Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@Charllize (31.01.2024 23:49): skoro bych ani neřekl. Jako jo, DS2 vypadá skvěle, ikdyž představa zase 50 hodin nošení krabic mě nenaplňuje kdovíjakým štěstím, ale kvůli tý kojimovo příběhový insanitě si to budu chtít dohrát. Silent Hill 2 vypadá..přesně jak bych čekal. Stellar Blade vypadá jak Nier Automata s lepší grafikou, což není špatný. Judas působí zas jak prostě další Bioshock. Divný jak se Levine furt drží tohohle mustru, kdysi dělal variabilněji vypadající a hrající se hry.
Metro je nějaká VR věc, snad vyjde i na Oculus, ale jsem rád že jí nedělaj 4A.

Zpracování show se mi víc líbilo u MS. A asi se i víc těším na Indyho a Avowed než na většinu věcí zde.
No, myslím, že už ten celodenní offtopic asi stačil. Díky všem zúčastněným a teď zase něco o hrách prosím ;)
@Ringo (31.01.2024 19:26): Vždyť plácáš pátý přes devátý. Celou dobu se tu dohadujete, jak dnešní mládež je taková a maková a pak do toho zatáhneš střílení na VŠ, kde dospělej psychopat zastřelil několik jiných dospělých lidí. Jaká je pointa? Že už na ZŠ jsou v podstatě všichni potencionální masoví vrazi?
@Dan9K (31.01.2024 19:35): Jasně, něco jako, "nebudu říkat, že jsi debil a upssss, už jsem to řekl, promiň". Hele, tohle na mě fakt nehraj takovou ukřivděnost, když ti někdo oplatí stejnou medicínou. Buď to přijmi a nebo si pak nestěžuj. Vlastně bych teď mohl říct, že ti nejde nic říct;-)

A vzhledem k tomu, co tady vše padlo je zjevné, že ty a AlieN se bavíte o základce v 90. letech, dost možná v druhé polovině a jí se bavím o základce v 80. letech a počátku let 90. Jistě je pochopitelné, kdy se to láme. Demokracie je super, jen škoda, že si ji někdo vykládá tak, že může úplně vše.
@Ringo (31.01.2024 16:59): vždyť jsem to napsal se smajlíkem a ještě jsem se ti okamžitě omluvil, tobě fakt nejde nic říct, jen jsem tím navazoval na předchozí debatu.
a na škole po mě nestříleli, až o několik let pozdějc ji na mě na Proseku vytáhnul, protože jsem si mu dovolil říct,ať si hlídá svýho psa. Základka 95-2004.

A pak ještě důchodce vzudchovkou z balkonu :-) to byl taky případ
Každopádně nejvíc mě mrzí, že zapadla hlavní pointa, ty viníš třeba youtube nebi tiktok ze špatného vlivu a já říkám to, že tohle někdy agresivní chování je důsledek širších psychických problémů, které mají řadu příčin. Já se ošívám, když se to moc zjednodušuje.
@Bursoft (31.01.2024 17:44): Chtěl bys to víckrát, než jednou? Nebo zkoušet pozůstalým vysvětlovat, že statisticky se u nás vlastně nestřílí?

@AlieN (31.01.2024 18:58): Neříkám, že byl prudký, říkám, že se to stupňovalo a stupňuje. A pokud si na to už stěžují i učitelé a dávají veřejně znát, že se to již vymklo z rukou, proč já to tady mám za ně tlumočit, těch článků je fakt hodně a mé zkušenosti jim jen dávají za pravdu.

Jinak tady v diskusi to pár dalších vlastně potvrdilo, ale pořád se na to někdo doptává mě, jestli jsem nastaven jako správně a nevidím to blbě jen já protože...xy domněnek a pod. Já už to dále fakt nechtěl rozebírat.
Koukám, že moje zkušenosti jsou radikálně odlišné se zkušenostmi ostatního osazenstva. Tedy posaďte se a poslouchejte, jak to fungovalo na začátku 90. let na jedné pražské základní škole.

