@
samorost (05.12.2023 00:06): děkuji za odsouhlasení :-)
jo loundess war jsem ani nezmiňoval, to je věc ještě o takových deset let starší. Ale mám pocit, že od vrcholu (Death Magnetic od Metallicy), se to malinko zlepšilo.
No a když se k tomu navíc přidá ten mobil, tak je dílo zkázy dokonáno. Je pro mě vlastně překvapením, že pořád ty nahrávky zní ještě celkem dobře.
Mají to holt ti lidé, co berou hudbu vážně, těžké :-)
jinak je jedna výjimka, kdy se u malého rozměru dá vytvořit výborný zvuk na všech frekvencích. Je tam ale jedno zásadní ale. Daní je velice nízká amplituda. V překladu, sluchátka. Tam máš jeden malinký reproduktor. Ale když chceš, aby to bylo nahlas, potřebuješ rozměr :-)
mimochodem, pamatuju si jako dnes svůj zásadní objev Ameriky, když jsem v náctiletém období zjistil, že reprobedna nerovná se reproduktor a že v každé reprobedně se nachází alespoň dva, většinou tři, někdy i čtyři reproduktory, které jsou každý na jiné frekvence. A že to, jak jsou ty reprobedny velké, je čistě a pouze jenom kvůli basům a na ty vyšší frekvence stačí pár centimetrů. Tohle zjištění mi otevřelo dveře pro pochopení a akceptování hudby jako fyziky :-)
ohledně fyziky a hudby mě ještě napadla další perlička, když posloucháme hudbu z mobilního reproduktoru, může se nám zdát, že tu basu slyšíme. Je to ale zvuková iluze. My neslyšíme ten fundamentální tón, my slyšíme jeho vyšší harmonické frekvence a mozek si umí ten fundament domyslet a jakoby ho tam slyší.
Tady je na to hračka - vytvořil jsem vyšší harmonické frekvence tónu o 100hz (což je zhruba hluboké géčko na baskytaře), ale bez té stovky, tu jsem dal úplně dolů, Když si to odshora dolů postupně pozapínáš, naše uši uslyší ten fundamentální tón, i když tam není přítomen. Když zapneš pak to úplně dole, tu stovku, tak je to jakoby plnější, ale ten tón se nezmění. Když posloucháme hudbu z mobilu, tak vlastně slyšíme jen ty vyšší harmonické, ale náš mozek nám dá informaci o tom fundamentu.