člověk a nemáš logicky potřebu nic řešit. Navíc, herní nouzí asi netrpí nikdo z nás a vždy je z čeho vybírat. Pokud bych už od dnešního dne nekoupil ani jednu hru, mám co hrát do konce svého života a mé děti rovněž. Myslím, že to má podobně většina lidí zde na DH. :c)

@Paul (28.09.2023 08:16): Ano, zatím se mi také nestalo, že by mi někdo odstranil z knihovny již zaregistrovanou hru, to by se snad ani u zakoupeného zboží stát nemělo. Řeč je spíše o jakémsi „zachování kulturního dědictví” pro další a další hráče a možnosti sehnat veškeré vydané hry i po mnoha letech. To jsem také vždy považoval za jednu z hlavních výhod digitální distribuce a bohužel se ukazuje, že věci nejsou tak jednoduché, jak by se zdálo. A warez bych příliš jako alternativní zdroj nebral (legální už vůbec ne), spíše jako to poslední východisko z nouze.
Krabičky s kódem mi dávaj smysl pro lidi co chtěj někomu darovat hru k vánocům/narozkám. Ten obdarovanej už na 99% nebude mít ani mechaniku kde by nějaký dvdčka přehrál, ale zároveň dostane něco fyzickýho co si může rozbalit a mít z toho radost. A taky může být situace kdy taková verze může bejt levnější než čistej digitál, takže se vyplatí to zkontrolovat.

Jinak ten strach o stažení her z prodeje..jo, děje se to, ale zase je fakt, že pokud už člověk hru vlastní, tak o ní v 99.99% případů nepřijde a pokud jí nevlastní, tak si jí prostě sežene v retailu nebo na warezu, ale sám o nic nepřichází. Každopádně za těch 19 let co mám Steam jsem přišel o nula her, a mám je k dispozici kdykoliv a kdekoliv aniž bych musel řešit nějaký placky a mechaniky - za mě jasnej win.

A kdyby zejtra Steam zkrachoval a neumožnil předtím hry zazálohovat (samozřejmě extrémně nepravděpodobná situace vzhledem k profitabilitě Valve), tak si ty hry co bych si chtěl zahrát bez výčitek stáhnu z warezu, určitě nebudu řešit nějaký placky.
to je krásný, jak tohle vůbec nemusím řešit :-)

holt je to daň pro lidi, co chtěj držet krok s dobou a hltat neustále nový obsah. Posuňte si život o rok dozadu, hrajte rok a starší hry (nikdo z nás nemá odehráno všechno, co stojí za to) a nemusíte nic řešit.

Teď jsem měl třeba asi pětiminutové pnutí, že bych si po 20 letech zahrál novou jakože Fifu, ale vlastně tenhle aspekt, že bych řešil tyhle kraviny, mě vlastně odradil. Kašlu na to, zůstanu v minulosti :D
btw. přijde mi v pořádku, že do krabic pak dávají opatchovanou verzi. Ale to už taky neřeším, krabice nekupuju, v tom jsem minulost opustil :-)
@SilentWolf (27.09.2023 16:46): Tak samozřejmě mám na mysli fyzické médium, byť je fakt, že to už je dnes u PC her velká vzácnost. Ale na konzole stále ještě vychází hry na discích, catridgích apod.. Krabičku s kódem tak vnímám jen jako jiný způsob digitálního prodeje.

Každopádně, pokud se bavíme o zásadních výhodách, či nevýhodách určité formy distribuce, uvažuji její typickou podobu, nikoli nějaké méně běžné, či až extrémní případy. Nemá cenu vymýšlet katastrofické scénáře, berme v potaz běžnou každodenní realitu. Hru na nosiči prostě koupím a bez nutnosti čehokoli dalšího si ji zahraji já, či další členové rodiny, půjčím ji kamarádům, mohu ji dále přeprodat atd.. Tak to bude fungovat léta letoucí, pokud tedy onen nosič nezničím a budu mít k přehrání potřebný hardware. U digitální distribuce jsem odkázán prakticky ve všech směrech na libovůli distributora a nikdy nevím, zda hru někdo z nejrůznějších důvodů nevyřadí z prodeje jednou provždy. A bohužel k tomuto dochází stále častěji, čímž je hra pro ty, kteří si ji nestihli včas pořídit, prakticky mrtvá. Toliko jen k těm základním (ne)jistotám. Jinak je samozřejmě celá situace ještě mnohem zamotanější a nevychází z toho v dnešní době dobře prakticky žádná varianta prodeje. Z pohledu trvalé dostupnosti je tak asi nejjistější warez, což je hodně smutné, ovšem ani zde nejde o procházku růžovou zahradou a řešení všech případů. Navíc jej zmiňuji spíše jen pro úplnost, nikoli jako cestu, kterou bych se chtěl v dnešní době ubírat.

@Charllize (28.09.2023 00:35): Tak nejspíš oba pamatujeme časy, kdy se hry prodávaly jako zcela hotový produkt. U starých DOS titulů nepamatuji jediný případ, kdy hra nebyla plně funkční přímo z krabice a já musel shánět nějaký update, patch apod.. To bohužel přišlo až později a zašlo to tak daleko, že dnes je prodej „polotovarů” prakticky normou. Některé obzvláště vypečené kousky nejdou v den vydání ani dohrát.