Na naší základce panovala docela drsná šikana zahrnující mimo jiné napadání na záchodě a krádeže věcí. Škola dělala vše pro to, aby to zahladila. Pamatuji si našeho pana ředitele, tu zrůdu vyžranou, jak vysokým hlasem křičí, že "u nás žádná šikana není". Případy (když nebylo vyhnutí) končily pro pachatele i oběť stejně - poznámkou do ŽK "pere se s kamarádem".

Pozornost ve třídě záležela na kvalitě vyučujícího. Někteří to zvládali bravurně, jedna učitelka matematiky s napoleonským komplexem zase třeba vůbec. Pamatuji si její neustálé stížnosti "celá třída vyrušuje", což končilo tresty pro celou třídu. Takže si tím proti sobě popudila i jedničkáře, kteří by byli její přirození spojenci a pak jí nenáviděli svorně všichni. Ad tělesné tresty - tahání za vlasy se u nás nepraktikovalo, ale sešitem po hlavě občas dostal každý.

Přiznám se, že nevím, jak je to teď na základních školách. Ale jestli tam nevyvolávají Satana a nepíchají si heroin přímo na chodbě, pochybuji, že by to bylo o moc horší než tehdy po Plyšáku. Učil jsem 4 roky prváky na VŠ a respekt jsem měl. Takže za mě velká spokojenost.
@AlieN (31.01.2024 14:55): Ne, to na to fakt nemá vliv. Už jsem to docela srozumitelně vysvětloval níže Dan9K. BTW v kterých letech jste vlastně ty a Dan9K chodili na ZŠ? Jinak už mi u vás dvou chybí, abyste napsali, že se na školách vlastně běžně i střílelo a já to teď vidím moc černě.


@Dan9K (31.01.2024 16:49): Argumentuji přesně způsobem, jaký jsi nastavil ty, Stačí si vzpomenout na větu o boomerovi. Pak už to jede, tak to zase nesváděj na mě a zpochybnění mých zkušeností prizmatem otcovství... ty jo, taková blbost, fakt..
@Ringo (31.01.2024 14:30): jo nemá to smysl, protože vůči mě argumentuješ způsobem, který bys sám nesnesl. Vybereš si jednu věc a na té mě zpochybňuješ. Už ignoruješ třeba fakt, že mám mámu učitelku na základce, která je specializovaná přesně na toto, i mě sama učila. Můj vzorek je tedy širší, ale stavíš se do role, kdy mojí zkušenost neúměrně znevažuješ a svojí nadsazuješ.
S těmi hrami nevím, proč to takhle bereš, to jsem zmínil já, že násilí jsme byli vystavení i my a hodně.
Po nás házel učitel branné výchovy svazek klíčů, když jsme kecali při hodině, učitelka hudební výchovy běžně tahala za vlasy až nám tekly slzy z očí, další učitel dával vybrat mezi ránou pravítkem na hřbet ruky nebo poznámkou :) Brali jsme to jako normální. Zpětně si říkám, že dnes bych všem něco z plic řekl, ale tenkrát jsme byli děti na základce.
@Pluto (31.01.2024 15:20): To Ja byl spíš vzpurnějši a trochu flákač ve škole, občas jsem míval i čtyřky ( fyzika a chemie ). Ale jelikož jsem byl tenkrát dobrý ve sportu a škola mně posílala vyhrávat různé závody v atletice tak mně nechali být. Ale když čtu Ringa a od známých slyším co se ve škole děje tak jsem byl svatoušek. Nevím, asi to nemusí bylo všude stejné.
@Charllize (31.01.2024 15:04): Já mám taky podobné zkušenosti. Do školy jsem chodil 80/90 léta a respekt vůči učitelům tam pořád byl. Jasně, nechovali jsme se zrovna ukázkově (já teda zrovna jo, žádný průserář jsem nebyl) - občas bylo nějaké rozbité okno, semtam se někdo popral a vrcholem asi bylo, když dva spolužáci okradli nějakého stánkaře na trhu. Ale celkově měli učitelé respekt a dokázali si ho sjednat. Střední škola (gympl) a pak výška už žádný problém nebyl. Ale měl jsem možnost navštívit několik hodin v různých třídách a školách na základce a byl jsem zděšený, jaké tam panují poměry. Absolutně neexistuje respekt, děti jsou často hodně namyšlené, neuznávají autority, dělají si co chtějí, není žádná disciplína. Já bych to jako učitel určitě nevydržel a všechny bych je musel pozabíjet. Na základku nikdy. Občas ještě vyučuju na výšce, ale tam je to o něčem jiném, tam už jsou většinou studenti, které daná problematika zajímá.

Podle mých zkušeností je největším problémem výchova v rodině. Rodiče mnohdy na děti nemají dostatek času, navíc jim často jdou špatným vzorem. A když pak oni přijdou do školy - ať už na třídní schůzky a nebo jsou pozváni na základě činů, co jejich dítko provádí, tak se vzhledem ke způsobu jejich chování a vystupování ani není co divit, co z jejich potomka vyrostlo...

Dodávám, že tohle jsou moje názory na základě osobního pozorování tehdy a teď.
No já budu spíš souhlasit s Ringem. V 70-80 letech na základní škole byl asi nejvíc hrubý a násilný počin když někdo někoho trefil gumou do oka a při hodinách byl učitel totální autorita.

Později na škole to bylo o něco drsnější a chodilo se třeba za školu nebo sem tam rvačka v šatně a podobně. Ale opět učitel byl autorita a všichni zařezávali. Sem tam někdo něco pronesl když se cítil ubližen ale nic zásadního. A s žáky co nezarezavali to šlo rychle, zvláštní škola a docházky k psychiatrům a bohužel i často poměrně drsný dopad na rodiče formou výslechů o zanedbání péče a konfiskace cestovních pasů.
@Ringo (31.01.2024 07:24): A nevnímáš to prostě jen teď silněji kvůli pozici rodiče? Což bych chápal, možná bych to měl i stejně...

... nebo jsi možná ty sám chodil do kláštera, trochu mi to tak zní :)
Protože to co popisuješ beru ze svého dětství jako úplně standartní věci i na prvním stupni, na druhém se k tomu pak u mnoha spolužáků přidaly, přesně jak popisuje i Dan9K, i výrazněji násilí, alkohol, sexuální obtěžování (tehdy to takto tedy nikdo neoznačoval), nebo třeba drogy. Ty tedy jen měkké, piko jsem na základní škole neviděl... i když u některých by mě to nepřekvapilo vůbec.

A to nebyla škola někde na periferii nebo ve vyloučené lokalitě, ale normální základka uprostřed maloměsta.
@Dan9K (31.01.2024 13:10): Nechci to už rozmazávat, takže jen v bodech jen odpovědi na tvé otázky a fakt to už uzavřeme:

1. Houby proto, že mi přisuzuješ roli, která má jakože měnit můj pohled, což nemůžeš vědět, že to tak je, to jsou jen nějaké dojmy, něco, co potřebuješ aplikovat na sebe, aby sis to nějak jako vysvětlil. Je to totiž nesmysl a to, že jsem se stal před šestnácti lety otcem, můj pohled na to, že narůstá agresivita ve školách, nezavinilo. To jsem sledoval dávno před tím, než jsem se jim stal. Jako otec se to teď dozvídám z první ruky od dětí, neboť jsem ze školy už nějaký ten pátek venku, že. A že se to jen vystupňovalo do ještě vyšších dimenzí, na to mi stačí porovnat s postupy z dřívějška. Drzosti vůči učiteli kdysi? Ředitelská důtka, vylágoš doma. Dnes? Učitel odchází ze třídy s brekem a v případě, že dá vědět rodičům, dostane ještě kartáč od rodičů. Nic dnes ojedinělého. To je prosím naše základní školství. Logicky na hodinách klavíru na konzervatoři je to méně pravděpodobné, tam takoví magoři studovat už nejdou a ta základka je jejich maximum. Dozvědět se tedy neznamená měnit postoj nebo vnímání něčeho v rámci nové role, co jsem vnímal dávno. To spíše tvá role mezi studenty klavíru ti nedovoluje vidět realitu tam venku.

2. Ad zvednou oči od monitoru - popisuješ tady dost bublinovitý případ svých žáků konkrétní třídy, konkrétní školy s určitým zaměřením, kde jsou určité jevy méně pravděpodobné. Když ti napíši situaci, vztáhneš to argumentačně hned do nesmyslné roviny ohledně toho, že je jedno, na jakých hrách člověk vrůstá a agresivitu to nezvyšuje, přičemž tuto souvislost jsem vůbec neuváděl, naopak hry v tomto směru jinak hájím, že nejsou příčinou. Hned jsi byl prostě zase "přilepen k tomu monitoru" a vztahoval to nesmyslně na hry, které za to přeci nemohou, to v tomto smyslu tady nikdo ani netvrdil.

3. Články si prostuduj, najdeš jich daleko více, jeden jsem četl zrovna těsně před novým rokem. A nerad to připomínám, ale na školách se myslím nikdy před tím nestřílelo, což ti jako důkaz nestačí, nevím pak, co by už jinak mělo. Jinak mě baví argument - "tvá zkušenost není pravda, neviděl jsem na to statistiku". To je taková Stalinská mantra, ne?
@Bellerofontes (31.01.2024 09:45): však jo, jsem pro to jak stvořený :-)

@Ringo (31.01.2024 07:24): Aha, takže už si předtím zažil být otcem, že píšeš "ale houby"? Tu roli sis přisoudil sám. Jinak je vtipné, že po celé diskusi, kdy řeším real life, je resumé, že se maj zvednout oči od monitoru, co jsem celou tu dobu dělal? Jinak navštěvoval jsem úplně normální základku na sídlišti.
a prostě nepozoruju žádný nárust agresivity, přijde mi to jako pocitovka, chtěl bych vidět nějaké statistiky, prozkoumám ty články :-)
@Dan9K (31.01.2024 03:57): To byl jen nevinný tip (ne vtip). Jinak mi šlo především o to, že samotné lekce klavíru předpokládají disciplínu až ordonanci, bez autority se neobejdou. Takže mě nepřekvapuje, že se s ní setkáváš.

Otázka proč jako nejlepší otázka - jasně, vtip spočívá v tom, že ptát se na ni dá bez ustání (což někdy dělají děti a baví je, když přivádí dotazovaného do úzkých, jak píše Fingon), zatímco každý má svoje hranice, kde se s ní zastaví a spokojí s tím, čeho se mu dostalo. Dost z nás používá ledničku nebo mikrovlnku, ale opravdu jen málokoho bude zajímat, jak fungují, ještě méně lidí je pak dovede zkonstruovat. A ten, kdo zpochybňuje autority, by se musel samo sebou ptát, proč by se o to vůbec měl starat.

Taky celkem dává smysl, že člověk tvého nastavení, jehož prostě zajímá chod věcí, dělá učitele žákům, kteří tyto znalosti nemají a jeho autoritu vítají, ne?
Moje šestiletá dcera nemá s otázkou "proč" žádný problém, akorát se mi zdá, že ji používá jen jako další způsob, jak mi lézt na nervy a probírané téma ji ani tolik nezajímá (protože když ji něco pravdu zajímá, ptá se jiným způsobem a reaguje na již řečené).

Manželka učí na druhém stupni ZŠ, žáci tam jsou většinou přistěhovalci z muslimských zemí, co ani neumí pořádně německy (taky dostávají extra hodiny němčiny) a její vyprávění jsou občas dost šílená. Je na denním pořádku, že zasahuje policie, sanitka přijíždí třikrát denně (před pár dny např. na záchodě jedna spolužačka pobodala druhou).

I kvůli takhle špatným zkušenostem jsme starší dceru zapsali do privátní (katolické, heh) školy.

Taky jsem rád, že jsem se s těmi největšími hovady (bez bohledu na původ) prakticky nemusel potkat (aneb studijní cesta z vesnické malotřídky na osmileté gymnázium a vysokou, povinné vojně jsem uniknul díky odkladu a jejímu zrušení).
@AlieN (30.01.2024 23:38): Nadávky učitelům, dělání naschvály učitelům, odmítání výuky, páchání materiálních škod vybavení školy, páchání materiálních škod na věcech spolužáků, násilné šikanování spolužáků, o kterém se ví, ale nezvládají to ani pedagogové a rodičům těch agresivních dětí je to jedno...to, že to začíná být nezvladatelný problém, o tom se píše už všude možně, stačí sledovat a číst. A to není problém posledních pár let, ten přerod k větší toleranci agresivního chování se dá sledovat rok od roku minimálně za poslední dvě dekády. Když jsem chodil do školy já, měl jsem ředitelskou důtku jen za to, že si v hodině povídám se spolužákem a kreslím si místo dávání pozor s tím, že příště už to bude dvojka z chování. Kdybych udělal cokoliv z toho, co jsem jmenoval v první větě, bylo by to na odchod do zvláštní školy a psychologický dohled. Takže asi tak nějak. Mně popravdě tento tvůj dotaz docela hodně zarazil. Napadlo by někoho třeba ještě loni v listopadu, že by se dítě nemuselo ze školy, z instituce, kde by hned po domově mělo být vlastně nebezpečněji, vrátit, protože ho tam někdo zastřelil?


@Dan9K (31.01.2024 03:02): Ale houby, nějaké role mi tady nepřisuzuj dle svého nastavení. To co popisuješ jsem viděl jako špatné vždycky a v nějaké míře se někde určitě událo, ale rozhodně nebylo na denním pořádku a když se stalo, byl z toho postih, že všichni měli lufta něco takového někdy napodobit. To jsi tehdy navštěvoval nějakou zvláštní školu? :-) Grázlové samozřejmě byli vždycky, šikana byla vždycky. Jen teď je více přehlížena a tresty jsou směšné, smějí se jim sami pachatelé a stupňuje to jejich odvahu příště přitvrdit.

BTW zpráva už z roku 2013: https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/dom ... jsou-bezradni-317603

Článek z roku 2019: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/agres ... 23_084143_domaci_skr

Je blbé, že to musím říct zrovna já, ale asi by to fakt chtělo někdy zvednout ty oči od monitoru a podívat se ven, jak jde život a neutěšovat se tím, že poukazování na neduhy doby je zase to zase klasické "tráva byla zelenější", tím se dá smést ze stolu prakticky všechno :-)

A nějak to tu od údajně nechodících a odrazených mladých nováčků na DH přešlo k diskusi o všem a o ničem. Já už další věci k tomu psát dále nebudu.
@Artran (31.01.2024 05:37): však jsem to taky řekl jen tak mimoděk jako příklad něčeho co zažívám týden co týden, pokaždé je to něco nového. Tohle mám zrovna teď. Jindy je to zase neznalost toho, ve kterém jsme století. Jindy je to nepochopení, co je to půlka a že může existovat něco mezi nulou a jedničkou, jindy je to všeobecná neznalost pojmu adventura, jindy je to všeobecná neznalost herce Arnolda Schwarzeneggera, jindy je to neznalost pojmu ústava od adeptky vysoké právnické školy, jindy je to spolehlivá neznalost toho, jaký je další den státní svátek nebo co se dělo 21.8.1968,17.11.1989, 1.1.1993, 11.9.2001, no a moh bych pokračovat donekonečna :-) stereo byl jenom příklad aktuálního a minulého týdne :-)
@Dan9K (31.01.2024 05:22): Základní technické pojmy to jistě jsou. Ale jako mnoho základních věcí, pokud je k něčemu nepotřebuješ (a někdo tě to neučí a nezkouší tě z toho), tak je neznáš. Když jsem byl malý, tak si ještě pamatuju. že se řešilo, jestli je technika mono nebo stereo, ale tahle doba je už dávno pryč, a pokud ten tvůj žák tuhle technickou znalost do té vaší nahrávky nepotřeboval využít, tak mě zase až tak nepřekvapuje, že ji nemusel nutně znát. Samozřejmě, že to je ale i o jisté zvídavosti, to relativizovat nechci.
@Artran (31.01.2024 05:12): no tvůj kolega poukazuje na to, že musím brát v potaz, že mě navštěvuje určitá sorta lidí. No a ty se zase divíš, že někdo, kdo navštěvuje 6 let klávesy (a zrovna nahráváme písničku do počítače) a přichází ke mě pokaždé se sluchátky na uších, tak že se trochu divím, že takový člověk o těch pojmech nikdy ani neslyšel (i když to na těch klávesách má napsané).

Pojmy mono/stereo považují za základní technický pojmy, který nejsou vyhrazeny pro vysokoškoláky zaobírající se hudbou. Já se s nimi seznámil asi tak v sedmi letech. Jasně, žádná znalost není samozřejmá a všechno se dá zrelativizovat a zpochybnit. V patnácti letech se učí ve škole řadu neskonalých podrobných hovadin, tohle je něco s čím přicházejí naopak do styku dnes a denně, jenom to neřeší. Z mobilu jim to leze mono, když do toho narvou sluchátka, jde to stereo. To víš, že s tím přijdou do styku.
@Dan9K (31.01.2024 05:03): Vůbec ne. U vysokoškoláků, kteří se zaobírají hudbou, by mě to zarazilo (patrně by narazili na starší nahrávky v monu), ale pokud vezmu děti a teenagery 7-18, tak ty s mono nahrávkami patrně vůbec nepřijdou do styku. Proč by si to pak zjišťovali?

Osobní zkušenost je taková, že na FFUK před necelými dvaceti lety drtivá většina spolužáků na seminářích mlčela jak zařezaná. Pouze výjimečně se někdo snažil s vyučujícím diskutovat (a ti se přitom o vyvolání diskuze vysloveně snažili, bylo to často až trapné). Osobně vidím problém spíše v tom, že se v našem školství obecně k diskuzi s autoritami zkrátka nevybízí, neučí se to. Celé je to postavené na jednosměrné komunikaci učitel > žák.

Myslím, že jak jsem psal níže, generalizuješ "já" na "každý". To, že ty jsi zpochybňoval autority (a přiznejme si, ty jsi poněkud výjimečný případ ;), neznamená, že se to týká celé generace.
@Bellerofontes (31.01.2024 03:30): nevím, na základě čeho tipuješ soukromou, ale odpověď zní ne, státní školu. A ono už to úplně neplatí, že je to nějaká echt sorta lidí. Hlásí se k nám už docela všehochuť, umělecké školství začíná být vnímáno jako základní součást vzdělání a piáno bývá první volba. Máme každý rok hrozný nával. Střetávám se ale i s žáky jiných nástrojů, protože vedu kapelu i seminář, doprovázím sbor atd.. A fakt lidi, co choděj na zušku nejsou nějakej mnišskej řád, ale uznávám, že je to v průměru inteligentnější vrstva, která je nějak vedena, to ano.
@Dan9K (30.01.2024 22:04): A nesouvisí to s tím, kde a co vyučuješ? Protože dojem z tohohle hodně určuje, na jakém místě se ocitneš. V minulosti tu domnívám se zaznělo, že dáváš lekce klavíru, a to už samo chce echt sortu lidí, která na ně své děti přihlásí. Tipuju správně nějakou soukromou školu?

@Ringo (30.01.2024 23:23): Tohle je zrovna zákon džungle a nic, z čeho by se bortil svět. Stejně jako u toho mobilu, "který pro ně ti staří vymysleli a vyrobili" a sklízí toho ovoce, když se zvrtne výchova, musí se starý učitel bát, čeho všeho bude jeho barbarský učeň schopen. Staré jako lidstvo samo.
@Ringo (30.01.2024 23:23): já to tak označil, protože tohle je přesně něco, co bylo vždycky a vidíš to hůř teď, protože tvoje role je nová :-)
My jsme třeba byli extrémní zmetci, a nakonec i já, i když jsem byl branej jako ten nejslušnější ve třídě. Fyzická šikana byla na denním pořádku, stávalo se v sedmičce, že jsme si přinesli tvrdej do třídy a chlastalo se během vyučování ve velkým, zvracelo se během vyučování na koberec, nahrávali jsme si tajně hodiny přírodopisáře kamerou skrytou za kytkou, tomu samýmu přírodopisáři dva spolužáci o Mikuláši během klasickýho házení petard poškrábali autem klíčem kolem dokola (jeden z nich už se stih teda uchlastat), v sedmičce a osmičce bylo na denní bázi sexuální obtěžování čtyř nejhezčích a nejvyvinutějších spolužaček o každé přestávce všemi chlapci, krom asi tří. Osahávání na všech místech, nucené svlékání, šílený. Sídliště Prosek, počátek nultých let. Podle mě celkem divočina :-)

Ke mně se dostanou ty současný věci i dneska. Hulení (a jeho chemický náhražky) jedou ve velkým. Mámu učitelku mám na základce a je tam i preventistkou proti lecčemu, tak se ke mě dostávají šílený věci, včetně zacházení s výbušninami :-) ale dělá to už mnoho desítek let a pořád něco bylo :-)
@Dan9K (30.01.2024 22:29): To nejsou boomerské žvásty, to je zkušenost otce, který dostává info, jak se žáci chovají i mimo dohled učitele, od svých dětí a nestačím se divit a ptám se, proč nepadají dvojky z chování a podobně, když se o tom učitel pak dozví. Jsou to věci, které tady nebudu rozebírat, jako rodič jsem je se školou i řešil a stejně to nikam nevedlo. Je to ale na jinou diskusi, nepatří to sem a jsou to přesně ty věci, za které my bychom ani nedostudovali, kdybychom se chovali takto. Chápu, že tohle shodit větou - "boomerský žvást" vypadá strašně oduševněle, promiň :-) Tohle vůbec není o tom, na kterých hrách jaké dítě vyrostlo, to je o tom, co si dnes mohou dovolit a je jim dovoleno.


@strejdafido (30.01.2024 22:39): Tady s tebou mohu jen smutně souhlasit.
@Ringo (30.01.2024 22:22): To je bohužel vidět až moc, je to do očí bijící. Změna je podle mě ovšem možná až po dalším obrovském neštěstí, kdy přeživší budou rádi, že už je po všem a mohou zase jen v klidu žít své obyčejné životy. A ano, myslím tím válku a ne nějakou malou. Všeho je na světě moc - lidí, zboží, techniky.. a na úkor toho je stále méně volného prostoru, kam se vrtneš, tam na někoho narazíš, tvoje svoboda je stále menší a už to jede, agrese narůstá, špatné vzory jak píšeš. Jak chceš změnit svět k lepšímu? Můžeš to dělat pouze doma u svých blízkých nebo ve škole, co já vím, ale v globálním měřítku moře nespokojenosti se nemůže nepřihrnout a všechno nezaplavit, pak se uvidí, kdo vydržel a koho strhlo s sebou :-) A zbude jen pláč a skřípění zubů :-)

@Dan9K (30.01.2024 22:04): Ano, výborně, Sókratés by to měl být :-)
@Ringo (30.01.2024 22:22): tohle si zrovna myslím, že jsou opravdu jen "boomerské žvásty", promiň :-)

Nemyslím, že je tohle podstata problému a něco, čemu jsme my vystaveni nebyli. Generace mileniálů vyrůstala na Carmageddonu, GTA a Doomovi. Jaké to byly vzory? Generace X vyrůstala na Schwarzeneggerovi, Stalonovi a vyvražďovácích. Ta předtím zase na westernech. Ta předtím zase zažila skutečnou druhou světovou. Každá generace měla špatné vzory a ujížděla na násilí.
Nevšiml jsem si, že by narůstala agrese. Jestli něco narůstá, jsou to psychické problémy. Těmi mladí strašně trpí a důsledkem toho může být agrese. Ale příčiny jsou například lockdowny v době zcela klíčové pro správný psychický vývoj, nebo zase ty sociální sítě, které zejména mladým dívkám (ale nejen těm) vytváří silné pocity nedostatečnosti a mají deprese. Takže mladí se teď zabíjejí víc než kdy dřív a v ojedinělých případech to ventilujou i ven, ale nevím o tom, že by obecně stoupala agrese. Dodej odkazy :D
@strejdafido (30.01.2024 22:00): Je tady jeden rozdíl, ale to jsi určitě taky už vysledoval. Narůstá agrese, čerpání ve špatných vzorech, s kterými by se kdysi děti ani nesetkaly, pokud by nenavštívily někde hodně špatnou a pochybnou společnost. Dneska stačí hloupý youtuber, který navede děcka k nehorázným blbostem. A to, co si děti dovolují dnes, nebylo kdysi naprosto myslitelné. Odmlouvání je naprostá pohodička. Kdyby zůstalo u toho, byl by ráj na zemi :-)
@Ringo (30.01.2024 21:43): tou autoritou jsem nemyslel nutně oficiální autoritu. Takovou autoritou může být influencer nebo někdo z okolí. Nebo takovou autoritou myslím systém doporučování různých věcí v rámci sociálních sítí nebo streamovacích kanálů - jakože autorita korporátu.
Na druhou stranu i já jakožto učitel požívám autority, která je mi nepřirozená a nečekal bych ji. Když jsem začínal, šel jsem do toho s tím, že se k nim chci chovat jako k parťákům či kolegům a snesu skoro všechno. Udržuji si to, co to jen jde, problém je v tom, že oni z mé strany tu autoritu chtějí a očekávají. Já to měl jinak. Učitele jsem rozporoval, kladl jsem dotazy, věci mi nebyly jasné a zejména jsem kladl otázku proč. Otázka proč je nejlepší otázka. Dnešní děti ji prakticky vůbec nekladou. Oni chtějí být vedeni a jen minimum z nich prokazuje vlastní iniciativu. Někteří z nich se to za ta léta naučí, že mohou a pak už jsou sebevědomější. Ale je ještě jedno domýšlivé vysvětlení, že tu autoritu mám hlavně já a otázku proč mi nekladou, protože jim všechno vysvětlím tak, že pro to nemají důvod :D
mám teď 24 žáků hlavních a asi dalších 15 vedlejších, a když se nad tím zamyslím, tak asi jen 2 z nich si občas dovolí zpochybnit co dělám nebo mě trošku testovat a nejlepší na tom je, že mě to vlastně baví a chci, aby to dělali :-)

@strejdafido (30.01.2024 22:00): je to někdo z trojice Sokrates, Platón, Aristoteles.

Je to vtipný citát a měl relevanci celá staletí. V současné době plné změn jsme ale přecijenom někde jinde. Každá nová generace má úplně jinou výchozí situaci a ta mladá má minimálně dvě klíčové věci - narodila se do sociálních sítí a zaběhlé svobody a demokracie. To sebou přináší nové a netušené důsledky do všech oborů a jedna z nich může být třeba i to, že se chová v řadě situací jinak :-)
@Ringo (30.01.2024 21:43):  „Naše mládež miluje přepych. Nemá správné chování. Neuznává autority a nemá úctu před stářím. Děti odmlouvají rodičům, srkají při jídle a tyranizují své učitele.“

Komupak je tento citát přisuzován a jak je asi tak starý? Celkem dost, jak je vůbec možné, že se to s těmi mladými dalo vydržet až do dnešních dnů? :-)
@Dan9K (30.01.2024 20:16): Já si právě myslím, že mladí žádné autority dnes neuznávají, jsou to pro ně boomeři zamrzlí v minulém století. Sranda je tady sledovat, že někdejší mladí, kteří pro slovo boomer nešli daleko, postupně stárnou taky do boomerského věku a dostanou to od ještě těch mladších vlastně sežrat i s úroky, protože každá další generace si více a více myslí, že sežrala všechnu moudrost, zatímco staří důchodci jim ničí svět. A všechno si to zjišťují přes mobil, který pro ně ti staří vymysleli a vyrobili.

@Charllize (30.01.2024 20:59): Ne, mladí už od útlého dětství bez netu nedají ani ránu. Kdy jsme se k němu dostali my? Ve dvaceti? Někteří ve třiceti?